2010-01-06

Lotnictwo- styczeń 2010

Lotnictwo – to profesjonalny miesięcznik poświęcony przeszłości, teraźniejszości i perspektywom rozwojowym lotnictwa wojskowego oraz cywilnego i kosmonautyce. W czasopiśmie są prezentowane najważniejsze wydarzenia lotnicze z kraju i ze świata, analizy i artykuły poświęcone węzłowym problemom rozwoju lotnictwa i kosmonautyki, monografie statków powietrznych z licznymi zdjęciami, sylwetkami barwnymi i rysunkami, opisy linii lotniczych, sił powietrznych, jednostek lotniczych, operacji, bitew i walk, sylwetki ludzi lotnictwa, sprawozdania i relacje z najważniejszych imprez lotniczych, Silną stroną "Lotnictwa" jest szeroki zespół autorski, który gwarantuje rzetelność, różne punkty widzenia na omawiany temat oraz wysoki poziom prezentowanych treści.

W numerze styczniowym:
- Aktualności wojskowe, cywilne i kosmiczne
- Instytut Lotnictwa i Obrony Powietrznej Akademii Obrony Narodowej
- Boeing 787 Dreamliner oblatany
- Długoterminowa prognoza Airbusa dla rynku polskiego
- Polska w Centralnym Biurze Opłat Transportowych
- Siły Powietrzne i Kosmiczne Sił Obronnych Izraela (cz. I)
- Falcon Air Meet 2009
- Fliegerschissen Axalp 2009
- Plakat – Eurocopter AS.532UL Cougar
- Air Show po japońsku
- B-52 Thunder & Litening II
- H-2B i HTV – kosmiczne debiuty Japonii
- Batajnica Air Show 2009
- Muzeum Lotnicze w Belgradzie
- Heinkel He 219 Uhu (cz. II)
- Pluton Lotniczy Warszawskiej Brygady Pancerno-Motorowej we wrześniu 1939 r.
- Focke-Wulf Fw 44J Stieglitz odbudowany w Niemczech
- Generał brygady nawigator Władysław Jagiełło
- 15 lat Warszawsko-Mazowieckiego Oddziału Stowarzyszenia Seniorów Lotnictwa Wojskowego RP


Instytut Lotnictwa i Obrony Powietrznej Akademii Obrony Narodowej




Wielozadaniowy samolot myśliwski F-16C Jastrząb w locie – zwraca uwagę podwieszony na centralnej belce podkadłubowej zasobnik rozpoznania obrazowego Goodrich DB-110. Fot. 10. Eskadra Lotnictwa Taktycznego

Ostatnie przemiany w Akademii Obrony Narodowej wpłynęły na organizację i działalność Instytutu Lotnictwa i Obrony Powietrznej. Instytut zachował znaczną część potencjału naukowego i dydaktycznego dawnego Wydziału Lotnictwa i Obrony Powietrznej, ale nie ma pracowników administracyjnych i pomocniczych. W związku z przyjętym programem oszczędnościowym, z pracujących obecnie w Instytucie dwudziestu dwóch cywilnych i wojskowych nauczycieli akademickich, pozostanie w nowym roku osiemnastu. Dziś Instytut Lotnictwa i Obrony Powietrznej tworzą Zakłady: Lotnictwa, Obrony Powietrznej, Systemów Dowodzenia Sił Powietrznych oraz Działań Sił Powietrznych.


Boeing 787 Dreamliner oblatany



Dreamliner ma zapewnić liniom lotniczym do 45% więcej ładowności, a pasażerom innowacyjne rozwiązania w środku samolotu, takie jak czystsze powietrze, większe okna, więcej przestrzeni na bagaże, ulepszone oświetlenie oraz inne udogodnienia, wprowadzone z myślą o nich. Jednocześnie będzie on zużywał o 20% paliwa mniej niż inne produkowane dziś samoloty o podobnych wymiarach. Fot. Boeing

Długo oczekiwany pierwszy lot najnowszego samolotu pasażerskiego Boeing 787 Dreamliner, odbył się 15 grudnia 2009 r. Mimo niezbyt sprzyjających warunków atmosferycznych, napędzany turbowentylatorowymi silnikami Rolls-Royce Trent 1000 pierwszy prototyp 787-881 (ZA001, rejestracja N787BA, numer fabryczny 40690/1) wystartował z pasa 32L lotniska fabrycznego Paine Field w Everett w stanie Waszyngton o godzinie 10.27 czasu lokalnego (19.27 czasu polskiego). W pierwszym locie, trwającym 3 godziny i 5 minut za sterami samolotu zasiadali Michael Carriker (szef pilotów doświadczalnych Boeinga) oraz Randall Neville.


Długoterminowa prognoza Airbusa dla rynku polskiego



Przy wysokich cenach paliw wymiana floty samolotów starszej generacji na maszyny nowoczesne może stać się pilną koniecznością. Na zdjęciu flota narodowego przewoźnika PLL LOT przed warszawskim terminalem. Fot. Jerzy Liwiński

Airbus prognozuje, że w ciągu najbliższych dwudziestu lat liczba samolotów komunikacyjnych, konieczna do obsłużenia ruchu pasażerskiego w Polsce, zwiększy się trzykrotnie z obecnego poziomu 67 samolotów do 198 w 2028 r. Linie lotnicze zakupią 166 nowych samolotów (o wartości 13 miliardów dolarów), w tym: 148 wąskokadłubowych i 18 szerokokadłubowych. Głównymi czynnikami napędzającymi popyt będzie wzrost ruchu lotniczego i rozwój siatki połączeń, ekspansja niskokosztowych linii lotniczych, a także konieczność wymiany starszych typów samolotów na bardziej nowoczesne, ekonomiczne i ekologiczne.


Polska w Centralnym Biurze Opłat Transportowych



Wielostronny system opłat trasowych został utworzony na mocy Umowy Wielostronnej w sprawie Opłat Trasowych sporządzonej w Brukseli 12 lutego 1981 r. Fot. Jerzy Liwiński

Od 1 września 2004 r. Polska jest pełnoprawnym członkiem Europejskiej Organizacji ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej – EUROCONTROL (European Organisation for the Safety of Air Navigation), chociaż warto podkreślić, że z organizacją tą kraj nasz współpracuje de facto już od 1996 r. Jedną z konsekwencji członkostwa w EUROCONTROL jest również wejście do centralnego systemu opłat trasowych zarządzanego przez Centralne Biuro Opłat Trasowych – CRCO (Central Route Charges Office) – jednostki organizacyjnej EUROCONTROL. Przy czym na mocy dwustronnego porozumienia zawartego pomiędzy Rzeczpospolitą Polską a EUROCONTROL kraj nasz zastrzegł sobie okres przejściowy pełnej integracji do 31 grudnia 2007 r.


Siły Powietrzne i Kosmiczne Sił Obronnych Izraela (cz. I)



Samolot myśliwsko-bombowy F-16I Sufa – najnowszy nabytek izraelskiego lotnictwa wojskowego, w którym zwraca uwagę wyjątkowo duży udział wyposażenia lokalnej produkcji. W latach 2004–2008 zbudowano 102 samoloty tego typu. Fot. USAF

Od chwili powstania Siły Powietrzne Izraela odgrywały decydującą rolę w systemie obronnym państwa, a dzięki jakości wyszkolenia i śmiałym operacjom zdobyły sobie uznanie na całym świecie. Kluczem ich sukcesu, ale także innych części składowych Sił Obronnych Izraela – Sił Lądowych i Sił Morskich, była i jest konieczność wspólnej obrony przed nieprzyjaciółmi „opierając się plecami o morze”. Rezygnacja z oporu nie jest możliwa, ponieważ klęska oznaczałaby upadek państwa i koniec dla jego obywateli. Ta właśnie motywacja była, jest i będzie „tajną” bronią Izraelczyków.


Falcon Air Met 2009



Wielozadaniowe samoloty myśliwskie F-16CJ Viper z 157. Dywizjonu z 169. Skrzydła Myśliwskiego Powietrznej Gwardii Narodowej stanu Południowa Karolina gotowe do kolejnego wylotu w ramach międzynarodowych ćwiczeń „Falcon Air Met 2009”. Fot. Stefan Degraef/Edwin Borremans

Jednym z najlepszych sposobów budowania bezpieczeństwa międzynarodowego są wielonarodowe ćwiczenia wojskowe, w których poszczególni żołnierze ściśle ze sobą współpracują, poznają się, zaprzyjaźniają, wymieniają doświadczenia. Taki właśnie model ćwiczenia został przyjęty w lotniczym taktyczno-bojowym ćwiczeniu „Falcon Air Meet 2009”, które odbyło się w Królestwie Jordanii, pod osobistym patronatem jego wysokości księcia Feisala Bin Al Husseina. W ćwiczeniu tym udział wzięły wydzielone komponenty z amerykańskich, belgijskich i jordańskich sił powietrznych.


Fliegerschissen Axalp 2009



Szwajcarscy piloci ze względu na geografię kraju, są doskonale przygotowani do operowania w górach, co systematycznie demonstrują w czasie otwarcia sezonu szkoleniowego w atakowaniu obiektów naziemnych na poligonie Axalp. Fot. Remko van de Bunt

Jak co roku pierwsza połowa października ściąga na alpejskie zbocza w rejonie Brienz rzesze entuzjastów lotnictwa. Powodem tego jest niewielki, położony w dolinie pomiędzy alpejskimi szczytami, poligon Axalp-Ebenfluh. Jeszcze do niedawna nazwa Axalp bardziej kojarzyła mi się z małym kurortem narciarskim niż z lotnictwem. Na tym właśnie poligonie, co roku odbywa się ćwiczenie połączone z pokazem, „Fliegerschiessen Axalp”. W ramach ćwiczenia samoloty myśliwskie F/A-18 Hornet i F-5 Tiger II ostrzeliwują z działek obiekt naziemny, śmigłowce zaś wykonują zadania związane z ratownictwem lotniczym. Poza tym dla zgromadzonej publiczności występuje zespół akrobacyjny „Patrouille Suisse” i odbywa się pokaz skoków spadochronowych.


Pokazy lotnicze po japońsku



Morski samolot patrolowy i zwalczania okrętów podwodnych Kawasaki Heavy Industries (lic. Lockheed) P-3C Orion. Fot. Remko van de Bunt

Siły Samoobrony Japonii – JSDF (Japan Self-Defense Forces) organizują dni otwarte w bazach i koszarach w ciągu całego roku. W czasie weekendu 17 i 18 października 2009 r. dni otwarte zorganizowano w bazach Hachinohe i Misawa, co dało niecodzienną możliwość obejrzenia samolotów i śmigłowców z różnych rodzajów japońskich sił zbrojnych: Morskich Sił Samoobrony – JMSDF (Japan Maritime Self-Defence Force), Powietrznych Sił Samoobrony – JASDF (Japan Air Self-Defense Force) i Lądowych Sił Samoobrony – JGSDF (Japan Ground Self-Defence Force). Dodatkowo w Misawie pojawiły się samoloty z US PACAF (US Pacific Air Forces).


B-52 Thunder & Litening II



Dzięki dostosowaniu B-52H Stratofortress do przenoszenia optoelektronicznego zasobnika obserwacyjno-celowniczego Litening II oraz najnowocześniejszego uzbrojenia kierowanego załogi 93. Dywizjonu Bombowego mają możliwość prowadzenia unikalnych misji bojowych. Fot. Kevin Jackson/Erick Roelofs

Pozostający w wyposażeniu już blisko pięćdziesiąt lat B-52H Stratofortress jest najstarszym samolotem Sił Powietrznych USA. Dla zabezpieczenia operowania 76 B-52H Superfortress w 2008 r. wycofano osiemnaście bombowców tego typu, zwalniając fundusze na poprawę utrzymania samolotów pozostających w służbie, które mają zostać ostatecznie wycofane dopiero w 2040 r. Oto reportaż Kevina Jacksona i Erika Roelofsa, którzy udali się do Luizjany, by przekonać się osobiście, jak 93. Dywizjon Bombowy Rezerw Sił Powietrznych USA przekształcił B-52H Stratofortress ze strategicznego bombowca – nosiciela broni jądrowej w samolot do precyzyjnych uderzeń konwencjonalnych.


H-2B i HTV – dwa kosmiczne debiuty Japonii



Widok na automatyczny statek transportowy HTV-1 w chwilę po odłączeniu od Międzynarodowej Stacji kosmicznej ISS. Fot. JAXA

10 września 2009 r. to data ważna zarówno dla Japońskiej Agencji Aerokosmicznej JAXA, jak i dla Międzynarodowej Stacji Kosmicznej ISS. W jednej chwili na scenie pojawiła się nowa, największa z dotychczasowych japońska rakieta nośna H-2B, a także jej ładunek użyteczny – automatyczny statek transportowy HTV. Wraz z rosyjskimi Progressami M i europejskimi ATV, a w przyszłości także statkami Dragon i Cygnus budowanymi przez firmy amerykańskie, w pełni przejmie możliwości logistyczne amerykańskich wahadłowców, którym pozostało już jedynie kilkanaście miesięcy eksploatacji.


Batajnica Air Show 2009



Samolot myśliwsko-bombowy J-22 Orao – wspólne dzieło lotniczego przemysłu jugosłowiańskiego i rumuńskiego. Fot. Stuart Haigh

13 września 2009 r. w bazie Sił Powietrznych Serbii – Batajnica, odbyły się międzynarodowe pokazy lotnicze Batajnica Air Show 2009. Wielkością i ilością prezentowanych statków powietrznych nie mogły się one równać z polskimi pokazami Air Show 2009 w Radomiu, ale serbskie lotnictwo wojskowe pozostaje jednym z najmniej znanych w Europie i dlatego warto poświęcić mu nieco więcej uwagi, tym bardziej, że był to pierwszy pokaz tego typu od czasu wojen w dawnej Jugosławii, zorganizowany na taką skalę.


Muzeum Lotnictwa w Belgradzie



Pierwszy jugosłowiański odrzutowiec, samolot 451M z jednym działkiem kal. 20 mm pod kadłubem. W tle stoi jego tłokowy poprzednik 451. fot. Piotr Butowski

Muzeum Lotnictwa (Muzej Wazduchoplowstwa) w Belgradzie, a dokładnie – na skraju podbelgradzkiego portu lotniczego im. Nikola Tesli (serbskiego wynalazcy, m.in. radia) powstało w 1957 r. Obecnie w zbiorach muzeum jest ponad 200 samolotów, śmigłowców i szybowców, 130 silników lotniczych, a także 200 tys. fotografii oraz 20 tys. książek i dokumentów. Muzeum podzielono na dwie części: ekspozycję wewnętrzną umieszczoną w specjalnym oszklonym budynku w kształcie latającego spodka kosmitów (budynek powstał w 1989 r.) oraz ekspozycję zewnętrzną.


Heinkel He 219 Uhu (cz. II)



Ponieważ pierwsze serie stacji radiolokacyjnych FuG 220 Lichtenstein SN-2 miały zbyt dużą minimalną odległość wykrycia celu, na nocnych myśliwcach He 219A-0 musiały one być uzupełnione radarem FuG 212 Lichtenstein C-1, z charakterystycznym centralnym układem antenowym.

Historia zastosowania bojowego nocnego samolotu myśliwskiego He 219 nierozerwalnie wiąże się z I/NJG 1, jedną z najbardziej zasłużonych jednostek Nachtjagdwaffe. Otrzymała ona niemal wszystkie zbudowane samoloty tego typu. W czerwcu 1944 r. nocne myśliwce He 219 odniosły czterdzieści sześć zwycięstw powietrznych, którego to wyniku nie udało się już pobić do końca wojny. Dziś, głównie dzięki opracowaniu „Nachtjagd – War Diaries” autorstwa Dr. Theo E. W. Boitena i Rodericka J. MacKenzie, możemy zidentyfikować większość alianckich samolotów, które stały się ofiarami He 219.


Pluton Lotniczy Warszawskiej Brygady Pancerno-Motorowej we wrześniu 1939 r.



Samolot rozpoznawczo-bombowy PZL-23 Karaś był koniem roboczym polskiego lotnictwa wojskowego we wrześniu 1939 r. W walkach utracono około dziewięćdziesięciu procent samolotów tego typu. Był to najwyższy stopień strat samolotów jednego typu. Fot. zbiory T. Kopańskiego

Warszawska Brygada Pancerno-Motorowa – była wielką jednostką pancerno-motorową Wojska Polskiego, za której początek uznaje się decyzję Ministra Spraw Wojskowych, gen. dyw. Tadeusza Kasprzyckiego, z 6 czerwca 1939 r. o zmotoryzowaniu 1. pułku strzelców konnych, który miał być podstawową jednostką warszawskiej brygady. 10 czerwca 1939 r. płk dypl. Stefan Rowecki (wcześniej dowódca piechoty dywizyjnej 2. Dywizji Piechoty Legionów) został mianowany dowódcą WBPM i ten dzień należy uznać za datę powstania warszawskiej brygady. Była ona polską brygadą zmotoryzowaną, drugą i ostatnią z brygad tego typu w składzie Wojska Polskiego we wrześniu 1939 r.


Focke-Wulf Fw 44J Stieglitz odbudowany w Niemczech



Na początku 2005 r. trzech członków stowarzyszenia „Quax-Fliegerverein” przystąpiło do odbudowy, odrestaurowania do autentycznego wyglądu i przywrócenia zdolności do latania samolotu Fw 44J Stieglitz. Fot. Stefan Degraef/Edwin Borremans

Erich Brunotte jest obecnie najstarszym, aktywnym, członkiem stowarzyszenia „Quax-Fliegerverein”, mającego siedzibę na lotnisku Hamm-Lippewiesen (Westfalia), które zajmuje się odbudową kilkunastu legendarnych samolotów oraz szybowców i posiada ponad trzydziestu aktywnych członków oraz ponad stu wspierających ich entuzjastów lotnictwa. Na początku 2008 r. stowarzyszenie świętowało ukończenie odbudowy, zbudowanego w latach czterdziestych ubiegłego wieku samolotu szkolnego Focke-Wulf FW 44J Stieglitz, który otrzymał malowanie honorujące najstarszego członka stowarzyszenia, który wykonywał loty bojowe w czasie drugiej wojny światowej w Jagdgeschwader 54 „Grünherz” na froncie wschodnim oraz nad Niemcami.


Generał brygady nawigator Władysław Jagiełło



W ubiegłym roku przypadała dziewięćdziesiąta rocznica urodzin generała Władysława Jagiełły i siedemdziesiąta, kiedy z bronią w ręku stanął w obronie kraju we wrześniu 1939 r., a później walczył w powstaniu warszawskim. Po wojnie był dowódcą i wychowawcą wielu pokoleń lotników.

Generał W. Jagiełło należał do najzdolniejszych powojennych sztabowych oficerów lotnictwa. Jako pełniący obowiązki szefa sztabu, a później szefa sztabu OSL w Dęblinie należał do grona najbardziej zasłużonych dla jej rozwoju. Zajmując stanowisko szefa sztabu 5. DLM był współorganizatorem i współtwórcą jej sukcesów, jako pierwszej dywizji wyposażonej w samoloty odrzutowe. Będąc szefem sztabu WL i OPL OK, a później Inspektoratu Lotnictwa, starał się wypracować własne, polskie wzorce w służbie sztabów i procedurach dowodzenia. Był współorganizatorem nowego systemu OPL OK wprowadzonego w końcu lat pięćdziesiątych. Czasowo pełnił nawet nieformalnie funkcję dowódcy WL i OPL OK. Walczył o zachowanie Inspektoratu Lotnictwa jako centralnej instytucji kierującej sprawami lotnictwa. W okresie sprawowania funkcji prezesa Aeroklubu PRL był cenionym działaczem Federation Aeronautique Internationale (m.in. przez dwie kadencje piastował funkcję wiceprezydenta Międzynarodowej Federacji Lotniczej).


15 lat Warszawsko-Mazowieckiego Oddziału Stowarzyszenia Seniorów Lotnictwa Wojskowego RP



Szef sztabu Sił Powietrznych generał dywizji nawigator doktor Krzysztof Załęski składa na ręce p.o. Prezesa Warszawsko-Mazowieckiego Oddziału SSLW RP Jerzemu Machurze gratulacje z okazji piętnastolecia oddziału i życzy mu dalszych sukcesów w integrowaniu środowiska.

17 listopada 2009 r. na uroczystym okolicznościowym zebraniu uczczono piętnastolecie działalności Warszawsko-Mazowieckiego Oddziału Seniorów Lotnictwa Wojskowego RP (SSLW RP), Jednego z największych i najbardziej aktywnych oddziałów stowarzyszenia. W zebraniu uczestniczył Prezes Zarządu Głównego SSLW RP – generał dywizji w stanie spoczynku pilot Franciszek Macioła oraz wielu zaproszonych gości. Nie szczędzono pochwał, były gratulacje i wyróżnienia dla zarządu i członków oddziału, a przede wszystkim oceniono i doceniono działalność i osiągnięcia Warszawsko-Mazowieckiego Oddziału SSLW RP.



Ocena:  
( 3 )      nie oceniany
  Opinii:  

212

  

Dodaj swoją opinię

Utworzony: 2017-04-21 13:23:48 ~~Cesmah~~

Zithromax Allergic Reaction Rash cialis price Propecia With Recipes Cialis Come Viagra cialis buy online Levitra Beneficios Indicaciones De Propecia buy cialis direct cheap isotretinoin curacne next day Viagra Sales In Canada cialis Bentyl In Internet Tablets Levitra Savings Card viagra prescription Cialis Nebenwirkungen Durchfall Buy Atomoxetine Online India buy cialis 5mg Tadalafil Generic Viagra Generique Livraison Rapide viagra Kamagra Paypal Posologia Propecia Generico online pharmacy Retin A Gel 0.1 Without Prescription Clomid Et Fertilite cialis Cialis Hello Big Boy Effect Cephalexin How Long Work rx canada pharmacy accutane Comprar Priligy Generico Espana Vente Baclofen 10mg cialis online pharmacy Viagra France Livraison Rapide Keflex For Std cialis price Cooper Pharma Viagra Wirkung Von Viagra Wiki viagra buy accutane uk online Cialis Meilleur Prix cialis online pharmacy Come Comprare Il Viagra In Farmacia Levitra Drug Interactions viagra Lioresal Vente 10mg Prezzi Cialis Generico Buy Viagra Ciprofloxacin Interaction With Amoxicillin Kamagra Contrareembolso Disfuncion Erectil acheter du viagra sans prescription en caen Discount Fedex Elocon Buy Mastercard Store Viagra Homme Heureux viagra prescription Peut On Acheter Cialis Sans Ordonnance En Pharmacie Rio Rico Pharmacy Cheap Cialis Propecia Mental Problems Le Iene Viagra On Line non prescription prozac canada online Cheap No Perscription Viagra Generique Du Viagra Au Maroc viagra Antabuse Online Pay With Paypal Cialis Generic Prices pharmacie propecia pas cher Amoxicilline 500 Alcool Zithromax And Alcohol Cheap Viagra Cheap Flagyl In Irving Where To Purchase Secure Ordering Fedex Amoxicilina Medicine priligy forum Discounts On Effexor isotretinoin in us mastercard accepted cialis Amoxicillin Buy Uk Propecia Generico Farmacia viagra Cialis Generic Forum Levitra Sans generic cialis How To Make Amoxicillin Best On Line Viagra Sellers Buy Viagra Levitra Order Acheter Acyclovir 800 Mg Cheap Cialis Free Viagra Samples Prescription

Utworzony: 2017-03-23 19:04:26 ~~ventolin~~

Albuterol HFA is the prescription of inhaled drug that is used to treat or prevent the age of four or more human bronchial reversible obstructive pulmonary disease. albuterol, bronchospasm (EIB) for up to 4 years of age or older. administration to a patient. Ventolin HFA is not known whether it is safe and effective in less than 4 years of age.

Utworzony: 2017-03-20 21:48:23 ~~ventolin hfa 90 mcg inhaler~~

Ventolin HFA is a prescription inhaled drug used to treat or prevent bronchospasm in people aged 4 years and older with reversible obstructive airways disease. albuterol inhaler is also used to prevent physical exercise of bronchospasm (EIB) in patients 4 years of age or older. It is not known whether Ventolin HFA is safe and effective in children under 4 years of age.

Utworzony: 2017-03-12 21:05:56 ~~Siamuek~~

Learn the different ways to dossier a grouse about Medicare, viagra cost without insurance depending on what your kick is about. You can submit feedback hither your Medicare fitness blueprint or preparation drug system shortly to Medicare using the online grouse form.

Utworzony: 2017-03-10 12:07:18 ~~Kccyl78~~

Oh my God, its you! is viagra better than cialis
generic cialis at walmart
cialis looks like
generic cialis at walmart