2010-06-25

Lotnictwo - lipiec 2010

Lotnictwo – lipiec 2010, a w nim aktualności wojskowe, cywilne i kosmiczne.

Lotnictwo – to profesjonalny miesięcznik poświęcony przeszłości, teraźniejszości i perspektywom rozwojowym lotnictwa wojskowego oraz cywilnego i kosmonautyce. W czasopiśmie są prezentowane najważniejsze wydarzenia lotnicze z kraju i ze świata, analizy i artykuły poświęcone węzłowym problemom rozwoju lotnictwa i kosmonautyki, monografie statków powietrznych z licznymi zdjęciami, sylwetkami barwnymi i rysunkami, opisy linii lotniczych, sił powietrznych, jednostek lotniczych, operacji, bitew i walk, sylwetki ludzi lotnictwa, sprawozdania i relacje z najważniejszych imprez lotniczych, Silną stroną „Lotnictwa” jest szeroki zespół autorski, który gwarantuje rzetelność, różne punkty widzenia na omawiany temat oraz wysoki poziom prezentowanych treści.

W numerze lipcowym:

- Aktualności wojskowe, cywilne i z kosmosu
- Andrews Air Show 2010
- Dyess AFB Open House – 25 lat bombowca Rockwell B-1B Lancer
- Lotniczy nadzór w czasie rzeczywistym
- Piknik Lotniczy Dęblin 2010
- Amerykańscy astronauci w Polsce
- Bezpieczeństwo lotów 2009
- Piknik Lotniczy w Góraszce
- Porty lotnicze świata 2009
- Wystawa Helirussia 2010
- Lotnictwo Sił Lądowych Grecji
- Eurofighter Typhoon w RAF
- Plakat - samolot szkolno-bojowy SBLim-2
- Samolot rozpoznawczo-bombowy MiG-25RB – niezwykły czterdziestolatek (cz. II)
- STS-130 – pokój z widokiem na kosmos
- Boeing 737 – seria Original (cz. II)
- Samolot myśliwski Gloster Gauntlet
- Dzieje niemieckiego lotnictwa morskiego na ziemi gdańskiej
- Ludwik Martel (1919–2010)

Andrews Air Show 2010

W powietrzu reprezentacyjny zespół akrobacyjny Sił Morskich Stanów Zjednoczonych Ameryki, „Blue Angels”, w unikalnej formacji „Diament”, kiedy to odległość między samolotami w ugrupowaniu wynosi zaledwie około pięćdziesięciu centymetrów. Fot. Chris Parypa

Pokazy lotnicze w bazie Andrews AFB sięgają tradycjami późnych lat pięćdziesiątych ubiegłego wieku. Wtedy to były one formą przybliżenia bazy i stacjonujących tam jednostek: żołnierzom i ich rodzinom spoza bazy oraz innym formacjom wojskowym niż te stacjonujące w bazie Andrews. Dzisiaj pokazy działają pod nazwą Department of Defense Joint Service Open House. Baza Andrews jest ogromnym kompleksem, posiadającym swój własny szpital, szkoły, osiedla mieszkaniowe, Andrews jest jednak przede wszystkim znane jako dom słynnego samolotu do przewozu amerykańskiego prezydenta VC-25 ogólnie znanego pod nazwą „Air Force One”.

Dyess AFB Open House – 25-lecie bombowca Rockwell B-1B Lancer

Samolot bombowy B-1B Lancer jest napędzany czterema turbowentylatorowymi silnikami General Electric F101-GE-102 o sumarycznym ciągu maksymalnym 259,6 kN i maksymalnym ciągu z dopalaniem 547,68 kN. Fot. Krzysztof Zieliński

W czerwcu 1985 r., pierwszy egzemplarz samolotu bombowego B-1B Lancer o numerze seryjnym 83-0065, nazwany „Star of Abilene”, pojawił się na niebie nad bazą Dyess AFB w Teksasie (znajdującą się w granicach miasta Abilene) – niemal dokładnie w 25 lat po tym wydarzeniu, 1 maja 2010  r. w Dyess odbyły się dni otwarte bazy, połączone z pokazami lotniczymi oraz obchodami 25. rocznicy tego niezwykłego bombowca – który pomimo swojej służby przez ćwierć wieku jest w tej chwili użytkowany z intensywnością jaka nie występowała nigdy wcześniej.

Lotniczy nadzór w czasie rzeczywistym

System monitoringu z warszawskiego Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych w czasie rzeczywistym był już testowany na szkolnym samolocie PZL-130 Orlik i otrzymał ocenę pozytywną. Fot. Piotr Zdunek

Katastrofa lotnicza pod Smoleńskiem, niezależnie od istotnych zagadnień politycznych i społecznych, zwróciła także uwagę opinii publicznej na sprawy techniki lotniczej, w tym kwestie kontroli parametrów technicznych statków powietrznych i możliwości analizy danych zapisanych na rejestratorach lotu. To tragiczne zdarzenie po raz kolejny ukazało liczne ograniczenia poznawcze, spowodowane niedoskonałością stosowanych systemów. Alternatywą może tu być kontrola parametrów statków powietrznych w czasie rzeczywistym – prace w tym kierunku w warszawskim Instytucie Technicznym Wojsk Lotniczych są już prowadzone od wielu lat.

Piknik Lotniczy Dęblin 2010

Przed licznie zgromadzoną na pikniku lotniczym w Dęblinie publicznością prezentuje się zespół akrobacyjny Polskich Sił Powietrznych „Biało-Czerwone Iskry”. Fot. Piotr Zdunek

Z okazji 85-lecia Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych, dęblińska „Szkoła Orląt” zorganizowała w sobotę 19 czerwca piknik lotniczy. Mimo nie najlepszej pogody, ze względu na ciekawe pokazy na ziemi i w powietrzu, licznie zgromadzona publiczność nie mogła jednak narzekać.

Amerykańscy astronauci w Polsce

Astronauta George Zamka, który nie ukrywa polskich korzeni (był już raz z wizytą w naszym kraju w 2008 r.) chcąc uczcić 200. rocznicę urodzin Fryderyka Chopina zabrał ze sobą w kosmos w misji STS-130 CD z jego muzyką w wykonaniu Karola Radziwinowicza i orkiestry Simfonia Viva oraz kopię rękopisu Preludium A-dur op. 28 nr 7. Fot. Maciej Stanecki

Dzięki inicjatywie Ambasady Stanów Zjednoczonych Ameryki oraz Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności udało się zaprosić do Polski pięciu astronautów, którzy uczestniczyli w ostatniej misji STS-130 na pokładzie wahadłowca Endeavour. Celem wizyty były spotkania z młodzieżą i zainspirowanie młodych ludzi do stawiania sobie wysokich wymagań w życiu. Była to również szansa sprawdzenia swojej wiedzy dla studentów kierunków lotniczych i kosmonautycznych oraz wszystkich miłośników lotnictwa i kosmosu. Materiał ten uzupełnia wywiad z jednym z uczestników misji STS-130 – pilotem wahadłowca - pułkownikiem Terry Virtsem.

Bezpieczeństwo Lotów 2009

Samolot Cessna 172, lotnisko Kraków-Czyżyny, 28 czerwca 2009 r. Fot. PKBWL

Jak co roku Urząd Lotnictwa Cywilnego zorganizował Krajową Konferencję Bezpieczeństwa Lotów. Ze względu na obszerną problematykę Konferencja została podzielona na dwie części. 23 marca odbyła się część dotycząca lotnictwa ogólnego oraz usług lotniczych, a 21 kwietnia - część poświęcona lotnictwu komercyjnemu. Gospodarzem obydwu spotkań była Akademia Obrony Narodowej.

XV Piknik Lotniczy w Góraszce

Legendarne brytyjskie samoloty myśliwskie Hawker Hurricane i Supermarine Spitfire we wspólnym przelocie nad publicznością zgromadzoną na pikniku lotniczym w Góraszace. Fot. Paweł Bonadaryk

Organizowane przez fundację „Polskie Orły” pikniki lotnicze w podwarszawskiej Góraszce od kilkunastu lat są stałym punktem sezonu pokazów lotniczych. Honorowymi gośćmi jubileuszowego piętnastego pikniku byli weterani polskiego lotnictwa, płk Jerzy Mencel (pilot m.in. 309. Dywizjonu, mający na koncie zestrzelenie w 1945 r. odrzutowego samolotu myśliwskiego Messerschmitt Me-262 Schwalbe) oraz płk Franciszek Kornicki (dowódca 308. i 317. Dywizjonu).

Porty lotnicze świata 2009

Port lotniczy Amsterdam-Schiphol obsłużył 43,6 mln pasażerów, z tego najwięcej linii lotniczych KLM (12,9 mln) i KLM Cityhopper (10 mln). Na zdjęciu samolot Airbus A330 linii KLM sfotografowany podczas startu na lotnisku w Amsterdamie. Fot. KLM-Capital Photos

W ubiegłym roku w portach lotniczych na świecie odprawiono 4,4 mld pasażerów i 73,2 mln ton ładunków, a samoloty komunikacyjne wykonały 67,3 mln operacji startów i lądowań. W stosunku do roku poprzedniego liczba pasażerów zmniejszyła się o 2,7%, tonaż odprawionych ładunków o 8,2%, a liczba operacji była mniejsza o 5,5%. Największymi portami pasażerskimi są Atlanta, Londyn–Heathrow i Pekin, a towarowymi Memphis, Hong Kong i Shanghaj. Port F. Chopina w Warszawie w światowym rankingu jest sklasyfikowany na 140. miejscu.

Wystawa Helirussia 2010


Włosko-brytyjski koncern AgustaWestland wraz z rosyjską korporacją „Śmigłowce Rosji” rusza w czerwcu 2010 r. z budową hali montażowej AW139 w Pankach pod Moskwą. Pierwszy taki śmigłowiec zostanie zmontowany w Rosji pod koniec 2011 r. Fot. Piotr Butowski

Trzecia coroczna wystawa Helirussia 2010 w Moskwie (20–22 maja) zebrała ponad stu pięćdziesięciu uczestników z czternastu krajów. Wystawa jest okazją do poinformowania o wynikach pracy przez korporację „Śmigłowce Rosji”, łączącą wszystkich producentów śmigłowców w Rosji. W 2009 r. zakłady korporacji „Śmigłowce Rosji” wyprodukowały 183 śmigłowce (o czternaście więcej niż rok wcześniej). Wzrost jest mniejszy niż zakładano: rok wcześniej korporacja ogłosiła plan na 2009 r. wynoszący 231 śmigłowców.

Lotnictwo Sił Lądowych Grecji nie obawia się lotów nad morzem

Pierwsze Chinooki dostarczono do Lotnictwa Sił Lądowych Grecji w 1981 r. i było to pięć śmigłowców zbudowanych we Włoszech – CH-47C, cztery następne CH-47C zostały przekazane z Sił Powietrznych Grecji w 1988 r. Cała dziewiątka CH-47C została następnie zmodernizowana przez firmę Boeing do standardu CH-47D, poprzez wymianę silników na mocniejsze oraz zamontowanie dodatkowego wyposażenia. Wszystkie Fot. Anno Gravemaker/Frank Noort

Historia Lotnictwa Sił Lądowych Grecji zaczęła się wkrótce po zakończeniu drugiej wojny światowej, kiedy w trakcie wojny domowej (1946–1949), Siły Lądowe zdecydowały się na sformowanie Korpusu Lotniczego z zadaniem korygowania ognia artylerii. Wcześniej w Siłach Lądowych istniała służba lotnicza, ustanowiona już w 1909 r., która przeszła swój chrzest bojowy w czasie wojen bałkańskich (1912–1913), ale z czasem przekształciła się w Siły Powietrzne Grecji, które w 1931 r. stały się niezależnym rodzajem sił zbrojnych. Powstałe w 1947 r. Lotnictwo Sił Lądowych miało inne zadania – ściśle współpracować z oddziałami naziemnymi, jako ich integralna część, podczas gdy Siły Powietrzne, choć mogą też wspierać Siły Lądowe, to jednak wykonują samodzielne zadania w skali operacyjnej.

Eurofighter Typhoon w RAF

Typhoon jest wielozadaniowym samolotem myśliwskim budowanym na czterech osobnych liniach montażowych, w czterech różnych krajach (Hiszpania, Niemcy, Wielka Brytania, Włochy). Każdy z uczestników programu sam składa zamówione przez siebie wielozadaniowe myśliwce, ale produkuje określone części dla wszystkich. Fot. Séan Wilson/Prime Images

W 1972 r. Siły Powietrzne Wielkiej Brytanii – RAF (Royal Air Force) wydały zapotrzebowanie AST-403 (Air Staff Target) na opracowanie nowego samolotu myśliwskiego o własnościach krótkiego startu i pionowego lądowania – STOVL (Short Take Off Vertical Landing). Później zrezygnowano z własności STOVL nowego samolotu i wydano nowe zapotrzebowanie AST-409 na samolot STOVL, które doprowadziło do opracowania samolotów myśliwsko-szturmowych Harrier GR.5 i GR.7. Zmienione zapotrzebowanie AST-403 jednak pozostało i stało się bazą dla założeń taktyczno-technicznych na europejski wielozadaniowy samolot myśliwski, który zmaterializował się w postaci myśliwca Eurofighter Typhoon.

MiG-25RB – niezwykły czterdziestolatek (cz. II)

Samolot rozpoznawczo-bombowy MiG-25RBF jest przeznaczony do prowadzenia rozpoznania radioelektronicznego szczegółowego oraz bombardowania obiektów powierzchniowych w dzień i w nocy w każdych warunkach atmosferycznych. Fot. LAF/Robert Senkowski

Szybki rozwój techniki oraz doświadczenia zdobyte podczas eksploatacji pierwszej generacji samolotów rozpoznawczo-bombowych MiG-25RB (MiG-25RBW, MiG-25RBK, MiG-25RBS) pozwoliły konstruktorom z biura Artioma Iwanowicza Mikojana na dalsze prowadzenie prac modernizacyjnych, których efektem było powstanie kolejnych, bardziej nowoczesnych i o zwiększonych możliwościach bojowych wersji. O ile konstrukcja samolotu zmieniała się w małym stopniu, to wyposażenie specjalistyczne, w tym rozpoznawcze doskonalono w szybkim tempie.

STS-130 – pokój z widokiem na kosmos

Podstawowym ładunkiem wahadłowca Endeavour w misji STS-130 był trzeci moduł łącznikowy Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, który dostał nazwę Tranquility, na cześć miejsca lądowania pierwszej załogowej wyprawy na Księżyc, w której czterdziestolecie miał się znaleźć na orbicie. Fot. NASA

Skład załogi dwudziestego czwartego lotu amerykańskiego wahadłowca Endeavour podano do wiadomości publicznej 5 grudnia 2008 r., dokładnie rok przed planowanym startem. Dowódcą mianowano Georga Zamkę, pilotem Terry’ego Virtsa, a specjalistami misji Nicholasa Patricka, Roberta Behnkena, Stephena Robinsona oraz Kathryn Hire. Oprócz pilota pozostali astronauci mieli już na swym koncie jeden lot kosmiczny, a dla Stephena Robinsona była to już czwarta wyprawa na orbitę.

Boeing 737 – Seria Original (cz. II)

Samolot Boeing 737-232, który w lutym 1984 r. został dostarczony liniom Delta Airlines. Była to jedna z ostatnich wyprodukowanych maszyn serii „200”. Od grudnia 2006 r. samolot ten jest eksploatowany przez libańskie linie Flying Carpet. Fot. Keith Armes/AirlinersGallery.com


Kolejne samoloty pasażerskie Boeing 737-100 opuszczały zakład w Seatlle dosłownie co miesiąc i kolejno dołączały do programu prób. Drugi Boeing 737-130, N2282C (D-ABEA), pierwszy, który faktycznie został dostarczony użytkownikowi, został oblatany 13 maja 1967 r. Miesiąc później, 12 czerwca 1967 r., wystartował trzeci samolot, N2286C (D-ABEB), a 5 lipca 1967 r. czwarty, N2289C (D-ABEC). Już 8 sierpnia 1967 r., czyli zaledwie w cztery miesiące po oblocie pierwszego Boeinga 737-100, w powietrze wzbił się pierwszy Boeing 737-200 przeznaczony dla linii United Airlines, Boeing 737-222 zarejestrowany jako N9001U. I wreszcie 31 sierpnia 1967 r. oblatano szósty samolot, Boeing 737-222 dla United, N9002U.

Gloster Gauntlet

Samolot myśliwski Gloster Gauntlet Mk II, K5296, w barwach 56. Dywizjonu RAF (zdjęcie wykonano 30 października 1936 r.).

W 1939 r. świat ogarnęła wojna. Wojna nowoczesna, o której losach zdecydowało lotnictwo. Jednak większość państw rozpoczynała ją z lotnictwem myśliwskim, które dziś oceniamy jako przestarzałe. Dwupłatowce z odkrytą kabiną i stałym podwoziem były podstawowym wyposażeniem większości armii lotniczych świata. Takie samoloty latały także w RAF.

Dzieje niemieckiego lotnictwa morskiego na ziemi gdańskiej

Wodnosamolot Rumpler-Taube. Fot. Karl Josef Baum, Die deutschen Seeflieger 1914–1918, Köln 2001

Mało kto dzisiaj wie, że pierwsze doświadczenia w niemieckim lotnictwie morskim miały miejsce na ziemi gdańskiej, a konkretnie w Pucku i w Gdańsku, miastach wchodzących wówczas w skład Wilhelmińskiej Rzeszy. Puck ze swymi cichymi i płytkimi wodami zatoki służył jako miejsce pierwszych prób lotniczych. Z kolei ówczesna Kaiserlische Werft Danzig (KWD), czyli gdańska Stocznia Cesarska zlokalizowana na wyspie Ostrów (Holm) służyła jako zakład konstrukcyjno-badawczy modeli wodnosamolotów.

Ludwik Martel (1919–2010)

Coś co miało się zdarzyć pół wieku wcześniej. Ludwik Martel w kabinie samolotu myśliwskiego Supermarine Spitfire na polskiej ziemi... Dęblin, 1998 r. Fot. ze zbiorów Ludwika Martela


Nosił przydomek „Zośka”, jak legendarny bohater Szarych Szeregów i sam był kimś takim dla Polskich Skrzydeł. Wyszkolony w pilotażu przed wojną, dzięki szczęściu i zdolnościom, należał do grupy kilkunastu naszych pilotów, którzy walcząc w bitwie o Wielką Brytanię, latali na Supermarine Spitfire. Służył w podstawowym składzie 317. Dywizjonu „Wileńskiego”, szkolił pilotów, wiosną 1943 r. wszedł w skład afrykańskiej eskadry, którą potem nazwano „Cyrkiem Skalskiego”. Po wojnie został na Zachodzie.

Ocena:  
( 4 )      nie oceniany
  Opinii:  

76

  

Dodaj swoją opinię

Utworzony: 2017-03-23 19:04:26 ~~ventolin inhaler~~

Albuterol HFA is the prescription of inhaled drug that is used to treat or prevent the age of four or more human bronchial reversible obstructive pulmonary disease. albuterol inhaler, bronchospasm (EIB) for up to 4 years of age or older. administration to a patient. Ventolin HFA is not known whether it is safe and effective in less than 4 years of age.

Utworzony: 2017-03-20 21:48:20 ~~ventolin~~

Ventolin HFA is a prescription inhaled drug used to treat or prevent bronchospasm in people aged 4 years and older with reversible obstructive airways disease. ventolin inhaler is also used to prevent physical exercise of bronchospasm (EIB) in patients 4 years of age or older. It is not known whether Ventolin HFA is safe and effective in children under 4 years of age.

Utworzony: 2017-03-12 21:05:54 ~~Sthwmov~~

Learn the contrastive ways to dossier a kick connected with Medicare, viagra no prescription depending on what your kick is about. You can submit feedback less your Medicare fitness plan or direction knock out lay out directly to Medicare using the online beef form.

Utworzony: 2017-03-10 12:07:17 ~~Kdwz22l~~

Hey toff, Whats up? free cialis trial
cialis over the counter france
safe website buy cialis
cialis over the counter at walmart

Utworzony: 2017-03-07 19:58:29 ~~Ueaafyj~~

Howdy friend how long does a 100mg viagra last for
viagra without a doctor prescription
gadhafi army viagra