2010-11-29

Lotnictwo - grudzień 2010

Lotnictwo – grudzień 2010, a w nim aktualności wojskowe, cywilne i kosmiczne.

Lotnictwo – to profesjonalny miesięcznik poświęcony przeszłości, teraźniejszości i perspektywom rozwojowym lotnictwa wojskowego oraz cywilnego i kosmonautyce. W czasopiśmie są prezentowane najważniejsze wydarzenia lotnicze z kraju i ze świata, analizy i artykuły poświęcone węzłowym problemom rozwoju lotnictwa i kosmonautyki, monografie statków powietrznych z licznymi zdjęciami, sylwetkami barwnymi i rysunkami, opisy linii lotniczych, sił powietrznych, jednostek lotniczych, operacji, bitew i walk, sylwetki ludzi lotnictwa, sprawozdania i relacje z najważniejszych imprez lotniczych. Silną stroną „Lotnictwa” jest szeroki zespół autorski, który gwarantuje rzetelność, różne punkty widzenia na omawiany temat oraz wysoki poziom prezentowanych treści.

W numerze grudniowym:
- Aktualności wojskowe, cywilne i z kosmosu
- Jaki samolot szkolno-bojowy dla Sił Powietrznych?
- Śmigłowiec S-70i Black Hawk odbył swój pierwszy lot w Polsce
- Międzynarodowe ćwiczenia lotnicze „NATO Tiger Meet 2010”
- Salon „Helitech Portugal 2010”
- Nowy Superjet to już nie Superjet
- 20 lat eksploatacji MD-11
- Grupa Lotnicza Policji Federalnej
- Samolot przeciwpartyzancki Air Tractor AT-802U
- 2. Skrzydło Lotnictwa Taktycznego
- Eurofighter Typhoon w Siłach Powietrznych Hiszpanii
- Siły Powietrzne Bułgarii
- Rakieta Proton – koń roboczy kosmonautyki
- Brewster F2A Buffalo (cz. II)
- Muzeum Republic of Singapore Air Force
- Grumman TBM-3E Avenger – jedyny taki samolot w Europie
- Stanisław Skarżyński w Wielkiej Brytanii 1940–1942


Jaki samolot szkolno-bojowy dla Sił Powietrznych?



Wprowadzenie do wyposażenia Sił Powietrznych wielozadaniowych samolotów myśliwskich F-16 Jastrząb postawiło przed systemem szkolenia lotniczego wymagania, którym nie mógł już sprostać dotychczas eksploatowany sprzęt. Na zdjęciu odrzutowy samolot szkolno-bojowy TS-11 Iskra. Fot. Jacek Fiszer

Ogłoszony we wrześniu br. przetarg na szesnaście samolotów szkolenia zaawansowanego (szkolno-bojowych) dla Sił Powietrznych powoli zbliża się do finału. Oferty złożyło pięć firm: koreańska Korea Aerospace Industries (T-50P Golden Eagle), brytyjska BAE Systems (Hawk AJT), włoska Alenia Aermacchi (M-346 Master), czeska Aero Vodochody (L-159T-1) i fińska Patria (Hawk Mk 51).

Międzynarodowe ćwiczenia lotnicze „NATO Tiger Meet 2010”



Dwumiejscowy wielozadaniowy samolot myśliwski JAS-39D Gripen, 9819, 211. eskadra taktyczna, Siły Powietrzne Republiki Czeskiej. Fot. Robin Polderman

211. eskadra Sił Powietrznych Republiki Czeskiej z bazy Caslav, operująca na wielozadaniowych myśliwcach Gripen, w dniu rozpoczęcia zlotu została mianowana pełnoprawnym członkiem stowarzyszenia NATO Tiger Association. Czesi zaskoczyli wszystkich zdobywając najbardziej prestiżowe trofeum przyznawane przez Stowarzyszenie – „Srebrnego Tygrysa”, wręczanego jednostkom, które podczas zlotu wykażą najbardziej „tygrysiego ducha”.

Nowy Superjet to już nie Superjet



4 listopada 2010 r. w Komsomolsku nad Amurem wystartował pierwszy samolot seryjny Suchoj Superjet 100 przeznaczony dla linii lotniczych Armavia. Samolot z numerem seryjnym 95007 nie miał jeszcze malowania; obecnie po pomalowaniu jest on już w Żukowskim pod Moskwą. Fot. Suchoj

Podczas spotkania dla prasy 28 października br. szef rosyjskiej Połączonej Korporacji Lotniczej, Aleksiej Fiodorow, poinformował o planowanych zmianach w przyjętej trzy lata temu strategii korporacji. Zmiany będą niedługo przedstawione radzie dyrektorów korporacji i do końca roku mogą być zatwierdzone. W skorygowanej strategii znajdzie się nowy program: Superjet New Generation. Trudno jednoznacznie ocenić tę wiadomość: z jednej strony nowy samolot to dobrze, ale z drugiej... „Zwykły” Suchoj Superjet 100 jest jeszcze niegotowy, a Suchoj już szykuje się do nowej wersji, która – jak jest właściwie zupełnie innym samolotem. Czyż uruchomienie nowego programu nie oznacza przyznania się do porażki?

20 lat eksploatacji MD-11



United Parcel Services użytkuje 38 samolotów MD-11F. Są to maszyny towarowe, głównie po przebudowie z samolotów pasażerskich. Fot. Piotr Piekut

Dwadzieścia lat temu, 20 grudnia 1990 r., fiński Finnair lotem z Helsinek na Teneryfę wprowadził samolot McDonnell Douglas (Boeing) MD-11 do służby. W tamtym czasie ten dobry pod względem wydajności samolot prezentował szczytowe osiągnięcia techniki lotniczej. Chociaż pod względem zasięgu i zużycia paliwa nie spełnił wszystkich oczekiwań pasażerskich linii lotniczych, to okazał się bardzo dobrym samolotem cargo. Potwierdza to liczba konwersji z wersji pasażerskich na towarowe. Spośród 200 zbudowanych samolotów MD-11 w eksploatacji pozostaje 189.

Grupa Lotnicza Policji Federalnej



Jednym z najważniejszych obowiązków lotników ze Szwadronu Lotniczego „Fuhlendorf” jest monitorowanie obszarów Bałtyku i Morza Północnego. Na zdjęciu śmigłowiec Bell 212 w trakcie nadzoru nad obszarem morskim. Fot. Marcus Fülber

Przygotowana do wykonywania szeregu różnorodnych zadań Grupa Lotnicza Policji Federalnej dysponuje jednocześnie rozwiniętą koncepcją szkolenia personelu latającego i technicznego oraz ma duże doświadczenie w obsłudze technicznej śmigłowców i dodatkowego wyposażenia, a także narodowej i międzynarodowej współpracy w dziedzinie bezpieczeństwa. Niemiecka Policja Federalna jest podległa Federalnemu Ministerstwu Spraw Wewnętrznych. W systemie bezpieczeństwa Republiki Federalnej Niemiec realizuje ona szeroki zakres różnorodnych zadań policyjnych uregulowanych przez Ustawę o Federalnej Policji, a także wieloma innymi postanowieniami o charakterze prawnym, jak Ustawa Pobytowa, Ustawa o Procedurze Azylowej, czy Ustawa o Bezpieczeństwie Lotniczym.

Samolot przeciwpartyzancki Air Tractor AT-802W



Samolot AT-802U po raz pierwszy oficjalnie zademonstrowano na salonie Paris Air Show w 2009 r. Fot. Air Tractor

Na współczesnym rynku samolotów bojowych znajdziemy aktualnie zaledwie kilkanaście liczących się modeli. Większość z nich jest rezultatem wieloletnich prac związanych z rozwojem konstrukcji. Maszyny te charakteryzują się też znaczną ceną jednostkową oraz skomplikowanymi czynnościami związanymi z obsługą techniczną i pilotażem. Stworzenie nowego samolotu przeznaczonego dla użytkownika wojskowego jest obecnie niezwykle rzadkim wydarzeniem, wartym poświęcenia mu baczniejszej uwagi, zwłaszcza, gdy nową maszyną jest samolot przeznaczony do wypełniania działań przeciwpartyzanckich.

2. Skrzydło Lotnictwa Taktycznego



Na podwieszeniach podskrzydłowych 4 i 6 wielozadaniowy samolot myśliwski F-16 Jastrząb najczęściej przenosi dodatkowe zbiorniki paliwa. Fot. Bartosz Bera

8 listopada 2006 r. w 31. Bazie Lotnictwa Taktycznego Poznań-Krzesiny wylądowały pierwsze dwa samoloty F-16 Jastrząb, dostarczone ze Stanów Zjednoczonych, w ramach kontraktu opiewającego na dostawę 48 najnowocześniejszych w Europie myśliwców. Ten dzień stał się dla Sił Powietrznych i ich sztandarowej jednostki – 2. Skrzydła Lotnictwa Taktycznego, momentem przełomowym. Najnowsze samoloty, najnowsze bazy, ale i ogrom nowych wyzwań. Cztery lata po tamtym pamiętnym wydarzeniu przyglądamy się bliżej jednostce, jej żołnierzom, myśliwcom i zadaniom.

Eurofighter Typhoon w Siłach Powietrznych Hiszpanii



Do chwili obecnej Hiszpania zdecydowała się na zakup 87 wielozadaniowych samolotów myśliwskich Eurofighter Typhoon, w tym 72 samoloty jednomiejscowe C.16 (EF2000) i 15 dwumiejscowych CE.16 (EF2000T). Fot. Jens Schymura

To pierwszy całkowicie nowy wielozadaniowy samolot myśliwski, na którym latamy. EF-18 Hornet wylatał wiele tysięcy godzin, nim został wprowadzony do służby w Ejercito de l’Aire, a wszystko co związane z Eurofighterem jest dla nas nowe – powiedział jeden z pilotów samolotów myśliwskich EF-18 Hornet, z dywizjonu 113 Escuadrón, po wykonaniu lotu na Eurofighterze w skrzydle ALA 11 w bazie Morón w kwietniu 2005 r. Był to pilot pierwszej jednostki operacyjnej Eurofighterów Sił Powietrznych Hiszpanii, która otrzymała pierwsze tego typu myśliwce, w Hiszpanii nazywane C.16 Tifon, w październiku 2003 r.

Siły Powietrzne Bułgarii



Samolot myśliwski MiG-29 uzbrojony w dwa kierowane pociski rakietowe „powietrze–powietrze” średniego zasięgu R-27R i cztery małego zasięgu R-60MK. Fot. Séan Wilson/Prime Images

Po upadku systemu komunistycznego Bułgaria miała poważne trudności z przystosowaniem do systemu wolnorynkowego. Trudności ekonomiczne pociągnęły za sobą drastyczne cięcia budżetowe, więc zamknięto wiele baz lotniczych, a większość samolotów i śmigłowców bojowych wycofano z eksploatacji. Pomimo tych trudności Siły Powietrzne Bułgarii zdołały się stopniowo przetransformować w formację zbudowaną według zachodnich wzorców. W kwietniu 2004 r. Bułgaria osiągnęła jeden ze swoich głównych celów strategicznych, kraj ten stał się bowiem członkiem Sojuszu Północnoatlantyckiego.

Rakieta Proton – koń roboczy kosmonautyki



Rakieta nośna Proton w drodze na stanowisko startowe. Fot. Internet

45 lat temu, 16 lipca 1965 r., o godzinie 11:16 czasu uniwersalnego, z wyrzutni numer 23 (lewej) kompleksu startowego numer 81 w Bajkonurze, wystartowała po raz pierwszy nowa, ciężka radziecka rakieta nośna, nazwana Proton. Wyniosła ona na orbitę o pułapie 183–589 km i nachyleniu płaszczyzny do równika 63,44° satelitę naukowego o tej samej nazwie, mającego, jak podano, masę 12,2 t. Dopiero prawie ćwierć wieku później cała prawda o tym starcie, a przede wszystkim o samej rakiecie nośnej Proton, która po wielu modyfikacjach jest używana do dziś, wyszła na jaw.

Brewster F2A Buffalo (cz. II)



Chorąży Ilmari Juutilainen przy samolocie myśliwskim Brewster Model 239 z okazji uzyskania na nim dwudziestego zwycięstwa powietrznego (w okresie od 9 lipca 1941 r. do 28 marca 1942 r.). Ogółem w czasie drugiej wojny światowej Juutilainen uzyskał 94 zwycięstwa powietrzne, w tym 34 na myśliwcu Brewster Model 239. Fot. Internet

Do grudnia 1942 r., bezlitosne tempo operacji na froncie sowiecko-fińskim spowodowało wykruszanie się sprzętu. Dziesięć Brewsterów stracono w walkach, a kilka innych spisano na straty wskutek wypadków lotniczych. Spowodowało to reorganizację Lelv 24 jako trzyeskadrowego dywizjonu, tak by każdą eskadrę wyposażyć w osiem maszyn. 11 lutego 1943 r., stacjonująca w Suulajärvi jednostka była dowodzona wciąż przez ppłk. Gustafa Magnussona, 1. eskadrę objął kpt. Jorma Servano, 2. eskadrę por. Iikka Törrönen, 3. eskadrę kpt. Jorma Karhunen.

Muzeum Republic of Singapore Air Force



Wejście do Muzeum Sił Powietrznych Republiki Singapuru. Fot. Michał Petrykowski/Lotnictwo.net

Położony na wyspie Singapur, odgrodzony cieśniną od południowej części Półwyspu Malajskiego, to najmniejszy kraj Azji południowo-wschodniej. Pomimo niewielkiej powierzchni specyficzne uwarunkowania geopolityczne sprawiły, że państwo, które pełną niepodległość uzyskało dopiero w 1965 r., wyróżnia się dziś silnymi i doskonale wyposażonymi siłami powietrznymi, a jakie były tego początki?

Grumman TBM-3E Avenger – jedyny taki samolot latający w Europie



Samolot torpedowo-bombowy bazowania pokładowego Grumman TBM-3E Avenger. Fot. Stefan Degraef/Edwin Borremans

Mimo, że Szwajcaria jest znana w świecie jako państwo położone wśród wysokich Alp i bez dostępu do morza, to właśnie w tym kraju znajduje się jedyny zachowany do dziś europejski samolot torpedowo-bombowy bazowania pokładowego Avenger, zakupiony przez szwajcarskiego biznesmena i miłośnika samolotów Charlesa Trachsela. Obecnie wygląda on piękniej niż kiedykolwiek, nosząc barwy francuskiego lotnictwa morskiego oraz szwajcarską rejestrację HB-RDG i niewątpliwie jest wielką atrakcją lotniczą.

Stanisław Skarżyński w Wielkiej Brytanii 1940–1942



Kapitan pilot Stanisław Skarżyński w czasie służby w 1. pułku lotniczym w Warszawie. Fot. arch. Wojciecha Sankowskiego

Pułkownik pilot Stanisław Skarżyński jest być może najsłynniejszym polskim lotnikiem. Sławę w kraju zdobył lotem dookoła Afryki na samolocie PZL Ł.2 w 1931 r., nieśmiertelność w światowym lotniczym panteonie zaś dał mu samotny przelot na RWD-5bis przez Atlantyk w 1933 r. Po tym wyczynie z miejsca stał się bohaterem narodowym, a jego kariera rozwijała się błyskawicznie. W chwili wybuchu drugiej wojny światowej był szefem sztabu lotnictwa Armii „Pomorze”…

Ocena:  
( 6 )      nie oceniany
  Opinii:  

32

  

Dodaj swoją opinię

Utworzony: 2015-01-23 19:23:49 ~~Rosa~~

A million thanks for posting this inamorftion.

Utworzony: 2015-01-21 04:39:18 ~~Pamela~~

With havin so much written coetnnt do you ever run into any problems of plagorism or copyright violation? My website has a lot of unique coetnnt I've either written myself or outsourced but it seems a lot of it is popping it up all over the web without my authorization. Do you know any solutions to help prevent coetnnt from being ripped off? I'd really appreciate it.

Utworzony: 2015-01-20 07:51:33 ~~Koray~~

I definitely liked this blog. I aussme your content is actually definitely excellent. However I realized that the write-up title a little mundane! I believe you really could enhance on the title by referencing just how the leading bloggers execute it. This is actually a shame that you really don't acquire enough direct exposure merely because of your blog post titles. Also, why is there so many spammers posting on the blog?

Utworzony: 2013-06-10 04:22:58 ~~Chelsi~~

cialis sales 8[[ auto insurance quotes    new york car insurance :-[[[ online life insurance %-DDD viagra =]

Utworzony: 2013-06-04 12:15:01 ~~Nettie~~

cheap auto insurance %OO sildenafil citrate 100 mg awory auto insurance quotes 4302 auto insurance quotes zmgau cialis %-PPP