2014-01-30

Napęd lotniowy SZERSZEŃ MZ 175

Napęd został zbudowany w warunkach domowych w oparciu o silnik z motocykla MZ 150. Jest on częściowo wzorowany na napędzie Swedish Aerosport „Mosquito” i jest on jego dużo tańszą alternatywą.


Pierwszy pomysł zbudowania napędu powstał już na etapie szkolenia lotniowego w 2009 roku. Z tego pomysłu powstał napęd żartobliwie nazwany "Glebogryzarka" (podczas próby startu napęd wywrócił się, łopaty śmigła zagłębiły się w ziemię, bez szkody dla nich samych). (Więcej na temat "Glebogryzarki" przeczytacie na końcu artykułu - dopisek red.) Ewolucją "Glebogryzarki" jest powstały w roku 2013 napęd "Szerszeń MZ 175”, oblatany w tym samym roku na lotni Merlin 158.
Ponowny oblot nastąpił w styczniu 2014, na lotni Atos ze zmienionym śmigłem.

Silnik MZ został gruntownie zmodernizowany poprzez usunięcie zbędnych detali oraz powiększenie pojemności skokowej do 175 cm3.

Prace związane z obróbką silnika zostały wykonane w firmie Motor-Tech Piotra Woryny, który jest pilotem szybowcowym i paralotniowym. Silnik zasilany jest gaźnikiem Walbro WB 37 poprzez zawór membranowy.



Dla poprawy komfortu użytkowania napęd wyposażony jest w dwa rozruszniki. Ręczny oraz elektryczny zasilany z akumulatora żelowego.



Zastosowanie wymuszonego wentylatorem obiegu powietrza gwarantuje skuteczne chłodzenie silnika.
Zdjęcie bez obudowy wentylatora.



Zastosowano zapłon bezstykowy o stałym kącie ustawienia z zewnętrzną cewką wysokiego napięcia, która zapewnia tzw. „lekki rozruch”. W silniku jest również prądnica, która doładowuje akumulator.



Napęd z silnika przenoszony jest na wał za pomocą przekładni pasowej (pasek typu PJ), wyposażonej w mimośród służący do napinania paska.



Rdzeniem konstrukcji jest duraluminiowa rama w kształcie nieco rozwartej litery U, która jest wszyta w uprząż lotniową.




Silnik wraz z przekładnią zamocowany do ramy za pomocą trzech poduszek gumowych, całość podtrzymywana jest w tylnej części dwiema nogami zakończonymi płozami. Nogi rozkładane są przy pomocy siłowników pneumatycznych.



Napęd napędza śmigło Witka Surgiela VETEC o średnicy 125 cm z przestawialnym skokiem łopat, które aktualnie daje ciąg statyczny ok. 55 kg.



Napęd podczas transportu można podzielić na dwie części, co sprawia, że zmieści się w typowym bagażniku samochodowym.

Dane techniczne:


Pojemność: 175 cm
Ciężar:
Silnik : 15 kg
Kompletny napęd bez paliwa 35 kg
Maksymalne obroty: 7000 obr./min.
Przekładnia: 1:2,5
Śmigło: VETEC 125

Czytaj więcej na stronie: www.lotnie.pl

Źródło: Lotnie.pl

Ocena:  
( 1 )      bardzo słaby
  Opinii:  

0

  

Dodaj swoją opinię