2016-10-14

MLP: Spotkanie z A-7

Najbliższe Spotkanie przy samolocie w Muzeum Lotnictwa Polskiego będzie poświęcone amerykańskiemu samolotowi szturmowemu A-7 Corsair II. Taki samolot, pozyskany z Portugalii, znajduje się w zbiorach krakowskiego muzeum.

Muzeum Lotnictwa Polskiego zaprasza na kolejne Spotkanie przy samolocie, prowadzone przez Jana Hoffmanna.

Tematem najbliższego Spotkania, które odbędzie się w najbliższą niedzielę (16 października; rozpoczęcie o godzinie 12:00), będzie jeden z muzealnych eksponatów, amerykański samolot szturmowy A-7 Corsair II. Samolot zaprojektowany został jako szturmowiec pokładowy dla amerykańskich lotniskowców. Zrobił potem też ogromną karierę jako samolot szturmowy lotnictwa US Air Force.

Chęć uczestnictwa w spotkaniu należy zgłosić w kasie, gdyż wszyscy słuchacze będą mogli wykupić specjalne bilety wstępu.

W zbiorach muzeum od 2009 r. znajduje się samolot Ling Temco Vought A-7P Corsair II, pozyskany w drodze wymiany za samolot MiG-21PFM z Muzeum Portugalskich Sił Powietrznych.

LTV A-7 Corsair II to amerykański samolot szturmowy, skonstruowany w latach 60-tych na zamówienie US Navy jako następca samolotu Douglas A-4 Skyhawk. Konstrukcja Corsaira II oparta była na konstrukcji myśliwca Vought F-8 Crusader. Corsair II był jego uproszczoną, skróconą, poddźwiękową wersją. Nazwę Corsair otrzymał po znanym i udanym samolocie myśliwsko-szturmowym z okresu II wojny światowej Vought F4U Corsair. Prototyp oblatano 27 września 1965 r., a pod koniec 1966 r. pierwsze seryjne egzemplarze trafiły do jednostek bojowych.

W grudniu 1967 r. pierwsze jednostki A-7 weszły do akcji w Wietnamie, gdzie okazały się bardzo skuteczne w walce. Początkowo powstały wersje A-7A, A-7B i A-7C dla lotnictwa US Navy i A-7D, ze zmienionym silnikiem, awioniką i działkiem dla USAF i ostateczna wersja A-7E dla US Navy, będąca przystosowaną do operowania z lotniskowców odmianą A-7D.

Produkcja A-7 trwała do 1984 r., zbudowano 1569 egzemplarzy wszystkich wersji. Samoloty A-7 wzięły udział w wojnie w Wietnamie, inwazji na Grenadę i wojnie w Libanie w 1983 r., ataku odwetowym na Libię w 1986 r. i operacji Pustynna Burza w Iraku w 1991.

Oprócz USA użytkownikami A-7 były Portugalia, Grecja i Tajlandia. Na początku lat 80-tych siły powietrzne Portugalii zakupiły 50 samolotów w wersji A-7P, będącej modyfikacją wersji A-7A, wyposażoną w silnik nowszego typu i awionikę z wersji A-7E. Portugalia eksploatowała te samoloty do 1999 r.

Dane techniczne:

Rozpiętość – 11,81 m
Długość – 14,06 m
Masa startowa 19 050 kg
Maksymalna prędkość
Pułap – 12 800 m
Zasięg – 3600 km
Uzbrojenie: dwa działka Colt Mk12 kal. 20 mm, pociski rakietowe AIM-9 Sidewinder na belkach po bokach kadłuba i do 6800 kg uzbrojenia podwieszanego na sześciu belkach skrzydłami (bomb, wyrzutni rakietowych, rakiet kierowanych)
Silnik: dwuprzepływowy silniki turboodrzutowy TF30-P-408 o ciągu 59,6 kN

Źródło: Muzeum Lotnictwa Polskiego

Ocena:  
( 0 )      nie oceniany
  Opinii:  

0

  

Dodaj swoją opinię