2014-03-20

Nowość na rynku motolotni - pomysł na tanie latanie

Obserwując w ostatnim czasie trendy na rynku motolotniowym łatwo zauważyć, że został on zdominowany przez motolotnie dwumiejscowe, przy konstruowaniu których położono duży nacisk na uzyskanie wysokich prędkości lotu.

Osiągi niektórych motolotni odpowiadają bądź nawet przewyższają osiągi niektórych typów samolotów ultralekkich. Standardem w napędach stały się silniki z rodziny Rotax - 912, a każdy z producentów motolotni dodatkowo oferuje nowoczesną awionikę i wyposażenie dodatkowe. W efekcie tych trendów ceny motolotni poszybowały do ponad 150 tys. zł. netto.

Cóż zrobić by zrealizować swoje marzenia o lataniu i posiadaniu własnego sprzętu, gdy nie możemy wydać na „zabawkę” worka pieniędzy? Krajowy rynek wtórny jest niewielki, a oferowane zazwyczaj motolotnie są już dość wiekowe i zazwyczaj wyeksploatowane. Ewentualne koszty przywrócenia ich do pełnej sprawności są wysokie i nie zawsze jest sens ich ponoszenia. Najczęściej jako nowicjusze nie do końca potrafimy prawidłowo ocenić stan techniczny oferowanego sprzętu, ani wyrobić sobie jego historii eksploatacji. Jednym z rozsądnych rozwiązań jest zakup nowej motolotni w cenie używanej… czy to możliwe?

Francuska firma Air Creation, lider światowej produkcji motolotni wprowadziła do oferty motolotnie Pixel ze skrzydłem iFun 13. Założeniem projektu było stworzenie motolotni w przystępnej cenie oferującej wysoki poziom bezpieczeństwa i dającej mnóstwo zabawy z latania. A wszystko to za nieco ponad 10 000 euro… Podczas ostatniej wizyty we Francji miałem okazję sprawdzić w locie to nowe „cacko” i… ale po kolei.



fot. Agnieszka Jurkiewicz

Spotkanie z Pixelem rozpoczęliśmy w sali montażowej gdzie składane są wózki dla pierwszych klientów. Chodź premiera motolotni miała miejsce 31 sierpnia 2013 roku dopiero w marcu dostarczono pierwszą maszynę do klienta. Ponad pół roku trwały próby w locie podczas których wylatano 120 godzin. Zainteresowanie nową motolotnią jest duże, co widać na tablicy zamówień.

Pixel jest motolotnią jednomiejscową, i przypomina nieco większego dwuosobowego brata – Skypper`a. Pixel iFun nie jest sprzętem wyłącznie do latania „w koło komina” co mógłby sugerować na pierwszy rzut oka, dźwigar skrzydła znajdujący się na zewnątrz poszycia, niewielki rozmiar maszyny i całkowita masa własna 90 kg! Pixel został zaprojektowany i zbudowany z myślą o przelotach na średnich dystansach o długości do 200 km.



fot. Agnieszka Jurkiewicz

Przed pierwszym lotem zasiadam za sterami i dopasowuję się do maszyny. Sprawdzam położenie sterownicy, przepustnicy i całą „gałkologię”. Nie ma tego dużo, ale przed lotem na nowym typie koniecznie trzeba zapoznać się z jego obsługą i parametrami w locie. Pixel jest bardzo wygodny, podobnie jak inne wózki z rodziny Air Creation. Jest możliwość przestawienia widelca na jeden z czterech otworów w zależności od wzrostu pilota. Ładowność na którą przypada masa pilota plus 16 litrów paliwa to aż 140 kg (dla wersji 250)! Rama wózka wykonana jest z aluminium natomiast łoże silnika i golenie podwozia głównego ze stali kwasoodpornej. Całość estetycznie pospawana i pomalowana. Na wózku nie ma zbędnych „bajerów”, wszystko jest proste i zarazem funkcjonalne. Niezależnie od wersji wyposażenia przednie koło jest hamowane i posiada hamulec postojowy a pod kolanami pilota jest niewielki bagażnik do którego można z łatwością sięgnąć w trakcie lotu. Trzypunktowe pasy wyglądają i działają jak w samochodzie. Pomimo tego, że Pixel jest niewielki, siedząc w nim przednia konsola wraz z owiewką stwarza wrażenie jakbym zajmował miejsce w pełnowymiarowej dwuosobowej motolotni.



fot. Agnieszka Jurkiewicz

Skrzydło dla Pixela

IFun 13 to nowoczesne skrzydło , zaprojektowane, aby zapewnić maksymalną przyjemność w locie , zachowując prostotę montażu, obsługi i konserwacji. Poszycie skrzydła wykonane jest z materiału zabezpieczonego przed szkodliwym dzianiem promieniowania ultrafioletowego. Wszystkie miejsca poszycia skupiające największe siły są dodatkowo wzmocnione kevlarem. Dopuszczalne wartości obciążeń wynoszą +6g/-3g przy maksymalnej masie startowej 250 kg. Podwójne pokrycie powierzchni nośnej wynosi jedynie 40%, skrzydło ma niewielkie zwichrzenie i jest perfekcyjnie wykonane. Dzięki temu jego osiągi są zaskakująco dobre i w wielu przypadkach lepsze w porównaniu do innych skrzydeł z wewnętrznym dźwigarem. Zakres prędkości przelotowych wg instrukcji wynosi od 41 do 110 km / h. Sprawdziłem te wartości i na środkowym podwieszeniu prędkość przelotowa wynosiła 80 km/h. Bez wysiłku dociągnąłem sterownicę zwiększając jednocześnie obroty silnika i osiągnąłem 100 km/h w locie poziomym. Jak na takie maleństwo to bardzo dobry wynik. Przy prędkości wiatru ok. 1-2 m/s długość rozbiegu to ok. 30m, a dobiegu może 20m… Lot Pixel-em to prawdziwa przyjemność i zaskakująca łatwość sterowania. W miarę upływu czasu zaczyna wiać coraz mocniej i mam możliwość wykonania kilku kręgów w bardziej turbulentnym powietrzu. Lotnisko jest zlokalizowane w terenie górzystym na szczycie pasma górującego około 150 metrów nad okolicznymi dolinami więc w powietrzu co nieco się dzieje. Uważam, że opanowanie sprzętu w takich warunkach nie stwarza problemów nawet dla świeżo wyszkolonego pilota. Jednakże ograniczenia sprzętu co do składowej bocznej wiatru przy lądowaniu są bardziej restrykcyjne niż w przypadku szybszych i cięższych motolotni. Przy odrobinie wprawy możemy operować z krótkich lądowisk wybierając najdogodniejszy kierunek nawet w poprzek pasa.



fot. Agnieszka Jurkiewicz

Nowością jest włoski silnik firmy Polini o nazwie Thor który zastąpił nieprodukowanego już Rotax-a 503. Firma Polini produkuje silniki i części zamienne między innymi do motocykli, skuterów, gokartów itp. To jednocylindrowy dwusuwowy silnik chłodzony cieczą, który występuje w wersji 200 i 250 cm³. Osiąga moc 29 i 36 KM. Silnik został zaadaptowany z napędów paralotniowych gdzie sprawdził się jako trwały i niezawodny. Pixel wyposażony w słabszego Thor-a ma ograniczenie maksymalnej użytkowej do 115 kg. Ograniczenie to wynika jedynie z zachowania rozsądnej długości rozbiegu, prędkości wznoszenia oraz warunków pracy silnika. Wyposażony jest w rozrusznik ręczny tzw. „szarpankę” i przekładnię zębatą 1/2.8 ze sprzęgłem odśrodkowym. Zaś silniejszy Thor 250 może być wyposażony w rozrusznik elektryczny i zapewnia wznoszenie 4 m/s z 90 kilogramowym pilotem. Do kultury pracy silnika trzeba się trochę przyzwyczaić, do czterocylindrowej 912-tki trochę mu brakuje ale jak na „singla” jest całkiem nieźle . Przy mocy startowej zbiera się do góry bardzo żwawo, czuć wyraźnie że mocy nie brakuje. Na obrotach przelotowych silnik pracuje równo, a delikatne wibracje znakomicie tłumi jego miękkie zawieszenie. Średnie spalanie wynosi ok. 4,5 l/h co przy 16 litrowym zbiorniku powal utrzymać się w powietrzu trzy godziny z małym zapasem.



fot. Agnieszka Jurkiewicz


Pixel iFun występuje w kilku wariantach:


  • Pixel 200- wersja podstawowa wyposażona w Silnik Thor 200 z szarpanką, trzypunktowe pasy, hamowane przednie koło z hamulcem postojowym, polietylenowy zbiornik paliwa o pojemności 16 l, dwułopatowe śmigło Helix.
  • Pixel 200 (C) Comfort – wyposażenie jak wyżej plus: kompozytowa tablica przyrządów, owiewka przednia, podręczna torba, gaz ręczny
  • Pixel 250 XC – wersja wyposażona w Silnik Thor 250 z rozrusznikiem elektrycznym i szarpanką, trzypunktowe pasy, hamowane przednie koło z hamulcem postojowym, polietylenowy zbiornik paliwa o pojemności 16 l, śmigło Helix, kompozytowa tablica przyrządów, przyrząd kontroli pracy silnika MGL E1, owiewka przednia, gniazdo zapalniczki, gaz ręczny, podręczna torba, torba podróżna za oparciem, tekstylna owiewka kadłuba.

    Opcjonalnie do każdej wersji wózka można zainstalować lotniowy system ratunkowy Apco, który jest wyrzucany ręcznie.

    Motolotnia Pixel jest dedykowana dla wszystkich pilotów niezależne od posiadanego doświadczenia. Każdy znajdzie coś dla siebie, pilot z dużą praktyką odkryje na nowo romantyzm latania prostym i „zwinnym” sprzętem, który jest w stanie wylądować prawie wszędzie, natomiast świeżo upieczony posiadacz świadectwa kwalifikacji będzie zdobywał doświadczenie na motolotni która daje duży margines bezpieczeństwa ze względu na poprawne własności pilotażowe i niskie prędkości podejścia do lądowania. Chcąc lecieć na trasę z kolegami z prędkością 80 km/h spokojnie nadążymy za peletonem. Brak miejsca dla pasażera czasem może doskwierać ale i tak większość czasu w powietrzu spędzamy solo. Ceny zestawów rozpoczynają się od 10 165 euro netto.

    Plusy:

  • Bardzo dobry stosunek ceny do jakości,
    Umożliwia tanie latanie, niskie koszty eksploatacji i serwisu,
  • Motolotnia może być przechowywana w garażu i przewożona w aucie typu kombi,
  • Montaż sprzętu do lotu zajmuje jednej osobie ok. 15 minut,
  • Motolotnia, którą można zabrać na wakacje,
  • Szybka i zarazem wolna,
  • Możliwość latania termicznego

    Minusy:


  • Brak możliwości zabrania pasażera (choć czasem można uznać to jako pozytyw)
  • Jednocylindrowy silnik wytwarza niewielkie wibracje




    fot. Agnieszka Jurkiewicz


    Przemysław Jurkiewicz
    www.mikrolot.pl

  • Ocena:  
    ( 32 )      nie oceniany
      Opinii:  

    3

      

    Dodaj swoją opinię

    Utworzony: 2015-10-14 23:35:11 ~~Zabawki~~

    Hehe fajna zabawka    Takie to ja rozumiem http://www.smykoland.pl/zabawki-do-wozka.html

    Utworzony: 2014-03-20 21:38:59 ~~wmt~~

    jednym słowem powrót do źródeł. I dobrze

    Utworzony: 2014-03-20 20:47:25 ~~Geny~~

    Mam nadzieje że młody nie wrodził się w starego