2012-03-09

Przezentacja postępów prac przy budowie Łosia

7 marca na terenie PZL Mielec odbyła się prezentacja zaawansowania prac przy budowie modelu sylwetkowego samolotu PZL.37 Łoś. Model ten ma zdobić mini-wystawę samolotów produkowanych w mieleckiej wytwórni PZL Mielec.

Na początku spotkania dyrektor Tadeusz Skubisz, który jest „opiekunem” tego projektu, opowiadał o historii pojawienia się tego samolotu w Mielcu w 1938 roku. Dyrektor Skubisz przedstawił dwóch młodych konstruktorów, którym przyszło na myśl zaprojektowanie tego modelu. To właśnie panowie Kazimierz Nowakowski i Jakub Skrzypek opracowali sposób, w jaki można zbudować model PZL.37B w skali 1:4. Z taką propozycją udali się do dyrektora Skubisza. Pan Skubisz nie chciał budować modelu w skali. Zaproponował zbudowanie modelu w oryginalnych rozmiarach, odsyłając konstruktorów-pasjonatów ponownie do prac przy komputerach. Konstruktorzy przyrządowi, nie poddając się, po kilku dniach mieli gotowy projekt makiety w oryginalnych rozmiarach. Zadanie, którego się podjęli, nie jest łatwą sztuką, ponieważ nie zachował się ani jeden egzemplarz tego samolotu. Co więcej – nie ma nawet kompletnej dokumentacji ani planów samolotu. Cała praca nad budową zaczęła się od gromadzenia materiałów w postaci zdjęć, nieprecyzyjnej dokumentacji, a nawet planów modelarskich, których z oczywistych względów nie można uznać za ostateczne i dokładne. Konstruktorzy z Mielca skupili się na jednej z wersji Łosia, która budowana była w Mielcu, czyli PZL.37BII. To właśnie ta wersja została zaprezentowana podczas paryskiego, 16. Międzynarodowego Salonu Lotniczego w 1938 roku, zbierając bardzo dobre recenzje.

Dziś, ponad półtora roku od powstania pomysłu, który początkowo wydawał się nierealny, budowa Łosia jest na finiszu. Zbudowano już ponad 70 proc. samolotu. Prace się przedłużają, ponieważ projekt cały czas ewoluuje. Na początku miał to być model budowany blisko postumentu, na którym miał spocząć, tak aby bezpośrednio z hali, w której powstawał przetoczyć go na pomnik. Dziś zaistniała potrzeba przekonstruowania go tak, aby mógł być przewożony na wystawy oraz w inne miejsca ekspozycji. To zmieniło cały projekt i wydłużyło jego realizację, ale skoro warto było czekać na to tyle lat, można poczekać jeszcze kilka miesięcy – mówią konstruktorzy. Ciekawostką dla pasjonatów tej konstrukcji może być również fakt, że model Łosia powstaje w tej samej hali produkcyjnej, w której w 1938 roku odbywał się montaż ostateczny prawdziwych samolotów PZL.37 Łoś. Konstruktorzy opowiadają nam, że w tym momencie trwają prace nad oszkloną kabiną ze stanowiskiem dowódcy-obserwatora, który siedział w nosie samolotu oraz pilota i dolnego strzelca-radiotelegrafisty, gdzie zostanie zamontowana makieta karabinu wz. 37 „Szczeniak”.



fot. Marcin Kołacz

Przy budowie zaangażowanych jest 10 osób. Są to ludzie, którzy posiadają wszechstronną wiedzę lotniczo-konstrukcyjną, pozwalającą na odbudowywanie elementów samolotu bez dokładnej dokumentacji oraz oprzyrządowania. Pracownicy ci, podczas budowy, posiłkują się starymi fotografiami Łosia i doświadczeniem zdobytym podczas budowy innych konstrukcji lotniczych, które powstawały w Mielcu. Koniec prac nad budową tego modelu i zainstalowanie go na postumencie planowane jest na wrzesień tego roku. Nadzór i doradztwo nad tą grupą sprawuje pan Mieczysław Skrzypczak.

Również zarząd zakładu PZL Mielec mocno dopinguje i wspiera młodych konstruktorów oraz pracowników pracujących przy budowie. W pełni popieramy całe przedsięwzięcie i cieszymy się, że inicjatywa jest oddolna, a współgra z działaniami firmy, czyli tworzeniem nowoczesnych statków powietrznych i jednoczesnym kultywowaniem historii i tradycji – mówi Janusz Zakręcki, prezes zarządu PZL Mielec. Rozgłos, jaki model ten wywołał w kraju i za granicą sprawił, że znalazły się muzea i instytucje, które jeszcze przed zakończeniem budowy zwracają się do zarządu z prośbą o możliwość wypożyczenia, a nawet z propozycją budowy drugiego egzemplarza samolotu PZL.37BII Łoś.

My również popieramy inicjatywę powstania tego modelu. Cieszymy się, że kontynuowany jest plan zgromadzenia samolotów wyprodukowanych przez mielecką wytwórnię jako eksponatów wstawowych. Wszystkich pasjonatów lotnictwa i sympatyków samolotu PZL.37 Łoś, którzy mają jakieś uwagi do powstającego modelu lub mają jakąś dokumentację i wiedzę na temat tej maszyny, prosimy o kontakt z konstruktorami lub z redakcją EPML Spotters. Cały czas projekt uznawany jest za otwarty i w razie konieczności mogą zostać wprowadzone ewentualne modyfikacje i poprawki. Zapraszamy również do obejrzenia galerii zdjęć, w której prezentujemy zdjęcia dokumentujące zaawansowanie prac na dzień dzisiejszy.



fot. Marcin Kołacz

Poniżej przedstawiamy kilka faktów dotyczących tej konstrukcji. Samolot PZL.37B Łoś był średniej wielkości bombowcem o konstrukcji całkowicie metalowej. Do napędu tej wersji samolotu użyto dwóch silników gwiazdowych Bristol Pegasus XX o mocy 940 KM każdy. Rozpiętość skrzydeł samolotu wynosiła 17,93 m, długość kadłuba 12,92 m, natomiast wysokość 4,25 m. Masa własna samolotu to 4280 kg a maksymalna masa startowa 9120 kg. Bombowiec rozwijał prędkość do 412 km/h a jego maksymalny pułap wynosił 7000 m. Zasięg maszyny z dodatkowymi zbiornikami paliwa i maksymalnym ładunkiem wynosił około 1500 km. Załogę samolotu stanowiły cztery osoby: pilot, dowódca-obserwator, strzelec dolny-radiotelegrafista i strzelec tylny. Samolot wyposażony był w trzy karabiny maszynowe PWU wz. 37 kal. 7,92 mm i jeden fotokarabin K-28, mógł też zabierać ładunek bomb o masie do 3000 kg. Łoś był pierwszym polskim, seryjnie produkowanym samolotem, wyposażonym w chowane podwozie i w tamtym okresie był najnowocześniejszym samolotem wykorzystywanym przez polskie lotnictwo.

Więcej zdjęć z prac przy Łosiu w galerii EPML Spotters.

Marcin Kołacz
EPML Spotters

Ocena:  
( 19 )      nie oceniany
  Opinii:  

54

  

Dodaj swoją opinię

Utworzony: 2017-03-06 07:08:55 ~~ Showbox iphone~~

Existing without the answers to the difficulties you’ve sorted out through this guide is a critical case, as well as the kind which could have badly affected my entire career if I had not discovered your website. You can get http://www.showboxiphone.org and also http://www.showboxiphone.org

Utworzony: 2017-01-02 01:38:58 ~~Krystalyn~~

cialis bestellen legale cialis 100mg buy cialis sicherheitsmerkmale