2011-07-29

Tu-154M: raport końcowy KBWLLP

Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego opublikowała raport końcowy z badania katastrofy samolotu Tu-154M, do której doszło 10 kwietnia 2010 roku w Smoleńsku.

Pracująca pod przewodnictwem ministra spraw wewnętrznych i administracji Jerzego Millera Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego zakończyła badanie katastrofy samolotu Tu-154M nr 101 w Smoleńsku, do której doszło 10 kwietnia 2010 roku. W katastrofie zginęło 96 osób. Komisja przedstawiła raport końcowy z badania zdarzenia wraz z załącznikami.

Komisja ustaliła, że przyczyną katastrofy samolotu Tu-154M było zejście poniżej minimalnej wysokości zniżania, przy nadmiernej prędkości opadania, w warunkach atmosferycznych uniemożliwiających wzrokowy kontakt z ziemią i spóźnione rozpoczęcie procedury odejścia na drugi krąg. Doprowadziło to do zderzenia z przeszkodą terenową, oderwania fragmentu lewego skrzydła wraz z lotką, a w konsekwencji do utraty sterowności samolotu i zderzenia z ziemią.

Na zdarzenie miało wpływ sześć czynników, dotyczących zachowania załogi samolotu, kierownika strefy lądowania oraz szkolenia lotniczego w 36 specjalnym pułku lotnictwa transportowego. Czynniki te są następujące:

1) niekontrolowanie wysokości za pomocą wysokościomierza barometrycznego podczas wykonywania podejścia nieprecyzyjnego;
2) brak reakcji załogi na komunikaty PULL UP generowane przez TAWS;
3) próba odejścia na drugi krąg przy wykorzystaniu zakresu pracy ABSU (układ automatycznego sterowania samolotem Tu-154M) – automatyczne „odejście”;
4) przekazywanie przez kierownika strefy lądowania (KSL) załodze informacji o prawidłowym położeniu samolotu względem progu DS, ścieżki schodzenia i kursu, co mogło utwierdzać załogę w przekonaniu o prawidłowym wykonywaniu podejścia, gdy w rzeczywistości samolot znajdował się poza strefą dopuszczalnych odchyleń;
5) niepoinformowanie załogi przez KSL o zejściu poniżej ścieżki schodzenia i zbyt późne wydanie komendy do przejścia do lotu poziomego;
6) nieprawidłowe szkolenie lotnicze załóg w 36 splt na samolotach Tu-154M.

Komisja ustaliła również okoliczności sprzyjające zaistnieniu zdarzenia. Do okoliczności tych zostały zaliczone:

1) niewłaściwa współpraca załogi powodująca nadmierne obciążenie dowódcy statku powietrznego w ostatniej fazie lotu;
2) niedostateczne przygotowanie załogi do lotu;
3) niedostateczna wiedza członków załogi w zakresie funkcjonowania systemów samolotu oraz ich ograniczeń;
4) niewłaściwe wzajemne monitorowanie czynności członków załogi oraz brak reakcji na popełniane błędy;
5) nieprawidłowy dobór składu załogi do realizacji zaplanowanego zadania;
6) nieskuteczny bezpośredni nadzór Dowództwa Sił Powietrznych nad szkoleniem lotniczym w 36 splt;
7) nieopracowanie w 36 splt procedur dotyczących działania załogi w przypadku:
a) niespełnienia kryteriów ustabilizowanego podejścia;
b) korzystania z radiowysokościomierza przy wyznaczaniu wysokości alarmowej dla różnych rodzajów podejść;
c) podziału czynności w załodze wieloosobowej.
8) sporadyczne zabezpieczanie lotów przez KSL w ciągu ostatnich 12 miesięcy, w szczególności w trudnych warunkach atmosferycznych, oraz brak praktycznego przygotowania na stanowisku KSL na lotnisku Smoleńsk Północny.

Komisja zaproponowała wiele zaleceń profilaktycznych, skierowanych zarówno do jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej, jak i cywilnych instytucji państwowych.

W przypadku Dowódcy Sił Powietrznych komisja zaleciła m.in. sprawdzić prawidłowość nadawania uprawnień personelowi latającemu 36 splt, opracować i wprowadzić program szkolenia teoretycznego i praktycznego załóg lotniczych na samolocie Tu-154M uwzględniający aktualne wyposażenie samolotu i wykorzystanie symulatorów, wprowadzić okresowe szkolenia i treningi praktyczne z zakresu CRM (Crew Resource Management; zarządzanie zasobami załogi) i MCC (Multi Crew Cooperation; współpraca załogi wieloosobowej) w specjalistycznych ośrodkach szkoleniowych, przetłumaczyć na język polski dokumentację statków powietrznych eksploatowanych w 36 splt lub zorganizować kursy językowe dla personelu latającego i technicznego.

Zalecenia odzwierciedlają stwierdzone przez komisję nieprawidłowości i maja sużyć ich wyeliminowaniu. Nieprawidłowości stwierdzono w obszarach organizacji lotu, szkolenia i współpracy załogi, wyszkolenia personelu technicznego, działalności 36 splt i nadzoru nad nią, dokumentacji normującej wykonywanie lotów w lotnictwie Sił Zbrojnych RP, przygotowania meteorologicznego, przygotowania załogi do lotu, techniki lotniczej. Komisja wskazała również na niewłaściwą pracę osób funkcyjnych lotniska Smoleńsk Północny.

Zobacz: Protokół z badania katastrofy Tu-154M
Sławomir Kasjaniuk

Ocena:  
( 5 )      nie oceniany
  Opinii:  

5

  

Dodaj swoją opinię

Utworzony: 2017-05-22 09:01:36 ~~Chaspaycle~~

Precio Del Cialis En Espana Cheapest Cialis How Much Does Viagra Cost At Walgreens Cialis Dangereux Risques Where Can I Buy Kamagra What Is Viagra Jelly Viagra Au Feminin Buying Clomid Online Effects Of Keflex Use On Dogs O Trovare Kamagra Economici Ordering Cialis Online Comprar Cialis Farmacia Sin Receta Can Propecia Stop Receding Hairline Cialis Professional Geodon Sky Pharmacy Canada Mail Order Zoloft Online Cs Where To But Viagra Without Dr. Achat Cialis Sur Internet Avis Low Price Zoloft Kamagra 100mg Sildenafil Oral Jelly Achat En Ligne Viagra Generic Cialis 100mg Best Cheapest Way To Get Cialis Que Es Cialis Vs Viagra Generic Zoloft Online Levitra Ohne Zollprobleme Cialis Rue Du Four Viagra Online Online Priligy Crema Generic Fluoxetine No Physician Approval In Internet Shop Kamagra Online Fast Viagra Generico 24h Propecia Side Effects Spots Order Generic Cialis Cialis 5mg Dosierung Erfahrungen Efectos Secundarios Del Cialis How To Buy Cialis Buy Lasix Online Canada Tricks To Last Longer Mail Order Cialis Kamagra Discount Code Comprar Viagra Generico Linea Tadalafil Generic Generic Lowest Price Viagra Generic Cialis Vs Cialis Cheap Kamagra Bentyl 20mg In Internet Buy Brand Name Doxycycline Finasteride Propecia Pediatric Dosing For Amoxicillin Amoxil Medication Purchase Prozac Real Viagra 150mg Blue Lexapro Online Without A Prescription Sertralina Generic Tadalis Sx Soft Ligne Avec Ordonnance Comprar Viagra Sin Receta Propecia Cialis Usa Popularpills Online Buy Orlistat 120mg Malaysia Cialis Free Offer Achat Propecia Generique France Zithromax Tabs Cheapest Zoloft Amoxicillin And Bruising Levitra Mejor Que Viagra Buy Strattera Atomoxetine Usa Online Uri Amoxil Viagrta Cheap Cialis 20mg Free Tadalis Sx Soft Sample Keflex And Grapefruit Juice Interactions Buy Online Propranolol Viagra A Casa Commande Viagra Ligne Buying Cialis Online Cephalexin For Sinus Infection Tadalafil 40mg Zoloft Buy Clomid Express Shipping Viagra Ordonnance Belgique Zoloft On Line Cytotec Over The Counter Usa Dove Trovare Viagra Compra Viagra Online Amoxil 875 Buy Wellbutrin Sr No Rx Generic Kamagra Pills 24 Hour Cialis Worldwide Doryx With Next Day Delivery Amex Low Price Kamagra Free Trials Team Viagra

Utworzony: 2017-04-16 00:59:29 ~~Cesmah~~

Cytoxan viagra Precio Cialis Con Receta Where To Buy Cialis In Canada Buy Cialis Priligy Online Espana Does Amoxicillin Treat Urinary Tract Infections cialis Efectos Secundarios Kamagra Oral Jelly Online Viagra Und Cialis Kaufen online pharmacy No Script Viagra Clomid 100 Mg Tablets To Buy viagra Propecia Dealers Cialis 80mg Avec Dapoxetine cialis buy online Viagra 50 O 100 Propecia Length To Take viagra Get Viagara Online Priligy 60 Mg Prix buy cialis Propecia Stanchezza Propecia Engorda Caida Del Cabello buy cheap kamagra uk Buy Tinidazole From India Online Prix Levitra 10 Mg Posologie online pharmacy Levitra 100mg Kaufen Buy Colchicine Tablets cialis Zithromax Treat Chlamydia Feline Kitten Amoxicillin Doseage Buy Cialis Prevacid Buy One Get One Free Rebate Cialis 5 Mg Vs Viagra Cheap Viagra Amoxil Dosage El Cialis Necesita Receta viagra online prescription Zithromax And Your Period Overnight Progesterone Ups Internet cialis Viagra Pfizer Generika Achat Clomid dapoxetine and cialis Viagra Pricing Strategies Crestor my alli canada Low Cost Pharmacy Online Europa Kamagra Vendita viagra cialis Can You Buy Cialis In Cebu Pharmacy Comprar Cialis Original Contrareembolso viagra online pharmacy Viagra Rezeptfrei Wo Levitra Testberichte cialis Comprar Viagra Generico Internet Generic Cheap Propecia Online cialis online Cephalexin Daily Dose Site Serieux Achat Cialis Buy Cialis Viagra Livraison Discrete

Utworzony: 2011-07-29 15:58:23 ~~edek~~

poprostu żal mi takich ludzi którzy wypowiadaja sie wtej sprawie gloszac jakies spiskowe teorie nie poparte zadnymi dowodami...

Utworzony: 2011-07-29 11:19:07 ~~Sylwekk~~

Jakich ocalonych ? Jeśli ktoś widział jak wygląda człowiek po wypadku samochodowym przy prędkości 150 km/h to powinien móc wyobrazić sobie co zostaje po ludziach w wypadku samolotu odrzutowego gdzie siły działające są wielokrotnie większe. Na prawdę nie było kogo dobijać. a jesli nawet były strzały to może ochrona strzelała do hien które miały nadzieję znaleźć coś dla siebie w miejscu katastrofy.

Utworzony: 2011-07-29 10:40:15 ~~pilot~~

A według mnie wieża celowo wprowadziła załogę w błąd,a właściwie w jar o głębokości 65m !!! To tak jak ze strzałami-dobijano cudem ocalonych ,ale wszystkie komisje udają że strzałów nie było.Taka zbiorowa amnezja.