2016-07-28

Spotkanie z Mi-8 w MLP

W najbliższą niedzielę, 31 lipca, w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie odbędzie się prowadzone przez Jana Hoffmanna spotkanie, poświęcone rosyjskiemu śmigłowcowi wielozadaniowemu Mi-8.

Muzeum Lotnictwa Polskiego zaprasza na kolejne spotkanie prowadzone przez Jana Hoffmanna. Najbliższe spotkanie odbędzie się w niedzielę 31 lipca o godzinie 12, a jego tematem będzie rosyjski śmigłowiec wielozadaniowy Mi-8. Była to bardzo udana konstrukcja, służąca wiele lat w lotnictwie wojskowym i cywilnym wielu krajów, w tym i Polski. Na pokładzie Mi-8 latał też Papież Jan Paweł II w czasie swoich pielgrzymek po Polsce.

Chęć uczestnictwa w spotkaniu należy zgłosić w kasie, gdyż wszyscy słuchacze będą mogli wykupić specjalne bilety wstępu.

Mi-8 to średni śmigłowiec transportowy napędzany dwoma silnikami turbowałowymi, opracowany na początku lat 60. w biurze konstrukcyjnym Mila w ZSRR jako następca tłokowego Mi-4. Pierwszy prototyp, napędzany jednym silnikiem oblatano w 1961 r. Kolejny prototyp, napędzany dwoma silnikami TW-2 oblatano w 1962 r. Mi-8 stał się jednym z najbardziej rozpowszechnionych na świecie śmigłowców transportowych. Powstało wiele wersji: transportowa, pasażerska, salonka, ratownicza i wersje specjalistyczne, jak np. latające stanowisko dowodzenia. Wyprodukowano ponad 9000 egzemplarzy i produkcja wersji rozwojowych trwa do dziś. W oparciu o konstrukcję Mi-8 powstał też śmigłowiec-amfibia Mi-14. W kodzie NATO Mi-8 nosi nazwę Hip.

W 1976 r. opracowano wersję rozwojową Mi-17 (w Rosji oznaczonej Mi-8M), napędzaną silnikami TW-3 o większej mocy, co zwiększa możliwości operacyjne śmigłowca w terenach górskich i w warunkach klimatu gorącego, co zostało przez armię ZSRR wykorzystane w wojnie w Afganistanie.

W polskim lotnictwie wojskowym śmigłowce Mi-8 w wersjach transportowej, pasażerskiej, salon i ratowniczej są wykorzystywane od 1968 r., a Mi-17 od 1987 r. Trzy Mi-8 są też eksploatowane przez lotnictwo Policji.

Mi-8 w Muzeum Lotnictwa

Egzemplarz muzealny Mi-8 w wersji pasażerskiej VIP numer seryjny 10620, numer boczny 620 został wyprodukowany w Kazańskich Zakładach Śmigłowcowych w 1973 r. Służył w 36. Specjalnym Pułku Lotnictwa Transportowego w Warszawie. Był jednym z Mi-8 pułku, które obsługiwały wizyty papieża Jana Pawła II w Polsce. Śmigłowiec został przekazany do zbiorów Muzeum w grudniu 2009 r. W 2014 r. został odnowiony (zobacz: Papieski śmigłowiec Mi-8).

Dane techniczne:

Średnica wirnika: 21,3 m
Długość kadłuba: 25,24 m
Masa startowa: 12000 kg
Maksymalna prędkość: 250 km/h
Pułap: 4500 m
Zasięg: 520 km
Uzbrojenie: –
Silnik: dwa silniki turbowałowe TW-2-117 o mocy 1500 KM każdy

Źródło: Muzeum Lotnictwa Polskiego

Ocena:  
( 3 )      znakomity :)
  Opinii:  

0

  

Dodaj swoją opinię