2007-09-06

MiG-21 – naddźwiękowy ołówek

22 lipca 1964 r. nad Warszawą z hukiem odrzutowych silników przemknęły nowe myśliwce wprowadzone do uzbrojenia polskich sił powietrznych. Smukłe, lśniące samoloty o nowoczesnej sylwetce, z niespotykanym wcześniej w Polsce skrzydłem typu delta, wzbudziły zrozumiałe zainteresowanie.

MiGi-21, bo o nich mowa, przez pilotów przezwane wkrótce „ołówkami”, weszły na wyposażenie naszego lotnictwa w 1963 r. (pierwsze egzemplarze pojawiły się pod koniec 1962 r.). Fakt ten poprzedzony był przeszkoleniem 15 polskich pilotów w Związku Radzieckim w listopadzie 1961 r.

Pierwsze egzemplarze MiGów-21 w wojsku polskim reprezentowały wczesną wersję rozwojową samolotu oznaczoną F-13. Były przystosowane do przenoszenia kierowanych pocisków rakietowych i uzbrojone w jedno działko. Skromne wyposażenie umożliwiało prowadzenie działań raczej w dzień, w sprzyjających warunkach atmosferycznych. Wkrótce jednak dołączyły do nich myśliwce przechwytujące drugiej generacji MiG-21PF. Od poprzedników różniły się m.in. lepszym uzbrojeniem, silnikiem R-11F2-300 o zwiększonej sile ciągu oraz zabudowanym na pokładzie celownikiem radiolokacyjnym RP-21 Sapfir. Dzięki nowemu systemowi radiolokacyjnemu i celowniczemu MiG-21PF mógł działać w trudnych warunkach pogodowych, także w nocy. Jeszcze wyższym standardem charakteryzowała się kolejna wersja rozwojowa samolotu wprowadzona do uzbrojenia na początku lat 70-tych – MiG-21PFM. Z uwagi na charakter samolotu – myśliwiec przechwytujący – zastosowano w nim ulepszony radiolokator RP-21M. Radiolokator służył do poszukiwania i śledzenia celów powietrznych w różnych warunkach atmosferycznych i w nocy, bez konieczności uzyskania kontaktu wzrokowego z celem i pomocy stacji naziemnych. Antena urządzenia umieszczona została w radioprzezroczystym stożku wlotowym o zwiększonych wymiarach. Samolot wyposażono w katapultowy fotel KM-1 o nowej konstrukcji. Napęd stanowił zmodernizowany silnik R-11F2S-300, przystosowany do systemu nadmuchu klap (SPS), poprawiającego charakterystyki startu i lądowania. Z istotnych cech wyróżniających standard PFM zauważyć można jeszcze nowy kształt i wielkość statecznika pionowego, podwozia, wbudowanie dodatkowego zbiornika paliwa za kabiną paliwa i rozszerzenie wachlarza uzbrojenia przenoszonego przez samolot. Dzięki tym i wielu innym, drobniejszym modyfikacjom wersja PFM charakteryzowała się lepszymi parametrami taktyczno-technicznymi od poprzedników i była używana w polskim lotnictwie do końca lat 90-tych.

Od początku lat 70-tych polskie wojska lotnicze otrzymywały też samoloty myśliwskie MiG-21 kolejnych generacji: trzeciej (MiG-21M, MiG-21MF) i czwartej (MiG-21bis). Wprowadzane powszechnie do uzbrojenia różnych armii myśliwce trzeciej generacji otrzymały unowocześniony system radiolokacyjny, zwiększony zbiornik paliwa na kadłubie, stałe działko pod kadłubem i cztery punkty mocowania uzbrojenia na belkach podskrzydłowych. Wprowadzono nowy rodzaj autopilota AP-155M o zwiększonych możliwościach.

Używane w Polsce jeszcze po roku 2000 samoloty MiG-21bis posiadały nowoczesny, ekonomiczny i wydajniejszy silnik R-25-300, zapewniający lepsze osiągi. Samolot otrzymał nowe wyposażenie, m.in. zmodernizowany system radiolokacyjny RP-22SMA, ulepszone systemy nawigacyjne i naprowadzania na cel powietrzny oraz przyrządy celownicze. Do prowadzenia powietrznej walki manewrowej na małych odległościach służyły kierowane pociski rakietowe klasy „powietrze-powietrze” – ich brak dotkliwie odczuli piloci MiGów w czasie wojny wietnamskiej. Zbiornik paliwa na kadłubie został powiększony w celu dalszego zwiększenia zasięgu myśliwca. Zewnętrznie MiG-21bis niewiele odróżnia się od wersji poprzednich, jednak w kwestii wyposażenia i uzbrojenia dokonano w nim poważnych zmian. Samolot był znacznie doskonalszy od wersji o niższych standardach wprowadzonych wcześniej do uzbrojenia i zyskał charakter samolotu wielozadaniowego, mogącego skutecznie niszczyć cele naziemne (wariant wyposażony w radiotechniczny system bliskiej nawigacji).

Do trzeciego pokolenia „ołówków” należała również wersja rozpoznawcza nosząca oznaczenie MiG-21R, przystosowana do przenoszenia pod kadłubem zasobników z lotniczymi urządzeniami do fotografii dziennej lub nocnej. Samoloty w wersji rozpoznawczej mogły być również wyposażone w dodatkowe systemy radiolokacyjne, do obserwacji w podczerwieni itp. Dysponowały zwiększonymi zbiornikami paliwa. W praktyce bywały czasami wykorzystywane jako tradycyjne myśliwce bojowe (po demontażu specjalistycznego wyposażenia).

Do szkolenia pilotów latających na MiGach-21 służyły szkolno-bojowe, dwumiejscowe wersje o oznaczeniach MiG-21U, MiG-21US i MiG-21UM. Po dopracowaniu systemu katapultowania dwuosobowej załogi do produkcji seryjnej trafił najpierw MiG-21U. Samoloty szkolno-bojowe wyposażone w system nadmuchu klap SPS nosiły oznaczenie MiG-21US, a opracowane na bazie myśliwców bojowych trzeciej generacji – MiG-21UM. W lotnictwie polskim samoloty te pojawiały się kolejno.

Samolot myśliwski MiG-21 opracowany został jako szybki myśliwiec przechwytujący. Produkcję seryjną pierwszych wersji MiG-21F uruchomiono w 1958 r. Historia rozwoju samolotu od pierwszych prototypów do późniejszych wersji obfituje w liczne światowe rekordy, głównie prędkości. Uzyskiwanie dużych prędkości (powyżej dwukrotnej prędkości dźwięku) było jednym z podstawowych założeń konstrukcyjnych, przyjętych przez zespół Artioma Mikojana i Michaiła Gurewicza. Założenie to było efektem doświadczeń, jakich dostarczyła wojna koreańska. Po licznych próbach trójkątny kształt płata skrzydła w połączeniu z układem klasycznym (skośne, płytowe usterzenie poziome) przyjęto jako optymalny dla szybkiego, lekkiego myśliwca. Dzięki wysokim osiągom i własnościom bojowym MiG-21 był w pełni konkurencyjny z porównywalnymi samolotami państw zachodnich. Oprócz Związku Radzieckiego używało go ponad 30 państw na całym świecie. Czechosłowacja i Indie prowadziły licencyjną produkcję myśliwca, jego kopia powstawała w Chinach. Uczestniczył w licznych konfliktach zbrojnych (w wojnie wietnamskiej, konflikcie pakistańsko-indyjskim, wojnie bliskowschodniej w 1973 r.).

W Polsce pierwsze samoloty MiG-21F-13 pojawiły się zimą 1962 r., natomiast ostatni lot na MiGu-21bis wykonano 41 lat później. Przez długi czas stanowiły trzon sił powietrznych. Łącznie zakupiono w Związku Radzieckim około 580 egzemplarzy w 10 wersjach (ok. 470 bojowych: F-13, PF, PFM, M, MF, bis; prawie 80 szkolno-bojowych: U, US i UM oraz ponad 30 rozpoznawczych – R). W latach 90-tych MiGi-21, wobec pojawienia się samolotów myśliwskich kolejnych generacji, nie były już samolotami nowoczesnymi i konkurencyjnymi, zdolnymi podjąć równorzędną walkę powietrzną. Przez wiele lat stanowiły jednak nieodłączny element polskiego nieba (zwłaszcza nad Poznaniem i Malborkiem, gdzie były intensywnie użytkowane). Na samolocie swoje doświadczenia lotnicze zdobywała bardzo duża liczba naszych pilotów. Wobec zakończenia resursów polskich MiGów-21 Dowódca Wojsk Lotniczych i Obrony Powietrznej w grudniu 2003 r. wydał rozkaz całkowitego zaprzestania wykonywania lotów i szkolenia na samolotach tego typu. Jednostki posiadające na stanie MiGi-21 wykonały ostatnie loty i ostatecznie pożegnały się z maszynami. Część zachowanych egzemplarzy zdemobilizowanych MiGów-21 różnych wersji zasiliło ekspozycje muzealne, zbiory prywatnych kolekcjonerów i wielbicieli lotnictwa, pojawiły się także jako pomniki i reklamy.


Podstawowe dane taktyczno – techniczne:
(wersje F-13 / PFM / MF / bis)

załoga: 1 pilot
konstrukcja: jednosilnikowy, metalowy średniopłat o skrzydłach trójkątnych
podwozie: trójkołowe chowane
napęd: R-11F-300, ciąg maks. 5750 kG / R-11F2S-300 ciąg maks. 6175 kG / R-11F2SK-300, ciąg maks. 6180 kG / R-25-300, ciąg maks. 9500 kG
długość (bez stożka wlotowego): 13,46 / 13,58 / 13,58 / 13,58 m
rozpiętość: 7,15 / 7,15 / 7,15 / 7,15 m
wysokość: 4,10 / 4,13 / 4,13 / 4,13 m
masa własna: 4980 / - / 5350 / 5350 kg
masa całkowita (do lotu przechwytującego): 7370 / 7750 / 8200 / - kg
prędkość maksymalna: 2125 / 2175 / 2175 / 2230 km/h
prędkość wznoszenia: - / - / - / 120 m/s
pułap: 19000 / 19000 / 19000 / 19000 km
zasięg: 1100-1600 km
uzbrojenie:
F-13: 30 mm działko NR-30 w prawej dolnej części kadłuba, zapas amunicji 60 nabojów, uzbrojenie podwieszane na dwóch węzłach podskrzydłowych w różnych wariantach – kierowane i niekierowane pociski rakietowe, zasobniki z niekierowanymi pociskami rakietowymi lub bomby lotnicze o masie do 500 kg (różne warianty);
PFM: brak działka, uzbrojenie podwieszane jw., dodatkowo pociski rakietowe naprowadzane radiolokacyjnie, zasobnik z 23 mm działkiem GSz-23;
MF: stałe dwulufowe 23 mm działko GSz-23Ł, zapas amunicji 200 nabojow, uzbrojenie podwieszane jw. na czterech belkach podskrzydłowych;
bis: jak MF, dodatkowo pociski klasy „powietrze-powietrze” do prowadzenia manewrowej walki powietrznej na bliskim dystansie.
sk

Ocena:  
( 54 )      bardzo słaby
  Opinii:  

91

  

Dodaj swoją opinię

Utworzony: 2017-05-24 13:06:40 ~~Billiefuery~~

School Policy Insurance firms individuals write towards the school table of a policy inside their center, they start to better realize several of the regulations they follow every single day. Concerns particularly relevant to this age-group contain outfits and year-round school. As soon as second-grade, learners should cope with peer-pressure and other unfavorable influences.
buy essay for
help with writing an essay
us history homework help

Utworzony: 2017-05-20 20:31:06 ~~JustIdose~~

Amoxicillin And Clavulante Buy Cialis Online Safe Places To Buy Viagra Online Keflex Dosage Dog Cheapest Zoloft Canada Companys That Sell Cialis Propecia Merck Online Buy Price Of Kamagra Buy Dapoxetine Hcl Online Keflex Indications Prices Zoloft Levitra Feminin Where To Purchase Xenical Where To Buy Cialis Come Acquistare Il Cialis Cialis 20 Mg Duree Generic Cialis Pricing Levitra Costo Confezione Viagra Billig De Cheapest Kamagra buy accutane mexico Online Pharmacy Reviews Cost Of Kamagra Cialis 5 Mg Costi Kamagra Oral Jelly Buono Kamagra Jelly Forum Propecia Efecto Secundario Zithromax Dosage Gonorrhea Best Propranolol Online Buy Cialis Online 20mg Vente Viagra Generique Viagra Cialis Comparativa Cialis Viagra Levitra Levitra Serve Ricetta Medica Generic For Zoloft Erectiledysfunctiononline Cialis Grossesse Order Zoloft Online Usa Acquistare Viagra On Line Italia Buy Zithromax Online In Usa Buy Generic Zoloft Online Propecia Ciao Free Shipping Fluoxetine Tablet Cheap Xenical Generic Achat Cialis Aux Herbes Buy Plavix From Canada Buy Cheap Kamagra Site Periactin Otc Commander Cialis Soft Cialis Buy Online My Canadian Pharcharmy Pharmary Online Shop Cialis Online Propecia Feto Priligy And Fda Purchase Cheap Cialis Keflex Antibiotic Structure Viagra Similares Simi Buy Zoloft Cytotec Misoprostol Posologie Cheap Lasix Online Canadian Cheap Cialis Vendita Viagra In Contrassegno Cephalexin Price Viagra 100mg Siemens Levitra 20mg Amoxicillin While Pregnant Accutane Pills Online Clomiphene 60 Pills 25 Mg No Script Usa Comprar Cialis Contrareembolso Espana Purchasing Propecia Viagra Generico Espana Precio Purchasing Keflex Online Kamagra Pills Propecia Rogaine Hair Growth Birth Control And Amoxicillin Generic Cialis Pricing Cytotec Et La Femme Clavamox Cephalexin Interactions Buy Tadalafil Acquistare Cialis Soft Vendo Viagra Contrareembolso Internet Order Kamagra Buy Ivermectin Pills Online Cialis Compare Viagra Cheap Zoloft Tablets Cialis Super Active Difference Farmacia A Distancia Propecia Order Zoloft Online Propecia Topical Hair Loss Images Of Generic Amoxil Tablets Buy Zithromax Zithromax Birth Control Viagra Bestellen Met Ideal Where Can I Buy Kamagra Synthroid Online Canada Zolmist Cialis Amoxicillin And Maximum And Dosage Amoxicillin Dosaging Clomid Cheap Cialis Jour Site Vente Viagra En Ajaccio Cialis Viagra Generique Kamagra France Euromed Online Buy Generic Zoloft Online Propecia Familiar Cialis Forocoches Cialis Kamagra Australian Customs Cialis Pagamento Contrassegno Zoloft Free Offer Cod Provera Ralovera Best Website In Internet

Utworzony: 2017-05-19 21:33:10 ~~ICC Champions Trophy 2017 Live~~

ICC Champions Trophy 2017 Live Streaming PTV Sports Live Cricket Streaming India vs Pakistan Live Streaming Pakistan vs India Live Streaming ICC Champions Trophy 2017 Live Pakistan vs India Live 2017 Pakistan vs India 4th Match Live 2017 Pakistan vs India Live 4th June 2017 India vs Pakistan Live Match Today