2015-10-29

Tysiąc silników GEnx w pięć lat od rozpoczęcia eksploatacji

GE w październiku sprzedało tysięczny silnik GEnx produkowany dla samolotów szerokokadłubowych. Jak dotąd silniki te zamówiło ponad 40 linii lotniczych m.in. dla Boeingów 747-8. GEnx, który w 2011 r. umożliwił Dreamlinerowi odbycie podróży dokoła świata na jednym zbiorniku paliwa, był częściowo projektowany przez polskich inżynierów z warszawskiego Engineering Design Center.

W ramach prac konstrukcyjnych nad silnikiem, polski zespół wziął na siebie odpowiedzialność za zaprojektowanie wybranych modułów oraz elementów związanych z turbiną niskiego ciśnienia i obudową wentylatora napędowego. W EDC wykonano wiele analiz konstrukcyjnych, takich jak analizy wytrzymałościowe, modalne, przepływowe, a także analizę luzów konstrukcyjnych silnika.

Na osiągnięcie tego pułapu sprzedaży GE potrzebowało nieco ponad pięć lat. Gdyby silniki ustawić jeden za drugim, utworzyłyby linię o długości 58 boisk piłkarskich.

Silnik GEnx produkowany jest w dwóch modelach: GEnx-1B jest jednostką zasilającą wiele samolotów z rodziny Dreamlinera, z kolei GEnx-2B stworzono z myślą o Boeingach 747-8. Jak dotąd silniki te zamówiło ponad 40 linii lotniczych i operatorów lotniczych. Zamówienia wciąż napływają, a ich całkowita wartość, szacowana według oficjalnego cennika, przekroczyła już 35 miliardów dolarów.

W porównaniu z innymi konstrukcjami GE, silnik GEnx charakteryzuje się wydajnością wyższą o 15 procent. Jest także cichszy i emituje do atmosfery mniejsze ilości dwutlenku węgla. W 2011 roku Dreamliner napędzany silnikiem GEnx-1B wybrał się w podróż dokoła świata, pokonując dystans 19144 kilometrów na jednym zbiorniku paliwa, co jest rekordem w jego kategorii wagowej. Co więcej, okrążając świat w zawrotnym czasie 42 godzin i 27 minut, Dreamliner ustanowił także rekord dla najszybszej podróży dokoła świata.

GEnx był jak dotąd najszybciej sprzedającym się silnikiem w całej historii GE, a dziś za jego sprawą przeżywamy okres bezprecedensowego wzrostu zamówień na silniki GE przeznaczone dla samolotów szerokokadłubowych – mówi Tom Levin, dyrektor generalny odpowiedzialny w GE Aviation za linię produktów GEnx i CF6.

Z zewnątrz silnik prezentuje łagodne krzywizny i eleganckie wycięcia w postaci szewronów ograniczających poziom hałasu. Jego wnętrze to jednak niezwykle złożony mechanizm, gdzie każda z 75000 części musi znaleźć się w dokładnie przeznaczonym dla niej miejscu.

Niemal tak jak sama konstrukcja silnika, skomplikowana jest sieć dostawców części, które składane są w 21 zakładach GE rozsianych po całych Stanach Zjednoczonych. W programie uczestniczy także sześciu partnerów dostarczających elementy konstrukcyjne silnika: IHI Corporation z Japonii, GKN Aerospace z Anglii, MTU z Niemiec, Techspace Aero (Safran) z Belgii, Snecma (Safran) z Francji oraz Hanwha Techwin Inc. z Korei. Wszystkie komponenty trafiają do zakładów GE Aviation w Durcham w Karolinie Północnej, a ostateczne próby i montaż odbywają się w Peebles w stanie Ohio.

Źródło: GE

Ocena:  
( 1 )      bardzo słaby
  Opinii:  

1

  

Dodaj swoją opinię

Utworzony: 2017-03-27 06:06:42 ~~Cesmah~~

Cheap Finasteride Propecia Online Cheapest Zoloft Online El Cialis Es Zithromax Overnight Delivery No Prescription Buy Cheap Viagra 200mg Amoxicillin Dosage For Treating Uti Amoxicillin Dog Blood In Stool Buy Cheap Zoloft Pills Amoxicillin Dosage For Urinary Tract Infection Drug Tadalis Sx Soft Order Antabuse In Usa Cialis Prices Canada Cialis E Levitra Insieme Buy Online Zithromax 2053 Med Direct Viagra From Usa Suppliers Propranolol Free Trial Where Can I Buy Cipro Xr