bezpieczenstwo | technika
2009-03-19

Beacon – nadajnik sygnału niebezpieczeństwa

Zgodnie z zaleceniem zawartym w załączniku do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, każdy statek powietrzny powinien być wyposażony w nadajnik ELT – przypomina ULC. ELT to jeden z rodzajów beaconów – nadajników sygnałów niebezpieczeństwa, które odbierane są przez system satelitarny na częstotliwości 406 MHz.
2009-03-15

COSPAS-SARSAT: tylko 406 MHz

Urząd Lotnictwa Cywilnego informuje, że z dniem 1 lutego 2009 roku satelity systemu COSPAS-SARSAT przestały odbierać sygnał niebezpieczeństwa nadawany na częstotliwości 121.5 MHz i 243 MHz. Aktualnie stosowana częstotliwość to 406 MHz.
2009-03-16

PAŻP we współpracy z prokuraturą

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej prowadzi współpracę z Prokuraturą Rejonową Warszawa-Ochota w ramach postępowania wyjaśniającego, prowadzonego w związku z systemem wspomagającym lądowanie (ILS) na warszawskim Okęciu.
2009-03-13

Dyrektywa dla użytkowników samolotu Remos GX

Firma Remos Aircraft wydała na początku marca pilną dyrektywę skierowaną do wszystkich użytkowników samolotów ultralekkich Remos.
2009-03-11

Jasionka: nowoczesny samochód dla straży

Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka otrzyma nowoczesny samochód ratowniczo-gaśniczy "Felix", zaprojektowany i zbudowany w Polsce. Jego producentem jest bielska Inżynieria Samochodów Specjalnych Piotr Wawrzaszek. To pierwszy tej klasy specjalistyczny pojazd dla lotniskowych straży pożarnych, który powstał w Polsce.
2009-03-10

Prokuratura sprawdzi lądowania na Okęciu

Urzęd Lotnictwa Cywilnego rozpoczął kontrolę na warszawskim Okęciu - to efekt publikacji DZIENNIKA. Sprawdzi czy system ILS umożliwiający lądowanie samolotów przy złej pogodzie, działa poprawnie. Śledztwo wszczęła też prokuratura.
2009-03-05

ILS działa

W związku z pojawiającymi się w mediach informacjami na temat rzekomej niesprawności urządzenia ILS33 na lotnisku Warszawa im. F. Chopina, PAŻP poinformował na swojej stronie internetowej, że urządzenie jest sprawne.
2009-02-10

Ochrona przeciwoblodzeniowa dla Cirrusa SR22

Pod koniec roku 2008 CAV Aerospace wraz z firmą Cirrus Aerospace podjęły się instalacji we flagowym modelu amerykańskiego producenta instalacji przeciwoblodzeniowej. Operacje wykonywane przez Cirrusa SR22, jak i inne małe samoloty General Aviation w przypadku napotkania warunków oblodzeniowych kończyły się najczęściej uziemieniem.
2009-02-10

Policja zamówiła szpiegowski samolot

Ponad 2,5 mln zł miał kosztować zamówiony przez Szkołę Policji w Szczytnie samolot szpiegowski. Po negatywnej ocenie ekspertów, realizację projektu zawieszono. Teraz śledczy sprawdzą, czy celem zakupu maszyny mogło być wyłudzenie pieniędzy - pisze "Rzeczpospolita".
2009-01-20

Automat spadochronowy z Czech: MPAAD

Czeski MPAAD to jeden z typów automatów spadochronowych, których zadaniem jest otwarcie czaszy zapasowej w sytuacji szczególnej. Cechą wyróżniającą MPAAD jest umieszczenie wszystkich elementów urządzenia w jednej obudowie, co pozwoliło wyeliminować przewody łączące.
2008-12-20

OSA: politechnika w walce z terroryzmem

Jest popołudnie, na jednej z bieszczadzkich gór trwają nerwowe przygotowania do startu OSY – tajnego projektu KNL. Gdzieś w okolicy mają swój obóz członkowie znanej organizacji terrorystycznej. Wszyscy odczuwają pewne zdenerwowanie...
2008-12-19

Bezzałogowy Żuraw z Poznania

Ma być pierwszym policjantem na miejscu przestępstwa, pierwszym strażakiem, który wypatrzy ogień w lesie i tym, który odnajdzie zaginione dziecko. Naukowcy kończą prace nad samolotem bezałogowym, który od najmniejszej śrubki po ostatnią linijkę programu powstał w Polsce.
2008-12-18

Spadochrony w ultralajtach

Spadochrony ratownicze a spadochronowe systemy ratownicze: ich zastosowanie oraz wymogi formalne.
2008-12-18

NASA na pomoc zmęczonym pilotom

Naukowcy NASA, z Glenn Research Center prowadzą badania mające na celu, opracowanie metody zbadania umysłu pilota tak, żeby mógł być ostrzegany przed „przemęczeniem psychicznym”.
2008-11-19

„Czarne skrzynki” w śmigłowcach lekkich?

Lotnicze władze w USA i Europie chcą wprowadzić dobrowolną możliwość montażu prostych rejestratorów lotu w lekkich śmigłowcach.
2008-03-05

Eksploatacja skrzydeł

Rynek polski opanowany został przez kilku producentów z Europy oferujących skrzydła do motolotni. Każdy z nich do swoich produktów załącza instrukcję użytkowania w locie i terminarz prac okresowych. Ponadto każda z firm określa procedury dotyczące przeglądów i napraw. Zazwyczaj przeglądom poddaje się skrzydło po 150 godzinach lotu lub roku eksploatacji. Zakres prac i obowiązkowych wymian części wynika z doświadczeń eksploatacyjnych każdego z producentów i służy utrzymaniu bezpieczeństwa eksploatacji ich wyrobów.
2008-03-05

Papuga w lotnictwie

Wśród wielu wyspecjalizowanych służb czuwających nad bezpieczeństwem ruchu lotniczego w polskiej przestrzeni powietrznej ważne miejsce zajmuje Inspekcja Lotnicza - specjalistyczna komórka Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Jest to nierozerwalnie związane z określeniem PAPUGA. Sprawdziliśmy czym w rzeczywistości jest owa PAPUGA?
2007-08-12

Radio Detection And Ranging...

...to nic innego jak popularny, znany wszystkim radar. Po raz pierwszy skutecznie fale radiowe do detekcji obiektu zostały wykorzystane 1904r. przez niemieckiego uczonego Christiana Hülsmeyera. Zagrożenie wybuchem II wojny światowej zintensyfikowało prace naukowców nad systemem wykrywania obiektów opartym na patencie Hülsmeyera. Jako pierwsza wojskową instalacją radarową dysponowała Wielka Brytania. Również w Związku Radzieckim w 1938 r. wprowadzono urządzenia radarowe, wykorzystywane z powodzeniem w wojnie fińskiej, a potem do wykrywania samolotów niemieckich.
2007-11-06

Dobranoc, kapitanie

Kapitan i pierwszy oficer jednej z amerykańskich linii zasnęli podchodząc do lądowania na lotnisku w Denver. Zamiast z przepisową prędkością 250 węzłów, Airbus A319 przemknął przez strefę nad lotniskiem mając na prędkościomierzu 390 węzłów. Kapitana obudzili w końcu spanikowani kontrolerzy. Piloci Airbusa wykonali drugie podejście i bezpiecznie wylądowali.
2008-01-17

Znaczenie czynnika ludzkiego w wypadkach lotniczych

szyscy piloci są dobrze zaznajomieni z pojęciem „czynniki ludzkie”. Określenie to słyszeliśmy wielokrotnie w raportach NTSB, gdzie analizowane są przyczyny wypadków lotniczych. Chociaż maszyny latające mogą niekiedy zawodzić nas, to właśnie tzw. czynnik ludzki jest przyczyną ponad 70% wypadków lotniczych…