2008-04-19

Międzynarodowy Port Lotniczy im. Fryderyka Chopina okiem kamery

Lotnisko krótko śpi, czyli krok po kroku po warszawskim lotnisku.

Międzynarodowy Port Lotniczy im. Fryderyka Chopina to największe polskie lotnisko. Codziennie startuje z niego ok. 200 samolotów, tyle samo ląduje. Z roku na rok połączeń lotniczych przybywa. W 2005 roku przez warszawskie lotnisko przewinęło się 7 mln pasażerów. W 2006 roku było ich już 8 mln, a w 2007 roku aż 9 mln. Obecnie w ciągu jednego dnia z lotnisko Chopina korzysta średnio 25 tys. pasażerów.

Port lotniczy to jeden wielki i skomplikowany mechanizm. Wszystko musi działać jak w zegarku. Odpowiadają za to tysiące ludzi zatrudnionych w kilkudziesięciu firmach. Setki z nich pracuje na płycie lotniska, setki w terminalach. Tysiący osób nawet nie widać. Pracują w hangarach, magazynach, punktach kontrolnych.

Warszawski port ma dwa pasy startowe o długości 3700m i 2700m. Używane są na przemian w zależności od kierunku wiatru. Samoloty powinny, w miarę możliwości, startować i lądować pod wiatr.

Żadna z maszyn nie wystartuje z lotniska, jeśli nie otrzyma zgody od wieży kontroli lotów. To pierwszy element służb ruchu lotniczego. W wieży podejmowane są najważniejsze decyzje. Kontrolerzy kierują całym ruchem lotniczym w polu manewrowym oraz tzw. strefach dolotowych i odlotowych prowadzących do lotniska. Dają zezwolenie na lot, uruchomienie silników, kołowanie do startu i sam start.

Ale wieża decyduje nie tylko o samolotach. To jej musi być zgłaszany każdy ruch po pasach i drogach kołowania, czyli tzw. polu manewrowym lotniska. To ona decyduje kto, gdzie i kiedy może się poruszać.

Wieża kontroli lotów to jedna ze służb lotniska, która pracuje non stop. Kontrolerzy zmieniają się trzy razy dziennie o godz. 6, 14 i 22. W Warszawie każda zmiana liczy osiem osób. Jednocześnie na stanowiskach pracuje pięć z nich. W tym czasie trzy pozostałe odpoczywają, aby co dwie godziny zmieniać kontrolerów. Praca na wieży wymaga znajomości szeregu przepisów, a przede wszystkim dobrej koncentracji. Kontrolerzy posługują się językiem obowiązującym w lotnictwie, czyli angielskim. Rozmawiają w tym języku nawet z polskimi pilotami.

W godzinach szczytu samoloty na Okęciu lądują i startują średnio co 5 minut. Informacje o każdej maszynie są drukowane w wieży na specjalnym pasku papieru tzw. pasku postępu lotu. Zawiera on m.in. numer lotu, typ maszyny, trasę jaką pokonuje. Paski tworzą listę kolejności startów i lądowań. Rejestracja samolotu składa się z ciągu liter. Aby łatwiej było nim operować, powstał międzynarodowy alfabet lotniczy i każdej literze nadano nazwę, np. A to Alfa. Rejestracja polskich samolotów zaczyna się od SP.

Kiedy samolot wzbije się w powietrze, maszynę przejmuje inna komórka tzw. służba zbliżania. Jest ona odpowiedzialna za lot do 100 km od lotniska. Później maszynę przejmuje kontrola obszaru. Obszary pokrywają się zwykle z granicami państw. W Polsce za kontrolę ruchu lotniczego odpowiada Polska Agencja Żeglugi Powietrznej. To ona szkoli i egzaminuje kontrolerów.

Ale zanim samolot z pasażerami na pokładzie w ogóle wystartuje, muszą oni przejść odprawę w terminalach pasażerskich. Tam komunikaty i ogłoszenia m.in. o spóźnionych lotach podaje w języku polskim i angielskim lotniskowa rozgłośnia.

Każda osoba, która chce polecieć samolotem, musi zgłosić się po kartę pokładową. W miejscu, w którym ją odbiera, odprawia również bagaż. Codziennie, zależnie od sezonu, przez warszawskie lotnisko przechodzi od 4 do 12 tysięcy sztuk bagażu. Każda walizka czy plecak jest ważony, sprawdzany. Dopiero potem bagaż trafia do luków samolotów. Jest on transportowany w specjalnych kontenerach, które pozwalają sprawnie zapakować i rozpakować samolot. Maszyna musi być załadowana, zanim na pokład wejdzie pierwszy pasażer. Nim bagaże trafią do samolotu muszą zostać sprawdzone. Czasami rentgen to za mało i bagaż zostaje obwąchany przez psa, a nawet otwarty przez funkcjonariusza straży.

Po okazaniu paszportu (osoby lecące do krajów spoza strefy Schengen) pasażerów czeka kontrola pokładowa. Podczas niej sprawdza się zarówno podróżujących, jak i bagaż, który chcą zabierać do kabiny. Czasami pasażer musi przepakować się lub zrezygnować z zabrania niektórych rzeczy. Tego wszystkiego pilnuje straż graniczna. Jej funkcjonariusze sprawdzają nie tylko bagaże, ale także patrolują terminale, sprawdzają przed lotem całe wnętrze samolotu: siedzenia, schowki, a nawet kokpit. Jednak nie tylko oni kontrolują maszynę przed startem. Przepisy wymagają od drugiego pilota, żeby sprawdził podwozie samolotu, poszycie kadłuba. Za bezpieczeństwo odpowiedzialna jest również straż ochrony lotniska.

Lotnisko to nie tylko terminale pasażerskie, to także przewóz towarów. Z olbrzymiego magazynu warszawskiego terminalu cargo korzystają liczne firmy przewozowe. Terminal ma powierzchnię 12 tys. m kw. Są tam nawet chłodnie dla łatwo psujących się towarów, magazyny na pocztę dyplomatyczną, pomieszczenia przystosowane dla zwierząt, a nawet na materiały radioaktywne.

Zanim samolot wystartuje, piloci przeglądają informacje i wprowadzają je do komputera pokładowego. Są to informacje nawigacyjne tras, ustawienie instalacji oblodzeniowej, itd. W tym samym czasie samolot jest już załadowywany. Na pokład trafiają m.in. posiłki dla pasażerów, które są pakowane w specjalne wózki. Aby wszystko przebiegło szybko i bezkolizyjnie, w maszynie musi być jedzenie dla każdego pasażera. Zamówienie jest aktualizowane do ostatniej chwili, w przypadku LOT-u jeszcze podczas odprawy pasażerów.

Posiłki przygotowuje Lot Catering. W ciągu jednego dnia są to tony jedzenia. Na pokłady dziesiątków samolotów 18 linii lotniczych trafiają przekąski, potrawy gorące, mięsne i bezmięsne, a nawet koszerne. Średnio Lot Catering przygotowuje 17 tys. posiłków dla 130 rejsów. W ciągu roku firma zużywa 1,5 mln jaj, 80 ton ziemniaków, 75 ton mąki.

Kiedy bagaże są w lukach, jedzenie na pokładzie, pasażerowie siedzą w fotelach, wieża wydała zgodę, a szefowa pokładu zamknęła drzwi maszyny, samolot zostaje wypchnięty przez specjalny pojazd podłączony do podwozia. Później piloci są naprowadzani przez specjalny samochód z napisem „follow me”. Jest on obsługiwany przez kontrolera ruchu naziemnego. Jego zadaniem jest pokierowanie samolotem tak, aby bezpiecznie przejechał przez drogi kołowania, a później stanął na wyznaczonym miejscu na płycie. Dzięki temu nie zawadzi on o inną maszynę, bo piloci z kabiny nie widzą ani skrzydeł ani kadłuba samolotu.

Również po wylądowaniu każdej maszyny, obsługa naziemna lotniska ma sporo pracy. Pomaga pasażerom wyjść z samolotu, rozpakowuje bagaże, przygotowuje maszynę do następnego lotu: opróżnia zbiorniki z nieczystościami, sprząta pokład, tankuje wodę i paliwo. Zazwyczaj po 2-3 godzinach maszyna rozpoczyna kolejny rejs.

Na lotnisku wszystko musi być pod stałą kontrolą. Dyżurni portu przez całą dobę monitorują kilkanaście systemów, od których zależy sprawne funkcjonowanie całego portu. A w sytuacji, kiedy samolot musi awaryjnie lądować, wydarzy się wypadek lotniczy, dyżurny obejmuje funkcję dowodzącego akcją ratowniczą. Z kolei podczas 12-godzinnej zmiany dyżurny operacyjny portu m.in. sprawdza osobiście stan nawierzchni dróg startowych. Tylko w ten sposób może stwierdzić czy potrzebne jest odśnieżanie, albo czy kamienie nie leżą na płycie.

Port musi być cały czas doskonale oświetlony. Odpowiada za to stanowisko dowodzenia oświetleniem lotniska. Komputer pokazuje każdą, nawet najdrobniejszą awarię na pasie startowym, czy drogach kołowania. Na wypadek takiej sytuacji na Okęciu w pogotowiu zazwyczaj czeka dyżurny i trzech elektryków. Na wymianę żarówki mają zwykle 2-3 minuty. Żeby to zrobić muszą sprawnie poruszać się po lotnisku. A do tego niezbędna jest znajomość procedur i przepisów bezpieczeństwa. Także oni, żeby przemieszczać się po płycie i pasie startowym muszą mieć zgodę wieży.

Cała infrastruktura techniczna lotniska w Warszawie zasilana jest prądem. Potrzebne są megawaty energii. Port czerpie ją z trzech niezależnych obwodów. Ale w pogotowiu są jeszcze olbrzymie agregaty prądotwórcze.

Na lotnisku również zachodzi konieczność naprawiania maszyn. W hangarze bazy technicznej LOT-u kilkunastu mechaników pracuje całą dobę. Naprawiają samoloty LOT-u i Centralwings, a w razie potrzeby także innych przewoźników. Baza wykonuje również przeglądy samolotów.

Artykuł powstał na podstawie produkcji TVN „24 godziny. Na własne oczy: Lotnisko”.
Sylwia Śmigiel

Ocena:  
( 33 )      dobry
  Opinii:  

4

  

Dodaj swoją opinię

Utworzony: 2017-05-23 00:19:20 ~~Roberpata~~

Potenzmittel Viagra Bestellen Purchase Viagra Fedex Free Shipping Hydrochlorothiazide With Overnight Delivery Medicine Cialis Super Active Plus Reviews Canadian Cheap Cialis Diflucan Uroxatral Zoloft Online Purchase Antabuse Canada No Prescripton Viagra 25mg Ch Purchase Cialis Canadian Viagra 200mg Site De Vente De Cialis Zoloft Pills Cystitis Keflex Cialis Online Tadalafil Buy Kamagra Gel Kamagra Tablets Online Real Generic Doryx Medication Amex Overseas Cialis On Line Cheapest Levitra Plus

Utworzony: 2017-05-22 22:44:27 ~~Roberpata~~

Cialis Viagra Depressione Buy Generic Cialis Online Order Alli Online Prozac For Sale Online Prozac Online Cs Comprar Cialis Generico En Valencia A guide to the particulars of the payday loans industry Cash Loans in Philadelphia Solving your shortterm cash crisis is easy with no guarantor payday loans Fast Payday Loans Crestview FL We are a private direct lender with special offers for our clients. payday loans for bad credit According to LendingClub they are able to reduce the average customers credit card interest rate by.Pay Day Express offer an ok overall service when it comes to borrowing money short term.Viagra Opinione Cialis 5mg Abbreviation Broadway Services Generic Viagra Cheap Cialis Online Xenical Sans Ordonnance Xenical Viagra Frei Kaufen Cheap Kamagra Uk Free Trial Medicationsviagra Fast 250 Mg Diamox Buy Paypal Cheap Kamagra Generic Cialis E Propecia Amoxil Generique France Where To Buy Cialis Doxycycline Hyclate 100mg Cephalexin For Animal Cialis Generic How To Get Viagra Fast Gpchealth Com Generic For Cialis Propecia Mercafutbol Commander Du Kamagra En Ligne Order Kamagra Gel Acheter Cialis 10 Mg France

Utworzony: 2017-04-01 02:36:33 ~~Cesmah~~

Propecia Cesare Ragazzi Kamagra Jelly Cod Clobetasol Worldwide Levaquin Want To Buy Inderal Order Cialis Funzionamento Keflex For Cellulitis In The Face Prozac On Line Viagra Erezione Prolungata Bentyl Express Delivery Where To Buy Priligy Online I Want To Buy Eal Viagra Canadadrug Nolvadex Order Online Online Medz Zentel With Free Shipping Online Cialis Free Offer Cheapeast direct isotretinoin order in internet PuРіС– Comprare Farmacia Kamagra Order Kamagra Canadian Health Mall Cialis Rezeptfrei 5mg Buy Propecia Brand Cialis Impotencia Psicologica Xl Pharmacy India atmoxetine no script Viagra Flughafen Dosis Maxima De Kamagra Buy Tadalafil Viagra Natural Para Mujeres Recetas Viagra Esami Del Sangue No Script Levitra Levitra Kaufen In Deutschland Kamagra En Pharmacie Buy Priligy Cheap Kamagra Papel Buy Zithromax 500mg Orlistat Tablets Online Pharmacy Valtrex No Prescription Viagra Pfizer Acheter Buy Brand Levitra No Rx Robaxin Viagra Y Popper cialis buy online Purchasing Acticin Best Website Pills Overseas Next Day Cialis 12 Stuck Buy Online Kamagra Compounding Amoxicillin Suspension Viagra Zihuatanejo Buy Cheap Generic Zoloft Ordering Isotretinoin Natural Antibotic Amoxicillin Cheap Vibramycin Online Buy Lasix Online Australia Amoxicillin Toxicity Izotek Clobetasol Lichen Planus Order Now Delivered On Saturday Astymin Cheap Lasix Usa Propecia Afectivo Tamoxifene Effets Secondaires Buy Levitra Forum Canada Online Pharmacy Propecia Clobetasol Can I Purchase Website Shop Newark Cheapest Viagra Online Cialis Comprare Farmacia Viagra Wirkung Mann Best Generic Zithromax Acquisto Sildenafil 25 Mg Keflex Respiratory Infection Azithromycin Generic Baclofen Commander Cialis 20 Forum Low Price Levitra Does Amoxicillin Cause Euphoria Viagra Para Enfermedad Kamagra En Ligne Meilleur Prix Cialis France

Utworzony: 2017-03-31 02:43:15 ~~Cesmah~~

Flagyl 400mg Tablets Dosage Cheap Cialis Online Buy Propecia Mexico Cialis Belgique Vente Libre Shop Propecia Viagra Costo In Italia Cialis Generika Spanien Kaufen Priligy 30mg Price Il Viagra Napoletano Amoxicillin Without A Prescription Clomiphene Usa Cialis Y Similares Levitra Kosten Zoloft Pills Left Amoxicillin Out Over Night Achat Cialis Livraison 24h Buy Prozac Online 10 Mg Propanol Online Overnight Paxel Ordina Cialis Online Comprar Cialis 20mg Propecia Pas Cher 1mg Cheap Zoloft Generic Amoxicillin Flavored Martini Cialis Soft Tabs viagra Best Prices For Usa..Viagra Comprar Viagra Sin Receta Propecia Accutane From Canada Provera Purchase Cash Delivery Cheapeast Visa Accepted Rx Costomer Online Pharmacy Kamagra Levitra 10 Mg Schmelztabletten Real Levaquin Shop Antabuse Online Viagra Pour Bander Cialis Indicazioni Xenical Diflucan Without Prescription Cheapest Amoxicillin Buying Antabuse Online Amoxicillin Minocycline Fluoxetine With Overnight Delivery Zithromax Online Blue Genericos Cialis Viagra Generic India Sotret Order levitra from canada Achat Cialis Aux Herbes Levitra Online Cheap Amoxicillin And Dental Infection Acheter Viagra Hollande Online Prozac Achat Cialis Avec Ordonnance Propecia Es Lo Mismo Que Finasterida Buy Lasix Sex Pill Guru Order Online Viagra Venta Muy Barata cialis online Cheap Viagra Next Day Delivery Il Farmacista Online Cialis Canada Cheapest Cialis Cialis Canada Free Sample Generic Viagra Sample Pack Cialis Buy Propecia Aerosol Viagra Milano Implicane Overnight Lavitra Lowest Price On Generic Cialis Cheap Cytotec Tablets Cytotec Et Cialis Prix Cialis Generique Pharmacie Where To Buy Clomid Comprare Kamagra Piccola QuantitР С–Р’В Less Price To Buy Viagra Cheap Cialis Buy Cheap Cialis On Line Osu Levitra In Farmacia Viagra Sample Cialis Fertilita