2012-09-24

Spotting w Modlinie

Moją pasją są samoloty pasażerskie, przerodziła się ona w zamiłowanie do ich fotografowania. Jako spotter z Warszawy nie mogłem sobie odmówić zwiedzenia lotniska w Modlinie.

Moją pasją są samoloty, naturalną koleją rzeczy jest więc ich fotografowanie. Przedstawiam relację z wyprawy na modlińskie lotnisko, która może będzie też małą wskazówką dla spotterów pragnących odwiedzić nowo otwarty port. Ze swoim aparatem odwiedziłem płot przy terminalu, okolice podejścia samolotów na pas 26, byłem też po przeciwnej stronie lotniska - przy bramie pożarowej nr 6 i na bunkrach wojskowych, które doskonale sprawdzają się jako górki spotterskie. Wszystkie opisane przeze mnie miejsca są zaznaczone czerwonymi kółkami na poniższej mapce.

Na lotnisko w Modlinie można dojechać krajową trasą nr 7, bądź autobusem kursującym między stacją kolejową Nowy Dwór Mazowiecki a terminalem portu.

Jadąc na lotnisko samochodem wiele osób popełnia błąd i skręca z krajowej siódemki przy tablicy informującej o zjeździe na Nowy Dwór Mazowiecki. Tym sposobem można sobie tylko znacznie wydłużyć czas podróży, gdyż wtedy wjeżdżamy na drogę krajową nr 85 prowadzącą przez remontowany most w Kazuniu. Ruch na moście odbywa się wahadłowo i trzeba stać w sporym korku. O wiele szybciej jest minąć zjazd na Nowy Dwór Mazowiecki i mijając Wisłę i Twierdzę Modlin dojechać do rozjazdu na drogę krajową nr 62, łączącą Nowy Dwór, Płock i Serock. Na tym rozjeździe skręcamy w prawo i szukamy tablic kierujących na lotnisko.


Mapka lotniska w Modlinie.

Pierwszy skręt na światłach w lewo prowadzi nas pod terminal, mijamy wtedy wyburzony fragment ogrodzenia wojskowego. Drugi zjazd nieco dalej zaprowadzi nas do bramy, którą wjechać można do ośrodka aeroklubu modlińskiego. Pod terminalem Mazowieckiego Portu Lotniczego Modlin jest parking na około 600 samochodów, pierwsze 10 minut postoju jest darmowe, a za każdą rozpoczętą godzinę zapłacimy 6 złotych.





Płot obok terminala to miejsce, z którego można robić zdjęcia od rana do południa - wtedy mamy słońce za plecami. Po lewej stronie terminala (punkt 1 na mapce, fot. 1,2) mamy widok na płytę postojową samolotów Wizz Air, można też stąd sfotografować zawracające na pasie startowym maszyny (fot. 3).



Punkt 2 po prawej stronie hali (fot. 4,5) pozwala uchwycić w oddali lądowania na pasie startowym, można także zrobić zdjęcie podczas boardingu, wypychania i kołowania samolotu (fot. 6-9).




Kłopot sprawia tutaj drugie ogrodzenie, postawione pomiędzy płotem lotniska a płytą postojową. Wtedy przyda się mała drabina, zrobimy zdjęcie gdzie niskie ogrodzenie nie zasłoni nam samolotu.









Kolejnym ciekawym punktem do robienia zdjęć jest okolica progu pasa 26 (punkt nr 3). Stoimy wtedy pod ścieżką podejścia i możemy uchwycić lądujący samolot w wielu ciekawych ujęciach (fot. 10-15).







Aby dojechać pod próg pasa trzeba minąć oba zjazdy na lotnisko i na wysokości stacji benzynowej skręcić w lewo z drogi nr 62 na zjeździe na Serock/Wyszków. Parę metrów dalej widać drugi skręt w lewo, który zaprowadzi nas na cmentarz drogą gruntową. Po sporej ulewie droga może być trudno przejezdna, więc trzeba uważać, by się po prostu nie zakopać. Drogą tą dojedziemy pod płot lotniska, w okolicy skrzyżowania z torami kolejowymi będziemy już pod ścieżką podejścia samolotów (fot. 10-15).







Późnym popołudniem słońce oświetla już lotnisko z drugiej strony, więc trzeba się dostać pod ogrodzenie po przeciwległej stronie pasa startowego. Znajdują się tam stare bunkry, które kiedyś były magazynami wojskowymi. Te niewielkie wzniesienia (punkt nr 6) pozwalają na robienie zdjęć ponad płotem, tu jednak potrzebny będzie obiektyw z większą ogniskową.

Same bunkry znajdują się dość daleko od pasa i płyty postojowej, więc warto się tam wybrać z obiektywem w przedziale 300 - 500 mm. Choć moim zdaniem 300 mm to zbyt mało i robienie zdjęć na pełnym zbliżeniu i późniejsze kadrowanie dało nieciekawy efekt. Można też podejść pod samą siatkę - widziałem tam nawet ludzi stojących na dachach swoich samochodów, tu jest też kilka bram pożarowych, a na szczególną uwagę zasługuje brama nr 6 (punkt nr 4).

Naprzeciwko niej znajduje się wjazd na próg pasa 26, to doskonała okazja do uchwycenia kołującego samolotu w wielu ciekawych ujęciach. Kołuje on spod terminala, wjeżdżając na próg przez chwilę jest z nami nos w nos, a potem skręca ponownie, można więc praktycznie sfotografować go z każdej strony (fot. 16-19).









Na drugą stronę lotniska dojedziemy drogą gruntową, mijając tory kolejowe. Przy płocie lotniska pojawia się już na niej asfalt, więc nie ryzykujemy zakopania samochodu. Asfaltowa droga prowadzi aż do starych bunkrów, są też rozjazdy do bram pożarowych.







Jedynym utrudnieniem jest to, że droga jest wąska i jej pobocza są zarośnięte krzakami. Trzeba uważać też na rowerzystów i motocyklistów, w okresie letnim jest ich tam dość sporo.







Po minięciu zjazdów do bram, jadąc obok lasu docieramy do kilku opuszczonych bunkrów, obsypanych ziemią i porośniętych trawą. Ostatni z nich znajduje się prawie na wprost terminala, to ciekawe miejsce do obserwacji tego, czego nie widać z parkingu pod terminalem (fot. 20-27).





Tutaj też pas startowy mamy przed sobą jak na dłoni, to okazja do uchwycenia lądowania samolotu, hamowania na pasie i zawracania po nim do ścieżki kołowania (fot. 28-32).







Nie wiem, czy to wymogi budowlane, kwestia finansów, czy po prostu zwykłe niedopatrzenie projektu, ale samolot po wyhamowaniu musi na tym samym pasie zawrócić prawie na wysokość wieży kontrolnej (fot. 21), by kołować dalej na płytę.





Stojąc na bunkrach można też ładnie ująć starty maszyn - rozpędzający się po pasie samolot, moment oderwania się od ziemi, czy też chowanie podwozia (fot. 33-35).







Większość operacji odbywa się od wschodniej strony lotniska, czyli na progu 26, ale wiadomo że zależy to od kierunku wiatru. Samo lotnisko znajduje się niedaleko od miejsca, gdzie Narew łączy się z Wisłą - stąd też nawiązanie do obu rzek w logo portu. Nisko położony teren i sąsiedztwo rzek może powodować mgły, które niedawno były przyczyną jego zamknięcia na kilka godzin. Dzisiaj operują tam tylko dwaj przewoźnicy: Wizz Air i Ryanair, rozkłady ich lotów można znaleźć na stronie internetowej lotniska, można też zerknąć na tablicę przylotów i odlotów w terminalu.
Piotr Karwiński

Ocena:  
( 18 )      nie oceniany
  Opinii:  

3

  

Dodaj swoją opinię

Utworzony: 2013-09-24 20:02:10 ~~its me~~

a jak można dostać się na płytę lotniska w celu pofotografowania bo ja zza płotu robie ale we Wrocławiu ? Prosze o odpowiedz.

Utworzony: 2012-09-30 21:08:27 ~~Brat Zagłoby~~

i ładne zdjecia takoż

Utworzony: 2012-09-25 11:58:48 ~~Adel~~

Ładnie napisane, dziękujemy, pojedziemy.