2015-10-30

RWD-8. Model z 1988 roku

W pudełku „z epoki” (model z roku 1988, cena umowna 280 zł) znajduje się foliowy woreczek, a w nim dwie wypraski z wściekle czerwonego plastiku, duży arkusz kalkomanii dla samolotów cywilnych i pożółkła już instrukcja sklejania...

Historia

Samolot szkolny RWD-8 był jedną z wielu doskonałych konstrukcji zaprojektowanych przez S. Rogalskiego, S. Wigurę i J. Drzewieckiego – ludzi, którzy stworzyli jedne z najbardziej popularnych i słynnych samolotów turystycznych w Europie.

Z desek kreślarskich ich biura konstrukcyjnego wzniósł się w chmury między innymi RWD-6 , na którym Żwirko i Wigura zwyciężyli w „III Challange de'Tourisimo lnternational” w 1932 roku, czy RWD-9 – zwycięzca „IV Challange de'Tourisimo lnternational” w 1934 roku (załoga Pokrzywka i Bajan) oraz RWD-5 bis, na którym S. Skarzyński w 1933 roku przeleciał Atlantyk.

RWD-8 został opracowany pod koniec 1931 roku. Prototyp oblatano na początku 1933 roku. Był podstawowym samolotem szkolnym w polskich aeroklubach. Używany był również do lotów turystycznych oraz jako holownik szybowców. Wyposażony w silnik „Walter Junior” RWD-8 wygrał konkurs na samolot szkolny dla szkół wojskowych.

W opinii użytkowników samolot był stabilny w całym zakresie obrotów i prędkości, łatwy do sterowania, startu i lądowania. Duża powierzchnia skrzydła pozwalała na loty przy niskich prędkościach. Skrzydło typu „parasol” dawało doskonałą widoczność uczniowi i instruktorowi. Dzięki temu, że było składane – samolot był łatwy do transportu i przechowywania w hangarze. Podwozie było bardzo wytrzymałe i pozwalało na lądowanie przy wysokiej prędkości opadania, lub przy małej prędkości lotu. Wytrzymałość konstrukcji przewidywano na około 10 lat.

Do końca 1938 roku wyprodukowano ponad 550 sztuk RWD-8 wszystkich wersji.

W służbie wojskowej

RWD-8 sprawdził się jako samolot łącznikowy i obserwacyjny. Był mały, miał krótki rozbieg i dobieg podczas startu i lądowania. 1 września 1939 roku, po napaści Niemiec na Polskę RWD-8 znajdowały się niemal w każdej większej jednostce wojskowej i we wszystkich pułkach lotniczych, natomiast „erwudziaki” prywatne i aeroklubowe ewakuowano do Rumunii i na Łotwę.

25 września 1939 roku do Plutonu Rozpoznawczego (dowódca – por. pilot Edmund Piorunkiewicz) z Samodzielnej Grupy Operacyjnej „Polesie” gen. Kleeberga dołączyło trzech kadetów lotnictwa z dwoma samolotami RWD-8. Z tych samolotów zrzucono na niemieckie wojska granaty ręczne oraz prowadzono loty rozpoznawcze.

Trzy samoloty z tego plutonu (dwa RWD-8 i PWS-26) były ostatnimi polskimi samolotami, które odbywały loty na polskim niebie w 1939 roku. Niemcy zdobyli tylko kilka uszkodzonych RWD-8 i tylko dwa w pełni sprawne. Do dnia dzisiejszego nie został zachowany ani jeden oryginalny samolot RWD-8.

Model

W pudełku „z epoki” (model z roku 1988, cena umowna 280 zł) znajduje się foliowy woreczek, a w nim dwie wypraski z wściekle czerwonego plastiku, duży arkusz kalkomanii dla samolotów cywilnych (SP-BHX „Katowice”, SP-BLC, SP-ZHP „Dar PASTY”) i pożółkła już instrukcja sklejania z historią i danymi samolotu oraz czytelnymi rysunkami montażowymi.





Kalkomanie niestety już dziśœ nie nadają się do użytku. Ale model jest jak najbardziej sklejalny, a wszystkie części pasują do siebie doskonale. Budowę postanowiłem sobie nieco utrudnić. Wykonałem w kabinie szkielet z rurek, nowe fotele, tablicę przyrządów i podłogę. Z wyciągniętego nad zapalniczką kawałka ramki wtryskowej zrobiłem nowe, dużo cieńsze zastrzały pod centropłatem. Z taśmy maskującej zrobiłem wystające dno zbiornika paliwa, taśmy i klapki na kadłubie.

Podkład – tym razem z szarego Humbrola – i na to Pactra A69 „Polish Khaki II”, a na górę centropłata i statecznik pionowy Agama 27M (kolor płótna). Po zabezpieczeniu akryli Sidoluxem przyszła kolej na kalkomanie. A te wyciągnąłem z RWD-8 firmy MasterCraft (produkowanego współcześnie, z tych samych form zresztą...). Lekki wash i przecierka pigmentami z suchych pasteli, a na to lekka mgiełka z bezbarwnej satyny (Sidolux plus clear matt Pactry) zakończyły prace nad tym małym, zgrabnym modelem.



Więcej zdjęć na stronie www.przemkko.strefa.pl

Malowanie i numer seryjny przedstawiają samolot RWD-8 „25 D” ze Szkoły Podchorążych Lotnictwa w Dęblinie, używany w latach 1938-1939. W tym malowaniu prezentował się też kartonowy RWD-8 wydany w numerze 9/83 Małego Modelarza, który miałem przyjemność wówczas skleić.

Przemysław Klimala

Ocena:  
( 4 )      nie oceniany
  Opinii:  

1

  

Dodaj swoją opinię

Utworzony: 2017-04-17 16:10:53 ~~Cesmah~~

Vardenafil Online No Prescription achat cialis pro How To Order Amoxicillin Online Viagra Pills Wiki Buy Cialis Frequency Of Amoxicillin Administration In Dogs Prezzo Levitra In Parafarmacia cialis Amoxicillin Good For Prostate Kamagra Effets cialis Priligy Mas Cialis Buy Strattera Online No Prescription buy viagra Online Pharmaci Is Pennicillin A Form Of Amoxicillin cheap cialis Pharmacy Express Reviews Viagra Murcia buy cialis Cialis Nl Keflex Treatment Bladder Infection prozac without script Propecia Spain Cialis Levitra Buy Orlistat Online Cheap kamagra uk next day delivery paypal 306 Zithromax For Uterine Infection Buy Clonidine Fast cialis Pamelor Buy Cipro Online No Prescription buy viagra online Viagra E Emicrania Comprare Cialis Generico Italia Buy Cialis Secure Free Shipping Macrobid Discount Pharmacy Visa Accepted Comparacion Viagra Cialis Levitra cialis On Line Bentyl Ibs Can I Purchase Cialis 10mg Filmtabletten Cheap Viagra Cialis Luxemburg Ou Acheter Du Cialis En Pharmacie Buy Cialis El Cialis Para Que Sirve Progesterone Free Shipping Medicine viagra online prescription Tiempo Duracion Priligy Where Can I Buy Elocon Cheap Viagra Viagra Prescription Cheap Cheap Viagra cialis price Amoxicillin Symtoms Compra Viagra Calidad cialis Propecia Dosage Mg Viagra Pour Rigoler viagra generique Viagra Malaga Priligy Santo Domingo cialis Order Cephalexin From Mexico Atarax No Rx viagra Priligy Verschreiben Viagra Online Specials viagra Real Progesterone Germany Free Doctor Consultation Cheap Wells