2017-02-28

M28 na Latin America Demo Tour

W dniu 24 lutego 2017 r. z lotniska w Mielcu wystartował samolot M28 o regu SP-DGW i nr fabrycznym AJE00347. Pilotowany przez załogę fabryczną Polskich Zakładów Lotniczych w Mielcu, samolot ten wyruszył w dwumiesięczne tournée po Ameryce Łacińskiej i Karaibach. Celem wyprawy jest demonstracja samolotu w 8 krajach Ameryki Łacińskiej i na Karaibach. Samolot odwiedzi 13 miast, w których zaprezentowane zostaną unikalne własności maszyny.

Ten dwusilnikowy, turbośmigłowy samolot o maksymalnej masie startowej 7500 kg, wyposażony w skrzydła o bogatej mechanizacji zademonstruje potencjalnym klientom swoje możliwości eksploatacyjne w trudnych warunkach terenowych – na lotniskach ze słabą infrastrukturą lotniskową, posiadających nieutwardzone, krótkie pasy startowe. Dzięki własnemu wciągnikowi pokładowemu samolotu, załadunek i rozładunek towarów może odbywać się na każdym lotnisku czy lądowisku. Dzięki dwóm silnikom Pratt & Whitney Canada PT6-65B o mocy 1100 KM każdy i pięciołopatowym śmigłom z rewersem ciągu, samolot z maksymalnym ładunkiem 2300 kg może startować i lądować na nieutwardzonych pasach startowych o długości 548 m. Instalacja przeciwoblodzeniowa samolotu pozwala na eksploatację maszyny w znanych warunkach oblodzeniowych (FIKI). Konstrukcja samolotu umożliwia jego eksploatację w temperaturach –50 st. C do +50 st. C, również w gorącym klimacie górskim. Wewnętrzna budowa kadłuba samolotu pozwala na szybką rekonfigurację i dostosowanie wyposażenia do innej wersji – pasażerskiej, transportowej, desantowej, transportu chorych czy rannych. Duże drzwi załadowcze z tyłu kadłuba, otwierane również w locie, pozwalają na desant spadochroniarzy i zrzuty ładunków. Boczne drzwi wejściowe pozwalają na konfigurację samolotu do wersji pasażersko-transportowej, w której możliwy jest równoczesny przewóz pasażerów i ładunku o dużych gabarytach. Opcjonalnie samolot może być wyposażony w bagażnik podkadłubowy pozwalający na przewóz ładunku o masie do 300 kg. Te wszystkie cechy sprawiają, że samolot M28 posiada unikalne własności użytkowe.

Równocześnie piloci podkreślają łatwość pilotażu maszyny – wg Szefa Pilotów Polskich Zakładów Lotniczych wystarczy osiem godzin szkolenia, aby pilot przesiadający się z innego samolotu opanował pilotaż M28. Wyposażenie pilotażowo-nawigacyjne czyni ten samolot bezpiecznym – samolot posiada awionikę firm Honeywell i Garmin, system TCAS II, radar pogodowy, lokalizator, a także rejestratory parametrów lotu, tzw. czarne skrzynki. Samolot M28 posiada certyfikaty brazylijskiej agencji ruchu lotniczego ANAC, europejskiej EASA i amerykańskiej FAA.

W trakcie pobytu w Ameryce Łacińskiej i na Karaibach samolot będzie demonstrowany potencjalnym klientom cywilnym i wojskowym. – Kiedy zestawimy manewrowość M28 z jego dużą kabiną i tylnymi drzwiami otwieranymi również w locie, to widać, że ten samolot ma moc i masę ładunku idealną do wykonywania bardzo różnych misji – zwraca uwagę Janusz Zakręcki, Prezes Zarządu Dyrektor Naczelny PZL Mielec. – Siły zbrojne i linie lotnicze w całej Ameryce Łacińskiej i na Karaibach wyrażają ogromne zainteresowanie różnorodnymi i unikalnymi zdolnościami tego wyjątkowego samolotu.

Tournée rozpocznie się 17 marca 2017 roku w Port of Spain w Trynidadzie i Tobago. Następnie, do połowy maja, samolot odwiedzi 12 innych miast położonych w Brazylii, Argentynie, Ekwadorze, Kolumbii, Panamie i Meksyku. W Rio de Janeiro w Brazylii samolot weźmie udział w bardzo ważnych targach bezpieczeństwa LAAD Defence and Security Exhibition w dn. 4-7 kwietnia.

Ale zanim samolot dotrze do Ameryki Łacińskiej, będzie prezentowany w USA licznym potencjalnym klientom cywilnym, którzy wyrazili chęć osobistego poznania samolotu. Maszyna spędzi w USA dwa tygodnie i weźmie udział w targach Hai Heli-Expo w Dallas w Teksasie, gdzie będzie demonstrowana na pokazie statycznym i w powietrzu. Polskie Zakłady Lotnicze w Mielcu mają nadzieję, że lot w połowie zimy z Europy do Ameryki Łacińskiej będzie dodatkową reklamą możliwości eksploatacyjnych samolotu.

Pokonanie Atlantyku w połowie zimy w kierunku zachodnim to tylko jeden z przykładów, że ten wytrzymały, niezawodny samolot radzi sobie nawet w najtrudniejszych warunkach pogodowych – powiedział Mariusz Kubryn, Główny Konstruktor M28. – Szacujemy, że do końca tournée pokazowego, samolot będzie miał wylatane 14.500 kilometrów nad pasmami górskimi i oceanami, startując i lądując na lądowiskach położonych w dżungli i na wyspach. Zademonstruje swoje zdolności do działania zarówno w wysokich jak i niskich temperaturach.

Lot samolotu na drugą półkulę rozpoczął się z lotniska w Mielcu – o godz. 12.00 w dniu 24 lutego 2017 roku koła samolotu oderwały się od pasa, po czym samolot wykonał rundę nad macierzystą firmą i w niskim przelocie nad lotniskiem pożegnał Mielec. Piloci skierowali samolot w kierunku północnym – pierwszym etapem podróży było lotnisko Billund w Danii, gdzie samolot wylądował o godz. 16.25 czasu UTC (17.25 czasu polskiego). Kolejne etapy lotu to – w dniu 25 lutego przelot z Billund w Danii na lotnisko Wick w Szkocji, później lot do Reykiawiku na Islandii, Kulusuk na Grenladii. Kolejne przystanki w podróży to Kanada, USA.

Powrót samolotu do Polski planowany jest na przełomie maja i czerwca.

Więcej zdjęć M28 i innych statków powietrznych z Mielca na stronie www.epmlspotters.pl

Andrzej Rak
EPML Spotters