2009-10-01

Warsztaty w Bezmiechowej – relacja

W dniach 24-28 października 2009 odbyły się VI Międzyuczelniane Inżynierskie Warsztaty Lotnicze w Bezmiechowej. Organizatorem szkolenia było Stowarzyszenie Młodych Inżynierów Lotnictwa.

Na szkolenie dotarli przedstawiciele uczelni, na których istnieją kierunki związane z lotnictwem. Poza studentami naszej Politechniki Poznańskiej przybyli studenci z Politechniki Warszawskiej, Wojskowej Akademii Technicznej w Warszawie, Politechniki Rzeszowskiej, Politechniki Wrocławskiej, Politechniki Białostockiej, Politechniki Lubelskiej, a także studenci Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Chełmie.

Celem szkolenia w bieszczadzkiej Bezmiechowej jest promocja „małego” lotnictwa, to znaczy konstrukcji statków powietrznych bezzałogowych oraz pogłębianie wiedzy konstruktorskiej. Nie tylko to jest jednak w założeniach, organizatorom zależało, aby młodzi inżynierowie szukali innowacyjnych rozwiązań, zgodnie z zasadą – nie zawsze to, co znane jest najlepsze. MIWL dążyły również do integracji społeczności studenckich związanych z lotnictwem i zachęcania do współpracy międzyuczelnianej. Szkolenie zakłada również wymianę doświadczeń młodych konstruktorów oraz wyszukiwanie rozwiązań problemów, z którymi się spotkali.

Podczas szkolenia zaplanowano zaangażowanie uczestników poprzez konkurs na model bezzałogowy oraz wyjazd do zakładów lotniczych. Studenci mogli również przedstawić swoje prezentacje. Zorganizowane zostały także wykłady o tematyce lotniczej przygotowane przez fachowców w różnych dziedzinach związanych z lotnictwem. W warsztatach uczestniczyli także ludzie pracujący w branży lotniczej, między innymi przedstawiciele firm produkujących samoloty lub elementy do nich. Ich celem było pokazanie jak wygląda praca w takiej firmie i czego można się spodziewać. Gośćmi warsztatów w Bezmiechowej byli: Instytut Lotnictwa, PZL-Mielec, Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych, Urząd Lotnictwa Cywilnego, Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, WB-electronics, Eurotech, TRAC TOOL Polska, AeroSolutions, Aero AT, Stowarzyszenie Mechaników Lotniczych, Solaris UAV, PZL - design team.

Pierwszy dzień szkolenia, 24 września, poświęcono głównie odpoczynkowi po podróży oraz integracji studentów oraz ich opiekunów z przedstawicielami innych uczelni. Ten dzień przeznaczono również na loty treningowe dla modeli bezzałogowców przygotowujących się na konkurs BSL (bezpilotowych statków latających). Wieczorem odbyło się oficjalne rozpoczęcie szkolenia i zapoznano uczestników z planem na kolejne dni.

25 września był tak zwanym dniem przemysłowym. Tego dnia odbył się wyjazd do Mielca w celu zwiedzania zakładów lotniczych. Uczestnicy zostali oprowadzeni po halach produkcyjnych Polskich Zakładów Lotniczych. Celem tej wycieczki było zapoznanie się z technologią związaną z produkcją statków powietrznych. Zapoznano studentów z historią zakładu oraz strukturą działania tego przedsiębiorstwa. W Mielcu produkowane było wiele typów polskich samolotów, między innymi konstrukcje Tadeusza Sołtysika, takie jak Iskra czy Bies, a także konstrukcje zagraniczne, na przykład Bryza.

Kolejnym etapem szkolenia było obejrzenie zakładu AERO-AT, gdzie produkowane są lekkie samoloty AT3 i AT4. W przeciwieństwie do poprzedniego zakładu, w AERO-AT poza częściami, z których składa się samolot zobaczyć można było efekt prac. Dodatkową atrakcją była możliwość zajęcia miejsca pilota w samolocie, z której skorzystała większość zwiedzających. Pobyt w obu przedsiębiorstwach uświadomił na czym polega praca przy produkcji samolotu krok po kroku, począwszy od planów konstruktorskich, poprzez wytwarzanie poszczególnych części płata, kadłuba, usterzenia i innych elementów, aż do momentu składania samolotu w całość i jego dokładnego testowania.

W dniu trzecim szkolenia w Bezmiechowej rozpoczęły się wykłady prowadzone przez specjalistów i prezentacje studenckie. 26 września mieliśmy możliwość wysłuchać między innymi wykładu dr inż. Tomasza Goetzendorfa-Grabowskiego, wykładowcy Politechniki Warszawskiej na temat samolotu bezzałogowego Salmonid. Wielu z prezentujących inżynierów przedstawiało swoje prace dyplomowe. Między innymi: studenci z Lublina opisywali swoją modernizację silnika ASz 62 IR z An-2, student PWSZ z Chełma opowiadał o swoim modelu bezzałogowego aparatu latającego. Część studentów jako cel swojego przyjazdu na Warsztaty Inżynierskie, poza chęcią wymiany doświadczeń, stawiało na promocję szkoły oraz nawiązanie kontaktów międzyuczelnianych. Wykłady i prezentacje trwały przez cały dzień od godziny 10.00 aż do późnego wieczora do 21.00 z przerwą obiadową. Mimo to cieszyły się wysoką frekwencją i popularnością. Studenci chętnie zadawali pytania, udzielali sobie nawzajem wskazówek i szukali innowacyjnych rozwiązań.

Największym zainteresowaniem cieszył się pokaz modeli samolotów. Swoje statki bezzałogowe prezentowali studenci z Rzeszowa, Wrocławia, Białegostoku oraz Warszawy. Poza samolotami uczestniczącymi w konkursie można było podziwiać także modele latające miłośników lotnictwa nieuczestniczących w warsztatach, na przykład EF-16 miniaturowy F 16. Nie tylko płatowce były w zainteresowaniu studentów. Wojskowa Akademia Techniczna przywiozła do Bezmiechowej czterowirnikowca, którego wykonali jako swoją pracę dyplomową.

Pokaz sprawności samolotów był pierwszym etapem konkursu BSL. Kolejnym były prezentacje multimedialne tych modeli. Zawierały one genezę statków, ich rozwój i rozwiązania problemów aerodynamicznych. Wśród uczestniczących w warsztatach zaobserwować można „starych weteranów” – czyli ludzi, którzy brali udział w szkoleniu już niejeden raz i zajmowali się modernizacją i doskonaleniem swojego modelu. Przyjechali także świeży konstruktorzy, pierwszy raz prezentujący swoje konstrukcje. Niezależnie od doświadczenia studenci przyznawali się do popełnianych błędów, opowiadali anegdotki dotyczące powstawania ich samolotów i chętnie dzielili się swoimi doświadczeniami. Jeden z uczestników zapytany o to, co by zmienił, gdyby drugi raz budował swój model, stwierdził bez chwili namysłu: „Zmieniłbym skrzydła, kadłub i usterzenie”, co wywołało natychmiastową salwę śmiechu na sali.

W niedzielę 27 września dokończono prezentacje statków, a tym samym zakończył się drugi etap konkursu. Czas przed kolejnym, ostatnim już etapem konkursu, prezentowano prace studenckie. Dużą dyskusję nie tylko wśród studentów, ale również wśród wykładowców wzbudziła praca studenta Politechniki Poznańskiej, dotycząca badania wpływu wypustek na właściwości aerodynamiczne płata. Praca zainspirowana była zdjęciem humbaka – ssaka wodnego, mającego bardzo długie płetwy podobne do skrzydeł zakończone na krawędziach natarcia wypustkami. Dyskusja zakończyła się zapewnieniem, że na kolejnych Warsztatach Lotniczych w Bezmiechowej będzie można zobaczyć do czego doprowadziły dalsze badania na ten temat.

Tego samego dnia prezentowali swoje prace również studenci WAT-u. Czterowirnikowiec był kontynuacją badań prowadzonych wcześniej w Niemczech.

Podczas warsztatów zapewniono niesamowitą atrakcję jaką jest latanie szybowcem. Każdy mógł skorzystać z tej przyjemności i wzlecieć nad bieszczadzki górzysty teren i podziwiać uroki latania. Ci, którzy zaznali wcześniej już tej rozkoszy nie mogli się doczekać, zaś ci, którzy po raz pierwszy wzbili się w powietrze postanowili, że to dopiero początek lotnictwa w ich życiu i na pewno na jednym locie się nie skończy.

Ostatnim etapem konkursu BSL było jak najszybsze zlokalizowanie celu przez samolot. Konkurencja odbyła się bez ofiar. W ostatecznym rankingu pierwsze miejsce zdobyli studenci z Rzeszowa.

Każdy z uczestników prezentujących swoją pracę otrzymał nagrodę. Wieczorem mogliśmy jeszcze wysłuchać wykładów przeprowadzonych między innymi przez przedstawicieli IL, ULC, PKBWL.

W poniedziałek rano odbyło się oficjalne zakończenie warsztatów.

Cel Międzyuczelnianych Warsztatów Inżynierskich Lotniczych został osiągnięty. Dzięki wspólnej pasji nawiązało się między studentami wiele kontaktów, które na pewno przetrwają. Bardzo cenna okazała się wymiana doświadczeń, a także tworzenie własnego projektu na konkurs w Bezmiechowej, mimo popełnionych błędów nikt nie żałował swojej pracy. Wartościowa jest, oczywiście, również wiedza wyniesiona z wykładów i pogadanek. Przede wszystkim jednak pogłębiła się pasja, jaką jest lotnictwo i konstrukcja nowych, lepszych statków powietrznych.

Małgorzata J. Czerwińska



Ocena:  
( 1 )      bardzo słaby
  Opinii:  

197

  

Dodaj swoją opinię

Utworzony: 2017-03-24 04:46:34 ~~ventolin inhaler~~

Albuterol HFA is the prescription of inhaled drug that is used to treat or prevent the age of four or more human bronchial reversible obstructive pulmonary disease. albuterol inhaler, bronchospasm (EIB) for up to 4 years of age or older. administration to a patient. Ventolin HFA is not known whether it is safe and effective in less than 4 years of age.

Utworzony: 2017-03-24 04:37:43 ~~ventolin hfa 90 mcg inhaler~~

Albuterol HFA is the prescription of inhaled drug that is used to treat or prevent the age of four or more human bronchial reversible obstructive pulmonary disease. albuterol, bronchospasm (EIB) for up to 4 years of age or older. administration to a patient. Ventolin HFA is not known whether it is safe and effective in less than 4 years of age.

Utworzony: 2017-03-23 18:39:03 ~~ventolin~~

Albuterol HFA is the prescription of inhaled drug that is used to treat or prevent the age of four or more human bronchial reversible obstructive pulmonary disease. albuterol inhaler, bronchospasm (EIB) for up to 4 years of age or older. administration to a patient. Ventolin HFA is not known whether it is safe and effective in less than 4 years of age.

Utworzony: 2017-03-21 12:07:56 ~~albuterol inhaler~~

Ventolin HFA is a prescription inhaled drug used to treat or prevent bronchospasm in people aged 4 years and older with reversible obstructive airways disease. albuterol is also used to prevent physical exercise of bronchospasm (EIB) in patients 4 years of age or older. It is not known whether Ventolin HFA is safe and effective in children under 4 years of age.

Utworzony: 2017-03-21 11:58:32 ~~ventolin~~

Ventolin HFA is a prescription inhaled drug used to treat or prevent bronchospasm in people aged 4 years and older with reversible obstructive airways disease. ventolin hfa 90 mcg inhaler is also used to prevent physical exercise of bronchospasm (EIB) in patients 4 years of age or older. It is not known whether Ventolin HFA is safe and effective in children under 4 years of age.