2008-12-22

Ostatnia CASA dostarczona

Poniedziałkowa wizyta ministra Bogdana Klicha w 8 Bazie Lotniczej w Krakowie-Balicach związana jest z dostarczeniem do Polski ostatniego z zamówionych samolotów transportowych CASA C-295M. Na wyposażeniu 13 eskadry lotnictwa transportowego jest obecnie 11 samolotów tego typu.

Wizyta ministra obrony narodowej Bogdana Klicha w 8 Bazie Lotniczej w Krakowie-Balicach związana jest z dostarczeniem do Polski ostatniego z zamówionych samolotów transportowych CASA C-295M. Maszyna z numerem 022 wylądowała na krakowskim lotnisku trzy dni wcześniej, 19 grudnia. Najnowszy samolot, podobnie jak ostatnie z dostarczonych wcześniej, należy do serii produkcyjnej PO02 i posiada bogatsze od wcześniej otrzymanych egzemplarzy wyposażenie. C-295M używane są przez 13 eskadrę lotnictwa transportowego, która posiada ich 11. Podczas zorganizowanej w Krakowie konferencji prasowej minister Klich chwalił samolot, zwracając uwagę m.in. na jego przydatność w realizacji zadań transportowych polskich kontyngentów wojskowych poza granicami kraju.

Szef MON podkreślił, że przylot ostatniej CASY, a dwa tygodnie wcześniej ostatniego wielozadaniowego F-16 (zobacz: Ostatnie F-16 już w Polsce) to zamknięcie dwóch zasadniczych programów modernizacyjnych dotyczących lotnictwa. Klich zauważył, że dzięki m.in. modernizacji samolotów MiG-29 oraz zakupowi 12 nowych M-28 Siły Powietrzne są nowoczesnym i najlepiej wyposażonym rodzajem sił zbrojnych. Przypomniał też o pięciu transportowych Herculesach, z których pierwszy ma pojawić się w Powidzu na początku przyszłego roku i potwierdził, że prowadzone są wstępne rozmowy na temat zakupu co najmniej 16 samolotów szkolno-bojowych.

Pierwszy samolot CASA C-295M wylądował w Krakowie 15 sierpnia 2003 r. Umowę zakupu o wartości 211,516,192 USD podpisano dwa lata wcześniej. Zakładała ona dostawę ośmiu samolotów wraz z wyposażeniem dodatkowym i pakietem szkolenia załóg oraz personelu, dawała też możliwość zakupu kolejnych czterech samolotów. Z umową dostawy powiązano umowę offsetową o wartości 212,04 mln USD. W lipcu 2005 r. dostarczono Polsce ósmy C-295M, a w grudniu 2006 r. podjęto decyzję o zakupie dalszych dwóch maszyn, które (z numerami 019 i 020) dotarły do 13 eskadry lotnictwa transportowego w sierpniu i wrześniu 2007 r. W październiku 2007 r. podpisano kolejny aneks do umowy pierwotnej, który dotyczył zakupu dwóch samolotów wraz z pakietem dodatkowego wyposażenia i części zamiennych. Po podpisaniu aneksu wartość umowy offsetowej wzrosła do 385,58 mln USD (więcej na ten temat: Skąd wzięła się CASA?). 23 stycznia br. jeden z samolotów (019) uległ katastrofie w pobliżu Mirosławca. Zginęło w niej 20 żołnierzy Sił Powietrznych, maszyna została zniszczona.

Kolejnych samolotów transportowych CASA C-295M w krakowskiej eskadrze nie będzie. Podobnie jak w przypadku transportowo-tankujących MRTT, MON zrezygnowało z ich zakupu, choć wcześniej rozważano złożenie zamówienia na jeszcze cztery lub pięć maszyn, by dysponować liczbą 16 C-295M. W kwestii samolotów transportowych Siły Powietrzne po 2016 r. będą mogły zgłosić sugestie pozyskania kolejnych statków powietrznych, po analizie użytkowania typów posiadanych oraz uwzględnieniu bieżących potrzeb i perspektyw rozwoju.
Sławomir Kasjaniuk

Ocena:  
( 0 )      nie oceniany
  Opinii:  

0

  

Dodaj swoją opinię