2012-03-12

Tunel aerodynamiczny powstanie w Polsce

– Mega adrenalina i mega przyjemność! – mówi skoczek spadochronowy Maciek Michalak o tunelu aerodynamicznym. Taki nowoczesny obiekt powstanie w przyszłym roku w centralnej Polsce. Będą mogli w nim trenować nie tylko skoczkowie spadochronowi. W tunelu aerodynamicznym może znaleźć się każdy, kto choć na chwilę chciałby się oderwać od ziemi.

Na razie w Polsce nie ma wertykalnego tunelu aerodynamicznego. Miłośnicy latania jeżdżą do najbliższych takich obiektów do Pragi w Czechach, Bottrop w Niemczech, czy dalej do Francji, Hiszpanii a nawet USA. Na pomysł budowy w naszym kraju tunelu aerodynamicznego wpadła grupa spadochroniarzy oraz pilotów szybowcowych i samolotowych wywodzących się z Aeroklubu Częstochowskiego. Znaleźli przedsiębiorców, którzy zdecydowali się zainwestować w to przedsięwzięcie.

Budowa tunelu aerodynamicznego będzie w całości pokryta z prywatnego kapitału. Nie korzystamy z żadnych dotacji – mówi Marcin Jakubowski z firmy AeroTunel, która prowadzi to przedsięwzięcie. – Właśnie dziś sfinalizowaliśmy z inwestorami rozmowy o powstaniu tunelu aerodynamicznego. Obiekt powstanie w centralnej Polsce, w pobliżu skrzyżowania dróg krajowych nr 8 i nr 1. Budowa ruszy jeszcze latem tego roku. Tunel powinien być gotowy za rok.

Jak informuje Marcin Jakubowski, ma to być stalowo-betonowa konstrukcja z systemem agregatów i turbin niezbędnych do wytwarzania strug powietrza, które wyniosą człowieka na wysokość kilku metrów. Zamknięty obieg powietrza z regulowaną temperaturą pozwoli na latanie w tunelu bez względu na warunki panujące na zewnątrz obiektu. Inwestycja pochłonie około 15 mln zł. Będzie wzorowana na jednym z dwóch takich nowoczesnych obiektów – na niemieckim tunelu w Bottrop lub na praskim.

Negocjujemy już warunki zakupu technologii i urządzeń potrzebnych do latania w tunelu – mówi Jakubowski.





Profesjonalni skoczkowie spadochronowi nie wyobrażają sobie życia bez wertykalnego tunelu aerodynamicznego. Jest on symulatorem płaskiego latania w strugach powietrza, jakie czeka skoczka spadochronowego po opuszczeniu samolotu, zanim otworzy się czasza spadochronu. – Daje naprawdę większe możliwości. Trening w nim jest po prostu efektywny. Błędy są na bieżąco poprawiane, nie tak jak w powietrzu, gdzie po oddaniu skoku i wylądowaniu można omówić zachowanie i skorygować je w następnym skoku – mówi Gosia Grabowska, prowadząca Szkołę Spadochronową Omega.

Maciej „Yeti” Michalak, który skacze ze spadochronem od 10 lat, a w tunelach aerodynamicznych lata od 8 lat podkreśla: – Trening w tunelu aerodynamicznym pozwala skoczkom doskonalić swoje umiejętności. Trenując w tunelu zdobywają taki poziom, który osiągnęliby latając w powietrzu przez 10 lat – twierdzi Maciej Michalak, który w tunelach aerodynamicznych wylatał około 250 godzin. – Ale to nie tylko trening. Dla wielu osób staje się to odrębną i coraz bardziej popularną dyscypliną. Ludzie spotykają się na zawodach, organizują mistrzostwa. Mnie to też wciągnęło. Latanie w tunelu aerodynamicznym to dla mnie mega pasja. Spędzam tak czas w co drugi weekend – wyjeżdżam na latanie kilkadziesiąt razy w roku. Cieszę się, że Polsce powstanie taki profesjonalny obiekt. Nie będę musiał tak często jeździć za granicę.





Wertykalny tunel aerodynamiczny będzie dostępny nie tylko dla spadochroniarzy czy pilotów, ale także dla każdego, kto chciałby choć przez chwilę oderwać się od ziemi. W symulatorze swobodnego latania amatorzy mocnych wrażeń poczują się jakby naprawdę szybowali w przestworzach. Więcej informacji o nowym polskim tunelu aerodynamicznym znajduje się na stronie internetowej aerotunel.com.pl (wik)

fot. aerotunel.com.pl

Ocena:  
( 367 )      znakomity :)