2016-11-03

MLP: Pierwsze odrzutowe Jaki

Tematem najbliższego Spotkania przy samolocie, które odbędzie się w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie, będą pierwsze radzieckie samoloty odrzutowe. Muzeum w swoich zbiorach posiada samolot szkolno-treningowy Jak-17UTI.

Muzeum Lotnictwa Polskiego zaprasza na kolejne Spotkanie przy samolocie, prowadzone przez Jana Hoffmanna. Spotkanie odbędzie się w najbliższą niedzielę, 6 listopada 2016 r., o godzinie 12.00.

Tematem spotkania będą pierwsze radzieckie samoloty odrzutowe. W tym wyścigu do nowego napędu dużą rolę odgrywało Biuro Konstrukcyjne Jakowlewa.

Chęć uczestnictwa w spotkaniu należy zgłosić w kasie, gdyż wszyscy słuchacze będą mogli wykupić specjalne bilety wstępu.

W zbiorach Muzeum znajduje się pierwszy radziecki odrzutowy samolot szkolno-treningowy Jak-17UTI.

24 kwietnia 1946 roku Związek Radziecki oficjalnie wkroczył w erę napędu odrzutowego. Oblatano w tym dniu dwa prototypy odrzutowych samolotów myśliwskich: MiG-9 powstały w Biurze Doświadczalno-Konstrukcyjnym-155 Mikojana i Guriewicza oraz Jak-15 z Biura Doświadczalno-Konstrukcyjnego-115 Jakowlewa. MiG-9 był całkowicie nową konstrukcją napędzaną dwoma silnikami turboodrzutowymi ułożonymi w środkowej części kadłuba, jego podwozie było trójpodporowe z kołem przednim.

Jak-15 oparty był na zupełnie innym pomyśle. Nawiązywał do sprawdzonej konstrukcji myśliwca Jak-3 napędzanego silnikiem tłokowym WK-107A. Miał całkowicie metalową konstrukcję. Jego kadłub oparty był na metalowej kratownicy, osłoniętej niepracującym pokryciem duralowym. W przebudowanej przedniej części kadłuba silnik tłokowy został zastąpiony napędem turboodrzutowym, którego wylot gazów odrzutowych umieszczono pod częścią środkową kadłuba na wysokości spływu skrzydła. Taki układ konstrukcyjny nazwano „redanowym” (nawiązywał do charakterystycznego uskoku w konstrukcji części dennej kadłubów i pływaków wodnosamolotów), okazał się on jednak źródłem problemów technicznych i aerodynamicznych.

Podwozie miało tradycyjną formę z kołem ogonowym. Jakowlew uważał, że przyjęcie takiej formy samolotu z nowym napędem zwiększy do niego zaufanie pilotów i pozwoli na łatwiejsze opanowanie jego pilotażu. Jak-15 był napędzany niemieckim silnikiem Junkers Jumo 004, którego ograniczoną produkcję po zakończeniu wojny rozpoczęto w radzieckiej strefie okupacyjnej Niemiec. Kontynuowano ją od 1946 roku w ZSRR pod nazwą zmienioną na RD-10.

Na zakończenie prób państwowych samolotu Jak-15 w 1947 roku zalecono konstruktorom zaprojektowanie dwumiejscowego wariantu szkolno-treningowego, opartego na jego konstrukcji, ale z podwoziem z przednim kołem. Pierwszym skierowanym do produkcji był szkolno-treningowy Jak-21T, który otrzymał nową nazwę Jak-17UTI (używano też nazwy Jak-17W). Następnym w produkcji seryjnej był myśliwski Jak-15U pod nowym oznaczeniem Jak-17. Jak-17UTI został oblatany w maju 1947 roku (był to przebudowany seryjny myśliwiec Jak-15 z powiększoną kabiną i nowym podwoziem z kołem przednim).

Osiągi nowego samolotu były o wiele niższe od zakładanych (np. zakładany zasięg 600 km faktycznie wynosił 370 km, uzyskana prędkość była niższa od zakładanej o ponad 40 km/h), praktycznie niemożliwe były też loty na dużej wysokości (brak odpowiedniej ilości paliwa). W instrukcji podawano czas lotu 41 minut, a faktycznie silnik gasł po ok. 30 minutach. Samolot był też pozbawiony uzbrojenia strzeleckiego oraz rozbudowanego wyposażenia (w seryjnych Jak-17UTI zrezygnowano z niektórych urządzeń zamontowanych na prototypie).

Do poważniejszych niedostatków wyposażenia należał brak zdublowania obsługi kilku ważnych urządzeń, np. instruktor ze swojej części kabiny nie mógł uruchomić silnika, nie mógł też schować i wypuścić podwozia ani klap do startu i lądowania. Te czynności mógł wykonać tylko uczeń. Były to niezwykle niebezpieczne „osobliwości” samolotu. Wynikało z tego dość znaczne ograniczenie zakresu szkolenia i treningu. Były też inne niedostatki konstrukcji, wśród nich dość śmiesznym był brak stopnia ułatwiającego wejście do samolotu, aby się do niego dostać trzeba było korzystać z podstawianego podnóżka.

Ponieważ jednak nie było lepszej konstrukcji, Jak-17UTI został skierowany do produkcji. Wiosną 1948 roku przeprowadzono badania kontrolne seryjnego egzemplarza, wykazały one kolejne, niewielkie obniżenie osiągów. Produkcję samolotów Jak-17UTI i Jak-17 zakończono w 1949 roku po zmontowaniu 430 egzemplarzy. Interesującym faktem było przebudowywanie myśliwców Jak-17 na maszyny szkolne w zakładach remontowych, a nawet bezpośrednio w warsztatach na lotniskach, na których te samoloty stacjonowały.

Samoloty Jak-17W znalazły się w Polsce na początku 1951 roku i służyły do końca 1955 roku, kiedy to zostały wycofane całkowicie ze szkolenia. W naszym lotnictwie wojskowym było używanych sześć Jak-17W (pod taką nazwą były wykazywane w raportach wojskowych). Nieoficjalnie nazywano je „Agata”, a związane to było z pewną „kobiecą” osobliwością samolotu, jaką był sposób usuwania niespalonego paliwa rozruchowego (benzyny lotniczej). Samolot miał pomagać w szkoleniu pilotów na myśliwce Jak-23, faktycznie często używano do tego celu wariantu szkolno-bojowego MiG-15.

Na początku 1957 roku do Instytutu Lotnictwa w Warszawie zostały dostarczone dwa Jak-17W. Po dostarczeniu pierwszego Jaka stwierdzono uszkodzenie kadłuba wykluczające możliwość wykonywania dalszych lotów, w związku z tym samolot skasowano. W jego miejsce przyleciał drugi Jak-17W, pilotowany również przez pilota-oblatywacza Andrzeja Abłamowicza. W czasie remontu tego egzemplarza użyto części ze skasowanego wcześniej samolotu. Latający Jak-17W dostał rejestrację cywilną SP-GLM. Był potrzebny do prób poprzedzających oblot nowej polskiej konstrukcji, jaką był odrzutowiec TS-11 Iskra. Jak-17W z Instytutu Lotnictwa stał się potem cennym eksponatem Muzeum Lotnictwa w Krakowie.

Oprócz samolotów Jak-17W znalazły się w Polsce jeszcze trzy myśliwce Jak-17, dostarczone w skrzyniach do Warszawy w sierpniu 1950 roku. Po ich zmontowaniu jeden zaprezentowany był w locie na pokazach lotniczych. W tym czasie w zakładach w Mielcu rozpoczęto przygotowania do rozpoczęcia produkcji licencyjnej samolotu Jak-17, w sprawozdaniach nazywanego G-1. Na początku 1951 roku z tej produkcji zrezygnowano. W zakładach w Rzeszowie w tym czasie zmontowano kilka silników RD-10A, będących napędem tego samolotu. Wykorzystano je potem do wymiany na eksploatowanych Jak-17W.

Dane techniczne

Rozpiętość: 9,2 m
Długość: 8,78 m
Masa startowa: 2906 kg
Maksymalna prędkość: 719 km/h
Zasięg: 330 km
Silnik: turboodrzutowy RD-10A o ciągu 1000 kG

Źródło: Muzeum Lotnictwa Polskiego

Ocena:  
( 0 )      nie oceniany
  Opinii:  

2

  

Dodaj swoją opinię

Utworzony: 2017-06-03 15:49:11 ~~Chaspaycle~~

Order Prednisolone Without R Levitra Brand Cialis Marke 20mg Who Selling Viagra At A Discount cialis online Levitra Expre Delivery buy accutane online 20mg Buy Kamagra Jelly Online Amoxicillin And Epstein Barr Acheter Cialis Avec Paypal Propecia Price Last Longer Naturally Propecia De 20 Mg viagra Acheter Lioresal Belgique Does Zithromax Upset Your Stomach Female Cialis Viagra Echt Oder Falsch Propecia Cerebro Cheap Propecia Online Uk Cialis Lo Mejor Zithromax Australia generic levitra shipped from usa Clomid 50 Mg Acheter Cheap Isotretinoin Accutane With Free Shipping Priligy Dapoxetine Online Cephalexin And Jurnal Stendra In Canada Website With Doctor Consult Viagra Online Usa Alcohol Y Viagra Order Periactin cialis Online Pharmaccy Sublingual Viagra 150 Mg order levitra at walmart Can You Drink While Taking Amoxicillin Supreme Suppliers Viagra generic cialis Cialis 10 Mg Medicament Cialis Muestra Gratis Cheap Priligy Online What Is Keflex Prescibed To Treat Bizrate Levitra Priligy Price Cialis Media Pastilla Vendo Cialis Milano levitra canada price Compro Viagra Poco Prezzo Mexico Levitra Viagra Cialis cheap vardenafil 20mg Caduet Propecia Marcas Viagra Online Store Allopurinol 300 Mg Australia Costo Viagra In Farmacia Cheap Propecia Online Amitriptyline 50 Mg For Sale Viagra 50 Mg Reviews Buy Priligy Dapoxetine Online Propeica 5mg Amoxicillin And Iv cialis online Preisvergleich Cialis Bestellen Canada No Prescription Propecia Finasteride Buy Priligy Cheap Comprare Cialis Generico Line Viagra Achat Libre Get Cheap Cialis Online Acheter Viagra Kamagra Order Now Worldwide Pyridium Amex Accepted wheretobuylevitrapills Finasteride Sport Propecia Buy Antabuse Disulfiram Levitra Brand Name Viagra Pfizer Uso Cephalexin Grand Rapids Mi Purchase Priligy Buy Wellbutrin Without A Perscrition Kamagra Amiens 100mg Viagra Discount Sales Order Propecia Online Male Pattern Baldness Viagra Generika Rezeptfrei Online Cheap Viagra On Line Acheter Du Cialis Securise Online Synthroid No Prescription Accutane Pills Online Amoxicillin Dose For Adults

Utworzony: 2017-05-27 02:56:18 ~~Chaspaycle~~

Best Lisinopril No Prescription Canada Prices Lasix Finasteride 5 Mg Propecia Order Levothyroxine 125mcg Online Deltasone 40mg Price Cheap Canadian Pfizer Viagra Buy Cialis 100mg Online Buy Prozac Keflex Swime Flu Elocon Legally Mastercard Accepted Generic Clomid Usa Order Lasix Over The Counter Cephalexin Alcohol Interaction Cheap Vibramycin Usa Buy Zithromax Online Us Rezeptfrei Viagra Preis Cheap Misoprostol Viagra Adolescent Buy Pfizer Propecia Order Zoloft Pills Priligy Tiene Efectos Secundarios Cialis For Daily Use Prices Cheap Amoxil Usa Nizagara Achat En Ligne Ordine Kamagra Generic Buy Deltasone Prix Kamagra Avec Ordonnance Notifications financial product that allows you to pay tax preparation fees and other fees other terms and conditions. payday loans Youll see anything from a foreclosure to a halfamilliondollar loan where somebody just needs so much cash out and cant verify their income to make it worthwhile for a traditional lender to look at.Funds to pay for home improvement projects may come from your savings tax rebates bonuses or some other source.Levitra 10 Mg Con Alcohol Order Kamagra Online Zithromax Dose For Chlamydia Effet Cialis Levitra Prozac Pills Propecia Primario Canadian Drug Store No Script Cheap Generic Lasix Cialis 20 Mg Costo Farmacia Where To Buy Tab Doxycycline Visa Prozac Prices Ulcers And Cephalexin Levitra Gesund Propranolol Cheap Propecia Sale Canadian Pharmacy Tadalafil Generic Shipping Can I Buy Prozac Online Cialis Made In India Amoxicillin 500 Mg Twice A Day Cialis Online Prices Amoxicillin Strain Bacteria Amoxil Penicilline Clomid Usa Pharmacy Pills Scam Propecia Acatisia Where To Buy Cialis Order now on line isotretinoin medicine fedex shipping Cialis No Funciona Generic Of Propecia Zithromax Erythromycin Allergy Cialis 20 Mg Best Price Canadian Cheap Amoxil Generic Prezzi Cialis Viagra Comprare Viagra In Thailandia Zithromax Cheap Get Elocon In Usa Price Online