2008-07-14

Ostatni lot Lima-5

Według wielu źródeł niemal doładnie 15 lat temu po raz ostatni widziano w powietrzu samolot Lim-5 z biało-czerwonymi szachownicami. Pożegnalny lot Lima, po którym został on wycofany z eksploatacji, miał miejsce 12 lipca 1993 r.

Fot. Pomorskie Muzeum Wojskowe
Przed startem do pamiętnego lotu samolot Lim-5 (nr 1717) był najstarszym, wyprodukowanym w Polsce odrzutowcem na wyposażeniu wojsk lotniczych. Pochodzący z 1959 r. egzemplarz przejął ten tytuł po skreślonym z uzbrojenia kilka tygodni wcześniej dwumiejscowym, szkolno-treningowym SBLim-2M, który fabrykę w Mielcu opuścił w 1955 r.

Pierwszy seryjny Lim-5 zszedł z taśmy WSK-Mielec w listopadzie 1956 r. Produkcję licencyjną podjęto po przekazaniu przez ZSRR dokumentacji radzieckiego myśliwca odrzutowego MiG-17, a zakończono w czerwcu 1960 r. Ogółem w Polsce wybudowano 477 egzemplarzy tego samolotu. Wcześniej w Mielcu produkowano licencyjne myśliwce Lim-1 i Lim-2 w różnych wersjach, stanowiące odmiany samolotu MiG-15.

Lim-5 napędzany był produkowanym w WSK-Rzeszów licencyjnym silnikiem Lis-5, opartym na radzieckim WK-1F. Osiągał prędkość maksymalną 1154 km/h na wysokości 3000 m oraz pułap 14700 m (z dopalaczem prawie 2000 m więcej). Zasięg samolotu zabierającego 1377 dm3 paliwa w zbiornikach wewnętrznych wynosił 1085 km. Lim-5 uzbrojony był w 37 mm działko N-37 oraz dwa 23 mm działka NR-23. Posiadał węzły do przenoszenia dodatkowych zbiorników paliwa lub bomb o masie do 250 kg.

Oprócz wersji podstawowej wytwarzana też była wersja przechwytująca Lim-5P oraz myśliwsko-szturmowa Lim-5M. Rozwinięcie konstrukcji stanowił samolot Lim-6.
Sławomir Kasjaniuk

Ocena:  
( 2 )      znakomity :)
  Opinii:  

0

  

Dodaj swoją opinię