2010-11-04

Lotnictwo - listopad 2010

Lotnictwo – listopad 2010, a w nim aktualności wojskowe, cywilne i kosmiczne.

Lotnictwo – to profesjonalny miesięcznik poświęcony przeszłości, teraźniejszości i perspektywom rozwojowym lotnictwa wojskowego oraz cywilnego i kosmonautyce. W czasopiśmie są prezentowane najważniejsze wydarzenia lotnicze z kraju i ze świata, analizy i artykuły poświęcone węzłowym problemom rozwoju lotnictwa i kosmonautyki, monografie statków powietrznych z licznymi zdjęciami, sylwetkami barwnymi i rysunkami, opisy linii lotniczych, sił powietrznych, jednostek lotniczych, operacji, bitew i walk, sylwetki ludzi lotnictwa, sprawozdania i relacje z najważniejszych imprez lotniczych, Silną stroną „Lotnictwa” jest szeroki zespół autorski, który gwarantuje rzetelność, różne punkty widzenia na omawiany temat oraz wysoki poziom prezentowanych treści.

W numerze listopadowym:
- Aktualności wojskowe, cywilne i z kosmosu
- Czech International Air Fest 2010
- Flota linii lotniczych 2010
- Ukraiński przemysł lotniczy – wystawa Awiaswit-XXI
- 2010 NAS Oceana Air Show
- F-16 Jastrząb w Albacete
- PZL-130 Orlik – modernizacja długo oczekiwana
- BAE Systems Hawk AJT – nowoczesny system szkolenia lotniczego
- Bojowe samoloty odrzutowe pionowego startu i lądowania z napędem o ciągu wektorowanym (cz. II)
- Lotnictwo rosyjskie w pierwszej wojnie czeczeńskiej
- STS-132 – z rosyjskim modułem
- Siły Powietrzne KRLD w wojnie koreańskiej
- Brewster F2A Buffalo (cz I)
- Ludwik Krempa – lotnik z 304. Dywizjonu "Ziemi Śląskiej"

Czech International Air Fest – CIAF 2010


Mijanka dwóch odrzutowych samolotów szkolnych L-39 Albatros z zespołu akrobacyjnego „Breitling Jet Team”. Fot. Marek Łaz

Tegoroczne pokazy Czech International Air Fest podobnie jak w ubiegłym roku odbyły się na lotnisku Hradec Kralove w dniach 4–5 września. Był to już drugi airshow na tym lotnisku, który powrócił z Brna po kilkuletniej przerwie. Program sobotni Czech International Air Fest różnił się nieznacznie od pokazów niedzielnych. Elementem uzupełniającym air show w Hradec Kralove była ekspozycja sprzętu sił lądowych – samochodów, wozów opancerzonych i wyrzutni rakietowych.

Flota linii lotniczych 2010


Największą flotą samolotów towarowych dysponują dziś linie lotnicze FedEx. Posiadają ich 372 szt., w tym m.in: 77 Boeingów 727F, 75 Douglasów DC-10F, 71 Airbusów A300F i 59 Boeingów MD-11F. Fot. FedEx

W liniach lotniczych świata użytkowanych jest ponad 27 tys. samolotów pasażerskich i towarowych. Dysponują one jednorazową zdolnością przewozową 3,5 mln pasażerów i 90 tys. ton ładunków. Najpopularniejszymi samolotami są Boeing 737 i Airbus A320, a wśród maszyn regionalnych Bombardier CRJ 100/CRJ 200 i Embraer ERJ. W rankingu pod względem wielkości floty na czołowych miejscach są amerykańscy przewoźnicy: Delta, American Airlines i Southwest, posiadający po kilkaset samolotów. Flota europejskich przewoźników liczy 8,2 tys., w której najpopularniejszymi maszynami są Airbus A320 i regionalne ATR-42/ATR-72.

Ukraiński przemysł lotniczy
Wystawa Awiaswit-XXI, 30 września–4 października 2010, Kijów



Zakład Seryjny Antonow w Kijowie wykona w tym roku trzy samoloty An-148, trzy An-32 oraz piętnaście kompletów skrzydeł do produkcji An-148 w Woroneżu w Rosji. Wznowienie produkcji największych samolotów transportowych świata An-124 jest wciąż dyskutowane. Fot. Piotr Butowski

Dwadzieścia lat temu ukraiński przemysł lotniczy był znaczącą częścią przemysłu lotniczego ZSRR. Poza Rosją, tylko Ukraina z państw poradzieckich ma „zamknięty cykl” produkcji samolotów, to jest może zrobić samolot (pasażerski lub transportowy), jego silnik i wyposażenie niemal całkowicie samodzielnie, od projektu do produkcji seryjnej. Najnowszy taki przykład to samolot komunikacji regionalnej An-148 i jego kolejne wersje. Jednakże teraz Ukraina stoi przed zadaniem, które przerasta jej siły: rozwinięcie produkcji seryjnej samolotów na większą skalę. Wydaje się, że jedynym rozwiązaniem tego zadania będzie ponowne organizacyjne złączenie się z przemysłem rosyjskim.

2010 NAS Oceana Air Show


Solista Dywizjonu Demonstracyjnego Sił Morskich USA „Blue Angels” podczas „High Speed Pass” – Lieutenant Commander Frank Weisser. Fot. Chris Parypa

NAS Oceana – Naval Air Station – największa baza lotnicza amerykańskich sił morskich na wschodnim wybrzeżu Stanów Zjednoczonych, ulokowana w Virginia Beach w stanie Virginia, jak co roku gości jeden z najlepszych wielkich pokazów lotniczych. Oceana Air Show jest jedną z tych imprez, na którą wybierają się entuzjaści lotnictwa wojskowego oraz cywilnego nie tylko z całych Stanów Zjednoczonych ale także i całego świata.

F-16 Jastrząb w Albacete


Większość uczestników tego kursu TLP stanowiły wielozadaniowe myśliwce F-16 różnych wersji, w tym polskie F-16 Block 52+, belgijskie MLU, tureckie Block 40 i włoskie ADF. Fot. Maciej Wolański

Już po raz kolejny polskie wielozadaniowe samoloty myśliwskie F-16 Jastrząb wzięły udział w Tactical Leadership Programme. Tym razem było to szkolenie wyjątkowe – od stycznia 2010 r. nie odbywa się ono bowiem we Florennes w Belgii, lecz w hiszpańskim Albacete, a co najważniejsze nasi piloci pełnili również rolę dowódców misji (Mission Commanderów), w których udział bierze ponad dwadzieścia samolotów z różnych krajów.

PZL-130 Orlik – modernizacja długo oczekiwana


PZL-130 Orlik to dobry samolot pierwszej fazy szkolenia lotniczego (szkolenia podstawowego), łączący niską cenę z niezbędnymi osiągami i właściwościami lotnymi. Fot. EADS-PZL „Warszawa-Okęcie” SA

Pierwsza dekada XXI wieku była w Siłach Powietrznych okresem intensywnej modernizacji technicznej lotnictwa bojowego oraz lotnictwa transportowego. Nie przeprowadzono jej natomiast w stosunku do lotnictwa szkolnego, modernizację tego rodzaju lotnictwa przeniesiono bowiem na kolejną dekadę. Jako pierwszy uruchomiono program modernizacji samolotów szkolno-treningowych PZL-130 Orlik, czego namacalnym dowodem stała się uroczysta prezentacja pierwszego samolotu PZL-130TC-II Garmin.

BAE Systems Hawk AJT – nowoczesny system szkolenia lotniczego


28 lipca 2010 r. Indie podjęły decyzję o zakupie kolejnych 57 samolotów szkolenia zaawansowanego Hawk Mk 132 (obok 66 już wdrażanych do eksploatacji w indyjskich siłach powietrznych). Fot. BAE Systems

Hawk jest najbardziej rozpowszechnionym samolotem szkolno-bojowym na świecie i od wielu lat należy do ścisłej światowej czołówki tej klasy maszyn. Dzięki dużemu potencjałowi modernizacyjnemu oraz nieustannemu wprowadzaniu zmian, w ramach elastycznego dostosowywania maszyny do konkretnych wymagań klientów, w najnowszej wersji Hawk AJT (Advanced Jet Trainer), wciąż spełnia praktycznie wszystkie wymagania stawiane samolotom szkolno-bojowym.

Bojowe samoloty odrzutowe pionowego startu i lądowania z napędem o ciągu wektorowanym (cz. II)


Wielozadaniowy myśliwiec F-35B Lightning II jest samolotem trudnowykrywalnym i jednocześnie dysponującym charakterystykami skróconego startu i pionowego lądowania. Fot. Lockheed Martin

Docelowo F-35B ma zastąpić samoloty AV-8B Harrier II, AV-8B+ Harrier II Plus oraz Harrier GR.7 i GR.9. Wersja ta, w odróżnieniu od F-35A (myśliwiec startujący i lądujący w sposób konwencjonalny) i F-35C (myśliwiec pokładowy w układzie klasycznym) posiada własności S/VTOL i jest napędzana przez zintegrowany zespół napędowy w układzie Augmented Power Plant – APP/ Tip Driven Fan – TDF. Obejmuje on silnik Pratt & Whitney F135 o maksymalnym ciągu 191 kN z dopalaniem posiadający dyszę wektorującą ciąg od poziomu do 90 stopni w dół od osi samolotu napędzający jednocześnie dwuwirnikowy, przeciwbieżny wentylator Rolls-Royce, umiejscowiony tuż za kabiną, wytwarzający ciąg nośny.

Lotnictwo rosyjskie w pierwszej wojnie czeczeńskiej


Samolot szturmowy Su-25 w trakcie odpalania dwóch ciężkich niekierowanych pocisków rakietowych S-24B kalibru 240 mm. Fot. Internet

Lata dziewięćdziesiąte ubiegłego wieku to dla Sił Zbrojnych Federacji Rosyjskiej okres głębokiego kryzysu, który mocno dotknął wielu aspektów funkcjonowania armii. Kryzys i głęboka zapaść dotknęły także rosyjskie siły powietrzne, niedoinwestowane, ze starzejącym się wyposażeniem i uzbrojeniem, borykające się z licznymi kłopotami logistycznymi i z niskimi kwalifikacjami „uziemionych” załóg.

STS-132 – z rosyjskim modułem


18 maja 2010 r. o godzinie 12:19:45 mały moduł badawczy MIM-1 Rasswiet został pomyślnie połączony z dolnym węzłem rosyjskiego modułu Zarja Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Fot. NASA

Odliczanie przebiegało gładko, w jego przebiegu nie wystąpiły żadne problemy techniczne, „kooperowała” też pogoda, zarówno w miejscu startu, jak też ewentualnego awaryjnego lądowania w hiszpańskiej Saragossie. Start pojazdu o masie 2 050 133 kg, z czego 119 340 kg przypadało na orbiter, nastąpił zgodnie z planem ustalonym przed rokiem – to niezmiernie rzadkie wydarzenie w historii programu STS – 14 maja 2010 r. o godzinie 18:20:08,991 UT.

Siły Powietrzne KRLD w wojnie koreańskiej


MiG 15 bis na którym por. No Kum-Sok przeleciał 27 września 1953 r. na południowokoreańskie lotnisko Kimpo. Na zdjęciu widzimy ten myśliwiec już po przemalowaniu w barwy amerykańskie. Fot. US Air Force

Jeśli mówimy o udziale północnokoreańskich sił powietrznych w konflikcie na Półwyspie Koreańskim, to zwykle mamy na myśli działania należących do lotnictwa sowieckiego i chińskiego odrzutowych samolotów myśliwskich MiG-15 nad tzw. Aleją MiG-ów. Przez pierwsze cztery miesiące konfliktu na Półwyspie Koreańskim aktywne działania bojowe były jednak domeną wyłącznie północnokoreańskich sił powietrznych.

Brewster F2A Buffalo (cz. I)


Samolot myśliwski F2A-3 Buffalo pilotowany przez kmdr. ppor. J. C. Cliftona z Naval Air Station Pensacola na Florydzie (sierpień 1942 r.). Fot. US Navy

W historii lotnictwa Buffalo był jednym z zaledwie kilku typów myśliwców, które wzbudziły wielkie kontrowersje. Zaprojektowany jako pokładowy samolot myśliwski, wziął udział w walkach, operując tylko z baz lądowych. Produkowany dla aliantów, największe sukcesy odniósł w walczących przeciw Sowietom, sprzymierzonych z Niemcami, Siłach Powietrznych Finlandii. Jako istotna część Amerykańskiego Arsenału Demokracji, Buffalo był później wykorzystany jako sztandarowy przykład nieprzygotowania aliantów, ba nawet symbolem klęski alianckiego lotnictwa w pierwszych najczarniejszych miesiącach wojny na Pacyfiku i w Południowo-Wschodniej Azji. Tymczasem na froncie wschodnim, latający na Buffalo świetnie wyszkoleni fińscy piloci osiągnęli stosunek zestrzeleń do strat, wyższy od najnowocześniejszych myśliwców z okresu drugiej wojny światowej.

Ludwik Krempa – lotnik z Dywizjonu „Ziemi Śląskiej”


Dekoracja por. Ludwika Krempy Krzyżem Walecznych przez Naczelnego Wodza Polskich Sił Zbrojnych gen. Kazimierza Sosnkowskiego. 1943 r.

Pułkownik w stanie spoczynku Ludwik Krempa jest jednym z ostatnich żyjących w Polsce lotników-kawalerów Orderu Virtuti Militari – najwyższego polskiego odznaczenia bojowego – i zarazem jednym z nielicznych, którzy karierę bojową rozpoczęli jeszcze we wrześniu 1939 r. Potem wojenne losy rzuciły go do Wielkiej Brytanii, gdzie latał przeciwko niemieckim okrętom podwodnym, był instruktorem pilotażu i pilotem transportowym.

Ocena:  
( 1 )      bardzo słaby
  Opinii:  

120

  

Dodaj swoją opinię

Utworzony: 2017-03-23 13:32:04 ~~albuterol~~

Albuterol HFA is the prescription of inhaled drug that is used to treat or prevent the age of four or more human bronchial reversible obstructive pulmonary disease. ventolin inhaler, bronchospasm (EIB) for up to 4 years of age or older. administration to a patient. Ventolin HFA is not known whether it is safe and effective in less than 4 years of age.

Utworzony: 2017-03-22 02:04:48 ~~viagra without a doctor prescription~~

Excipients:
http://viagrawithoutprescriptionadoctor.com/ buy viagra without a doctor prescription
Composition of the film shell:
viagra without a doctors prescription
Patient use:
viagra without a doctor prescription

Utworzony: 2017-03-20 04:06:30 ~~ventolin hfa 90 mcg inhaler~~

Ventolin HFA is a prescription inhaled drug used to treat or prevent bronchospasm in people aged 4 years and older with reversible obstructive airways disease. ventolin is also used to prevent physical exercise of bronchospasm (EIB) in patients 4 years of age or older. It is not known whether Ventolin HFA is safe and effective in children under 4 years of age.

Utworzony: 2017-03-12 21:17:18 ~~Ssbrhwe~~

Learn the contrasting ways to march a complaint near Medicare, viagra without see a doctor depending on what your gripe is about. You can submit feedback less your Medicare fitness blueprint or prescription cure-all system speedily to Medicare using the online complaint form.

Utworzony: 2017-03-10 12:20:20 ~~Kehnkmp~~

Hey dude, Whats up? how is viagra different from cialis
walmart cialis price
getting best results cialis
cialis over the counter at walmart canada