2010-08-30

Lotnictwo - wrzesień 2010

Lotnictwo – wrzesień 2010, a w nim aktualności wojskowe, cywilne i kosmiczne.

Lotnictwo – to profesjonalny miesięcznik poświęcony przeszłości, teraźniejszości i perspektywom rozwojowym lotnictwa wojskowego oraz cywilnego i kosmonautyce. W czasopiśmie są prezentowane najważniejsze wydarzenia lotnicze z kraju i ze świata, analizy i artykuły poświęcone węzłowym problemom rozwoju lotnictwa i kosmonautyki, monografie statków powietrznych z licznymi zdjęciami, sylwetkami barwnymi i rysunkami, opisy linii lotniczych, sił powietrznych, jednostek lotniczych, operacji, bitew i walk, sylwetki ludzi lotnictwa, sprawozdania i relacje z najważniejszych imprez lotniczych, Silną stroną „Lotnictwa” jest szeroki zespół autorski, który gwarantuje rzetelność, różne punkty widzenia na omawiany temat oraz wysoki poziom prezentowanych treści.

W numerze wrześniowym:

- Aktualności wojskowe, cywilne i z kosmosu
- WIMAAS – europejski program przyszłości
- Co dalej z portem lotniczym w Bydgoszczy?
- Rob Holland Ultimate Airshows
- Linie lotnicze świata 2009
- Farnborough International 2010
- Śmigłowce na wakacjach
- Kierunki rozwoju sił powietrznych (cz. I)
- „Auriga 2010” – powrót Jedi
- Chińskie myśliwce odrzutowe (cz. I)
- Pierwszy lot rakiety Falcon-9
- Wielka Wojna Zeppelinów (cz. II)
- Stanisław Bochniak (1919–2010)
- Czas na bombowce (cz. II)
- Śmigłowce Mi-8 w służbie 37. pśt i 103. pl NJW MSW

Rob Holland Ultimate Airshows - wywiad z powietrznym akrobatą Robem Hollandem, specjalnie dla miesięcznika „Lotnictwo”

Rob Holland – jeden z najlepszych akrobatów powietrznych na świecie przed swoim samolotem MX Aircraft MX-2. Fot. Chris Parypa

Powiedz mi Rob co wiesz o Polsce, tylko szczerze...
Wiem dużo, przynajmniej tak mi się wydaje. Oczywiście jako pilot nie mam problemów z geografią, znam określone fakty historyczne, ostatnio niestety głośno było w lotniczym świecie o Polsce z powodu tragedii w czasie lądowania Tu-154M Lux w Smoleńsku. Tak więc wiem co nieco o Polsce, nawet byłem w Polsce! Dokładnie w 2006 r. podczas „Advanced Aerobatic Championship”. Mistrzostwa odbywały się w Radomiu, niestety nie udało mi się nic obejrzeć poza mistrzostwami i lotniskiem, miałem wtedy urwanie głowy, nie było czasu na nic oprócz mistrzostw. Pamiętam, że ludzie byli bardzo mili, bardzo przyjaźnie nastawieni i otwarci, naprawdę chciałbym wrócić kiedyś do Polski, żeby zobaczyć wszystko to co związane z historią nie tylko Polski, ale też przecież i Europy.

Linie lotnicze świata 2009

Linie lotnicze Air Berlin przewiozły 27,9 mln pasażerów. Na zdjęciu Boeing 737-800 w barwach tego przewoźnika. Fot. Air Berlin

W ubiegłym roku linie lotnicze na świecie, w rejsach rozkładowych, przewiozły 2277 mln pasażerów i 37,8 mln ton ładunków, wykonując pracę przewozową 4244 mld pasażerokilometrów (pkm) i 140,6 tonokilometrów (tkm). W stosunku do roku poprzedniego wykonana praca przewozowa pasażerów zmniejszyła się o 1,9%, a ładunków zmalała o 10,4%. W lotach nieregularnych (czarterowych) przewieziono dalszych 120 mln pasażerów. Największymi liniami pasażerskimi są: Delta, Southwest i American Airlines, a towarowymi FedEx Federal Express. Szacuje się, że w każdej chwili w powietrzu znajdowało się 10–15 tys. samolotów komunikacyjnych.

Farnborough International 2010

Na pożegnanie z wystawą Boeing 787 przedefilował nad Farnborough w asyście dwóch legendarnych samolotów myśliwskich Supermarine Spitfire. Gospodarzom pochlebiało to, że wszystkie trzy samoloty są napędzane brytyjskimi silnikami Rolls-Royce. Fot. Piotr Butowski

Podczas Farnborough International 2010 (19–25 lipca) zawarto kontrakty o łącznej wartości ponad 64 mld USD (wraz z opcjami), czyli trzy razy więcej niż w Paryżu rok temu, a nawet nieco więcej niż na „przedkryzysowej” wystawie Farnborough International 2008. Obie największe firmy przemysłu lotniczego, Airbus i Boeing, zebrały mniej więcej równe zamówienia samolotów, po około 25–26 mld USD (w rzeczywistości szacunki wartości kontraktów są zawyżone, gdyż są robione na podstawie cen katalogowych samolotów; ceny realne są zwykle niższe). Obaj liderzy przedstawili też swoje najnowsze produkty – 787 Dreamlinera i A400M Grizzly. Sporo zamówień dostał Embraer. Wyjątkowo optymistycznie wystąpili Rosjanie z Superjetem i zupełnie nowym MS-21. Jednym słowem, wszyscy czują, że kryzys już minął.

Śmigłowce na wakacjach

Nasz SW-4 wystąpił w Farnborough w nowym wcieleniu – jako pięciomiejscowy śmigłowiec z komfortowym wyposażeniem wnętrza pod szyldem koncernu AgustaWestland. Fot. Miłosz Rusiecki

Od kilku lat na kolejnych edycjach międzynarodowego salonu lotniczego w Farnborough dominuje włoski koncern Finmeccanica. W jego skład wchodzi m.in. jeden z największych graczy na światowym rynku śmigłowcowym – AgustaWestland. W tym roku najbardziej interesujący był pierwszy publiczny pokaz drugiego, jeszcze nie oblatanego, prototypu AW.159 Lynx Wildcat (pierwszy prototyp śmigłowca oblatano 12 listopada ubiegłego roku i do chwili wystawy nalatał on około trzydziestu godzin). Stanowi on udane rozwinięcie linii lekkich śmigłowców pokładowych, pozostających w służbie sił zbrojnych osiemnastu państw od ponad trzydziestu lat. Po raz pierwszy wymieniono nie tylko napęd i awionikę, ale w istotny sposób przekonstruowano sam płatowiec, usuwając drobne, ale uciążliwe wady poprzednika. Piloci doświadczalni chwalą sobie wygodne drzwi do kabiny, technicy – przemyślane i duże luki obsługowe. Ponadto maksymalnie zunifikowano ze sobą wersje przeznaczone do zadań morskich i lądowych.

Kierunki rozwoju sił powietrznych (cz. I)

Samolot wczesnego ostrzegania i kierowania A-50 przeszedł ostatnio modernizację do wersji A-50U. Dwanaście takich maszyn znajduje się w 2457. Bazie Lotniczej w Iwanowie. Fot. Wiktor Druszlakow

Rozwój sił powietrznych poszczególnych państw jest ściśle związany z sytuacją polityczno-militarną w najbliższym otoczeniu, z rolą, jaką państwo spełnia w ogólnym systemie bezpieczeństwa, z potencjałem przemysłowo-obronnym, zasobnością kadr naukowo-technicznych i jego sytuacją ekonomiczną. Na podstawie tych kryteriów można wyróżnić trzy podstawowe grupy państw. Pierwsza grupa obejmuje państwa, samodzielnie tworzące konstrukcje powietrzno-kosmiczne w celu wsparcia własnych światowych interesów. Zalicza się do niej przede wszystkim Stany Zjednoczone Ameryki i Federację Rosyjską. W ostatnim czasie do tej grupy aspiruje również Chińska Republika Ludowa. Państwa, które rozwijają swoje siły powietrzne, opierając się na ponadnarodowej kooperacji technicznej i technologicznej w celu zabezpieczenia własnych interesów i wsparcia lokalnych sojuszy polityczno-wojskowych, tworzą drugą grupę. Można do niej zaliczyć m.in.: Niemcy, Francję, Hiszpanię, Wielką Brytanię, Włochy i Ukrainę. Trzecią grupę stanowią państwa korzystające z nowoczesnych technologii lotniczych w ograniczonym zakresie. Opierają one rozwój sił powietrznych na kupowaniu środków bojowych za granicą i na innych formach pozyskiwania środków potrzebnych do obrony własnego terytorium – samodzielnej lub w ramach sojuszu. Do grupy tej należą Belgia, Dania, Grecja, Holandia, Kanada, Norwegia, Turcja a także Białoruś, Bułgaria, Polska, Republika Czeska, Rumunia, Słowacja, Węgry i wiele innych państw o średnim lub niskim potencjale ekonomicznym.

„Auriga 2010” – powrót Yedi

Bez wątpienia pięć lat służby w Afganistanie udowodniło, że zmodernizowane samoloty myśliwsko-szturmowe Harrier GR.9 i Harrier GR.9A mają na tyle duże możliwości bojowe, że mogą być jeszcze przez około dziesięć lat z powodzeniem wykorzystywane przez Brytyjczyków. Séan Wilson/Prime Images

Po burzliwych pięciu latach działań bojowych Joint Force Harrier w Afganistanie, które głównie polegały na udzielaniu siłom Koalicji bezpośredniego wsparcia lotniczego, jednostka powraca do pokojowego szkolenia. Jednym z głównych elementów jest to, co myśliwsko-szturmowe samoloty pionowego startu i lądowania Harrier robią najlepiej, czyli wykonywanie misji uderzeniowych z pokładów lotniskowców. Autor obserwował ćwiczenia No 1(F) Squadron, posługującego się znakiem wywoławczym „Jedi”, na pokładzie brytyjskiego lotniskowca uderzeniowego HMS Ark Royal, działającego u wschodnich wybrzeży Stanów Zjednoczonych Ameryki w czasie ćwiczenia „Auriga 2010”, będąc pod wrażeniem możliwości bojowych dywizjonu.

Chińskie myśliwce odrzutowe (cz. II)

Przedstawicielem samolotu myśliwskiego J-7 najnowszej generacji jest J-7E wdrożony do produkcji seryjnej w połowie lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. Fot. Internet

1 października 1949 r. proklamowano powstanie Chińskiej Republiki Ludowej, która otrzymała wkrótce szerokie i wszechstronne wsparcie z ZSRR. Do ChRL skierowano dostawę około 150 samolotów bojowych, w tym myśliwce Ła-11, szturmowce Ił-10, bombowce Tu-2 i czterdzieści odrzutowych samolotów myśliwskich MiG-15. Wzrost napięcia międzynarodowego w tej części świata, wojna koreańska, spowodował lawinową modernizację i rozbudowę Sił Powietrznych ChRL – w sposób kompleksowy obejmowała ona dalsze dostawy nowych samolotów bojowych z ZSRR oraz budowę baz lotniczych i tworzenie przemysłu lotniczego.

Pierwszy lot rakiety Falcon-9

Pierwszy start rakiety nośnej Falcon-9: astronautyka przekroczyła kolejną granicę – prywatyzacja transportu orbitalnego stała się faktem. Fot. SpaceX/Chris Thompson

4 czerwca br. z wyrzutni kompleksu startowego numer 40, zlokalizowanego na Cape Canaveral wystartowała rakieta nośna Falcon-9, skonstruowana w zakładach prywatnej firmy Space Exploration Technologies Corporation (SpaceX). Już kilkanaście minut później okazało się, że dziewiczy lot doświadczalny rakiety, która ma docelowo znacząco obniżyć koszty wynoszenia ładunków na orbitę okołoziemską zakończył się całkowitym sukcesem. Na wyznaczonej orbicie znalazł się jej drugi stopień, trwale połączony z egzemplarzem kwalifikacyjnym automatycznego transportowego statku kosmicznego Dragon. Astronautyka przekroczyła kolejną granicę – prywatyzacja transportu orbitalnego stała się faktem.

Wielka Wojna Zeppelinów (cz. II)

Ucząc się na błędach... – sterowiec Royal Navy startuje do lotu rozpoznawczego nad kanał La Manche. Fot. zbiory Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie

30 maja 1916 r. wywiad brytyjskiej Admiralicji rozszyfrował depe­szę dowódcy niemieckiej Hochseeflote nakazującą jej koncentrację na zewnętrznej re­dzie portu Wilhelmshaven. Brytyjczycy natychmiast zorientowali się, że zamierza on podjąć wielką akcję ofensywną. Rzeczywiście – Niemcy pla­nowali zwabić i wciągnąć do walki jedynie część floty brytyjskiej, a na­stępnie zniszczyć ją swoimi siłami głównymi. Tak rozpoczęła się bitwa jutlandzka, zwana też bitwą w Skagerraku.

Stanisław Bochniak (1919-2010)

Stanisław Bochniak w kabinie samolotu myśliwskiego Supermarine Spitfire na polskim lotnisku. Częstochowa, lato 1995 r. Fot. via Wojtek Matusiak

Gdy wybuchła wojna nie miał jeszcze dwudziestu lat. Należał do najmłodszych, spośród XIII promocji Szkoły Podchorążych Lotnictwa w Dęblinie. Latał nad Francją, w Anglii należał do pierwszego składu pilotów 317. Dywizjonu Myśliwskiego, dwukrotnie dowodził eskadrą w 308. Po wojnie wrócił do Polski. Zmienił zawód, wiążąc się z przemysłem górniczym, pracował jako inżynier mechanik na Śląsku, a także poza granicami kraju. Nie zapominał o swej dawnej pasji – był jednym ze świadków historii, w tej roli poznali Go i dużo zawdzięczają wszyscy, zajmujący się dziejami naszego lotnictwa na Zachodzie...

Czas na bombowce (cz. II)

Most pontonowy 1. Dywizji Lekkiej w Rychłocicach. 4 września 1939 r. most ten był obiektem ataku Łosi X dywizjonu bombowego. Po lewej stronie most drogowy zniszczony rankiem 3 września przez Stukasy z II/StG 77. Według niektórych źródeł most ten miał być dodatkowo wysadzony przez wycofujących się Polaków. Zagłębienia terenu po obu stronach rzeki to prawdopodobnie ślady po wybuchach bomb niemieckich i polskich. Fot. zbiory Arkadiusza Godzwona

Istnieje wiele informacji pochodzących ze strony polskiej na temat strat materialnych zadawanych Niemcom we wrześniu 1939 r. Ogólny obraz zniszczeń podawany w polskiej literaturze przedmiotu wskazuje, że były one poważne. Bardzo często pisze się o nalotach „celnych”, „skutecznych”, z „dobrym skutkiem” itp. Tego typu ogólne sformułowania są bardzo często uwiarygodniane konkretnymi relacjami weteranów.

Śmigłowce Mi-8 w służbie 37. pśt i 103. pl NJW MSW

Mi-8 z 1. (37.) Dywizjonu Lotniczego „Ziemi Łęczyckiej” z 25. Brygady Kawalerii Powietrznej stacjonującego w Leźnicy Wielkiej. Fot. Michał Fiszer


Mi-8 to jeden z najbardziej popularnych średnich śmigłowców transportowych na świecie. W 1965 r. Mi-8 został skierowany do produkcji seryjnej w zakładzie nr 387 w Kazaniu. Od 1970  r. – wobec ogromnego zapotrzebowania na tego typu śmigłowce – uruchomiono drugą linię produkcyjną Mi-8 w zakładach nr 99 w Ułan Ude. Zakład w Kazaniu w latach 1966–71 opuściło ponad 940 sztuk Mi-8, w tym również egzemplarze na eksport. Był on produkowany w dwóch podstawowych wersjach, transportowej – Mi-8T i pasażerskiej – Mi-8P. Z biegiem lat w produkcji zakładów nr 99 i 387, znalazły się także inne, w tym specjalistyczne, wersje tego śmigłowca. Seryjne Mi-8MT w wariancie eksportowym nazwano Mi-17. Zastosowano w nich mocniejsze silniki i unowocześnioną awionikę. Na zewnątrz, Mi-17 można było odróżnić od Mi-8 po znacznie krótszych gondolach silnikowych i śmigle ogonowym przeniesionym na lewą stronę belki. Obie te wersje były i są w wyposażeniu polskiej armii.

jg

Ocena:  
( 3 )      nie oceniany
  Opinii:  

82

  

Dodaj swoją opinię

Utworzony: 2017-03-20 21:46:28 ~~albuterol~~

Ventolin HFA is a prescription inhaled drug used to treat or prevent bronchospasm in people aged 4 years and older with reversible obstructive airways disease. albuterol is also used to prevent physical exercise of bronchospasm (EIB) in patients 4 years of age or older. It is not known whether Ventolin HFA is safe and effective in children under 4 years of age.

Utworzony: 2017-03-12 21:03:45 ~~Srsxc46~~

Learn the different ways to alphabetize a kick near Medicare, viagra without a prescricption depending on what your kick is about. You can submit feedback hither your Medicare health map or preparation drug down precisely to Medicare using the online complaint form.

Utworzony: 2017-03-10 12:05:12 ~~Kljxppc~~

See you tonight. cialis dosage increase
generic cialis at walmart
purchase cialis uk
cialis over the counter at walmart

Utworzony: 2017-03-07 19:57:10 ~~Uhliybb~~

Hi! illegal buy viagra online usa
viagra without a doctor prescription
how long will a viagra pill last

Utworzony: 2017-03-07 14:20:58 ~~feg06l~~

More of Mr. Trump’s chiffonier nominees will without delay confident the Senate. More Obama administration policies order be tossed out. When the president addresses a common hearing of Congress kamagra 100 mg no prescription on Tuesday, Democrats bequeath find bordering on nothing to cheer. (Some experience busied themselves weighing the merits of shaking the president’s hand.) At the changeless time, the protests have heraldry sinister Republicans with a more urgent to question kamagra 100 mg as they request to display the fruits of one-party pilot in the Snow-white House and on Capitol Hill: determining whether the shrew directed at lawmakers is more than anecdotal, and how to react accordingly.