2015-09-18

Zabudowa silnika na Flarisie

Trwają prace związane z zabudową silnika FJ33-5A na samolocie odrzutowym Flaris LAR 1. Umowę na dostawę silników podpisano w czerwcu br. podczas Paris Air Show.

Trwają prace związane z zabudową silnika FJ33-5A na samolocie odrzutowym Flaris LAR 1 – poinformował producent samolotu, firma Metal-Master.

Umowę na dostawę silników, które zostały przystosowane do zabudowy na Flarisie, podpisano w czerwcu br. podczas International Paris Air Show, gdzie polski samolot już po raz drugi był prezentowany.

Firma Williams International opracowała dwuprzepływowy silnik odrzutowy nowej generacji, o ciągu 8,2kN, który zapewnia uzyskanie wysokich osiągów odrzutowców Flaris LAR 1. FJ33-5A jest młodszym bratem silników serii FJ44 (został on wprost zminiaturyzowany, przeskalowany z serii FJ44). Silniki serii FJ44 przepracowały bezawaryjne 10 mln godzin w locie, co zaważyło na podjęciu decyzji producenta na udzielanie dożywotniej gwarancji na silniki.

Silnik Williams FJ33-5A będzie docelowo napędzał Flarisa. Po powrocie z Le Bourget wznawiamy próby samolotu. Ma on wystartować jeszcze w tym roku – zapowiadał po podpisaniu umowy Rafał Ładziński, dyrektor projektu Flaris i producent odrzutowca.

Na poniższych prospektach można zapoznać się z parametrami finalnej wersji silnika, który docelowo będzie napędzał Flarisa.



red

Ocena:  
( 6 )      nie oceniany
  Opinii:  

1

  

Dodaj swoją opinię

Utworzony: 2015-09-18 11:27:30 ~~pszemeq~~

Trzymam kciuki choć takie poszukiwanie silnika przypomina trochę przedwojenne ceregiele.
Wybór silnika dopiero teraz oznacza tak naprawdę przeprojektowanie płatowca i awionik. Trudno wierzyć w takiej sytuacji na tegoroczny oblot.