2016-03-10

Motoszybowiec Pegaz i jego konstruktor Tadeusz Chyliński

Wydana niedawno książka „Motoszybowiec Pegaz i jego konstruktor Tadeusz Chyliński” przedstawia historię jednomiejscowego motoszybowca, którego prototyp został oblatany w 1949 roku w Instytucie Lotnictwa na lotnisku Okęcie. Drugi tom książki będzie obejmować biografię inż. Chylińskiego.

Książka „Motoszybowiec Pegaz i jego konstruktor Tadeusz Chyliński” w swojej pierwszej części przedstawia historię jednomiejscowego motoszybowca „Pegaz” w oparciu o zachowane oryginalne dokumenty, dotyczące projektu statku powietrznego, jego budowy, oblotu, opinii pilotów, którzy na nim latali oraz ambitnych planów związanych z biciem światowego rekordu.

Motoszybowiec „Pegaz” zaprojektowany i zbudowany w drugiej połowie lat 40-tych XX wieku, w warunkach ekonomicznych i politycznych skrajnie trudnych, był pierwszym polskim powojennym motoszybowcem wyposażonym w pierwszy powojenny silnik lotniczy polskiej konstrukcji inż. Stefana Gajęckiego. Motoszybowiec powstał w wyniku konkursu przeprowadzonego przez Departament Lotnictwa Cywilnego Ministerstwa Komunikacji w końcu 1945 roku w podobny sposób, jak kilka lat przedtem, przed wojną, motoszybowiec „Bąk” Antoniego Kocjana.

Konstruktorem „Pegaza” był inż. Tadeusz Chyliński przedwojenny konstruktor płatowcowy wytwórni samolotów DWL-RWD, którego projekt zdobył pierwszą nagrodę. „Pegaz” okazał się niezwykle udanym płatowcem odradzającego się lotnictwa sportowego. Jego prototyp został oblatany w dniu 16 lipca 1949 roku w Instytucie Lotnictwa na lotnisku Okęcie i służył potem przez szereg lat w Aeroklubie Warszawskim.

Książka zawiera następujące rozdziały:

Wstęp
Przedmowa
1. Początki motoszybownictwa w Europie Zachodniej i w Polsce.
2. Konkurs na projekt motoszybowca – komisja oceny projektów.
3. Przebieg budowy i konstrukcja „Pegaza”.
4. Oblot „Pegaza” w Głównym Instytucie Lotnictwa na Okęciu.
5. Loty fabryczne i homologacyjne oraz sprawozdania z lotów.
6. Loty próbne na „Pegazie” w celu sprawdzenia przydatności motoszybowca do szkolenia pilotów szybowcowych w pilotażu silnikowym.
7. Przyczyny rezygnacji z budowy serii motoszybowców.
8. Propozycja bicia międzynarodowego rekordu.
9. „Pegaz” w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.
Bibliografia


Drugi tom książki będzie obejmować biografię mgr. inż. Tadeusza Chylińskiego z naciskiem na jego pracę dla polskiego lotnictwa w okresie międzywojennym w wytwórni samolotów DWL-RWD, działalność okupacyjną, a po zakończeniu wojny jego pracę konstrukcyjną i naukowo-badawczą w Instytucie Lotnictwa, początkowo jako pracownika Działu Wytrzymałościowo-Konstrukcyjnego, następnie kierownika tego Działu, a w dalszej kolejności kierownika Zakładu Płatowcowego i Zakładu Wytrzymałości I. Lotnictwa. Pod jego kierownictwem były sprawdzane i badane niemal wszystkie konstrukcje samolotowe, śmigłowcowe oraz szybowcowe polskiego przemysłu lotniczego lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych XX wieku.

Autorem książki jest Rafał Chyliński.

Ocena:  
( 8 )      znakomity :)
  Opinii:  

6

  

Dodaj swoją opinię

Utworzony: 2017-04-25 16:31:53 ~~TracyBEs~~

wh0cd615694 eurax sildenafil

Utworzony: 2017-04-25 12:01:21 ~~AaronFlaxy~~

wh0cd691573 purchase flagyl online where can i buy albuterol inhaler bupropion

Utworzony: 2017-04-25 11:02:49 ~~Phyllisfreef~~

wh0cd894128 Propecia Best Price

Utworzony: 2017-04-24 17:24:57 ~~TracyBEs~~

wh0cd159289 bupropion buy atarax fluoxetine prednisone elimite cream over the counter