2010-11-04

Lotnictwo - listopad 2010

Lotnictwo – listopad 2010, a w nim aktualności wojskowe, cywilne i kosmiczne.

Lotnictwo – to profesjonalny miesięcznik poświęcony przeszłości, teraźniejszości i perspektywom rozwojowym lotnictwa wojskowego oraz cywilnego i kosmonautyce. W czasopiśmie są prezentowane najważniejsze wydarzenia lotnicze z kraju i ze świata, analizy i artykuły poświęcone węzłowym problemom rozwoju lotnictwa i kosmonautyki, monografie statków powietrznych z licznymi zdjęciami, sylwetkami barwnymi i rysunkami, opisy linii lotniczych, sił powietrznych, jednostek lotniczych, operacji, bitew i walk, sylwetki ludzi lotnictwa, sprawozdania i relacje z najważniejszych imprez lotniczych, Silną stroną „Lotnictwa” jest szeroki zespół autorski, który gwarantuje rzetelność, różne punkty widzenia na omawiany temat oraz wysoki poziom prezentowanych treści.

W numerze listopadowym:
- Aktualności wojskowe, cywilne i z kosmosu
- Czech International Air Fest 2010
- Flota linii lotniczych 2010
- Ukraiński przemysł lotniczy – wystawa Awiaswit-XXI
- 2010 NAS Oceana Air Show
- F-16 Jastrząb w Albacete
- PZL-130 Orlik – modernizacja długo oczekiwana
- BAE Systems Hawk AJT – nowoczesny system szkolenia lotniczego
- Bojowe samoloty odrzutowe pionowego startu i lądowania z napędem o ciągu wektorowanym (cz. II)
- Lotnictwo rosyjskie w pierwszej wojnie czeczeńskiej
- STS-132 – z rosyjskim modułem
- Siły Powietrzne KRLD w wojnie koreańskiej
- Brewster F2A Buffalo (cz I)
- Ludwik Krempa – lotnik z 304. Dywizjonu "Ziemi Śląskiej"

Czech International Air Fest – CIAF 2010


Mijanka dwóch odrzutowych samolotów szkolnych L-39 Albatros z zespołu akrobacyjnego „Breitling Jet Team”. Fot. Marek Łaz

Tegoroczne pokazy Czech International Air Fest podobnie jak w ubiegłym roku odbyły się na lotnisku Hradec Kralove w dniach 4–5 września. Był to już drugi airshow na tym lotnisku, który powrócił z Brna po kilkuletniej przerwie. Program sobotni Czech International Air Fest różnił się nieznacznie od pokazów niedzielnych. Elementem uzupełniającym air show w Hradec Kralove była ekspozycja sprzętu sił lądowych – samochodów, wozów opancerzonych i wyrzutni rakietowych.

Flota linii lotniczych 2010


Największą flotą samolotów towarowych dysponują dziś linie lotnicze FedEx. Posiadają ich 372 szt., w tym m.in: 77 Boeingów 727F, 75 Douglasów DC-10F, 71 Airbusów A300F i 59 Boeingów MD-11F. Fot. FedEx

W liniach lotniczych świata użytkowanych jest ponad 27 tys. samolotów pasażerskich i towarowych. Dysponują one jednorazową zdolnością przewozową 3,5 mln pasażerów i 90 tys. ton ładunków. Najpopularniejszymi samolotami są Boeing 737 i Airbus A320, a wśród maszyn regionalnych Bombardier CRJ 100/CRJ 200 i Embraer ERJ. W rankingu pod względem wielkości floty na czołowych miejscach są amerykańscy przewoźnicy: Delta, American Airlines i Southwest, posiadający po kilkaset samolotów. Flota europejskich przewoźników liczy 8,2 tys., w której najpopularniejszymi maszynami są Airbus A320 i regionalne ATR-42/ATR-72.

Ukraiński przemysł lotniczy
Wystawa Awiaswit-XXI, 30 września–4 października 2010, Kijów



Zakład Seryjny Antonow w Kijowie wykona w tym roku trzy samoloty An-148, trzy An-32 oraz piętnaście kompletów skrzydeł do produkcji An-148 w Woroneżu w Rosji. Wznowienie produkcji największych samolotów transportowych świata An-124 jest wciąż dyskutowane. Fot. Piotr Butowski

Dwadzieścia lat temu ukraiński przemysł lotniczy był znaczącą częścią przemysłu lotniczego ZSRR. Poza Rosją, tylko Ukraina z państw poradzieckich ma „zamknięty cykl” produkcji samolotów, to jest może zrobić samolot (pasażerski lub transportowy), jego silnik i wyposażenie niemal całkowicie samodzielnie, od projektu do produkcji seryjnej. Najnowszy taki przykład to samolot komunikacji regionalnej An-148 i jego kolejne wersje. Jednakże teraz Ukraina stoi przed zadaniem, które przerasta jej siły: rozwinięcie produkcji seryjnej samolotów na większą skalę. Wydaje się, że jedynym rozwiązaniem tego zadania będzie ponowne organizacyjne złączenie się z przemysłem rosyjskim.

2010 NAS Oceana Air Show


Solista Dywizjonu Demonstracyjnego Sił Morskich USA „Blue Angels” podczas „High Speed Pass” – Lieutenant Commander Frank Weisser. Fot. Chris Parypa

NAS Oceana – Naval Air Station – największa baza lotnicza amerykańskich sił morskich na wschodnim wybrzeżu Stanów Zjednoczonych, ulokowana w Virginia Beach w stanie Virginia, jak co roku gości jeden z najlepszych wielkich pokazów lotniczych. Oceana Air Show jest jedną z tych imprez, na którą wybierają się entuzjaści lotnictwa wojskowego oraz cywilnego nie tylko z całych Stanów Zjednoczonych ale także i całego świata.

F-16 Jastrząb w Albacete


Większość uczestników tego kursu TLP stanowiły wielozadaniowe myśliwce F-16 różnych wersji, w tym polskie F-16 Block 52+, belgijskie MLU, tureckie Block 40 i włoskie ADF. Fot. Maciej Wolański

Już po raz kolejny polskie wielozadaniowe samoloty myśliwskie F-16 Jastrząb wzięły udział w Tactical Leadership Programme. Tym razem było to szkolenie wyjątkowe – od stycznia 2010 r. nie odbywa się ono bowiem we Florennes w Belgii, lecz w hiszpańskim Albacete, a co najważniejsze nasi piloci pełnili również rolę dowódców misji (Mission Commanderów), w których udział bierze ponad dwadzieścia samolotów z różnych krajów.

PZL-130 Orlik – modernizacja długo oczekiwana


PZL-130 Orlik to dobry samolot pierwszej fazy szkolenia lotniczego (szkolenia podstawowego), łączący niską cenę z niezbędnymi osiągami i właściwościami lotnymi. Fot. EADS-PZL „Warszawa-Okęcie” SA

Pierwsza dekada XXI wieku była w Siłach Powietrznych okresem intensywnej modernizacji technicznej lotnictwa bojowego oraz lotnictwa transportowego. Nie przeprowadzono jej natomiast w stosunku do lotnictwa szkolnego, modernizację tego rodzaju lotnictwa przeniesiono bowiem na kolejną dekadę. Jako pierwszy uruchomiono program modernizacji samolotów szkolno-treningowych PZL-130 Orlik, czego namacalnym dowodem stała się uroczysta prezentacja pierwszego samolotu PZL-130TC-II Garmin.

BAE Systems Hawk AJT – nowoczesny system szkolenia lotniczego


28 lipca 2010 r. Indie podjęły decyzję o zakupie kolejnych 57 samolotów szkolenia zaawansowanego Hawk Mk 132 (obok 66 już wdrażanych do eksploatacji w indyjskich siłach powietrznych). Fot. BAE Systems

Hawk jest najbardziej rozpowszechnionym samolotem szkolno-bojowym na świecie i od wielu lat należy do ścisłej światowej czołówki tej klasy maszyn. Dzięki dużemu potencjałowi modernizacyjnemu oraz nieustannemu wprowadzaniu zmian, w ramach elastycznego dostosowywania maszyny do konkretnych wymagań klientów, w najnowszej wersji Hawk AJT (Advanced Jet Trainer), wciąż spełnia praktycznie wszystkie wymagania stawiane samolotom szkolno-bojowym.

Bojowe samoloty odrzutowe pionowego startu i lądowania z napędem o ciągu wektorowanym (cz. II)


Wielozadaniowy myśliwiec F-35B Lightning II jest samolotem trudnowykrywalnym i jednocześnie dysponującym charakterystykami skróconego startu i pionowego lądowania. Fot. Lockheed Martin

Docelowo F-35B ma zastąpić samoloty AV-8B Harrier II, AV-8B+ Harrier II Plus oraz Harrier GR.7 i GR.9. Wersja ta, w odróżnieniu od F-35A (myśliwiec startujący i lądujący w sposób konwencjonalny) i F-35C (myśliwiec pokładowy w układzie klasycznym) posiada własności S/VTOL i jest napędzana przez zintegrowany zespół napędowy w układzie Augmented Power Plant – APP/ Tip Driven Fan – TDF. Obejmuje on silnik Pratt & Whitney F135 o maksymalnym ciągu 191 kN z dopalaniem posiadający dyszę wektorującą ciąg od poziomu do 90 stopni w dół od osi samolotu napędzający jednocześnie dwuwirnikowy, przeciwbieżny wentylator Rolls-Royce, umiejscowiony tuż za kabiną, wytwarzający ciąg nośny.

Lotnictwo rosyjskie w pierwszej wojnie czeczeńskiej


Samolot szturmowy Su-25 w trakcie odpalania dwóch ciężkich niekierowanych pocisków rakietowych S-24B kalibru 240 mm. Fot. Internet

Lata dziewięćdziesiąte ubiegłego wieku to dla Sił Zbrojnych Federacji Rosyjskiej okres głębokiego kryzysu, który mocno dotknął wielu aspektów funkcjonowania armii. Kryzys i głęboka zapaść dotknęły także rosyjskie siły powietrzne, niedoinwestowane, ze starzejącym się wyposażeniem i uzbrojeniem, borykające się z licznymi kłopotami logistycznymi i z niskimi kwalifikacjami „uziemionych” załóg.

STS-132 – z rosyjskim modułem


18 maja 2010 r. o godzinie 12:19:45 mały moduł badawczy MIM-1 Rasswiet został pomyślnie połączony z dolnym węzłem rosyjskiego modułu Zarja Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Fot. NASA

Odliczanie przebiegało gładko, w jego przebiegu nie wystąpiły żadne problemy techniczne, „kooperowała” też pogoda, zarówno w miejscu startu, jak też ewentualnego awaryjnego lądowania w hiszpańskiej Saragossie. Start pojazdu o masie 2 050 133 kg, z czego 119 340 kg przypadało na orbiter, nastąpił zgodnie z planem ustalonym przed rokiem – to niezmiernie rzadkie wydarzenie w historii programu STS – 14 maja 2010 r. o godzinie 18:20:08,991 UT.

Siły Powietrzne KRLD w wojnie koreańskiej


MiG 15 bis na którym por. No Kum-Sok przeleciał 27 września 1953 r. na południowokoreańskie lotnisko Kimpo. Na zdjęciu widzimy ten myśliwiec już po przemalowaniu w barwy amerykańskie. Fot. US Air Force

Jeśli mówimy o udziale północnokoreańskich sił powietrznych w konflikcie na Półwyspie Koreańskim, to zwykle mamy na myśli działania należących do lotnictwa sowieckiego i chińskiego odrzutowych samolotów myśliwskich MiG-15 nad tzw. Aleją MiG-ów. Przez pierwsze cztery miesiące konfliktu na Półwyspie Koreańskim aktywne działania bojowe były jednak domeną wyłącznie północnokoreańskich sił powietrznych.

Brewster F2A Buffalo (cz. I)


Samolot myśliwski F2A-3 Buffalo pilotowany przez kmdr. ppor. J. C. Cliftona z Naval Air Station Pensacola na Florydzie (sierpień 1942 r.). Fot. US Navy

W historii lotnictwa Buffalo był jednym z zaledwie kilku typów myśliwców, które wzbudziły wielkie kontrowersje. Zaprojektowany jako pokładowy samolot myśliwski, wziął udział w walkach, operując tylko z baz lądowych. Produkowany dla aliantów, największe sukcesy odniósł w walczących przeciw Sowietom, sprzymierzonych z Niemcami, Siłach Powietrznych Finlandii. Jako istotna część Amerykańskiego Arsenału Demokracji, Buffalo był później wykorzystany jako sztandarowy przykład nieprzygotowania aliantów, ba nawet symbolem klęski alianckiego lotnictwa w pierwszych najczarniejszych miesiącach wojny na Pacyfiku i w Południowo-Wschodniej Azji. Tymczasem na froncie wschodnim, latający na Buffalo świetnie wyszkoleni fińscy piloci osiągnęli stosunek zestrzeleń do strat, wyższy od najnowocześniejszych myśliwców z okresu drugiej wojny światowej.

Ludwik Krempa – lotnik z Dywizjonu „Ziemi Śląskiej”


Dekoracja por. Ludwika Krempy Krzyżem Walecznych przez Naczelnego Wodza Polskich Sił Zbrojnych gen. Kazimierza Sosnkowskiego. 1943 r.

Pułkownik w stanie spoczynku Ludwik Krempa jest jednym z ostatnich żyjących w Polsce lotników-kawalerów Orderu Virtuti Militari – najwyższego polskiego odznaczenia bojowego – i zarazem jednym z nielicznych, którzy karierę bojową rozpoczęli jeszcze we wrześniu 1939 r. Potem wojenne losy rzuciły go do Wielkiej Brytanii, gdzie latał przeciwko niemieckim okrętom podwodnym, był instruktorem pilotażu i pilotem transportowym.

Ocena:  
( 1 )      bardzo słaby
  Opinii:  

131

  

Dodaj swoją opinię

Utworzony: 2017-06-18 07:09:37 ~~viagra without a doctor prescription~~

http://www.vigrawithoutadoctorprescription.com viagra without a doctor prescription
viagra without a doctors prescription
viagra without a doctor prescription

Utworzony: 2017-06-16 10:13:11 ~~cialis without a doctors prescription~~

http://www.cialiswithoutdoctor.com cialis without a doctors prescription
cialis without a doctor's prescription
cialis without a doctor prescription

Utworzony: 2017-06-13 06:16:54 ~~cialis without a doctors prescription~~

http://cialiswithoutadoctors.shop cialis without a doctors prescription
cialis without a doctors prescription
generic cialis without a doctor prescription

Utworzony: 2017-06-11 18:54:10 ~~cialis generic~~

treatment bronchial asthma arthritis gout
http://generictadalafil.us.com generic cialis
generic cialis
generic cialis

Utworzony: 2017-06-09 05:46:22 ~~tadalafil~~

disorders of git what is arthropathy
http://generic-cialis.us.com tadalafil
tadalafil
tadalafil