2012-07-03

Podwieszenie wózka motolotni – węzłowa sprawa

Dlaczego oczy pilota motolotniowego powinny wędrować do góry przed każdym startem? Bo nad jego głową znajduje się główny węzeł podwieszenia i każdy kto lata motolotniami wie, że jest on kluczowym elementem konstrukcji, od którego zależy bezpieczeństwo. Zapraszam do przeczytania poniższego tekstu, a potem z uwagą i krytycznie przyjrzyjcie się węzłom głównym w Waszych maszynach. Zróbcie to bez względu na to, czy ich producentem jest uznany wytwórca, czy są konstrukcji amatorskiej. Czujności nigdy za wiele.

Samoczynny, częściowy demontaż głównego węzła podwieszenia motolotni:

W dniu 24 czerwca 2012 roku pilot motolotniowy dokonał przeglądu przedlotowego, przygotowując się do zaplanowanego lotu typu „docel – powrót” po trasie z międzylądowaniem na innym lądowisku. Czynności przeglądowe wykonano metodycznie i z należytą starannością. Nie stwierdzono żadnych usterek lub nieprawidłowości. W szczególności pilot wykonujący przegląd przedstartowy stwierdził prawidłowy wygląd głównego węzła podwieszenia: kompletność sworzni, nakrętek, zawleczek - agrafek zabezpieczających nakrętki. Lot trwał 1 godz. 15 minut. Wykonano go w godzinach 10.00 – 13.00 UTC w warunkach intensywnej termiki.

W trakcie przelotu, przed drugim startem tego dnia, z lądowiska etapowego, pilot nie wykonał przeglądu sprzętu. Po powrocie na lotnisko macierzyste inny pilot motolotniowy, który znalazł się w pobliżu przedmiotowej motolotni zauważył niekompletność głównego węzła podwieszenia. W wyniku szczegółowych oględzin stwierdzono:

- brak tylnego sworznia (2a) w zespole dwóch sworzni mocujących duralową obejmę kila skrzydła (9) (sworzeń znaleziono na fotelu pasażera),
- brak obu nakrętek motylkowych (2b, 3b) w/w sworzni,
- odpiętą i zgiętą zawleczkę - agrafkę zabezpieczającą nakrętki motylkowe w/w sworzni (4), wiszącą na żyłce łączącej, chroniącej agrafkę przed zgubieniem,
- zdeformowaną (odpiętą, mocno zagiętą) zawleczkę – agrafkę (6) sworznia mocującego (5a) zespół okucia głównego do masztu wózka (8). Agrafka ta pomimo, że odpięta (otwarta) tkwiła jeszcze w otworze sworznia.

Wszystkie zastosowane elementy węzła głównego były oryginalne i pochodziły od producenta skrzydła.


Schemat głównego węzła podwieszenia opisany w tekście – widok z boku. Stan wyjściowy przed samoczynnym częściowym demontażem. Rys. Artur Caban.


Schemat głównego węzła podwieszenia opisany w tekście – widok z boku. Stan po samoczynnym częściowym demontażu. Rys. Artur Caban.

Wstępna opinia mechanika przedmiotowej motolotni:

Natychmiast po stwierdzeniu usterki pilot skontaktował się telefonicznie z mechanikiem, który dokonywał rocznego przeglądu technicznego. Potwierdził on, że w przypadku tego typu węzła głównego jaki zastosowano w przedmiotowym skrzydle, spotkał się już wcześniej z przypadkami deformacji, odpięcia lub rozerwania zawleczek. Według jego opinii przypadki te powstały w wyniku zastosowania przez producenta skrzydła zawleczki – agrafki zabezpieczającej jednocześnie dwa sworznie duralowej obejmy węzła. Zgodnie z opinią mechanika zawleczka ta uniemożliwia swobodną, niezależną pracę w/w sworzni, co w niektórych przypadkach może spowodować uszkodzenie zawleczek.

Wstępna opinia pilota przedmiotowej motolotni:

Do opinii mechanika trzeba dodać, że w bezpośredniej bliskości węzła głównego znajduje się pętla liny bezpieczeństwa (10) dublującej podwieszenie wózka. Zastosowanie tej liny jest wymagane polskimi przepisami. Nie wiadomo, czy jej stosowanie przewidział producent skrzydła. W pewnym zakresie wychyleń sterownicy (pełne wypchnięcie w przód, pełne wypchnięcie w przód i w bok) pętla liny bezpieczeństwa może mieć kontakt z elementami węzła głównego. Lot po którym stwierdzono dekompletację węzła głównego odbywał się w warunkach umiarkowanej, a chwilami silnej turbulencji, co wymagało częstego stosowania „brutalnego” sterowania: szybko przekładanych, maksymalnych ruchów sterownicą. Pilot przypuszcza, że podczas gwałtownego wychylenia sterownicy doszło do zaczepienia linki dublującej podwieszenie o górną i dolną zawleczkę - agrafkę. Nastąpiło odpięcie i odpadnięcie górnej zawleczki - agrafki oraz odpięcie i deformacja dolnej zawleczki - agrafki. Ponieważ zastosowano nakrętki motylkowe bez wkładki samohamownej – uległy one odkręceniu i odpadły.

Wstępne wnioski wysunięte przez pilota:

W opinii pilota dla uniknięcia podobnych przypadków w przyszłości należy:

1. Bezwzględnie dokonywać przeglądu kluczowych elementów konstrukcji przed każdym startem.
2. Przeprojektować pętlę liny bezpieczeństwa (10), aby nie następował kontakt w/w liny z głównym węzłem podwieszenia bez względu na położenie sterownicy.
4. Do montażu elementów węzła głównego należy stosować nakrętki samohamowne zamiast motylkowych.
5. Do zabezpieczenia nakrętek sworzni węzła głównego należy stosować zawleczki niezależne - kółka spiralne zamiast agrafek (dla każdego sworznia oddzielnie).
6. Przekazać informację o tego typu zdarzeniach do producenta skrzydeł z prośbą o opinię w sprawie.

Artur Caban

Ocena:  
( 540 )      nie oceniany
  Opinii:  

6

  

Dodaj swoją opinię

Utworzony: 2016-03-30 05:16:01 jlgg00



Ralph
Lauren



jordan
retro shoes



mcm
duffle bag



canada
goose outlet



burberry
bags on sale



louis
vuitton artsy



coach
sunglasses



gucci
handbags



louis
vuitton uk



adidas
super star



Coach
outlet online



burberry
australia



gucci
shoes



KD 8
shoes



louis
vuitton tote bag



christian
louboutin shoes



trx
for sale



hermes
birkin uk



christian
louboutin online



gucci
handbags



coach
outlet



hugo
boss



Oakley
Outlet



mcm
backpack



louis
vuitton uk



cheap
michael kors purses



Lebron
13



louis
vuitton bags



Burberry
outlet online



sheepskin
boots



louis
vuitotn speedy



Oakley
holbrook sunglasses



oakley
australia



coach
bags on sale



gucci
sunglasses for women



louis
vuitton bags



burberry
online



TRX
Workouts



louis
vuitton online



pandora
charms



Ray
Ban wayfarer sunglasses



ray-ban
sunglasses



nike
air



louis
vuitton damier



michael
kors purses



TRX
Bands



nike
norway



nike
all



asics
shoes



Ralph
Lauren UK



ugg
boots



coach
purses on sale



prada-crossbody


burberry
belts



nike
free run



hermes
birkin price



burberry


michael
kors black handbags



change
points uk



louis
vuitton australia



abercrombie
india



Ralph
Lauren Polo



longchamp
le pliage large tote



oakley
sunglasses



nike
danmark



coach
handbags



jordan
retro



gucci
bags



longchamp
tote



louis
vuitton messenger bag



mcm
bag



Chanel
Outlet



coach
purses



louis
vuitton perfect



chanel
flap bag



mcm
clutch



Cheap
Ray Ban



michael
kors canada



nike
jordan



TRX
Straps



nike
shoes



louis
vuitton belts



mcm
rucksack



louis
vuitton australia



MCM
Outlet



outlet
michael kors



louis
vuitton factory outlet



pirate
system



louis
vuitton purses



louis
vuitton eva clutch



prada
shoes



hermes
uk



coach
usa



Nike
Kobe 9



chanel
tote



hermes
belt



ray-ban


free
nike



prada
tote



louis
vuitton uk



kate
spade uk



Ralph
Lauren Polo



burberry
outlet



led
lights



lebron
james shoes



hermes
purses



free
shoes



gucci
backpack



prada
outlet



louis
vuitton shoes men



christian
louboutin shop



nike
jordan shoes



nike
air shoes



Ray
Ban Outlet



burberry
australia



louis
vuitton outlet



louis
vuitton bags



louis
vuitton outlet



longchamp
backpack



MCM
Bags



trx
workouts



michael
kors handbags



prada
messenger bag



ugg
uk



tiffany
co



Longchamp
Outlet



trx
suspension



chanel
australia



hugo
boss uk



trx


market
365



Pandora
Charm



trx
straps



hugo
boss uk



michael
kors tote



prada
handbags sale



nike
run



louis
vuitton diaper bag



air
jordan shoes



longchamp
bags



nike
shopping



michael
kors outlet



louboutin
heels



michael
kors australia



coach
outlet store



TRX
Exercises



michael
kors outlet



black
uggs



nike
shoes



Burberry
Outlet



chanel
bags prices



gucci
clutch



air
jordan nike



gucci
online



nike
online



michael
kors tote



trx
suspension



michael
kors satchel



ugg
boots



burberry
handbag



Ralph
Lauren



Hermes
Outlet



prada
handbags



michael
kors purses outlet



louis
vuitton outlet online



prada
clutch



coach
australia



oakley
sunglasses



louis
vuitton



burberry
london



nike
free run sko2



MCM
Bags



abercrombie
milano



TRX
Training



louis
vuitton uk



true
religion uk



ralph
lauren polo



asics
running shoes



abercrombie
fitch france



ugg
boots uk



coach
shoes



timberland
boots uk



France
Favourites



louis
vuitton neverfull



burberry
outlet online



mizuno
shoes



Salomon
Shoes



cheap
louis vuitton purses



sunglasses
on sale



burberry
wallet



ugg
boots



nike
free danmark



Gucci
Outlet



longchamp
le pliage medium



louis
vuitton outlet



fendi
outlet



Nike
Hyperdunk 2015



mcm
tote bag



paul
smith uk



michael
kors



louis
vuitotn speedy



hermes
outlet



gucci
sunglasses



balenciag
bag



hermes
bag



asics
shoe



Michael
Kors Outlet



louis
vuitton handbags on sale



burberry
britain



gucci
luggage



prada
handbags



Ralph
Lauren Shirts



prada
belts



longchamp
sale



burberry
outlet online



Polo
Ralph Lauren



nike
air max



prada
loafers



TRX
Workout



coach
outlet



nike
air jordan



mcm
tote



ugg
boots for women



ray-ban
sunglasses



louis
vuitton belt



louboutin
shoes



ugg
boots



burberry
backpack



Prada
Outlet



cheap
michael kors handbags



Burberry
online



michael
kors hobo bag



Michael
Kors Watches



yeezy
shoes



burberry
outlet



mizuno
shop



asics
shop



michael
kors bags on sale



Kate
Spade Australia



louis
vuitton bags



michael
kors clutch



louis
vuitton alma bag



Ralph
Lauren UK



prada
purses



nike
shop us



ray-ban
sunglasses



true
religion jeans



titan
watches



cheap
gucci belts



burberry


tiffany
co



abssice
360



louis
vuitton watllets



abercrombie
fitch nederland



nike
australia



clk
benz



Polo
Ralph Lauren



burberry
outlet uk



ugg
australia



gucci
online



mcm
handbags



michael
kors tote bags



christian
louboutin shoes



hermes
outlet



salomon
shoes



louis
vuitton neverfull mm



michael
kors handbags on sale



ugg
boots ireland



michael
kors australia



yeezy
boost 350



louis
vuitton artsy



longchamp
bag



mcm
bags



yeezy
boost 350



ugg
boots



basketball
shoes



burberry
uk



michael
kors hamilton tote



gucci
bags



nike
air jordan



michael
kors purses



primark
online uk



louis
vuitton monogram



louis
vuitton zippy wallet



louboutin
shoes



trx
exercise



asics
gel kayano



michael
kors canada



louis
vuitotn speedy



nike
year



gucci
belt



mcm
purses



michael
kors crossbody



oakley
sunglasses



coach
online



Michael
Kors Outlet



Burberry
bags



christian
louboutin shoes



nike
show



michael
kors australia



coach
carter



nike
air



michael
kors black purse



hermes
handbags



trx
workouts



nike
sweden



michael
kors factory outlet



MCM
Backpack



Mens
Sunglasses



coach
crossbody bags



gucci
diaper bag



prada
bags



mizuno
wave



jimmy
choo australia



kate
spade



louis
vuitton travel bag



prada
crossbody bags



popular
sunglasses



louis
vuitton duffle bag



air
jordan retro



louis
vuitton shoulder bag



10
dollars



Kate
Spade Australia



michael
kors outlet store



prada
bags



coach
australia



louis
vuitton wallet for women



birkin
bag hermes



coach
bags



kate
spade uk


Utworzony: 2012-09-26 12:31:39 ~~Heniek pilot~~

Zapytanie: kto zatwierdził producentowi stosowanie długiej agrafko-zawleczki do zabezpieczenia kostki" głównego podwieszenia wózka? przecież to głupota 1 klasy!
Po wtóre-ztosowanie giętej blacy-obejmy podwieszenia wózka-winno być określone normą =o grubości, typie stali, szerokości, rodzaju zabezpieczenia-/np jak koledzy wypowiadają się wyżej/nakrętko-koronka z zawleczką krótką..
Wymyślono system dod. zabezpieczenia masztu wózka-a norm nie podano,sposobó łaczenia jest wiele/ ale który zsytem łączenia liny wybrać? jest wiele luk w technicznej ustawie/ ma być! i już...
>Wiedza, zdrowy rozsądek, znajomość techniki łączeń elementów lotniczych-winna być przekazywana mechanikom, pilotom w kraju działającej ustawy...

Utworzony: 2012-07-24 09:10:31 ~~Motolotniarz~~

W lotnictwie używa się nakrętek koronkowych zabezpieczonych zawleczkami.Żadne samohamowne się nie nadają.ręce mi opadają jak czasem widzę w motolotni przewierconą śrubę i wiszącą luźno agrafkę.Odkręcająca się śruba zwyczajnie ją zetnie bo mamy tu do czynienia z innymi siłami ,dużo większymi o podobnym charakterze jak ściskanie imadła ,niż w przypadku blokowania zawleczką koronki.Zanim ktoś zacznie sam skręcać motolotnię niech trochę poczyta i popatrzy dookoła bo życia nic nam nie przywróci.Jeszcze jedna dobra rzecz to zamiast okładek z blachy na kostkę z tworzywa jedna blacha zagięta o 180 stopni w łuk.Nawet jak wyjedzie z niej kostka to węzeł nie spadnie z kila byle tylko trzymał główny sworzeń w maszcie.I główna śruba też koniecznie zabezpieczona zagiętą "po lotniczemu" zawleczką.

Utworzony: 2012-07-04 00:13:15 ~~vega~~

Jedna zawleczka zabezpieczająca dwie śruby niesie w sobie podwójne niebezpieczeństwo, kiedy wypadnie. Wibracje i ruchy węzła działają różnie na poszczególne sworznie, (jak stwierdził mechanik), i mogą też spowodować jej zgięcie lub zerwanie. Pojedyńcze zawleczki będą się kręcić razem ze sworzniem i nie wystąpią siły zrywające je.
Jedna zawleczka na dwie śruby = 50% pewności? (albo i mniej!)

Utworzony: 2012-07-03 21:20:10 ~~leo~~

bardzo rzetelny artykuł ,wnioski bardzo słuszne ...jeszcze moje dwa slowa uważam że motylki i agrafki powinny byc wogóle wycofane,co do nakretek samohamownych ciekawe jak będą się zachowywać po kilkakrotnym rozkładaniu i składaniu sorry jestem zwolennikem historycznej kontrówki ,ale w motoletni troche to problem , chociaz z drugiej strony powinno się wszysto zrobic aby podnosic bezpieczeństwo