2011-02-22

Najnowsza motolotnia Air Creation

Od czasu ubiegłorocznych kwietniowych targów AERO we Friedrichshafen konstruktorzy z Air Creation nieoficjalnie mówili o trwających pracach nad nowym modelem wózka. Jak zwykle data prezentacji owiana była tajemnicą, jak zwykle prace były już bardzo zaawansowane i jak zwykle efekt zaskoczył oczekujących na nową konstrukcję potencjalnych użytkowników.

Prototyp wózka zaprezentowano publiczności na targach lotnictwa ultralekkiego we francuskim Blois jeszcze w tym samym roku. W wyniku zebranych doświadczeń i opinii wózek poddano niewielkiemu liftingowi przednich osłon aerodynamicznych i wszedł on oficjalnie do sprzedaży w styczniu 2011 pod nazwą Skypper L.S.T. (Light Sport Trike).

W zeszłym tygodniu na lotnisku Lanas w siedzibie firmy odbyło się spotkanie przedstawicieli Air Creation z całego świata którego celem była prezentacja nowego wózka połączona ze szkoleniem dla stacji technicznych będących obsługiwać nowy typ sprzętu. Spotkanie było także okazją do przedstawienia strategii i planu rozwoju firmy oraz lotów na nowym sprzęcie.

Dodatkową niespodzianką i zaskoczeniem była premiera nowego skrzydła, które zostało zaprojektowane z myślą o użytkownikach Skypper’a i nie tylko o nich...








Skypper
... to kolejny etap rozwoju linii wózków z serii „Twin/Buggy i GTE/ Trek” które zostały wyprodukowane w ilości przekraczającej 2500 sztuk w dwudziestokilkuletniej historii firmy. Doświadczenia zebrane w tym czasie zaowocowało przemyślaną i dojrzałą konstrukcją. Skyyper jest wózkiem „otwartym” i początkowo sprawiającym wrażenie bardzo prostej konstrukcji, jednak przyglądając mu się dokładnie szybko można zauważyć że to tylko pozory, a we wnętrzu kryją się zaawansowane technicznie rozwiązania. Wózek ma tylko szczątkową owiewkę wykonaną z nieprzemakalnej i sztywnej tkaniny pomiędzy zbiornikiem paliwa, a dużą chłodnicą umieszczoną pod silnikiem. Kompozytowa przednia konsola mieści w sobie akumulator i ma aluminiową tablicę przyrządów w której można zamontować aż dziewięć przyrządów w rozmiarze Ø57 i dwa Ø80. Powyżej tablicy za szybą owiewki jest jeszcze wystarczająco dużo miejsca na zabudowę lotniczego odbiornika GPS.





W nowym wózku klasyczną ramę aluminiową zastąpiono kratownicą spawaną z cienkościennych rur i profili kwasoodpornych podobnie jak w topowym modelu Air Creation – Tanargu. Kratownica Skypper’a jest mniej skomplikowana ze względu na mniejszą ilość wyposażenia co wpłynęło na redukcję masy własnej i w efekcie zwiększenie masy użytkowej motolotni.





Przednie zawieszenie składa się z solidnie wyglądającego aluminiowego widelca i stalowego wachacza amortyzowanego za pomocą dwóch amortyzatorów sprężynowych. Hamulec tarczowy sterowany hydraulicznie ma blokadę postojową i może opcjonalnie hamować także tylne koła. Podwozie główne jest klasyczne – trójzastrzałowe amortyzowane za pomocą znakomicie spisujących się amortyzatorów gazowo-olejowych. Przednie zastrzały zostały wzmocnione i wsiadając można używać ich jako stopnia.

Do wózka producent proponuje sprawdzone silniki Rotax 912, 582 oraz HKS z możliwością dowolnej, późniejszej zmiany bez konieczności przebudowy wózka. Zastosowane w wózku rozwiązanie amortyzacji łoża za pomocą czterech amortyzatorów gumowych zapewnia bardzo dobrą redukcję drgań wywoływanych przez silnik i zapewnia doskonały komfort lotu.



Maszt główny jest wykonany z aluminium i składany w sposób, który daje możliwość zdjęcia lub założenia skrzydła jednej osobie bez pomocy osób trzecich i użycia jakichkolwiek narzędzi. Do masztu mocowane są górne bezwładnościowe pasy bezpieczeństwa których napinacze schowane są poniżej fotela pasażera. Plastikowy zbiornik mieści 55 litrów paliwa, a jego tankowanie jest wygodne. Za zbiornikiem jest miejsce na zabudowę systemu ratunkowego lub można je wykorzystywać jako pojemny bagażnik. Drugi nieco mniejszy bagażnik znajduje się pod siedzeniem pilota i jest dostępny w locie. Duża skrzynia chłodnicy z dolotami powietrza zapewnia właściwe chłodzenie silnika w każdych warunkach i jest jednakowa w każdej wersji silnikowej.





W standardowo wyposażonej wersji Skypper posiada: owiewki kół, gaz ręczny na tablicy przyrządów, gniazdo zapalniczki, wszystkie przyrządy silnikowe, licznik moto godzin, wskaźnik poziomu paliwa, podgrzew gaźnika i termostaty (dla silnika rotax 912), bagażniki, hamulec postojowy, trzy punktowe bezwładnościowe pasy bezpieczeństwa.

Dodatkowo wyposażyć go można w hamulce na trzy koła, o dwóch dostępnych szerokościach opon wraz z owiewkami (wersja HP), systemem do regulacji siły hamowania tylnych kół zapobiegający wpadaniu motolotni w poślizg, system ratunkowy BRS, radio Filser, intercom Alphatec, transponder, elektroniczny zintegrowany przyrząd kontroli silnika i parametrów lotu, zdwojone sterowanie dla potrzeb instruktora, hak do holowania banerów.

Skypper dostępny jest z silnikami Rotax 582, Rotax 912 UL, Rotax 912 ULS i HKS 700e oraz skrzydłami NuviX, BioniX, iXess 15, iXess 13, Fun 450. Producent daje 6000 h resursu na strukturę wózka.

NuviX...!
... jest młodszym bratem skrzydła BioniX które w ubiegłym roku pojawiło się na rynku. Oba skrzydła posiadają system „corset” który prezentuje nową filozofię w projektowaniu skrzydeł motolotniowych i odbiega od modnej obecnie wśród producentów koncepcji skrzydeł bezmasztowych. Głównym założeniem Air Creation przy produkcji skrzydeł jest bezpieczeństwo użytkowników. Zdaniem francuskich inżynierów skrzydła w układzie „topless” nie gwarantują wystarczającego poziomu bezpieczeństwa, czego dowodem jest osiem znanych wypadków w których załoga poniosła śmierć w wyniku zdarzeń, do których doszło wysoko nad ziemią.



Nuvix jest klasycznym skrzydłem z pływającym dźwigarem i pełnym olinowaniem. Jego unikalną cechą jest system bloczków zainstalowany wewnątrz kieszeni kilowej, który ściąga dwa środkowe profile zmieniając w ten sposób kształt krawędzi spływu. System ten nosi nazwę „corset”.





Skrzydło wytrymowane na małe prędkości ma duże wybrzuszenie na krawędzi spływu, oraz duże zwichrzenie geometryczne. Tak ustawione skrzydło charakteryzuje się bardzo dobrymi własnościami lotnymi na małych prędkościach, wyraźnie uprzedza o zbliżaniu się do prędkości przeciągnięcia, ma dobrą stateczność w całym zakresie prędkości oraz lekko się steruje. Naprężając linkę trymera, dwa środkowe profile zbliżając się do siebie powodują zmniejszenie kąta natarcia w środkowej części płata, zmniejszenie zwichrzenia geometrycznego i zmniejszenie wybrzuszenia krawędzi spływu. Wszystkie te czynniki wpływają na wzrost prędkości przelotowej przy zachowaniu dobrej stateczności pozostawiając sterownicę w pozycji środkowej. W zależności od fazy lotu pilot ma możliwość dobrania optymalnego ustawienia skrzydła do zaplanowanej prędkości lotu. Podczas startu i lądowania na rozluźnionym „corsecie” można bezpiecznie i w pełni korzystać z dolnego zakresu prędkości, co wydatnie skraca rozbieg i dobieg motolotni. W przelocie Nuvix może bez wysiłku pilota osiągać prędkości przelotowe od 100 – 150 km/h. Air Creation udowodnił tezę, że skrzydła o dużych powierzchniach mogą latać równie szybko jak te o małych powierzchniach. NuviX jest skrzydłem bezpiecznym, sztywność konstrukcji w każdych dopuszczalnych warunkach lotu zapewnia pełne górne olinowanie, jego powierzchnia wynosi 15 m², co w razie awarii silnika daje pilotowi więcej czasu i pozwala pokonać większy dystans w locie ślizgowym by wybrać lepsze miejsce do awaryjnego lądowania oraz przyziemić z mniejszą prędkością.

Nuvix w porównaniu do Bionixa pozwala zastosować słabsze silniki oraz pozwala na korzystanie z niższych prędkości w locie. Różnice dotyczą także ceny, która jest atrakcyjniejsza w przypadku Nuvixa.

Wrażenia z lotu
Do lotów testowych firma wystawiła nowiutkie Skyppery z Nuvixami, jeden na Rotaxie 582 i drugi na 912 (80 HP) oraz Tanarga z Bionixem na Rotaxie 912 S (100 HP).





Tanarga znam więc uwagę skupiam na nowym sprzęcie. Ciekaw jestem różnic, w końcu Tanarg to klasa sama w sobie i trudno będzie z nim konkurować innemu sprzętowi. Na prezentację przybyli dealerzy wraz z osobami towarzyszącymi wiec na lot czeka ok 20 osób. Wśród nich ja także czekam cierpliwie na swoją kolej i w końcu ona nadchodzi. Po lądowaniu kołuje w moja stronę Skypper 582. Jako że poprzednik był mojego wzrostu odległość widelca i pozycja fotela pasują, więc zajmuję miejsce z przodu i przygotowuję się do lotu. Fotel bardzo wygodny z wysokim sztywnym oparciem a za mną siedzi już gotowy do lotu pilot fabryczny. Wózek jest na tyle przestronny że siedzący z tyłu pasażer nie opiera się o pilota, ani nie blokuje swoimi kolanami jego ruchów. Check lista do uruchomienia sprawdzona, głośna komenda „of prop” i po chwili kołujemy po szutrowej drodze do progu pasa, który też jest szutrowy a miejscami nawet kamienisty. Zawieszenie wózka wzorowo niweluje wszystkie nierówności terenu. Lotnisko LFHO ma betonowy pas o długości 1425 m jednak ze względu na to, że trzeba do niego kołować ponad pół kilometra miejscowi wykorzystują szutrowy pas długości ok 300 m położony w pobliżu hangaru i firmy. Opiekun, który ze mną leci, zgłasza się do wieży po francusku i uzyskujemy zgodę na start i odejście do strefy. Lotnisko de Lanas jest położone na płaskowyżu (923 ft AMSL) i ma ok 600 stóp przewyższenia w stosunku do otaczających je terenów. Ze względu na ruch nadlotniskowy korzystamy ze strefy położonej na zachód od lotniska, tak by nie kolidować z ruchem samolotów szkolnych latających w tym samym czasie. Ustawiam „corset” Nuvixa w pozycji „rozluźniony” i rozpoczynam start. Po kilkudziesięciu metrowym rozbiegu odrywamy się i prawie natychmiast z bezpiecznym zapasem prędkości przechodzimy na wznoszenie. Rotax 582 o mocy 65KM zapewnia stałe wznoszenie 4 m/s. Od pierwszej chwili czuję, że skrzydło jest bardzo lekkie w sterowaniu i nie trzeba używać dużo siły podczas wykonywania manewrów. Szybko osiągamy wysokość 2000 stóp. Mała owiewka tablicy przyrządów z wysoką przyciemnioną szybą kieruje strugi powietrza z dala ok kasku i tułowia pilota, a zarazem daje nieograniczone pole widzenia. W locie poziomym na ”luźnej sterownicy” prędkościomierz pokazuje ok 80 km/h. Skrzydło leci prosto bez tendencji do skrętu, pozostawione w przechyleniu około dwadzieścia stopni w lewo lub w prawo wykonuje pełne koło przechodząc przez własne strugi i tak bez mojej ingerencji rozpoczyna drugie okrążenie ze stałym pochyleniem. Tego dnia pogoda jest idealna, poprzedniego dnia przeszedł front z niewielkimi opadami, ale dziś świeci słońce, niebo pokryte w 3/8 Cu i Sc, wiatr wschodni ok 1-1,5 m/s przy ziemi i słaba turbulencja. Do tego doskonała widzialność, która pozwala na oglądanie górskiego krajobrazu Masywu Centralnego. Sprawdzam zachowanie skrzydła w zakresie małych prędkości; prędkość minimalna i prędkość przeciągnięcia jest typowa jak dla skrzydeł o powierzchni 15 m². Sterowność skrzydła w zakresie małych prędkości jest znakomita dzięki dużemu zwichrzeniu geometrycznemu i zwiększeniu powierzchni końcówek skrzydła. Motolotnia doprowadzona do przeciągnięcie przepada z łagodnym wahnięciem bez tendencji do skrętu. Po małej utracie wysokości stabilizuję lot poziomy i zaczynam kręcić trymerem, który napina „corset”. W połowie zakresu trymera prędkość wrasta do ok 100 km/h, a sterownica nieznacznie przybliża się do brzucha. Napięcie „corsetu” widocznie zmniejsza wybrzuszenie krawędzi spływu i skrzydło nabiera prędkości. Przy pełnym ściągnięciu „corset-u” prędkościomierz pokazuje ok 120 km/h, a sterownica ma swoje neutrum nieznacznie bliżej brzucha. Ściągając dalej sterownice można bez problemu dociągnąć do 140 km/h, lecz żeby utrzymać lot poziomy Rotax 582 musi pracować w najwyższym zakresie obrotów. Pomimo zmian własności aerodynamicznych Nuvix jest nadal bardzo stateczny poprzecznie, podłużnie i kierunkowo. Odpuszczam sterownicę do neutrum zmniejszając obroty, redukując zaciągnięcie trymera od około 3/4 i wykonuję dalsze próby przy prędkości ok 110 km/h. Właśnie przy tym ustawieniu trymera skrzydło ma najlepsze charakterystyki dla naszej masy startowej. Szybkie przejście z zakrętu z przechyleniem 45⁰ w przeciwny zakręt również o przechyleniu 45⁰ zajmuje tylko 2,5 sekundy! Po puszczeniu gazu Skypper przy 110 km/h opada z prędkością ok 3,5 m/s , natomiast najlepszą doskonałość osiąga po wypchnięciu sterownicy i redukcji prędkości do 80 km/h. Kończymy lot w strefie i zniżając się wchodzimy w krąg. Do lądowania odpuszczam trymer i zwalniam skrzydło, warunki są bardzo dobre, więc podchodzimy z małą prędkością lądując bardzo krótko bez pomocy hamulca na szutrowym pasie.

Kołujemy w kierunku hangarów, wózek toczy się bardzo stabilnie po nierównym pasie. Środek ciężkości znajduje się nisko, przednie koło jest daleko wysunięte do przodu, a rozstaw tylnych kół wynosi 195 cm. Po zatrzymaniu zaciągam sprytnie rozwiązany hamulec postojowy i dziele się na gorąco wrażeniami z lotu z oczekującym na swoja kolejkę ojcem i pilotem fabrycznym.

Przede mną jeszcze lot na „Skypperze” z 912 -tką i ze skrzydłem Nuvix oczywiście.

Zauważalne różnice między Skypperem 582 a 912 dotyczą przede wszystkim prędkości wznoszenia, możliwości korzystania z górnego zakresu prędkości jakim dysponuje nowe skrzydło i zmniejszenia zużycia paliwa. Wzrost masy nie jest zauważalny w siłach sterowania, a własności lotne pozostają bez zmian.









Dzień pełen nowych doświadczeń kończy się spotkaniem w winiarni zlokalizowanej na zabytkowej starówce Aubenas, podczas którego popijając dobre lokalne wino i zajadając przysmaki francuskiej kuchni wymieniamy się spostrzeżeniami dotyczącymi nowego sprzętu. Francuzi zrobili kawał dobrej roboty, udowadniając po raz kolejny, że są dynamicznie rozwijającą się firmą, która wyznacza nowe standardy w projektowaniu motolotni i należy do ścisłej światowej czołówki. Fajnie było po wielu latach przerwy polatać na sprzęcie z niezabudowanym przodem zwłaszcza, że Francja rozpieszczała nas w lutym temperaturą powyżej + 13⁰ C, gdy w Polsce w tym czasie temperatury są zdecydowanie ujemne....,to jest chyba niesprawiedliwość geograficzna:) Podsumowując, uważam że Skypper z Nuvixem jest ciekawą propozycją dla pilotów lubiących sprzęt "off road'owy", solidnie wyglądający i o „terenowym” charakterze którego wielofunkcyjność jest zaletą a nie wadą i przede wszystkim daje użytkownikowi poczucie bezpieczeństwa. Cena podstawowej wersji motolotni gotowej do lotu wynosi 21 850 euro. W nadchodzącym sezonie zapraszamy chętnych pilotów na loty testowe.

Przemysław Jurkiewicz
Mikrolot.pl


Zdjęcia autora i ze strony photo-sport.fr

Ocena:  
( 192 )      nie oceniany
  Opinii:  

2

  

Dodaj swoją opinię

Utworzony: 2017-04-22 15:00:38 ~~CaseyVon~~

wh0cd5246 viagra no prescription

Utworzony: 2011-09-04 15:42:42 ~~Petit~~

Super sprzęt.Latałem na skrzydłach tej firmy i mogę stwierdzić że na prawdę są najlepsze na świecie. Szkoda tylko że cena jest taka wysoka.