2016-10-08

X Rajd Złote Kaszuby [RELACJA]

Z końcem września, jak co roku odbywa się Rajd Mikrolotowy „Złote Kaszuby”. W tym przypadała jego jubileuszowa, X edycja. Ideą rajdu jest zbiorowe odwiedzenie jakiejś części Polski, a nawet Europy.

Z końcem września, jak co roku odbywa się Rajd Mikrolotowy „Złote Kaszuby”. W tym roku to była już jego jubileuszowa, X edycja, więc nie mogło mnie na nim zabraknąć. Ideą rajdu jest zbiorowe odwiedzenie jakiejś części Polski, a nawet Europy.

W tym roku planowany był wypad na północną część Niemiec – Peenemunde i Rugen. Termin podstawowy to 23-25.09, a w razie złej pogody – tydzień później. Rajd rozpoczyna się na lądowisku w Kleszczewie (około 20 km na południe od Gdańska). A że ja mam trochę daleko, to rajd muszę rozpocząć dzień wcześniej – już 22-ego. Jeszcze dzień wcześniej dostałem telefon od znajomego z Kadry Narodowej, że także leci, więc trasę ustaliliśmy tak, aby lecieć wspólnie.

Dzień 0 – Dolot do Kleszczewa

Poranek zapowiadał się ze względnie dobrą pogodą, jednakże mocno wietrzną i co najgorsze – całą drogę szykuje się pod wiatr. Mocno to ograniczy naszą prędkość postępową i musimy zaplanować dodatkowe tankowanie. Start po 8 rano i pierwszy odcinek (do Wilgi) pokonuję sam w około 40 minut. W powietrzu spokojnie, aczkolwiek wiaterek daje się we znaki. W Wildze już dołącza do mnie znajomy i dalszą trasę (do Płocka) pokonujemy wspólnie. Trasa wiedzie wzdłuż strefy Warszawy i dalej „po prostej” do Płocka. Tutaj pierwsze tankowanie i do naszej pary dołącza kolejny uczestnik Rajdu. Dalej już na trzy motolotnie lecimy do Pokrzywek, gdzie czeka na nas znajomy z paliwem. Droga cały czas pod wiatr daje się we znaki, może nie męczy tak bardzo, ale wydłuża czas podróży.

Po starcie z Płocka pojawiają się pierwsze deszczowe chmury. Na szczęście nie rozległe, więc omijamy je boczkiem. Kolejną spotkaliśmy już w dolocie na lądowisko – tej niestety już tak łatwo nie dało się ominąć, więc lądujemy chwilę po deszczu. Lądowisko w Pokrzywkach jest lądowiskiem tylko dla mikrolotów – pas krótki (poniżej 300 m długości) i na linii startu w pewnej odległości od progu pasa znajduje się „ściana lasu”. Start z niego, mocno dociążonym sprzętem odbija się na nerwach.





Przed nami ostatni odcinek – przez Kwidzyn, Gniew do Kleszczewa. W powietrzu, na naszym „towarzyskim” radiu dało się już wszędzie słyszeć innych uczestników Rajdu, którzy podobnie do nas są już w dolocie na miejsce zbiórki. Po wylądowaniu w Kleszczewie pora zająć się sprzętem, przygotować go do głównego rajdu, zatankować, a także się przespać.

Dzień 1 – Kleszczewo – Szczecin

Na ten dzień zaplanowaliśmy przeskoczenie do Szczecina. Po trasie lądujemy w Zegrzu Pomorskim (Koszalin), później wzdłuż wybrzeża do Rewalu, a następnie wzdłuż zatoki do Szczecina. Wiatr nam nie dopisuje, bo ponownie wieje w czoło, co znacznie nas spowalnia. Dodatkowo lecimy już sporą grupą (ponad 10 motolotni), więc musimy zwracać uwagę na innych uczestników, a także dostosować swoją prędkość do grupy.

Po starcie z Zegrza lecimy już nad wybrzeże. Muszę przyznać, że widok zrobił na mnie wrażenie – tym bardziej, że był to mój pierwszy lot nad morzem. Na plażach bardzo mało ludzi, więc pokusiliśmy się o bardzo niskie przeloty nad brzegiem. A nawet na lądowanie na plaży, które do łatwych nie należy. Lot wzdłuż wybrzeża rozpoczęliśmy przed Kołobrzegiem, przez Rewal, Zatoką Szczecińską aż do samego Szczecina. W Szczecinie trochę zakłóciliśmy naturalny spokój, bo skoordynowanie lądowań takiej grupy do łatwych nie należy.





Po bardzo ciepłym powitaniu i ugoszczeniu, pora przygotować maszyny na następny dzień. W pierwszym dniu pojawił się u mnie problem – całkowicie padł mi aparat, więc nawet nie będę mógł zrobić żadnych ciekawych ujęć. Na szczęście mam dwie kamery, więc liczę, że przynajmniej na nich coś ciekawego się nagra.

Dzień 2 – Szczecin – Niemcy – Szczecin

Start ze Szczecina odbył się z lekkim opóźnieniem – a to wszystko przez tę regionalną gościnność :) Aczkolwiek względnie rano już wszyscy byliśmy gotowi do dalszej drogi. Na odprawie ustaliliśmy trasę przelotu do pierwszego niemieckiego lotniska – Peenemunde. Ustaliliśmy też, że całą trasę będziemy pokonywać w bardziej zwartym szyku, żeby się nie rozciągać, co z kolei ułatwi nam komunikację z lokalnymi służbami ruchu lotniczego.

Po wylądowaniu ustalamy co dalej robić – zwiedzamy, czy lecimy dalej. Podjęcie decyzji „ułatwiła” nam obsługa lotniska, która tak długo załatwiała formalności i opłaty, że nie mieliśmy już czasu na nic. Przed startem ustaliliśmy wariant trasy – tniemy w poprzek zatoki do Rugen. Gdzie polecimy trochę wybrzeżem, żeby zobaczyć gigantyczny nazistowski ośrodek – Prora, a później lądujemy w Rugen, żeby się posilić.





Chyba każdy pilot GA zazdrościłby lotnisk w Niemczech – wszędzie betonowe pasy o długości około 2 km, a trawa jak na polach golfowych. Opłaty za lądowanie nie przerażają i zamykają się w 10 € per lotnisko. W Rugen nasza grupa wzbudziła niemałą sensację – widok rzędu kilkunastu motolotni kołujących do pasa startowego musiał zrobić wrażenie. Motolotnie są przeważnie w żywych kolorach, więc musiało to wyglądać jak barwna parada skrzydeł.

Z Rugen lecimy już trochę mniej zwartą formacją z powrotem do Szczecina. Tym razem (po raz pierwszy) mamy wiatr w plecy, więc ten odcinek pokonujemy bardzo szybko i przed zachodem lądujemy ponownie w Szczecinie. Tutaj, już standardowo przygotowanie do ostatniego dnia Rajdu.

Dzień 3 – Powrót

Na „dzień dobry” wiatr pokazał swoją złośliwość i zmienił się tak, że ponownie mamy go w czoło! Sytuacja nie robi się zabawna, bo każdy planuje powrócić do swoich macierzystych lotnisk, a przy takim wietrze zajmie to cały dzień. Ze Szczecina przeskakujemy do Trzebicza i Obornik Wlkp.

Tutaj, jak zwykle gościna zawsze dopisuje, więc każdy z nas się porządnie najadł, zatankował i przygotował do dalszej drogi. Tutaj też oddzielamy się od głównego Rajdu – lecąc dalej nie powrócilibyśmy do siebie przed zachodem. Po drodze jeszcze lądowanie z dotankowaniem i ponowne rozdzielenie się.

Ostatni odcinek (około 100 km) pokonuję już samodzielnie, a był to „wyścig ze słońcem”. O tej porze roku, po zachodzie słońca robi się bardzo szybko ciemno, więc wylądowanie np. 15 minut po zachodzie jest praktycznie lądowaniem po ciemku. Ponieważ czas naglił, ostatni odcinek pokonałem na maksymalnej prędkości i wylądowałem bezpiecznie 6 minut po zachodzie.





Był to niezwykle udany Rajd, widoki zachwycały (szkoda, że padł mi aparat), a pogoda dopisała. Pokonałem ponad 1500 km, wypalając około 300 l paliwa, co przełożyło się na około 20 h w powietrzu! Już nie mogę się doczekać następnego!

Zdjęcia i film z rajdu na stronie www.sky-life.pl

Konrad Ziębakowski
Sky-Life

Ocena:  
( 6 )      znakomity :)
  Opinii:  

2

  

Dodaj swoją opinię

Utworzony: 2017-04-24 00:17:43 ~~CaseyVon~~

wh0cd821234 Viagra

Utworzony: 2017-03-29 12:16:50 ~~Cesmah~~

Kamagra Oral Jelly Uk Next Day Roaccutane Cephalexin And Birth Control Super Viagara Cheap Cialis Comprar Cialis Al Mayoreo Buy Valtrex Generic Generic Levitra Viagra Orders Viagra 25mg Dosierung Buy Brand Levitra Aisoskin Compra On Line Generic Nexium Sildenafil Citrate Want To Buy Macrobid. Discount Fedex Direct Macrobid 100mg No Script Needed. Macrobid Worldwide Shop Articulo 180 Order Amoxil Online Doxycycline Over The Counter Priligy Torrinomedica Buy Orlistat All Day Chemist Canadian Maximum Pediatric Amoxil Dose Where To Buy Nolvadex Acquisto Levitra Generico Acheter Baclofene En France Strattera Cost Buy Levitra From India Cialis 200mg Pills Misoprostol Buy Tadacip Cipla Instructions For Taking Amoxicillin Buy Cheap Usa Acheter Viagra Forum Viagra Adolescentes Nolvadex Oral Elocon Buy Now Cod Accepted With Overnight Delivery Viagra Come Acquistare Order Kamagra In Usa Kamagra Portugal Buying 60 Mg Orlistat Outside The Us viagra Amoxicilline Posologie Angine Comprar Pastillas Cialis Cheap Viagra Samples Rivagroup Baclofen Body Building Forum Clomid Propecia Where To Buy No Prescription Tadalafil Generic Free Shipping Levaquin In Internet Free Consultation Cheap Clomid Pill Que Es Cialis 20 Mg Effetti Cialis Scaduto Prozac Cost Zentel Tablets Best Website With Overnight Delivery Order Non Prescription Drugs Online Buying Kamagra Online Generique Levitra 20 10mg Amoxicillin Bmp 202 Atomoxetine Price Lasix Online Kamagra Shop Schweiz Order Lasix Medicament Zithromax Cialis 20 Mg Composizione Buy Cheap Dapoxetine Online Sky Pharmacy Online Drugstore Review Cialis Et Nebilox Levitra Where To Buy Will Propecia Stop Mild Baldness Best Prices On Cialis Generic Buy Lasix Berichte Uber Levitra Where To Buy Discount Dutasteride Buying Viagra Online Propecia .25mg Acheter Vrai Cialis En Ligne Buy Kamagra Usa Can I Buy Nexium Online Cialis V Levitra Dapoxitine Sildenafil Tadalafil Generic Cialis Tablet Levitra Tab Solar A Propecia Erythromycin Canadian Pharmacy Buy Cialis Online Cheap Ou Trouver Du Cytotec Viagra Anbieter Levitra Generic Online Amoxicillin Resistance Viagra Ou Acheter Forum Prozac Prices Viagra Diario How To Take Amoxicillin Low Cost Prozac Online Fastest Super Cialis Delivery Viagra Gratis Ai Paraplegici Order Cytotec Pills Dosage Cephalexin Bladder Infection Doryx By Money Order Inderal Propranolol Viagra Problemi Ear Infection Amoxicillin Low Cost Propecia Tretinoin Cream U.S.P Cialis Puo Non Funzionare Clomid Allergy Amoxicillin Cheepest Viagra .Ca Buy Cheap Nolvadex Online Cialis Lo Puede Tomar La Mujer Propecia 0.5 Mg Online Zithromax Cost Supersaver Meds Generic Fluoxetine With Doctor Consult Buy Antabuse Cheap Cialis 20mg Uk Donde Comprar Cialis Lilly Levitra Tab Kamagra China