2017-04-25

Polskie F-16 w misji Air Policing

26 kwietnia 2017 roku na terenie 31. BLT odbędzie się pożegnanie żołnierzy PKW ORLIK 7, którzy będą pełnili służbę w ramach Polskiego Kontyngentu Wojskowego w składzie Sił Sojuszniczych Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego w misji wojskowego nadzoru przestrzeni powietrznej w rejonie państw bałtyckich.

W misji nadzoru przestrzeni powietrznej państw bałtyckich po raz kolejny udział weźmie Polski Kontyngent Wojskowy ORLIK 7. Będzie liczył do 140 żołnierzy i pracowników wojska, wyposażonych w 4 samoloty F-16 (po raz pierwszy samoloty F-16 polskich Sił Powietrznych, dotychczas służbę pełniły MiGi-29) wraz z niezbędnym uzbrojeniem i sprzętem. Misja będzie trwała od 1 maja do 31 sierpnia 2017 r. Za realizację misji Air Policing, po stronie Sojuszu, odpowiedzialny jest Głównodowodzący Siłami NATO w Europie (SACEUR). Wcześniej SP RP uczestniczyły w misji w latach: 2006, 2008, 2010, 2012, 2014 i 2015.

Polskie samoloty zmienią siły holenderskie, natomiast po Polakach misję przejmą Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych. Przygotowania do misji rozpoczęły się w październiku 2016 r. Zgrywanie pododdziału rozpoczęto w styczniu br. Część sił już znajduje się już w rejonie misji. Pozostali dotrą do rejonu pełnienia misji do końca kwietnia.

Dowódcą Polskiego Kontyngentu Wojskowego ORLIK 7 jest ppłk pil. Piotr Ostrouch. Ppłk pil. Piotr Ostrouch jest absolwentem Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie, którą ukończył w 1996 r. na kierunku pilot samolotów naddźwiękowych. Zawodową służbę wojskową rozpoczął w 9 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego w Zegrzu Pomorskim na stanowisku pilota klucza lotniczego przechodząc na kolejne stanowiska służbowe. Po zakończeniu szkolenia bojowego do I klasy w lotnictwie myśliwskim na samolocie MiG-21bis, został zakwalifikowany do programu szkolenia na samolocie F-16 w Siłach Powietrznych Stanów Zjednoczonych.

Od 2004 roku ppłk Ostrouch kontynuował służbę w 10 eskadrze lotnictwa taktycznego w Łasku, z której w 2006 roku został skierowany na przeszkolenie do Stanów Zjednoczonych na samolot wielozadaniowy.

Po przeszkoleniu na samolot F-16 wykonywał loty w 32. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku piastując stanowisko Starszego Inspektora Bezpieczeństwa Lotów.

Od 2014 roku ppłk pil. Piotr Ostrouch pełni obowiązki Szefa Pionu – Starszego Inspektora Bezpieczeństwa Lotów w 31. Bazie Lotnictwa Taktycznego Poznań-Krzesiny.

Całkowity nalot na samolotach to 2100 h spędzonych w powietrzu, w tym na samolocie F-16 1360 h.

Ppłk Ostrouch zdobywał doświadczenie uczestnicząc w wielu ćwiczeniach, w tym międzynarodowych do których wśród najważniejszych należy wymienić: Bold Avenger w Danii w 2009 roku, Desert Hawk w Izraelu w 2012, Frisian Flag w Holandii w 2013 i w 2016, Tiger Meet 2015.

* * *


Zgodnie z polityką Sojuszu Północnoatlantyckiego państwa członkowskie kolektywnie odpowiadają za zapewnienie integralności przestrzeni powietrznej NATO. W tym celu prowadzona jest jej stała kontrola (Air Policing). Prowadzenie misji Air Policing jest odpowiedzialnością narodową. Jednak w związku z tym, iż bezpieczeństwo przestrzeni powietrznej NATO jest uznawane jako zadanie kolektywne, w przypadku, kiedy któryś z sojuszników nie posiada niezbędnych środków do realizacji tego zadania, wspomagają go pozostałe państwa NATO. Z tego powodu Air Policing jest najbardziej widoczną manifestacją jedności sojuszniczej w okresie pokoju, przypominającą o tradycyjnej funkcji NATO wynikającej z art. 5 Traktatu Waszyngtońskiego – kolektywnej obronie.

Do chwili przystąpienia w 2004 r. do NATO Litwy, Łotwy, Estonii, oraz Słowenii jedynie Islandia oraz Luksemburg nie posiadały własnych sił powietrznych. W przypadku Islandii misję Air Policing wykonywały dotychczas Stany Zjednoczone. Natomiast przestrzeń powietrzną Luksemburga patrolują Belgowie. Wiosną 2004 roku państwa bałtyckie (Litwa, Łotwa, Estonia) zwróciły się we wspólnym oświadczeniu do Sojuszu, z prośbą o ochronę ich przestrzeni powietrznej, począwszy od pierwszego dnia członkostwa. Sojusznicy zdecydowali, że do 2007 roku misja Air Policing dla państw bałtyckich będzie wykonywana w trybie rotacyjnym – jako rozwiązanie tymczasowe (interim solution). W 2007 roku NATO zdecydowało o przedłużeniu interim solution do 2011 r. 8 lutego 2012 roku Rada Północnoatlantycka podjęła decyzję o przedłużeniu misji dozoru przestrzeni powietrznej Państw Bałtyckich, bez określania daty ich zakończenia (bezterminowo). Misję Air Policing dla Słowenii od 2004 roku wykonują samoloty włoskie, we współdziałaniu z siłami powietrznymi Węgier.

Misja Air Policing, w obszarze Państw Bałtyckich, pełniona jest od 29 marca 2004 r. przez siły wydzielone z państw sojuszniczych w 3-miesięcznych, a od 31 marca 2006 roku 4 miesięcznych zmian. Dotychczas w misji uczestniczyły siły z kilkunastu państw NATO. Pierwszym państwem pełniącym dyżury bojowe była Belgia.

Źródło: Dowództwo Generalne RSZ

Ocena:  
( 36 )      bardzo słaby
  Opinii:  

2

  

Dodaj swoją opinię

Utworzony: 2017-05-21 19:36:17 ~~Chaspaycle~~

Cheap Retin A Sertraline Instalar La Propecia Levitra Generica Kamagra Gel Oral Buy Lasix Water Pills Propecia Soluzioni Generic Viagra Cheap Will Cephalexin It Treat Strep Throat Cialis Generico Prezzo Farmacia Ordina Cialis Online Viagra In Svizzera Senza Ricetta Gel Buy Kamagra Buy Cheap Generic Cialis Dutasteride 0.5mg In Internet Xenical No Prescription Generic Cialis 100mg Where To Buy Generic Flagyl Online Without Prescription Where Can I Buy Ciprobay 500 Mg Kamagra Forum Comprar Cialis A Buen Precio

Utworzony: 2017-04-27 15:34:58 ~~Violet~~

Miło mi to słyszeć. Po wielu latach służenia   Miło mi to słyszeć. Po wielu latach służenia    http://www.imgoog.com/