2017-02-22

Pierwszy zmodernizowany W-3 wraca do służby

Zmodernizowany do wersji W-3WA śmigłowiec 0209 wylądował wczoraj w 43. Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni Babich Dołach.

Powrót pierwszej z pięciu maszyn, które blisko trzy lata temu trafiły do zakładów lotniczych w Świdniku, rozpoczyna etap ich ponownego wdrożenia do służby nad Bałtykiem.

Na początku 2014 roku Inspektorat Uzbrojenia podpisał z zakładami lotniczymi PZL-Świdnik umowę na modernizację pięciu śmigłowców Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej typu W-3. Zgodnie z kontraktem, unifikacji do jednolitej wersji wyposażenia W-3WA/W-3WARM podlegały dwie maszyny transportowe oraz trzy w wersji ratownictwa morskiego Anakonda. Śmigłowiec numer 0209 to pierwsza z wyżej wymienionych pięciu maszyn, która wraca do służby. Na pozostałych czterech trwają procedury oblotu technicznego i odbioru.

Marynarka Wojenna jako pierwsza w siłach zbrojnych rozpoczęła użytkowanie śmigłowców rodziny W-3. Maszyna 0209 jest jedną z dwóch, które w 1989 roku, w wersji transportowej, weszły na wyposażenie 18. Eskadry Lotnictwa Łącznikowego MW w Gdyni Babich Dołach. Dopiero po zebraniu doświadczeń z ich eksploatacji opracowano wersję dedykowaną do działań ratowniczych nad obszarami morskimi – W-3RM Anakonda. Jej dwa pierwsze egzemplarze rozpoczęły służbę w 1992 roku. Ostatnia maszyna, która trzy lata temu trafiła na modernizację weszła na wyposażenie lotnictwa morskiego w 1993 roku.

Jednocześnie pod koniec ubiegłego roku podjęto decyzję o unifikacji kolejnych trzech Anakond, które do Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej trafiły w latach 1998-2002. Po jej zakończeniu wszystkie maszyny W-3 lotnictwa morskiego będą miały identyczne wyposażenie co znacznie usprawni proces szkolenia i eksploatacji. Poprawi także bezpieczeństwo realizowanych zadań. Pierwszą z tych trzech maszyn dostarczono do Świdnika jeszcze w grudniu. Kolejne mają tam trafić w ciągu najbliższych dwóch miesięcy. Zakończenie procesu modyfikacji drugiej partii morskich W-3 powinno nastąpić pod koniec 2018 roku.

Anakonda to śmigłowiec przeznaczony do wykonywania zdań poszukiwawczo-ratowniczych nad wodą i lądem, w zróżnicowanych warunkach atmosferycznych w dzień i w nocy. Na pokład może zabrać do ośmiu rozbitków, w pozycji leżącej dwóch. Jest wyposażony w dźwig burtowy z wciągarką elektryczną przeznaczoną do podnoszenia lub opuszczania ludzi i ładunków za pomocą pętli, chusty, dwuosobowego kosza ratowniczego lub noszy. Śmigłowiec ten, z wyjątkiem dwóch najstarszych maszyn przebudowanych z wersji transportowej, posiada również sześć rozmieszczonych wokół kadłuba nadmuchiwanych pływaków. Dzięki nim, po wodowaniu w sytuacji awaryjnej, załoga i pasażerowie mają czas na ewakuację. W skład załogi W-3 wchodzi do pięciu osób: dowódca, drugi pilot, ratownik, technik oraz opcjonalnie lekarz.

Zmodernizowane Anakondy wyposażono między innymi w cyfrowy system sterowania silnikami FADEC – ang. Full Authority Digital Engines Control (w miejsce analogowego), nowe wyposażenie ratownicze oraz nowe kamery termowizyjne sprzężone z reflektorami – tzw. szperaczami. Wszystkie śmigłowce wyposażone będą również w system automatycznej identyfikacji jednostek pływających AIS, który znacznie usprawni prowadzenie ewakuacji poszkodowanych z pokładów statków. Z tego powodu maszyny te muszą przejść tzw. etap wdrożenia do służby, polegający na przeszkoleniu załóg i personelu technicznego w użytkowaniu i obsłudze nowych systemów i wyposażenia.

Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej posiada łącznie osiem śmigłowców W-3, sześć w 43. Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni Babich Dołach, dwa pozostałe przypisane są do Darłowskiej Grupy Lotniczej wchodzącej w skład 44. Bazy Lotnictwa Morskiego.

Źródło: Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej

Ocena:  
( 3 )      znakomity :)
  Opinii:  

3

  

Dodaj swoją opinię

Utworzony: 2017-02-23 09:22:05 ~~sk~~

Kwota 230 mln obejmowała raczej dwie umowy: na modernizację 5 śmigłowców morskich oraz trzech Sokołów do wersji SAR:
http://lotniczapolska.pl/Swidnik-zmodernizuje-Sokoly-i-Anakondy,33592

Utworzony: 2017-02-22 20:09:41 ~~ja tez~~

W lotniczym czasopismie (LOTNICTWO 1/2017) i nie tylko byla podana cena tego przedsiewziecia: 230mln PLN. Jesli to prawda to wystarczy ta sumke podzielic przez ilosc sztuk no i mamy 5x AIR NAVY ONE ....... No ale kto bogatemu zabroni...he he pozdrawiam

Utworzony: 2017-02-22 18:11:59 ~~ciekawy~~

Jeżeli modernizacja istniejącego śmigłowca trwa 3 lata, to ile lat trwa produkcja nowego.