2010-04-16

Rejestrator Tu-154M z polskiej firmy

W warszawskim Instytucie Technicznym Wojsk Lotniczych trwa odczytywanie danych z rejestratora odnalezionego na miejscu katastrofy samolotu Tu-154M. To Rejestrator Szybkiego Dostępu – QAR. Wyprodukowała go firma ATM PP z Warszawy, która jest pionierem w wytwarzaniu urządzeń tego typu.

Jednym z rejestratorów parametrów lotu, znalezionych na miejscu katastrofy samolotu Tu-154M pod Smoleńskiem, był Rejestrator Szybkiego Dostępu (ang. Quick Access Recorder) typu ATM-QAR/R128ENC. Jego producentem jest polska firma ATM PP Sp. z o.o. z Warszawy, która uczestniczy w odczytywaniu i analizowaniu danych, zapisanych przez rejestrator. Odczyt danych odbywa się w Instytucie Technicznym Wojsk Lotniczych w Warszawie z udziałem strony rosyjskiej. Zapisy dwóch rejestratorów katastroficznych Tu-154M zostały już wcześniej odczytane w Moskwie. Rejestrowały one parametry lotu (FDR – Fligt Data Recorder) oraz dźwięki w kabinie załogi, w tym korespondencję prowadzoną z kontrolerami (CVR – Cocpit Voice Recorder). QAR trafił do Polski.

Dane do QAR przesyłane są z bloku zbierania i przetwarzania danych, zwanego też szyfratorem (DFDAU – Digital Flight Data Acquisition Unit), do którego trafiają z zamontowanych w samolocie czujników. Dane w QAR zapisywane są na wymiennym nośniku pamięci (w zależności od modelu może to być kaseta z taśmą magnetyczną, z pamięciami elektronicznymi, dysk magneto-optyczny lub karta typu PCMCIA), który wyjmuje się z rejestratora i umieszcza w czytniku podłączanym do komputera. Najnowsze rozwiązania QAR-ów zapisują dane na kartach typu Compact Flash (identyczne jak stosowane w aparatach fotograficznych), natomiast do ich odczytu wystarczy kabel USB. Dzięki specjalnemu oprogramowaniu, dane przedstawiane są na ekranie komputera w formie graficznej (wykresów) lub numerycznej – tłumaczy Paweł Jajkowski z ATM. W przypadku samolotów o masie startowej przekraczającej 27500 kg – zgodnie z wymogami ICAO – wszystkie loty muszą być deszyfrowane. Jedna z zasadniczych różnic pomiędzy QAR a FDR – poza tym, że konstrukcja FDR ma zapewnić mu przetrwanie w przypadku zaistnienia katastrofy – jest łatwość i szybkość dostępu do danych, a także do samego urządzenia wprzypadku QAR. W samolocie Tu-154M QAR jest umieszczony niedaleko od przedniego wejścia do samolotu. Używa się go podczas bieżącej eksploatacji statków powietrznych. – Dostęp do rejestratora FDR, umieszczonego zazwyczaj w części ogonowej samolotu, jest utrudniony, odczyt danych jest też bardziej skomplikowany i czasochłonny – wyjaśnia Jajkowski.

Analiza zapisanych danych po każdym locie pozwala bardzo szybko stwierdzić, czy doszło do przekroczenia norm lub nieprawidłowości w funkcjonowaniu podzespołów samolotu, zachowaniu załogi itp. – Na przykład wypuszczenie klap przy zbyt dużej prędkości, zbyt strome podejście do lądowania – podaje przykłady Jajkowski. Gdy są jakieś anomalia, przeprowadza się wstępną analizę zapisu. Samolot jest wówczas wyłączony z lotów, ale może okazać się, że odchylenia nie są poważne i nie zagrażają bezpieczeństwu lotów. Wówczas statek powietrzny może wrócić do użycia. W przeciwnym razie przeprowadzana jest dalsza, szczegółowa analiza zapisanych danych – aż do wykrycia przyczyny nieprawidłowości i jej usunięcia.

Konieczność zastosowania rejestratora pozwalającego na szybki dostęp do danych uwidoczniła się szczególnie po katastrofie samolotu Ił-62M w Lesie Kabackim w 1987 roku. Analiza zapisów czarnej skrzynki wykazała wadliwe działanie jednego z silników. Gdyby te dane znane były obsłudze technicznej wcześniej, możliwe byłoby podjęcie działań zapobiegawczych. Inżynierowie z ATM przystąpili wówczas do intensywnych prac nad urządzeniem rejestrującym te same dane co FDR, jednak o znacznie prostszej konstrukcji, zapewniającej szybki dostęp do zawartości pamięci elektronicznej.

Z rejestratorami firmy ATM latają samoloty PLL LOT, CSA, Aerofłotu oraz linii chińskich. Rejestratory te można spotkać w Boeingach, Airbusach, ATR-ach, Iłach i Tupolewach (w tym 154M z 36 SPLT). Montowane są też w wojskowych statkach powietrznych, takich jak MiG-29, W-3RM Anakonda czy M28 Bryza Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej.

Firma ATM współpracuje z Państwową Komisją Badania Wypadków Lotniczych oraz Komisją Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego (MON). Oprócz odczytywania danych z rejestratora zamontowanego na pokładzie Tu-154M, który rozbił się pod Smoleńskiem 10 kwietnia, uczestniczyła też w badaniu zawartości rejestratorów po awaryjnym lądowaniu samolotu An-26 na jeziorze pod Tallinem, awarii polskiego Herculesa w Afganistanie, katastrofie śmigłowca Kania Straży Granicznej, Su-27 podczas AIR SHOW-2009, morskiego An-28 lotnictwa Marynarki Wojennej na lotnisku w Gdyni, śmigłowca Mi-24 na poligonie pod Toruniem, CASY pod Mirosławcem czy awarii Sokoła w pobliżu Zakopanego. Współpracowała z komisją także podczas badania wypadków, do których doszło za granicą – Skytrucka w Wenezueli, Wietnamie, An-28 w Estonii oraz Sokoła w Hiszpanii. Udział firmy w badaniu wypadków lotniczych polega na odzyskiwaniu zapisów z rejestratorów, deszyfracji danych, przygotowywaniu prezentacji w celu odtworzenia przebiegu zdarzeń oraz przeprowadzaniu ekspertyz technicznych.
Sławomir Kasjaniuk

Ocena:  
( 19 )      nie oceniany
  Opinii:  

2

  

Dodaj swoją opinię

Utworzony: 2017-03-31 16:46:38 ~~Cesmah~~

Canada Phamacy Order Deltasone Online Priligy Approved In Canada Zithromax 3 Day Course Dapoxetine Priligy Cialis Rezeptfrei Kaufen Per Nachnahme Buy Antibiotics Online Overnight ?Fluoxetine Rx Canadian Pharmacy Comprar Cialis Generico 10 Mg Generic Deltasone Pills Come Comprare Viagra Senza Ricetta Medica Pedidos De Viagra Order Prozac In Usa Cialis Tadalafil 10mg Prix Online Bentyl Orlistat Online Que Es El Propecia Cialis 20mg En Ligne Cheap Xenical Generic Priligy 60 Mg Filmtabletten Prices Cialis Order Strattera Online Usa Levitra Uk Sales Viagra Kaufen Ohne Vorkasse Order Viagra Levitra Comprar Online

Utworzony: 2010-04-19 13:53:54 ~~Anonim~~