2009-08-26

Lotnictwo - wrzesień 2009

Lotnictwo – to profesjonalny miesięcznik poświęcony przeszłości, teraźniejszości i perspektywom rozwojowym lotnictwa wojskowego oraz cywilnego i kosmonautyce. Ukazuje się od 1998 r. (pierwotny tytuł – „Lotnictwo Wojskowe”). W czasopiśmie prezentowane są najważniejsze wydarzenia lotnicze z kraju i ze świata, analizy i artykuły poświęcone węzłowym problemom rozwoju lotnictwa i kosmonautyki, monografie statków powietrznych z licznymi zdjęciami, sylwetkami barwnymi i rysunkami, opisy linii lotniczych, sił powietrznych, jednostek lotniczych, operacji, bitew i walk, sylwetki ludzi lotnictwa, sprawozdania i relacje z najważniejszych imprez lotniczych, Silną stroną „Lotnictwa” jest szeroki zespół autorski, który gwarantuje rzetelność, różne punkty widzenia na omawiany temat oraz wysoki poziom prezentowanych treści.

W numerze wrześniowym:
1. Aktualności wojskowe, cywilne i kosmiczne
2. Rozmowa z Dyrektorem Zakładu Napędów Lotniczych WSK „PZL-Rzeszów” S.A. Mariuszem Orzechowskim
3. Kontron – zaawansowane technologie w służbie Sił Zbrojnych RP
4. AirPower 2009
5. Offset – realna korzyść czy zbędne utrudnienie?
6. Festyn Lotniczy Mazury 2009
7. SATA – linia w sercu Atlantyku
8. Cywilne silniki odrzutowe
9. Służba Ruchu Lotniczego Sił Zbrojnych RP – czas zmian
10. MiG-21UPG Bison w hinduskim lotnictwie wojskowym
11. RIAT 2009
12. Niezwykła wizyta w Bazie Lotniczej 6
13. PZL-Mielec M 28 Bryza
14. Hubble Space Telescope (cz. II)
15. Wojska Radiotechniczne w Wojskach Lotniczych
16. Lekki samolot myśliwski PZL-39. Wprowadzenie do tematu

Rozmowa z Dyrektorem Zakładu Napędów Lotniczych
WSK „PZL-Rzeszów” S.A. Marianem Orzechowskim




Dyrektor Zakładu Napędów Lotniczych WSK „PZL-Rzeszów” S.A. Mariusz Orzechowski. Fot. WSK „PZL-Rzeszów” S.A.

- Jaka jest obecna gama produktów Zakładu Napędów Lotniczych „PZL-Rzeszów” S.A.?

– Nasze produkty to silniki i przekładnie, stanowiące napędy do śmigłowców W-3 Sokół i Mi-2 oraz samolotów An-28 Bryza i TS-11 Iskra. Jesteśmy też producentem części do przekładni śmigłowca SW-4 Puszczyk, której produkcję przejął PZL-Świdnik oraz przekładni do śmigłowca PZL Kania. W bieżącym programie produkcyjnym mamy cały czas nowe silniki TWD-10W i komplety przekładni do śmigłowców W-3 Sokół, gdyż utrzymuje się na nie ciągły popyt. Dostarczamy je jako napędy do wymiany na sprzęcie już eksploatowanym, ale również na nowe śmigłowce produkowane w Świdniku. Jeśli chodzi o pozostałe produkty, to jesteśmy skoncentrowani na realizacji napraw specjalnych i remontów oraz obsługi serwisowej. Użytkownicy naszych wyrobów mają zapewnione stałe profesjonalne wsparcie techniczne gdyż są to produkty naszej konstrukcji.

Kontron – zaawansowane technologie w służbie Sił Zbrojnych RP



Przedstawiciele firmy Kontron mają satysfakcję, że wnieśli swój istotny wkład w tak ważne polskie projekty lotnicze jak choćby modernizacja śmigłowców lotnictwa wojsk lądowych. Fot. Andrzej Kiński

Firmy takie jak Kontron, oferujące zaawansowane rozwiązania z zakresu techniki komputerowej, mają coraz większe znaczenie w dobie postępującej cyfryzacji pola walki. Kontron od lat zaangażowany jest także w tworzenie takich systemów dla polskich sił zbrojnych, w tym dla użytkowanych przez armię statków powietrznych. Przykładowo program Głuszec zaowocował powstaniem jakościowo nowego śmigłowca wsparcia pola walki, o znacznie rozszerzonych możliwościach wobec standardowego W-3W (W-3WA).

AirPower 2009



Wielozadaniowy samolot myśliwski Eurofighter Typhoon – najnowszy nabytek Austriackich Sił Powietrznych. Fot. Krzysztof Zieliński

W dniach 26-27 czerwca br. w bazie Hinterstoisser w Zeltweg w austriackiej Styrii po czterech latach przerwy odbyły się pokazy lotnicze AirPower 2009, zorganizowane przez Austriackie Siły Powietrzne oraz firmę Red Bull. Wśród uczestników była szeroka reprezentacja Austriackich Sił Powietrznych, pokazy solo wielozadaniowych samolotów bojowych F-16 z Belgii i Holandii, Eurofighter Typhoon z Włoch, zespoły akrobacyjne ze Szwajcarii („Patrouille Suisse”), Turcji („Turkish Stars”), Polski („Orliki”) i Chorwacji („Krila Oluje”), wiele samolotów historycznych pochodzących zarówno z kolekcji Red Bulla jak i zbiorów prywatnych. Impreza zgromadziła około 280 tys. widzów.

Offset – realna korzyść czy zbędne utrudnienie?



Wskazać należy, że polskie podmioty, które są zainteresowane offsetem, mogą zgłosić propozycję konkretnego zobowiązania offsetowego do prowadzonego przez ministra właściwego do spraw gospodarki Wykazu propozycji zobowiązań offsetowych zwanego Katalogiem Potrzeb Offsetowych, który jest publikowany na stronie internetowej Ministerstwa Gospodarki. Fot. Przemysław Struj/10 Eskadra Lotnictwa Taktycznego

W praktyce instytucja offsetu budzi liczne kontrowersje, zwłaszcza wśród zagranicznych dostawców. Ilekroć bowiem zawierają oni ze Skarbem Państwa umowę dostawy uzbrojenia lub sprzętu wojskowego na potrzeby bezpieczeństwa lub obronności RP o wartości przekraczającej 5 milionów euro, polskie prawo offsetowe nakłada na nich obowiązek inwestowania na rzecz polskich przedsiębiorstw i innych podmiotów, przy tym wartość tych inwestycji musi być co najmniej równa wartości dostaw.


Festyn Lotniczy Mazury 2009



Ultralekka łódź latająca Super Petrel SP100. Fot. Jan Szachowicz

Obok tradycyjnej formuły lotniczego pikniku na podkętrzyńskim lotnisku w Wilamowie, w ramach Festynu Lotniczego Mazury 2009 zorganizowano również loty pokazowe (w tym akrobacyjne) nad jeziorem Niegocin w pobliżu Giżycka. Dzięki temu widownię stanowiło tysiące częściowo przypadkowych osób wypoczywających na brzegach (w tym na plaży miejskiej), a także na łodziach, jachtach i innych sprzętach pływających.

SATA – linia w sercu Atlantyku



Airbus A320 linii lotniczych SATA w nowym malowaniu. Zasilił on flotę linii w maju 2009 r., razem z dwoma nowymi samolotami turbośmigłowymi Bombardier Dash 8Q202. Fot. Airbus

Według większości map Europa kończy się na Półwyspie Iberyjskim, jednak aby dotrzeć do najdalszego zakątka Portugalii – na Azory – trzeba pokonać jeszcze około 1500 km Atlantyku. Archipelag dziewięciu mało znanych wysp, położonych w połowie drogi między Europą a Ameryką Północną, zajmuje powierzchnię jedynie 2346 kilometrów kwadratowych i liczy blisko ćwierć miliona mieszkańców.

Cywilne silniki odrzutowe



Boeing 747-267B – latające laboratorium do prób silnika Rolls-Royce Trent 1000, pierwszego silnika najnowszego Boeinga 787 Dreamliner. Fot. Rolls-Royce

Turbinowe silniki odrzutowe są od wielu lat podstawowym napędem większości używanych samolotów komunikacyjnych i wojskowych. Praktycznie sto procent obecnie użytkowanych konstrukcji cywilnych to silniki turbowentylatorowe (dwuprzepływowe) o wysokim stopniu dwuprzepływowości, które w cywilnych zastosowaniach wyparły silniki turboodrzutowe (jednoprzepływowe).


Służba Ruchu Lotniczego Sił Zbrojnych RP – czas zmian



Start samolotu myśliwsko-bombowego Su-22M4 z lotniska Świdwin. W tle widoczny Wojskowy Port Lotniczy, oddany do użytku w 1988 r., był wówczas najnowszym i najlepiej wyposażonym tego typu portem w polskim lotnictwie wojskowym. Fot. Michał Fiszer

Wojskowy ruch lotniczy to bardzo mało znany obszar aktywności lotniczej. Specyfika działań wojskowych statków powietrznych powoduje, że kierowanie ich ruchem w przestrzeni powietrznej jest dość skomplikowane, a przy tym znacznie wykracza poza ramy wszelkich możliwych cywilnych regulacji i zasad, w tym przepisów Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego – ICAO (International Civil Aviation Organization). Dlatego wojskowa służba ruchu lotniczego codziennie zmierza się z wyzwaniami, które są całkowicie obce cywilnym kontrolerom ruchu lotniczego.

MiG-21UPG Bison w hinduskim lotnictwie wojskowym



W 1996 r. podpisano indyjsko-rosyjski kontrakt o zmodernizowaniu 125 myśliwców MiG-21bis w wielozadaniowe samoloty myśliwskie MiG-21UPG Bison. Fot. Sean Wilson/ Prime Images

Siły Powietrzne Indii wykorzystują różne wersje samolotu myśliwskiego MiG-21 od ponad czterdziestu pięciu lat. Po niedawno zakończonym programie modernizacji, eksploatacja części z nich ma być kontynuowana przez, przynajmniej, kolejne dziesięciolecie. Dr Séan Wilson/ Prime Images przedstawia najbardziej zaawansowane wcielenie „dwudziestego pierwszego” w barwach hinduskiego lotnictwa wojskowego, samolot MiG-21UPG Bison.

RIAT 2009



Wielozadaniowy samolot myśliwski Eurofighter Typhoon z 29. Dywizjonu RAF. We wrześniu 2003 r. dywizjon stał się jednostką odpowiedzialną za szkolenie pilotów i personelu naziemnego samolotów Typhoon (Typhoon Operational Conversion Unit) brytyjskich sił powietrznych. Fot. Piotr Butowski

Co roku w lipcu w bazie RAF Fairford w hrabstwie Gloucestershire na południu Anglii zbierają się entuzjaści lotnictwa na największe na świecie pokazy wojskowych statków powietrznych Royal International Air Tattoo (RIAT). Nie jest to wystawa biznesowa, ale parada współczesnych i historycznych samolotów i śmigłowców z sił powietrznych z całego świata. Nie spotkamy tam nikogo w krawacie, za to zobaczymy całe rodziny z plażowymi parawanami, parasolami, leżakami i lodówkami przenośnymi. W tym roku Royal International Air Tattoo odwiedziło ponad 160 tys. widzów.

Niezwykła wizyta w Base Aérea № 6



Śmigłowiec Super Navy Lynx Mk.95 portugalskich sił powietrznych sfotografowany na tle wybrzeża atlantyckiego niedaleko Lizbony. Fot. Jens Schymura

Po gorącym przywitaniu naszego przewodnika, oficera Sił Powietrznych Portugalii oraz po wymaganej kontroli paszportów, złożyliśmy sprzęt fotograficzny w niebieskim Renaulcie. Już po krótkim przyjrzeniu się bazie mieliśmy o niej bardzo dobre zdanie. Jest to jedna z największych baz portugalskich sił powietrznych, o powierzchni ponad dziesięć kilometrów kwadratowych, a liczba służącego w niej personelu sięga dziewięciuset wojskowych.

PZL-Mielec M 28 Bryza – samolot do wszystkiego



Samolot M 28B Bryza 1TD (numer fabryczny AJG002-06) ze składu 36. Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego ląduje na macierzystym lotnisku Warszawa-Okęcie. Fot. Jacek Fiszer

W polskim lotnictwie wojskowym M 28 Bryza służy jako samolot transportowy, transportowo-desantowy do szkolenia skoczków spadochronowych i przerzutu sił specjalnych, szkolno-transportowy do szkolenia pilotów, transportowo-pasażerski, do przewozu ważnych osobistości oraz jako morski samolot patrolowo-rozpoznawczy i monitorowania skażeń.


Hubble Space Telescope (cz. II)



Start promu kosmicznego Atlantis do misji STS-125 (11 maja 2009 r.). Fot. NASA

Po ostatnich modyfikacjach kosmiczny teleskop Hubble’a powinien pracować jeszcze przez co najmniej kolejne pięć lat. Ze wszystkimi instrumentami, znacznie lepszymi niż poprzednie i wyposażonymi w optykę korekcyjną, jest po dziewiętnastu latach sprawniejszy niż, w chwili startu. Nowe instrumenty rozszerzyły zdolność spektometrii w ultrafiolecie oraz obrazowania w zakresie bliskiej podczerwieni, światła widzialnego i bliskiego ultrafioletu. Kalibracja i testy nowych oraz naprawionych instrumentów potrwają do września, po czym teleskop wznowi normalną obserwację.

Wojska Radiotechniczne w Wojskach Lotniczych



Radiolokacyjna stacja wykrywania i naprowadzania lotnictwa myśliwskiego na cele powietrzne P-37. Stacja może współpracować z wysokościomierzami PRW-13 i PRW-16 oraz odległościomierzami P-12 i P-18 a także automatyzacji dowodzenia i kierowania walką. Fot. Andrzej Kiński

Historia Wojsk Radiotechnicznych w Polsce jest tematem trudnym do opisania. Radiolokacyjne stacje były i są obecne we wszystkich rodzajach sił zbrojnych, a wzajemne przenikanie się jednostek, liczne fuzje i podziały komplikują stworzenie jednolitego opracowania na ten temat. Jednym z najmniej znanych obszarów jest funkcjonowanie Wojsk Radiotechnicznych w Wojskach Lotniczych.

Lekki samolot myśliwski PZL-39. Wprowadzenie do problemu



Warto przypomnieć, że przed wojną, nawet późniejsi powojenni krytycy gen. bryg. pil. L. Rayskiego promowali koncepcję lekkiego samolotu myśliwskiego. Kpt. Franciszek Kalinowski zgadzał się de facto z poglądem Laskowskiego z 1937 r., że potrzebny jest: dwupłat, lekki, zwrotny, łatwy w lądowaniu i o krótkim starcie. Szybkość około 350 km/godz. Ogólne wnioski F. Kalinowskiego po zreferowaniu poglądów Gołowina i Laskowskiego brzmiały: lotnictwo pościgowe jest koniecznością, lotnictwo myśliwskie frontu musi mieć samoloty zwrotne, łatwo lądujące, o krótkim starcie...

Koncepcja czołgu lekkiego, podobnie jak lekkiego samolotu myśliwskiego – piszą F. Bianchi i E. Bonsignore – jest jedną z tych fascynujących, ale i złudnych idei, które dekada po dekadzie kuszą (zwodzą) zarówno konstruktorów, jak i użytkowników. W historii konstrukcji czołgów lekkich odnotowano już niezliczoną ilość ledwie przeciętnych rozwiązań, pokaźny procent kompletnych porażek lub całkowicie chybionych pod względem użytkowym, wymyślnych wynalazków. Przy tym liczba naprawdę udanych konstrukcji jest niewiarygodnie mała. Czy w wypadku myśliwców lekkich także? Jeśli to prawda, zapytajmy o „naprawdę udane konstrukcje” w klasie myśliwców podstawowych stosunku do liczby ogólnie zrealizowanych projektów tego typu.


Ocena:  
( 1 )      bardzo słaby
  Opinii:  

335

  

Dodaj swoją opinię

Utworzony: 2017-03-22 17:00:42 ~~CurtisGype~~

dolphrf

http://www.thierryobadia.fr/710-palladium-beige-femme-zalando.html
http://www.dany-multi-services.fr/526-chaussure-futsal-under-armour.php
http://www.forge-delours.fr/181-le-coq-sportif-kaki-femme.html
http://www.messengercity.fr/253-mizuno-hand.php
http://www.lessoinsdemariemassageenergetique.fr/885-chaussures-homme-hugo-boss-soldes.php

Lacoste Chaussure Femme France
Coq Sportif Lcs R900 Bleu
Coq Sportif Lcs R9xx
Sneakers Hugo Boss Victoire
Chaussure Lacoste Cuir Bleu

Utworzony: 2017-03-22 11:30:48 ~~Freddieimmak~~

acxvzwc

http://www.sport-krediet.nl/706-creepers-puma-black-velvet.php
http://www.thejuniperpassion.it/343-puma-basket-heart-shop-online.html
http://www.websitesrespectingcopyright.org/950-puma-x-diamond-clyde.php
http://www.tunbecklongstraw.co.uk/202-puma-fenty-shoes-grey.htm
http://www.thejuniperpassion.it/910-basket-heart-puma-bianche.html

Ignite Puma Shoes
Puma Rihanna Kopen
Puma X Tiny Cottons
Puma Rihanna Fenty Zalando
Puma Heart Basket WeiĂź

Utworzony: 2017-03-22 02:04:26 ~~viagra without a doctor prescription~~

Excipients:
http://viagrawithoutprescriptionadoctor.com/ viagra without a doctor prescription
Composition of the film shell:
viagra without a doctor's prescription
Patient use:
viagra without a doctor prescription

Utworzony: 2017-03-20 04:06:01 ~~ventolin~~

Ventolin HFA is a prescription inhaled drug used to treat or prevent bronchospasm in people aged 4 years and older with reversible obstructive airways disease. albuterol inhaler is also used to prevent physical exercise of bronchospasm (EIB) in patients 4 years of age or older. It is not known whether Ventolin HFA is safe and effective in children under 4 years of age.

Utworzony: 2017-03-19 21:23:09 ~~CurtisGype~~

ecznbdq

http://www.nolimit.nu/reebok-answer-iv-189.asp
http://www.airborne.nu/487-air-max-infrared-90-og.html
http://www.shakehands.nu/141-nike-huarache-vachetta-tan.html
http://www.smufjallgard.nu/adidas-superstar-mens-on-feet-353.htm
http://www.eliteteam.nu/nike-air-max-2015-blue-and-white-411.asp

Vans For Boys White
Nike Air Max 90 Purple And White
Air Jordan 13 Bred
Nike Air Max Zero Id Red
Adidas Gazelle Navy White Gum