2010-07-27

Lotnictwo - sierpień 2010

Lotnictwo – sierpień 2010, a w nim aktualności wojskowe, cywilne i kosmiczne.

Lotnictwo – to profesjonalny miesięcznik poświęcony przeszłości, teraźniejszości i perspektywom rozwojowym lotnictwa wojskowego oraz cywilnego i kosmonautyce. W czasopiśmie są prezentowane najważniejsze wydarzenia lotnicze z kraju i ze świata, analizy i artykuły poświęcone węzłowym problemom rozwoju lotnictwa i kosmonautyki, monografie statków powietrznych z licznymi zdjęciami, sylwetkami barwnymi i rysunkami, opisy linii lotniczych, sił powietrznych, jednostek lotniczych, operacji, bitew i walk, sylwetki ludzi lotnictwa, sprawozdania i relacje z najważniejszych imprez lotniczych, Silną stroną „Lotnictwa” jest szeroki zespół autorski, który gwarantuje rzetelność, różne punkty widzenia na omawiany temat oraz wysoki poziom prezentowanych treści.

W numerze sierpniowym:

- aktualności wojskowe, cywilne i z kosmosu
- Sikorsky UH-60L Black Hawk (plakat wewnątrz numeru)
- Wywiad z dowódcą Sił Powietrznych generałem broni pilotem Lechem Majewskim
- Ćwiczenie „Combined Strength 2010”
- Laboratorium Badań Napędów Lotniczych „Polonia Aero” sp. z o.o.
- Umowy biznesowe w przedmiocie realizacji zobowiązań offsetowych
- Centralne lotnisko dla Polski
- VII Małopolski Piknik Lotniczy
- Berlin Air Show 2010
- Samoloty do przewozu VIP
- Lotnictwo Sił Lądowych Kolumbii
- Bezpilotowe aparaty latające we współczesnych konfliktach zbrojnych
- Podwójny jubileusz wielkich pionierów astronautyki
- Wielka Wojna Zeppelinów (cz. I)
- Czas na bombowce (cz. I)
- Ostatni DC-3 PLL LOT
- Umierają ostatni, pamiętający drugą wojnę światową, oficerowie polskiego lotnictwa

Wywiad z dowódcą Sił Powietrznych generałem broni pilotem Lechem Majewskim


Nowy dowódca Sił Powietrznych generał broni pilot Lech Majewski objął obowiązki 20 maja 2010 r. Fot. Siły Powietrzne

Czy mógłby Pan Generał przedstawić swoją opinię na temat dalszej przyszłości 36. SPLT w aspekcie przewozów najważniejszych osób w państwie? Czy będą przetargi na nowe statki powietrzne i co z dotychczas eksploatowanym w 36. SPLT sprzętem lotniczym?

36. Specjalny Pułk Lotnictwa Transportowego wypełnia swoje zadania. Flota, którą dysponuje jest wykorzystywana przez wszystkie uprawnione do tego urzędy administracji państwowej. Tendencją, która obecnie panuje w Siłach Powietrznych jest łączenie w jeden organizm jednostek lotniczych i baz je zabezpieczających. W kontekście tego faktu jedną z rozważanych koncepcji jest połączenie 36. SPLT z 1. Bazą Lotniczą. Pozwoli to na kompleksowe zabezpieczenie przewozu najważniejszych osób w państwie przez jedną jednostkę.
Zgodnie z obowiązkami Gestora Uzbrojenia i Sprzętu Wojskowego w zakresie statków powietrznych, przeznaczonych do przewozu najważniejszych osób w państwie Siły Powietrzne opracowały i przesłały do Podsekretarza Stanu ds. Uzbrojenia i Modernizacji poprzez Szefa Sztabu Generalnego WP „Wymagania Taktyczno-Techniczne” na pozyskanie średnich oraz dużych samolotów, przeznaczonych do przewozu najważniejszych osób w państwie.

Ćwiczenie ”Combined Strength 2010”


Włoski średni samolot transportowy C-130J Super Hercules ze składu 50. Dywizjonu z macierzystej bazy lotniczej Pisa-San Giusto przybywa na ćwiczenie do brytyjskiej bazy Kinloss w Szkocji. Fot. Séan Wilson/Prime Images

Od 10 do 13 maja br., brytyjska baza Kinloss w Szkocji gościła personel latający i techniczny doskonalący się w ramach ćwiczenia pk. „Combined Strength”. Jest to doroczne ćwiczenie załóg średnich samolotów transportowych Lockheed Martin C-130J Super Hercules, po raz pierwszy przeprowadzone w 2004 r., w bazie Lyneham w hrabstwie Wiltshire, w Anglii. C-130J jest używany do wykonywania zadań transportu operacyjno-taktycznego przez siły powietrzne Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych oraz Australii, Danii, Kanady, Norwegii i Włoch.

Laboratorium Badań Napędów Lotniczych „Polonia Aero” sp. z o.o.


Laboratorium Badań Napędów Lotniczych „Polonia Aero” sp. z o.o. – wizja artystyczna. Rys. Avio Polska

W dniu 13 maja 2010 r. o godzinie 12:00 została podpisana umowa o wsparcie finansowe projektu „Laboratorium Aerodynamiki Przepływów Turbinowych” na 165 mln zł między liderem konsorcjum naukowo-przemysłowego – spółką Laboratorium Badań Napędów Lotniczych „Polonia Aero” a Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego (wsparcie to jest finansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka – „Rozwój ośrodków o wysokim potencjale badawczym”). Laboratorium Aerodynamiki Przepływów Turbinowych, które zostanie wybudowane w Zielonce k. Warszawy, będzie stanowić największe i najnowocześniejsze tego typu laboratorium na świecie. Będzie ono służyło do badań przemysłowych i prac rozwojowych w przemyśle lotniczym, a w tym testowania prototypów silników lotniczych oraz testów tzw. demonstratorów technologii wykorzystywanych w budowie silników lotniczych.

Lotnisko centralne dla Polski


Wizualizacja lotniska Berlin Brandenburg International, które ma rozpocząć działalność operacyjną 30 września 2011 r. Fot. Berlin Airport

Ministerstwo Infrastruktury już powinno mieć Studium wykonalności dla Lotniska Centralnego dla Polski pt.: „Koncepcja Lotniska Centralnego dla Polski – prace analityczne”, które po raz kolejny ma przedstawić wizję rozwoju infrastruktury lotniczej w Polsce z lub bez lotniska centralnego, pełniącego rolę portu węzłowego tzw. hubu międzynarodowego. Efekt 180 dni prac konsorcjum firm PricewaterhouseCoopers, Oliver Wyman Consulting, MKmetric Gesellschaft i DFS ma stanowić merytoryczną podstawę dla podjęcia decyzji przez stronę rządową odnośnie niezbędności i ewentualnej lokalizacji lotniska centralnego.

VII Małoposki Piknik Lotniczy


Rockwell OV-10B Bronco – gwiazda numer 1 tegorocznego pikniku lotniczego w Krakowie. Fot. Paweł Bondaryk

Ostatni weekend czerwca dla entuzjastów lotnictwa od kilku lat nieodmiennie kojarzy się z Małopolskim Piknikiem Lotniczym, organizowanym w Krakowie przez Muzeum Lotnictwa Polskiego. W tym roku niewątpliwie impreza odbyła się po myśli organizatorów – mimo niedawnych anomalii niebiosa tym razem okazały się łaskawe i zgromadzonej publiczności zapewniły wspaniałą słoneczną pogodę. W roli gwiazdy na krakowskim niebie wystąpił dwusilnikowy samolot transportowo-łącznikowy Rockwell OV-10B Bronco w barwach niemieckich, który przyleciał z Francji – samolot ten był już kilkakrotnie zapowiadany na krajowych imprezach, lecz z różnych przyczyn nie udało mu się dotrzeć do Polski. Gdy już dotarł do Krakowa, pokazał co potrafi: dynamiczne pokazy całkiem sporej maszyny wzbudzały zasłużony entuzjazm publiczności.

Berlin Air Show 2010


Bardzo duży samolot pasażerski Airbus A380 w barwach linii lotniczych Lufthansa, jest to pierwsza tego typu maszyna w barwach tego przewoźnika, otrzymana 19 maja 2010 r. Fot. Piotr Butowski

Najnowszy wojskowy samolot transportowy Airbus Military A400M w pół roku po swoim pierwszym locie (11 grudnia 2009 r.) rozpoczął oblot najważniejszych światowych wystaw lotniczych i zadebiutował w Berlinie na ILA 2010. Później, w lipcu będzie jeszcze na pokazach w Fairford i w Farnborough w Wielkiej Brytanii. Pierwszy latający egzemplarz A400M MSN001 odwiedził Berlin tylko na dwa pierwsze dni wystawy, żeby nie przerywać badań w powietrzu na zbyt długo. W Berlinie samolot wykonał lot pokazowy dla kanclerz Angeli Merkel.

Samoloty do przewozu VIP


Władze Kuwejtu czekają na odbiór dwóch samolotów do przewozu bardzo ważnych osobistości Airbus A340-500, odkupionych od indyjskich linii lotniczych Kingfisher Airlines. Fot. Airbus

W Ministerstwie Obrony Narodowej trwa przygotowanie przetargów na zakup nowych samolotów do przewozu bardzo ważnych osobistości, przeznaczonych dla 36. Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego. Według dostępnych danych mają być zakupione dwa samoloty duże i cztery mniejsze. Wszystkie mają się charakteryzować możliwością pokonania Oceanu Atlantyckiego bez tankowania po drodze. W niniejszym przeglądzie samolotów do przewozu bardzo ważnych osobistości zostały przede wszystkim zaprezentowane takie, które mają szansę na zdobycie zamówienia w naszym kraju.

Brigada de Aviación Ejército Colombiana


Grupa żołnierzy kolumbijskich sił specjalnych w drodze do miejsca akcji, przerzut tego typu sił jest jednym z głównych zadań Batallon de Aviacion No 2 “Asalto Aereo”, który jest wyposażony w śmigłowce UH-60L Black Hawk. Fot. Rogier Westerhuis/Aero Image

Niewykluczone, że żaden inny kraj nie rozwijał swojego lotnictwa sił lądowych tak szybko, jak Kolumbia. Powstała w 1995 r., Brygada Lotnicza Sił Lądowych Kolumbii jest teraz niezwykle silnym związkiem taktycznym, dysponującym 135 samolotami i śmigłowcami oraz 2000 żołnierzami. Od czasu otrzymania swojego pierwszego śmigłowca, Brigada de Aviación Ejército Colombiana walczyła z mafią narkotykową, przestępczymi organizacjami paramilitarnymi oraz różnymi grupami rebeliantów. Wszystkie te działania są prowadzone w niedostępnej dżungli i górach tego czwartego co do wielkości kraju Ameryki Południowej. Generał brygady Javier Enrique Rey Navas, dowódca Brygady Lotniczej Sił Lądowych Kolumbii, opowiedział korespondentowi „Lotnictwa” o dniu codziennym tej pod wieloma względami unikalnej jednostki.

Bezpilotowe aparaty latające we współczesnych konfliktach zbrojnych


Predator znajduje się w eksploatacji od 1995 r. i do chwili obecnej został zakupiony przez siły powietrzne Meksyku, Pakistanu, Stanów Zjednoczonych, Turcji, Wielkiej Brytanii i Włoch. Bojowo został zastosowany na Bałkanach (1996 r., 1999 r.), w Afganistanie (od 2001 r.), Jemenie (2002 r.), Iraku (od 2003 r.) i Pakistanie (2005 r.). W służbie amerykańskich sił powietrznych, w kwietniu 2010 r., Predator przekroczył 1 000 000 godzin nalotu. Fot. USAF


Siły Zbrojne RP ominęła ogólna fascynacja możliwościami tego środka. Bezzałogowe aparaty latające nie zainteresowały w wystarczającym stopniu wojskowych gremiów decydenckich ani wówczas, bezpośrednio po operacji „Pustynna Burza”, ani obecnie, bo niestety nie podjęto koniecznych działań unowocześniających Siły Powietrzne. W 2002 r. uruchomiono wprawdzie wstępne prace koncepcyjne, zakończone nawet powstaniem stosownego dokumentu, jak i wpisaniem zakupów średnich bezpilotowców szczebla operacyjnego do planu rozwoju Wojsk Lotniczych i Obrony Powietrznej na lata 2003–2008. Szybko jednak odstąpiono od realizacji tych planów i do chwili obecnej nikt z decydentów do nich nie wraca.

Podwójny jubileusz wielkich pionierów astronautyki


Krater Ciołkowskiego na odwrotnej stronie Księżyca sfotografowany przez załogę amerykańskiego statku kosmicznego Apollo-15. Fot. NASA

Fundamentalne dzieło Ciołkowskiego „Badanie przestrzeni pozaziemskich za pomocą urządzeń odrzutowych” z 1903 r. i „Metoda osiągnięcia granicznych wysokości” Goddarda z 1920 r. powstały na dwóch końcach świata bez żadnego związku ze sobą. Oba za punkt wyjścia przyjmują konieczność wprowadzenia nowej techniki badania górnej atmosfery wobec ograniczonego zasięgu aerostatów. Tylko rakiety są w stanie wynieść przyrządy badawcze wyżej, nawet poza granice atmosfery. Podkreślenie użyteczności rakiet dla meteorologii – szczególnie widoczne w dziele Goddarda – miało stanowić uzasadnienie dla prac nad nowym środkiem wynoszenia. Ale tak naprawdę obaj pionierzy mieli na myśli loty w przestrzeń kosmiczną, tylko powiedzenie tego wprost wydawało się zbyt rewolucyjne.

Wielka Wojna Zeppelinów (cz. I)


Morze Północne – akwen gdzie takie obrazy były w latach 1914–1918 codziennością – niemiecki Zeppelin nad jednym z okrętów Hochseeflotte. Fot. Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie

Oczy sztabów, powietrzni zwiadowcy, młodzi ludzie, którzy w 1914 r. stawiali czoła wojennemu losowi to obrazy jakże często przytaczane przez autorów wspomnień i historyków. Jednak czy samolot był w czasie Wielkiej Wojny jedynym latającym orężem niosącym pomoc sztabom umieszczonym w zaciszu za liniami krwawiących okopów? Sterowce – potężne rozmiarowo, w czasie Wielkiej Wojny początkowo służące do rozpoznania, lecz z biegiem czasu stające się bronią odwetową niemieckiego dowództwa, z pomocą której zaatakowano ziemie dumnego Albionu. Sterowce – broń, której obecnie już nie ma w arsenałach armii świata, sterowce – zapomniany powietrzny oręż Wielkiej Wojny używany najczęściej przez siły morskie walczących stron.

Czas na bombowce (cz.I)


Rozbity samolot rozpoznawczo-bombowy PZL-23B Karaś z numerem taktycznym „8” z 4. eskadry bombowej lądujący przymusowo najprawdopodobniej 2 września 1939 r. podczas akcji przeciw siłom niemieckim na zachód od Częstochowy. Fot. zbiory Arkadiusza Godzwona

Działania polskich samolotów, atakujących niemieckie wojska lądowe we wrześniu 1939 r. są obszernie opisywane w rodzimej literaturze przedmiotu. Publikacje wielu autorów, zajmujących się historią polskiego lotnictwa, podają zainteresowanym szerokie spektrum informacji, odtwarzając na tyle na ile jest to możliwe obraz ówczesnych walk. Przez wiele lat obraz ten bazował jednak w większości na dokumentach i relacjach jednej tylko – polskiej – strony konfliktu. Dziś, dzięki coraz szerszemu dostępowi do dokumentów niemieckich sytuacja ta ulega stopniowej zmianie…

Najstarszy do dziś latający samolot PLL LOT


Sześćdziesięciosześcioletni Turbo Dak wciąż znajduje się w doskonałej formie, do dziś pozostając w czynnej służbie w 35. eskadrze SAAF w Ysterplaat. Fot. Jens Frischmuth/hangartalk.co.za

O tym, że samolot to urządzenie długowieczne, nie trzeba nikogo przekonywać. Do dziś na pokazach można podziwiać statki powietrzne, które powstały przed drugą wojną światową, bez trudu znajdziemy nawet sześćdziesięcioletnie konstrukcje eksploatowane w zarobkowym przewozie pasażerskim bądź w lotnictwie wojskowym. A czy zastanawialiście się kiedyś jaki jest najstarszy egzemplarz samolotu latający w PLL LOT?

Umierają ostatni, pamiętający drugą wojnę światową, oficerowie polskiego lotnictwa


Grupowa fotografia pilotów 306. Dywizjonu Myśliwskiego „Toruńskiego”, w środku (z papierosem) dowódca dywizjonu, kapitan Józef Jeka. Porucznik Zygmunt Kawnik pierwszy z prawej, Coltishall, 14 kwietnia 1946 r. Fot. arch. S. Ryll

20 listopada 2008 r. odszedł major w stanie spoczynku Zygmunt Kawnik, jeden z nielicznych osiadłych we Francji weteranów Polskich Sił Powietrznych, natomiast 22 listopada 2009 r. zmarł porucznik w stanie spoczynku Józef Nowotarski, przypuszczalnie przedostatni zamieszkały w Polsce kursant niedoszłej czternastej promocji Szkoły Podchorążych Lotnictwa w Dęblinie.


Ocena:  
( 7 )      nie oceniany
  Opinii:  

95

  

Dodaj swoją opinię

Utworzony: 2015-02-09 00:46:31 ~~Kaedn~~

factory starts viagra levitra fun provide coverage cheap auto insurance national levels quotes insurance vintage car insurers give various cialis online levitra starts