2013-10-28

Nowa filozofia pracy w kokpicie - iEFIS

iEFIS to system EFIS następnej generacji wykorzystujący specjalnie zaprojektowany ekran dotykowy, który jest w pełni czytelny w świetle słonecznym i którego działanie oparte jest o wrażliwość na nacisk, dzięki czemu może być obsługiwany także w rękawiczkach.

iEFIS łączy w sobie niezaprzeczalne zalety uproszczonej obsługi opartej o ekran dotykowy z tradycyjnym sterowaniem pokrętłami i przyciskami, które są równie nieodzowne w pracy w kokpicie.

Naciskowy ekran dotykowy działa podobnie do tradycyjnych przycisków, dzięki czemu unika się przypadkowego włączenia przy dotykaniu ekranu podczas lotu w warunkach turbulentnych. Proste, ale bardzo skuteczne i rewolucyjne rozwiązanie.

System iEFIS jest rozwiązaniem modularnym, który z jednej strony pozwala dostosować go do dowolnego statku powietrznego, a z drugiej pozwala obniżyć koszty dla typowych instalacji. Panele ekranowe zawierają bardzo wydajne układy procesorowe, wyświetlacze dotykowe wysokiej rozdzielczości, czytelne w pełnym słońcu oraz tradycyjne przyciski i pokrętła. Nie zawierają jednak w sobie tego, co czyni EFIS "EFISem". Nie zawierają żadnych czujników ani interfejsów, co czyni ich cenę bardzo atrakcyjną. "Rzeczywisty" EFIS zawierający wiele interfejsów, czujniki ciśnienia itp. zawarty jest w niewielkim module, który może być zainstalowany za panelem przyrządów, w najwygodniejszym miejscu. Moduł ten nazywa się iBOX. Dla pełnej redundancji można zastosować dwa takie moduły. Do każdego modułu iBOX, poprzez sieć prywatnę, można podłączyć do ośmiu wyświetlaczy różnego rodzaju. Pozwala to znacznie ograniczyć koszty instalacji wieloekranowych upraszczając jednocześnie samą instalację.

Typowe elementy systemu kontroli statku powietrznego, takie jak monitoring pracy silnika (RDAC), czujniki kompasu i położenia, serwomechanizmy autopilota, zewnętrzne urządzenia nawigacyjne itp. podłączone są wyłącznie do modułu iBOX. Jedynymi przewodami prowadzonymi do panelu przyrządów i wyświetlaczy są zasilanie i przewód komunikacji z iBOX.

Podsumowując architektura systemu iEFIS oparta jest o:

  • Jednostkę centralną iBOX, która łączy w jednym miejscu wszystkie sygnały wejściowe. W systemie można wykorzystać do dwóch jednostek iBOX dla w pełni redundantnej konfiguracji. iBOX może być zainstalowany w dowolnym miejscu w kabinie.

  • Wyświetlacze, które prezentują graficznie przetworzone informacje. W systemie może pracować nawet do ośmiu wyświetlaczy, przy czym mogą one być podłączone zarówno przewodowo, jak i bezprzewodowo (WiFi). Rozwiązanie to pozwala na zintegrowanie z systemem również produktów innych wytwórców, np. tabletów pracujących pod Androidem jak i iPadów.

  • Czujniki i interfejsy:

- RDAC XF - monitoring parametrów pracy silnika - maks. 4 jednostki/silniki
- RDAC 912IS - monitoring parametrów pracy silnika dedykowany do silnika Rotax 912IS - maks. 2 jednostki/silniki
- SP-6 CAN - czujnik kompasu (magnetometr) - maks. 2 jednostki
- SP-7 CAN - czujnik orientacji (sztucznego horyzontu) - maks. 6 jednostek
- SP-10 CAN - kontroler położenia klap, trymera, podwozia - maks. 6 jednostek, 2 funkcje/jednostkę, maks. 6 funkcji
- radiostacje - więcej w zakładce zgodne urządzenia
- transponder - więcej w zakładce zgodne urządzenia
- serwomechanizmy autopilota MGL
- systemy antykolizyjne zgodne z ARINC 735 (TIS, TCAS, ADSB z wyjściem TIS)
- systemy antykolizyjne NAVWorx ADSB, FLARM, XRX PCAS

Systemy iEFIS to wszechstronne przyrządy lotnicze, silnikowe i nawigacyjne zaprojektowane dla niecertyfikowanych statków powietrznych, począwszy od motolotni i samolotów ultralekkich, aż po samoloty wielosilnikowe i wiropłaty. W przyszłości takie będą wszystkie przyrządy lotnicze.

Źródło: www.stratomaster.pl/

Ocena:  
( 1 )      bardzo słaby
  Opinii:  

0

  

Dodaj swoją opinię