2012-04-04

Nowy samolot szkolny dla Polski

Inspektorat Uzbrojenia prowadzi analizę rynku dotyczącą możliwości pozyskania Zintegrowanego Systemu Szkolenia Zaawansowanego dla Sił Zbrojnych RP. Planowany jest zakup 16 samolotów szkolno-treningowych, pakietu szkoleniowego i pakietu logistycznego.

Inspektorat Uzbrojenia opublikował zapytanie o informację (Request for Information; RFI), dotyczące zakupu Zintegrowanego Systemu Szkolenia Zaawansowanego (Advanced Jet Trainer; AJT). Obecnie Inspektorat prowadzi analizę rynku pod kątem możliwości pozyskania AJT, przygotowuje Wstępne Założenia Taktyczno-Techniczne oraz Pełne Studium Wykonalności.

Pozyskiwany przez Siły Zbrojne Zintegrowany System Szkolenia Zaawansowanego powinien składać się z co najmniej następujących elementów:

- samolotów szkolno-treningowych;
- pakietu szkoleniowego;
- pakietu logistycznego.

Samolot szkolno-treningowy ma być podstawowym środkiem szkolenia zaawansowanego personelu lotniczego Sił Zbrojnych, przeznaczonego do pilotowania nowoczesnych samolotów bojowych ze szczególnym uwzględnieniem F-16. Powinien charakteryzować się m.in. wysoką prędkością lotu, zdolnością do działań w niesprzyjających warunkach atmosferycznych w dzień i w nocy oraz możliwością symulacji użycia środków bojowych. Samolot musi być przeznaczony do szkolenia:

- pilotażowo-nawigacyjnego w warunkach atmosferycznych VMC oraz IMC w dzień i w nocy;
- w lotach według procedur VFR oraz IFR w dzień i w nocy;
- w lotach grupowych, w tym z wykorzystaniem NVG;
- w zastosowaniu bojowym z wykorzystaniem systemu symulacji środków bojowych powietrze-powietrze, powietrze-ziemia oraz powietrze-woda.

W zapytaniu o informację znalazły się wymagania dotyczące nowych samolotów, m.in. pułap praktyczny co najmniej 12 000 metrów; uzyskiwanie prędkości 800 km /h; zakres dopuszczalnych przeciążeń nie mniej niż -3/+8 g; system katapultowy klasy 0-0; glass-cockpit; możliwość podwieszania zewnętrznych zbiorników paliwa; eksploatacja według stanu technicznego.

Ważne pytania zawarte w opublikowanej przez IU dokumentacji dotyczą także możliwości ewentualnej produkcji części systemu szkolenia na terenie Polski oraz przedstawienia innego wariantu zaspokojenia potrzeby szkolenia zaawansowanego pilotów samolotów F-16 (10-22 rocznie) z podaniem kosztów takiego rozwiązania.

Pakiet szkoleniowy powinien składać się m.in. z symulatora lotu FMS (Full Mission Simulator), symulatora do szkolenia lotniczego FTD (Flight Training Device), trenażera procedur awaryjnych oraz trenażera obsługiwania samolotów dla personelu technicznego.

Planuje się, że pozyskany system będzie eksploatowany w Siłach Zbrojnych przez co najmniej 30 lat. Roczny nalot następców Iskier ma wynosić od 200 do 250 godzin. Roczna intensywność eksploatacji symulatorów powinna wynosić 600-800 godzin pracy.

Poprzedzone testami na ziemi i w powietrzu dostawy przewidywane są w latach 2015-2017.

AJT zamiast LIFT

O planach pozyskania samolotów szkolnych w miejsce szkolno-bojowych MON informowało w październiku 2011 roku. Odwołano wówczas ogłoszony ponad rok wcześniej przetarg na dostawę Zintegrowanego Systemu Szkolenia Personelu Lotniczego SZ RP (poziom LIFT). Przedmiotem zamówienia miało być m.in. 16 samolotów szkolno-bojowych, system szkolenia (system planowania misji i analizy polotowej – debriefingu; system szkolenia personelu, w tym kompleksowy symulator lotu FMS – Full Mission Simulator), pakiet logistyczny, dokumentacja techniczno-eksploatacyjna i szkolenie personelu. Według MON, pozyskane samoloty miały być wykorzystywane zarówno do szkolenia zaawansowanego pilotów, jak również uzupełniać możliwości bojowe naszego lotnictwa, w związku ze zbliżającym się terminem wycofania myśliwsko-bombowych Su-22 z 1. Skrzydła Lotnictwa Taktycznego. Pierwsze samoloty miały wylądować w Dęblinie już w 2013 roku, ostatnie dwa lata później.

Początkowo zainteresowanie przetargiem na LIFT wyraziło pięć podmiotów: BAE Systems (Wielka Brytania), Korea Aerospace Industries Ltd. (KAI; Korea Płd.), Alenia Aermacchi S.p.A (Włochy), Aero Vodochody a.s. (Czechy), Patria Aviation Oy (Finlandia), oferując Polsce samoloty oparte na konstrukcjach Hawk (BAE Systems; Patria Aviation Oy), M-346 Master (Alenia Aermacchi S.p.A), T-50 (KAI) i L-159 (Aero Vodochody a.s.).

Wkrótce po wysłaniu do tych firm zaproszeń do składania ofert ostatecznych, z udziału w postępowaniu zrezygnowali Brytyjczycy. Po zapoznaniu się z warunkami zapytania ofertowego, które zostały w sposób oczywisty sporządzone pod lekki samolot bojowy o wysokich osiągach, a nie pod system szkolenia pilotów, nie mieliśmy innego wyjścia niż wycofać się z tego przetargu – uzasadniała swoją decyzję grupa BAE Systems. Następnie z przetargu wycofali się także Czesi, których L-159 nie posiadał m.in. wymaganego wówczas systemu fly-by-wire. Warunki przetargu praktycznie eliminowały z gry także fińską Patrię, oferującą używane Hawki. Na placu boju pozostawały więc dwa samoloty – koreański T-50P (KAI) oraz włoski M-346 Master (Alenia Aermacchi). Przy obecnych wymaganiach grono oferowanych samolotów może być znacznie szersze.

Inspektorat Uzbrojenia: RFI AJT

Zobacz też:
LIFT: przetarg odwołany
LIFT: zmiana koncepcji
Sławomir Kasjaniuk

Ocena:  
( 12 )      może być
  Opinii:  

4

  

Dodaj swoją opinię

Utworzony: 2012-04-05 10:08:11 ~~sk~~




To pomyłka, dzięki.


Niewykluczone jednak, że gdy przetarg zostanie sfinalizowany,
kobiety (Polki) już będą latać F-16.
pozdrawiam

Utworzony: 2012-04-04 22:10:57 ~~ja~~

Panie Sławku w w tym artykule jest ciekawy błąd,...a może to bylo celowe?

fragment treści: Początkowo zainteresowanie przetargiem na LIFT wyraziło pięć podmiotów:
BAE Systems (Wielka Brytania), Korea Aerospace Industries Ltd. (KAI;
Korea Płd.), Alenia Aermacchi S.p.A (Włochy), Aero Vodochody a.s.
(Czechy), Patria Aviation Oy (Finlandia), oferując Polce samoloty oparte
na konstrukcjach Hawk (BAE Systems; Patria Aviation Oy), M-346 Master
(Alenia Aermacchi S.p.A), T-50 (KAI) i L-159 (Aero Vodochody a.s.)
Czy chodziło o samoloty dla POLEK?
Czy może polscy piloci zatańczą "POLKE" jak przetarg i zakup dojdzie do skutku? ...

pozdrawiam

Utworzony: 2012-04-04 22:06:28 ~~janosik~~

Podobno szkoła idzie pod młotek - czy ktoś coś wie o tym? To po co to ściemnianie z poważnym zakupem nowego samolotu szkolnego?

Utworzony: 2012-04-04 17:34:38 ~~Łukasz~~

Szkoła Orląąt- szkoła z tradycjami (rodzinnymi)