2009-10-01

Lotnictwo - październik 2009

Lotnictwo – to profesjonalny miesięcznik poświęcony przeszłości, teraźniejszości i perspektywom rozwojowym lotnictwa wojskowego oraz cywilnego i kosmonautyce. Ukazuje się od 1998 r. (pierwotny tytuł – „Lotnictwo Wojskowe”). W czasopiśmie prezentowane są najważniejsze wydarzenia lotnicze z kraju i ze świata, analizy i artykuły poświęcone węzłowym problemom rozwoju lotnictwa i kosmonautyki, monografie statków powietrznych z licznymi zdjęciami, sylwetkami barwnymi i rysunkami, opisy linii lotniczych, sił powietrznych, jednostek lotniczych, operacji, bitew i walk, sylwetki ludzi lotnictwa, sprawozdania i relacje z najważniejszych imprez lotniczych. Silną stroną „Lotnictwa” jest szeroki zespół autorski, który gwarantuje rzetelność, różne punkty widzenia na omawiany temat oraz wysoki poziom prezentowanych treści.

W numerze październikowym:
1. Aktualności wojskowe, cywilne i kosmiczne
2. Radom Air Show 2009
3. MSPO Kielce 2009
4. Nowe inwestycje w Avio Polska
5. Pierwszy EC135 dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego
6. Red Bull Air Race Budapeszt 2009
7. Linie lotnicze świata 2008
8. Hałas lotniczy
9. 10 Eskadra Lotnictwa Taktycznego
10. MAKS 2009
11. Szkolenie pilotów śmigłowców
12. Lotnictwo Wojskowe Francji
13. Najpiękniejsze fotografie z Teleskopu Kosmicznego Hubble’a
14. Luftwaffe przeciwko powstaniu warszawskiemu
15. Operacja „Most I, II i III” (cz. II)
16. Fieseler Fi 156 Storch odbudowany!
17. Jan Borowczyk (1919-2009)

Radom Air Show 2009



Na radomskim niebie prezentuje się lotnictwo bojowe Sił Powietrznych w ugrupowaniu „Grot”, złożonym z wielozadaniowych samolotów bojowych F-16 Jastrząb (2 Skrzydło Lotnictwa Taktycznego), myśliwskich MiG-29 i myśliwsko-bombowych Su-22 (1 Skrzydło Lotnictwa Taktycznego). Fot. Łukasz Pacholski

Międzynarodowe Pokazy Lotnicze Air Show w Radomiu, będące największą tego typu imprezą w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej, organizowane w tym roku po raz jedenasty, skupiły dziesiątki tysięcy entuzjastów i sympatyków lotnictwa. W pokazach dynamicznych i na wystawie statycznej zaprezentowały się dziesiątki samolotów i śmigłowców, najsłynniejsze zespoły akrobacyjne świata „Red Arrows” z Wielkiej Brytanii, „Midnight Hawks” z Finlandii i wspaniali soliści. Polscy piloci w towarzystwie swoich zagranicznych kolegów zaprezentowali niezwykłe umiejętności i nieprzeciętne walory statków powietrznych. Trzeba przy tym powiedzieć, że pomimo wielu problemów, organizatorom udało się zgromadzić wiele ciekawych samolotów i śmigłowców niewidzianych w Polsce od lat lub w ogóle.

MSPO Kielce 2009



Imitator środka napadu powietrznego MJ-7 Szogun opracowany i zbudowany przez Wojskowy Instytut Techniczny Uzbrojenia z Zielonki i zakłady Eurotech Sp. z o. o. z Mielca. Fot. Tomasz Kwasek

W omówieniu Międzynarodowego Salonu Obronnego, który odbył się w dniach od 31 sierpnia do 3 września 2009 r. w Kielcach już po raz siedemnasty, przedstawiono najciekawsze propozycje adresowane przede wszystkim do Sił Powietrznych (samoloty szkolno-treningowe i szkolno-bojowe, śmigłowce, bezzałogowe statki powietrzne) oraz Lotnictwa Wojsk Lądowych (śmigłowce, bezzałogowe aparaty latające).

Nowe inwestycje w Avio Polska



Procesy produkcyjne wykonywane w firmie Avio Polska wspiera nowocześnie wyposażone laboratorium. Fot. Piotr Abraszek

W ostatnich dniach sierpnia br. firma Avio Polska podpisała umowę z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości na dofinansowanie budowy linii do produkcji części turbowentylatorowego silnika odrzutowego General Electric GEnx-2B (łopatek kierujących od drugiego do szóstego stopnia turbiny niskiego ciśnienia) dla ciężkiego samolotu pasażersko-transportowego Boeing 747-8 Jumbo Jet. Całkowita wartość projektu wynosi około 100 mln złotych, z czego 33 mln stanowi wsparcie unijne w ramach Programu Inwestycyjnego Gospodarka.

Pierwszy EC 135 dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego



Zgodnie z przygotowanymi planami nowe śmigłowce LPR mają służyć w siedemnastu bazach na terenie Polski. Pozwoli to pokryć zasięgiem EC 135 około 90% powierzchni kraju. Fot. Piotr Zdunek

10 września br. na warszawskim lotnisku na Bemowie uroczyście zaprezentowano pierwszy, nowy śmigłowiec dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Zgodnie z wynikiem przetargu, ogłoszonego we wrześniu 2006 r. i rozstrzygniętego we wrześniu 2007 r., najnowszym nabytkiem LPR jest śmigłowiec niemiecko-francuskiego konsorcjum Eurocopter EC135. Oficjalnej odsłony pierwszego z dwudziestu trzech nowych śmigłowców ratownictwa medycznego dokonała Minister Zdrowia Ewa Kopacz.

Red Bull Air Race Budapeszt 2009



Amerykanin Michale Goulin leci po zwycięstwo. Fot. Dariusz Kudeń

Red Bull Air Race to samolotowe mistrzostwa świata. Najlepsi piloci, którzy przeszli selekcję, mają szansę udziału w tych zawodach. Piętnastu najlepszych pilotów rywalizuje pomiędzy sobą na trasie liczącej prawie sześć kilometrów pomiędzy rozstawionymi bramkami. Ale to nie koniec utrudnień dla zawodników. Każdy z nich musi pokonać przeszkodę z odpowiednią prędkością, na odpowiedniej wysokości oraz pod odpowiednim kątem. Podczas zawodów piloci ścigają się na wysokości około 20 metrów ponad ziemią, mijając bramki z prędkością dochodzącą do 370 kilometrów na godzinę, a przeciążenia sięgają g+10–12.

Linie lotnicze świata 2008



Fińskie linie lotnicze Finnair przewiozły 8,3 mln pasażerów. Na zdjęciu samolot Airbus A319 w barwach przewoźnika. Fot. Piotr Buchman

Transport lotniczy jest najbardziej rozwijającą się gałęzią transportu, jednym z ważniejszych sektorów w gospodarce światowej, generującym rocznie 500 miliardów dolarów przychodów. W ubiegłym roku transportem lotniczym, w rejsach rozkładowych, przewieziono 2270 mln pasażerów i 40,5 mln ton ładunków, a w lotach nieregularnych (czarterowych) dalszych 120 mln pasażerów. W stosunku do roku poprzedniego przewozy pasażerskie zmniejszyły się o 0,4%, a towarowe o 3,1%. Największymi przewoźnikami pasażerskimi są: Delta Air Lines, American Airlines i Southwest, a towarowymi: FedEx, Air France-KLM i UPS Airlines.

Hałas lotniczy



Hałas to tylko jeden z czynników, które muszą być brane pod uwagę przez konstruktorów lotniczych. Są oni zmuszeni do szukania kompromisów i optymalizacji także wielu innych parametrów, jak zużycie paliwa, emisja poszczególnych składników spalin, ciężar i trwałość konstrukcji, koszty produkcji, wygoda obsługi itp. Fot. Rolls-Royce

We wszystkich krajach rozwiniętych gospodarczo hałas uważa się za czynnik „zanieczyszczający” środowisko. Przeprowadzone badania wykazały, że czynnik ten jest klasyfikowany na pierwszym miejscu wśród warunków określających jakość środowiska zamieszkania i wypoczynku. W ostatnich latach wzrosła liczba skarg ludności na nadmierny hałas w środowisku. Dotyczy to przede wszystkim hałasu komunikacyjnego drogowego i lotniczego, w mniejszym stopniu kolejowego. Zjawisko to wynika głównie z dwóch czynników: systematycznego zwiększania się świadomości ekologicznej społeczeństwa oraz wzrostu natężenia ruchu. Jednakże hałas lotniczy jest najbardziej uciążliwy, choć dotyczy ograniczonego terenu, położonego najbliżej lotniska, pod trasami odlotów i przylotów.

10 Eskadra Lotnictwa Taktycznego



Głównym zadaniem 10 ELT jest kontrola przestrzeni oraz zwalczanie środków napadu powietrznego w ramach Systemu Obrony Powietrznej Polski. Zadaniem dodatkowym – prowadzenie rozpoznania powietrznego. Na zdjęciu samolot F-16C Jastrząb z zasobnikiem DB 110 Block 3. Fot. Michał Kiszczyński

10 Eskadra Lotnictwa Taktycznego (32 Baza Lotnicza Łask) należy do elitarnych jednostek Sił Powietrznych. Jest jednocześnie jedną z trzech eskadr (obok 3 i 6 ELT, 31 Baza Lotnictwa Taktycznego Poznań-Krzesiny) wyposażonych w wielozadaniowe samoloty bojowe F-16 Jastrząb. Nie każdy żołnierz może służyć w Łasku, jest to dane jedynie najlepszym i najbardziej zaangażowanym w służbie.

Dowódca 10 ELT ppłk dypl. pil. Dariusz Malinowski o wielozadaniowym samolocie bojowym F-16 Jastrząb powiedział – To najlepszy samolot bojowy w Europie i nie ma mowy o jakimkolwiek złomie. Nasza wersja F-16 różni się diametralnie nie tylko od tej sprzed trzydziestu lat, ale nawet pięciu, posiada najnowocześniejsze systemy i urządzenia, jakich nie było wcześniej. Jeśli zaś idzie o bezustanne krytykowanie F-16, mogę powiedzieć tylko tyle, że wielu Polaków nie może jakoś pogodzić się z tym, że coś nam się udaje, że możemy być z czegoś dumni.

MAKS 2009



Zamówienia wojskowe podtrzymują dobre nastroje w rosyjskim przemyśle lotniczym. Na zdjęciu indyjski pokładowy samolot myśliwski MiG-29K i przeznaczone dla niego uzbrojenie. Fot. Piotr Butowski

Wystawę Mieżdunarodnyj Awiacjonno-Kosmiczeskij Sałon (MAKS 2009) w Żukowskim pod Moskwą otworzył 18 sierpnia rosyjski premier, Władimir Putin. Po obejrzeniu demonstracji samolotów w locie, a potem kilku pawilonów i fragmentu wystawy statycznej, Putin poprowadził w Żukowskim posiedzenie rządu poświęcone przyszłości przemysłu lotniczego. Co dwa lata wystawa MAKS umożliwia ocenienie głównych tendencji w rosyjskim przemyśle lotniczym. Najważniejszym trendem ostatnich dwóch lat jest rosnące wsparcie branży lotniczej przez dotacje z budżetu państwa. Coraz większy budżet wojskowy pozwala rosyjskiemu Ministerstwu Obrony składać bezprecedensowo duże zamówienia; wraz ze znaczącymi zakupami zagranicznymi daje to producentom samolotów wojskowych poczucie pewności. Ból głowy powoduje natomiast sytuacja w cywilnym sektorze przemysłu lotniczego.

Szkolenie pilotów śmigłowców



Od trzech lat szkolenie podstawowe pilotów śmigłowców w dęblińskiej „Szkole Orląt” prowadzi się na nowych maszynach WSK PZL-Świdnik SW-4 Puszczyk. Fot. Miłosz Rusiecki

W cieniu informacji o wdrażaniu do eksploatacji wielozadaniowych samolotów bojowych F-16 Jastrząb i dyskusji o nowym samolocie szkolno-bojowym dla Sił Powietrznych pozostaje szkolenie innej, równie licznej i równie potrzebnej Siłom Zbrojnym RP grupy personelu latającego – pilotów śmigłowców. Można zaryzykować twierdzenie, że jest to kwestia co najmniej tak samo istotna, jak wyszkolenie pilotów samolotów bojowych, szczególnie wobec coraz szerszego zaangażowania lotników Wojsk Lądowych i Marynarki Wojennej w zadania, wynikające z wykonywania naszych zobowiązań sojuszniczych poza granicami kraju. Wreszcie godnym uwagi jest fakt, iż szkolenie to odbywa się w całości na sprzęcie krajowej produkcji i w znacznej części krajowej konstrukcji.

Lotnictwo Wojskowe Francji



W locie para samolotów myśliwsko-bombowych Mirage 2000D z dywizjonu EC 03.003 „Ardennes” z włączonymi dopalaczami i z charakterystycznym kamuflażem na dolnych partiach. Fot. Marek Łaz

Francuskie lotnictwo wojskowe na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat zmieniało dwukrotnie swą strukturę organizacyjną, dostosowując ją do szybko zmieniającej się sytuacji polityczno-militarnej zarówno w Europie jak i na całym świecie. W latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku zmiany polityczne w Europie Centralnej i Wschodniej, rozwiązanie Układu Warszawskiego oraz poszerzenie NATO spowodowały znaczące zmiany zarówno w strukturze, jak również w wyposażeniu jednostek lotniczych. W nowym stuleciu brak realnego niebezpieczeństwa ze strony jakiegokolwiek kraju europejskiego, bliskie kontakty polityczne z Rosją, ale jednocześnie zagrożenie ze strony niektórych państw azjatyckich, jak również ze strony organizacji terrorystycznych, wymogły decyzje o likwidacji baz na północy i wschodzie kraju i wzmocnieniu struktury obronnej w części południowej.

Najpiękniejsze fotografie z Teleskopu kosmicznego Hubble’a



„Wir” w gwiazdozbiorze Psów Gończych to galaktyka spiralna posiadająca wyjątkowo małe jądro. Oddalona od nas o prawie 23 miliony lat świetlnych, skierowana jest w naszą stronę idealnie jednym ze swych biegunów. Ma masę około 160 miliardów mas Słońca, a w najbliższym sąsiedztwie widoczny jest jej mały towarzysz – nieregularna galaktyka o oznaczeniu katalogowym NGC 5195. Fot. NASA

Ponieważ Teleskop Kosmiczny Hubble’a dostarcza obrazy nie tylko w zakresie promieniowania widzialnego, lecz również w podczerwieni i ultrafiolecie, należy sobie zdawać sprawę, że zamieszczone zdjęcia są w większości składanką obrazów wykonanych w różnych zakresach widmowych, które zostały następnie przetworzone na takie, których barwy są widzialne dla oka ludzkiego.

Naro-1 – kosmos (jeszcze) nie dla Korei Południowej



Transport rakiety nośnej Naro-1 na wyrzutnię startową. Fot. KARI

Koreański Instytut Badań Aerokosmicznych KARI (Korea Aerospace Research Institute) został założony przed dwudziestu laty, 10 października 1989 r., jako wydział w składzie Koreańskiego Instytutu Maszynoznawstwa i Metalurgii KIMM (Korea Institute of Machinery and Metals) z siedzibą w Daejeon. Samodzielność, jako niezależny Instytut, uzyskał 15 listopada 1996 r., obecną nazwę nosi od 1 stycznia 2001 r.

25 sierpnia 2009 r. z centrum kosmicznego Naro wystartowała koreańska rakieta Naro-1, która miała wynieść na orbitę satelitę technologicznego i teledetekcyjnego STSAT-2A. Umożliwiłoby to, zdaniem Koreańczyków, zajęcie dziesiątego miejsca na liście krajów, zdolnych do wynoszenia na orbitę satelitów za pomocą własnych rakiet nośnych. Artykuł pokaże, dlaczego mniemanie takie nie było prawdziwe, nawet gdy start zakończył się sukcesem.


Luftwaffe przeciwko powstaniu warszawskiemu



Samolot Ju-87D-5 w czasie ataku na obiekt w centrum Warszawy, rejon Placu Napoleona. To jedna z kilku znanych fotografii samolotów tego typu, jakie Polacy wykonali w czasie trwania powstania. Fot. Eugeniusz Haneman.

Latem 1944 r. Warszawa ponownie znalazła się na celowniku niemieckiego lotnictwa wojskowego. Tym razem Niemcy użyli dość ograniczonych sił, ale dzięki swej bezkarności zadały one miastu, jego ludności i powstańcom znaczne straty. Szczególną rolę odegrały zwłaszcza bombowce nurkujące Junkers Ju 87 z Schlachtgeschwader 1. Działalność Luftwaffe przeciwko powstaniu warszawskiemu, podobnie zresztą jak całości niemieckich sił zbrojnych, wciąż nie doczekała się szczegółowych i wyczerpujących opracowań. Artykuł ten także jest jedynie skromnym przyczynkiem do tego zagadnienia, choć przy jego opracowaniu wykorzystano oryginalne dokumenty niemieckie.

Operacja „Most I, II i III” (cz. II)



Do dziś zachowany w stanie zdatnym do lotu samolot transportowy Douglas C-47 Skytrain, czyli popularna Dakota, w barwach i oznakowaniu 267. Dywizjonu RAF. Fot. zbiory Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie

29 maja 1944 r. o godz. 19:35 samolot typu Douglas C-47 Skytrain (załoga w składzie: pierwszy pilot – F/L M. O’Donovan [Południowoafrykańczyk], drugi pilot – por. pil. [P/O] Jacek Błocki [Polak z 1586 Eskadry Specjalnego Przeznaczenia], nawigator – F/O J. W. Strain [Brytyjczyk] i radiooperator – P/O D. R. Thomas [Brytyjczyk]) wystartował z włoskiego lotniska w Bari biorąc kurs na Polskę. Na pokładzie samolotu znajdowało się dwóch cichociemnych: ppłk Romuald Bielski (ps. Bej) i gen. Tadeusz Kossakowski (ps. Krystynek) oraz 437 kg sprzętu bojowego. Nie posiadano osłony myśliwskiej – Dakota, w przeciwieństwie do samolotów typu B-24 Liberator – samolotów bojowych o sporej sile ognia – sześć karabinów maszynowych – była bezbronna. Jej eskortę zapewniały zamiast myśliwców dwa samoloty typu B-24 Liberator z 1586 Eskadry Specjalnego Przeznaczenia: EV 978/GR-R, pilotowany przez kpt. pil. (F/L) Michała Goszczyńskiego i BZ965/GR-S pilotowany przez kpt. pil. (F/L) Zbigniewa Szostaka lecące w tym czasie na podlwowskie placówki zrzutowe.

Fieseler Fi 156 Storch odbudowany!



Różne części silnika, w tym jego osłonę oraz układ wydechowy, zostały wykonane przez warsztaty Motorbende, ściśle według oryginalnych rysunków fabrycznych i instrukcji. Fot. Stefan Degraef/Edwin Borremans

Na świecie żyje wielu entuzjastów zabytkowych statków powietrznych odpowiednio zmotywowanych i dysponujących możliwościami odrestaurowywania i odbudowywania starych maszyn, doprowadzając je do ich pierwotnego stanu. Chociaż entuzjastów tych nierzadko ograniczają możliwości finansowe i dostępność siły roboczej, to jednak rezultaty ich pracy są często imponujące i napawają optymizmem miłośników starego lotnictwa.
Dobrym przykładem ich wysiłków i sukcesów w odrestaurowywaniu zabytków światowego lotnictwa jest niedawne odbudowanie przez Dirka Bende dwumiejscowego samolotu obserwacyjnego i współpracy z armią Fieseler Fi 156C-7 Storch.

Jan Borowczyk (1919-2009)



Por. Jan Borowczyk w lotniczym battledressie przed nosem srebrnego (w kolorze naturalnej blachy duraluminiowej) samolotu myśliwskiego North American Mustang III. Fot. Arch. J. Borowczyk

Wraz z czerwcowym numerem „Skrzydeł. Wiadomości ze Świata” do Polski dotarła smutna wieść o śmierci Jana Borowczyka-Forestera, zasłużonego żołnierza, uczestnika kampanii wrześniowej, potem obrońcy Tobruku i żołnierza owianej legendą Samodzielnej Brygady Strzelców Karpackich, wreszcie – pilota 315 Dywizjonu Myśliwskiego „Dęblińskiego” Polskich Sił Powietrznych. Zmarł 22 marca 2009 r. w Ottawie, półtora miesiąca przed swymi dziewięćdziesiątymi urodzinami.

Ocena:  
( 1 )      bardzo słaby
  Opinii:  

261

  

Dodaj swoją opinię

Utworzony: 2017-02-25 16:50:32 ~~hxdfmv~~

I don't muse on we've met. do you need a prescription to order viagra online
cialis viagra without a doctor's prescription
efectos negativos viagra

Utworzony: 2017-02-25 06:21:33 ~~Sqdahhv~~

The Tenacious Sanctuary and Affordable Carefulness Thing was signed into law Slog 23rd, 2010 and upheld on a brilliant court ruling on June 28, 2012. During the ruling, the law was changed to permit states to online pharmacy opt-out of expanding access to Medicaid. Learn more in Medicaid Dilation and how this harmonious inadequate alteration has nautical port millions without canadian pharmacy condition insurance. The law requires all Americans suffer with healthiness insurance by 2014 (or remit a per month wages in support of each month without littlest essential coverage). Although this shared responsibility condition canada pharmacy no prescription is unofficially called an discrete mandate, it was ruled to be in to be sure a octroi and not a mandate away the June 28, 2012, Pre-eminent Court ruling.

Utworzony: 2017-02-25 00:43:43 ~~canadian pharmacy~~

canadian pharmacy

Utworzony: 2017-02-23 08:57:53 ~~dllc29~~

Civil haleness reform campaigns in the 20th century were initiated viagra without a doctor prescription and cut on elites more troubled with defending against attacks from involvement business groups than with hot mobilization, and grassroots reformers in the labor, civil rights, feminist, and AIDS activist movements get concentrated more on current and incremental changes than on transforming the health carefulness methodology itself.

Utworzony: 2017-02-21 09:49:44 ~~htu37z~~

The Patient Protection and Affordable Regard Feigning was signed into law March 23rd, 2010 and upheld nearby a unsurpassed court ruling on June 28, 2012. During the ruling, the law was changed to allow states to cialis 5 mg cost walmart opt-out of expanding access to Medicaid. Learn more close to Medicaid Dilatation and how this equal little change-over has nautical port millions without cialis.com fettle insurance. The law requires all Americans be struck by health insurance by 2014 (or pay a per month fee representing each month without reduced intrinsic coverage). Although this shared stability steps supplies cialis daily use is unofficially called an individual mandate, it was ruled to be in event a tariff and not a mandate away the June 28, 2012, Supreme Court ruling