2014-01-30

Modelarska teoria dla nieco starszych

Ciąg dalszy teoretycznych informacji dla modelarzy, tym razem nieco starszych. – tym razem o sile nośnej. Informacje zostały zamieszczone na stronie modelarni działającej przy Ośrodku Działań Twórczych „Pogodna” w Starej Miłosnej.

Siła nośna

Samolot utrzymuje się w powietrzu dzięki sile nośnej, która powstaje w wyniku spadku ciśnienia nad płatem. W XVIII wieku D. Bernouli sformułował zasadę, że suma ciśnień statycznego i dynamicznego jest stała. Podział ciśnienia na statyczne i dynamiczne jest pewną umową. Ciśnienie statyczne to ciśnienie spowodowane naciskiem masy powietrza na ciało. Możemy je odczuć podczas zmiany wysokości jako charakterystyczny nacisk w uszach, natomiast ciśnienie dynamiczne związane jest z przemieszczaniem się powietrza i wzrasta z kwadratem prędkości czyli bardzo wyraźnie. W praktyce odczuwamy ciśnienie dynamiczne gdy wieje wiatr. Gdy poruszające się powietrze natrafia na zwężenie, czyli tzw. dyszę zbieżną, wzrasta jego prędkość, a co za tym idzie ciśnienie dynamiczne, natomiast spada jego ciśnienie statyczne.




Odwrotnie w przypadku dyszy rozbieżnej, spada ciśnienie dynamiczne (powietrze jest hamowane) i wzrasta statyczne. Przyjrzyjmy się więc bliżej skrzydłu samolotu. Przekrój typowego skrzydła stanowi profil lotniczy.




Przyglądając się profilowi możemy zauważyć, że jego przód (nosek) stanowi dla powietrza przeszkodę o kształcie przypominającym dyszę zbieżną (RYS). To właśnie ta część decyduje o powstawaniu siły nośnej, ponieważ wraz ze wzrostem prędkości w sąsiedztwie płata dochodzi do spadku ciśnienia statycznego. Niższe ciśnienie nad płatem nośnym powoduje, że jest on „wciągany” do góry, w kierunku otoczenia o wyższym ciśnieniu. Powstałą na płacie siłę nośną można wyrazić wzorem:



Zobacz też: Modelarska teoria dla najmłodszych

Źródło: ODT Pogodna/Modelarnia
domkulturywesola.net/modelarnia

Ocena:  
( 2 )      bardzo słaby
  Opinii:  

0

  

Dodaj swoją opinię