2017-04-21

Pierwszy A321neo dla Virgin America

Airbus dostarczył pierwszy egzemplarz modelu A321neo. Samolot najnowszej generacji, zasilany silnikami LEAP-1A CFM International, został przekazany podczas ceremonii w Hamburgu amerykańskim liniom lotniczym Virgin America. Flota Virgin America składa się w całości z samolotów Airbusa.

W modelu A320neo osiągnięto znaczące ograniczenie poziomu hałasu – samolot generuje o połowę mniej hałasu w porównaniu z samolotami poprzedniej generacji. Samolot ten został wyposażony również w oszczędzające paliwo końcówki skrzydeł typu Sharklet, dzięki czemu poziom emisji tlenku azotu jest o 50 procent niższy od wymogów regulacyjnych określonych przez Committee on Aviation Environmental Protection (Komitet ds. Ochrony Środowiska w Lotnictwie, CAEP). Ponadto samolot wyposażony w silniki LEAP-1A pozwala uzyskać oszczędności paliwowe na poziomie co najmniej 15 procent w porównaniu z samolotami obecnej generacji znajdującymi się we flocie Virgin America – co odpowiada ograniczeniu emisji dwutlenku węgla o 5 tys. ton na samolot rocznie.


A321neo to największy samolot w rodzinie A320neo. Jego zastosowania obejmują całe spektrum potrzeb rynkowych, od tras o dużej gęstości przelotów po rzadziej obsługiwane połączenia dalekodystansowe. Obecnie zamówionych zostało 1300 egzemplarzy modelu.

Virgin America obecnie posiada w eksploatacji flotę 63 samolotów Airbus z rodziny A320 złożoną z samolotów A319ceo oraz A320ceo zasilanych wyprodukowanymi przez CFM silnikami CFM56-5B.

Nowy A321neo będzie największym samolotem we flocie Virgin America, wyposażonym w 185 miejsc – o 24 procent więcej, przy jednoczesnym zachowaniu tego samego poziomu komfortu co w obecnych samolotach A320. Wewnątrz kabiny pasażerowie Virgin America będą mogli skorzystać z trzech zindywidualizowanych klas obsługi, zrelaksować się dzięki systemowi rozrywki na pokładzie w postaci ekranów dotykowych oraz skosztować menu potraw i koktajli przygotowywanych na żądanie podczas każdego lotu. Ponadto każdy fotel wyposażony został w gniazda zasilania. Eksploatacja samolotu ma rozpocząć się 31 maja 2017 roku – odbędzie on lot inauguracyjny pomiędzy lotniskiem międzynarodowym w San Francisco (San Francisco International Airport, SFO) a lotniskiem krajowym im. Ronalda Reagana w Waszyngtonie (Ronald Reagan Washington National Airport, DCA).

Zgodnie z informacją opublikowaną w kwietniu 2016 roku, linie lotnicze Virgin America zostały przejęte w grudniu 2016 roku przez Alaska Air Group.

Źródło: Airbus