2016-12-14

Zmarł Janusz Siemiątkowski

W wieku 85 lat zmarł w Krakowie Janusz Jastrzębiec-Siemiątkowski, członek grupy krynickiej GOPR, przez lata pełnił dyżury w Zakopanem – był pilotem śmigłowca. Miał na koncie wiele bardzo trudnych lotów.

Urodzony 3 VIII 1931 w Krakowie był członkiem Grupy Krynickiej GOPR, lecz przez szereg lat pełnił dyżury w Zakopanem jako pilot śmigłowca ratowniczego w Tatrach, należąc do elitarnej grupy pilotów – ratowników.

Jastrzębiec-Siemiątkowski Janusz, por.

Odznaczony: „Krzyż Komandorski Orderu Odrodzenia Polski”, „Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski”, „Złoty Krzyż Zasługi”, „Zasłużony Działacz Lotnictwa Sportowego”, Medal „Za Ofiarność i Odwagę” (x2) i inne.

Szkolenie lotnicze rozpoczął w Malborku w 1950 r. Uprawnienia instruktora szybowcowego otrzymał w 1954 r. W tym samym roku zdobył złotą odznakę szybowcową, za przelot długości 320 km, Grudziądz – Mirosławice k. Sobótki, w czasie 7 godzin 17 minut. Pracę pilota instruktora w Aeroklubie Krakowskim rozpoczął w 1954 r., szkoląc wielu przyszłych lotników cywilnych i wojskowych. W 1967 r. przeszedł do pracy w Zespole Lotnictwa Sanitarnego w Krakowie. Wykonywał loty w najtrudniejszych warunkach atmosferycznych, w tym również w Tatrach. Pilot szybowcowy, samolotowy i śmigłowcowy I klasy. Pilot instruktor szybowcowy, samolotowy i śmigłowcowy. Drogą powietrzną dostarczył do szpitali około 2000 osób. Wykrył 5 pożarów lasów i zabudowań. Dwukrotnie lądował przymusowo w przygodnym terenie na śmigłowcu i raz samolotem. Zabezpieczał imprezy organizowane przez władze miasta Krakowa i Nowego Sącza, w tym wizyty papieża. Wykonywał loty dla Komendy Wojewódzkiej Policji, kontrolując ruch na drogach. Członek Zarządu Aeroklubu Krakowskiego. Posiadacz Złotej i Srebrnej Odznaki Szybowcowej oraz dyplomu podpisanego przez prezydenta Francji. Nalot ponad 7000 godzin. Latał na szybowcach: SG-38, ABC, Salamandra, Jeżyk, Sęp, Foka, Komar, Mucha, Olimpia, Żuraw, Jaskółka, Jastrząb, Luniak, Sohaj, Bocian, Czapla, oraz motoszybowcu Ogar. Loty na samolotach: Po-2, Piper Cub, CSS-13, Junak-2, Junak-3, Zlin-26, An-2, Cessna-185, Morawa-200 i śmigłowcach: SM-1, SM-2, Mi-2, Sokół.

Pilot od 1950 r., instruktor pilot I klasy, od 1968 r. uczestniczył w 160 poważnych wyprawach ratunkowych w Tatrach i zwiózł ze stoków blisko 100 poważnie rannych narciarzy, wykonując przy tym kilkaset lotów.

Jego najtrudniejsze loty w Tatrach to m.in. pierwsze lądowanie śmigłowca Mi-2 na Buli pod Rysami w zimie 1975-76; desant ratowników i sprzętu na Wielkiej Galerii Cubryńskiej w czasie akcji na pn. ścianie Mięguszowieckiego Szczytu w styczniu 1977 r. czy też lądowanie w bardzo trudnych warunkach atmosferycznych na Walentkowym Wierchu w lutym 1983 r. Pragniemy podkreślić, że loty te przy ówczesnych ograniczeniach technicznych śmigłowca Mi-2 świadczyły o ogromnych umiejętnościach i doświadczeniu.

Był członkiem Krakowskiego Klubu Seniorów Lotnictwa.
Cześć Jego Pamięci

Źródło: Krakowski Klub Seniorów Lotnictwa

Ocena:  
( 3 )      znakomity :)
  Opinii:  

1

  

Dodaj swoją opinię

Utworzony: 2017-01-13 03:07:17 ~~M.Przepiorka~~

Fly high and fly free.