Każdy pasaże podróżujący samolotem chce mieć przy sobie bagaż podręczny – walizkę lub torbę, którą można zabrać na pokład. Sęk w tym, że dopuszczalne wymiary bagażu podręcznego, póki co nie są ujednolicone. Mają to zrobić nowe przepisy Unii Europejskiej, ale na to jeszcze chwilę poczekamy, warto więc poznać wymogi linii lotniczych dotyczące walizek kabinowych.
Aktualne wymagania linii lotniczych dotyczące rozmiaru bagażu podręcznego
Ryanair w cenie biletu uwzględnia małą torbę lub walizkę, która musi się zmieścić pod siedzeniem. Dopuszczalne wymiary to 40 × 30 × 20 cm. Większą walizkę kabinową, o wymiarach 55 × 40 × 20 cm, można zabrać tylko wtedy, gdy wykupi się usługę „Priority”.
WizzAir w podstawowej cenie biletu pozwala zabrać na pokład bagaż w tym samym rozmiarze co Ryanair, czyli 40 × 30 × 20 cm. Większy bagaż kabinowy, zwykle do 55 × 40 × 23 cm, można zabrać dopiero po wykupieniu dodatkowej opcji.
Trochę bardziej przyjazny jest easyJet, w którym bagaż pod siedzenie może mieć maksymalne wymiary 45 × 36 × 20 cm. Za opłatą dopuszczalna jest walizka kabinowa do schowka. Jej dopuszczalne wymiary to 56 × 45 × 25 cm.
W liniach tradycyjnych np. LOT na pokład można wnieść jedną walizkę kabinową w rozmiarze 55 × 40 × 23 cm, plus dodatkową małą torbę osobistą.
Jak widać, nie ma jednej reguły. To powoduje, że wybierając walizkę, trzeba sprawdzać nie tylko jej wymiary, ale i zasady konkretnej linii.
Na co zwrócić uwagę wybierając walizkę na bagaż podręczny?
Jeśli często latasz tanimi liniami, odpowiednia będzie walizka w rozmiarze 40 × 30 × 20 cm. Zaakceptują ją niemal wszyscy tani przewoźnicy.
Jeśli chodzi o walizki kabinowe, najbardziej uniwersalne rozmiary akceptowane przez większość linii lotniczych to 55 × 40 × 20–23 cm. Upewnij się, czy producent podaje wymiary razem z kółkami – linie lotnicze mierzą całość. W niektórych modelach kółka można odpiąć.
Nie kupuj ciężkiej walizki – limit wagowy obejmuje nie tylko bagaż, ale też samą walizkę.
Co zmienią przepisy UE?
Coraz większy chaos i problemy z bagażem podręcznym w różnych liniach lotniczych nie umknęły uwadze Unii Europejskiej. Nierzadko pasażerowie musieli dopłacać do nadbagażu przy minimalnych różnicach w wymogach. Ta sama walizka lub torba była akceptowana w jednej linii lotniczej, w innej już nie.
Nowe przepisy wejdą w życie w 2026 roku. Projekt zakłada wprowadzenie prawa do darmowej małej torby w cenie biletu, ustandaryzowanie wymiarów małej torby i bagażu kabinowego. Ujednolicona zostanie też waga bagażu podręcznego. Linie lotnicze nie będą mogły pobierać dodatkowych opłat za bagaż podręczny.
Artykuł sponsorowany