2009-08-03

Lotnictwo – sierpień 2009

Lotnictwo – to profesjonalny miesięcznik poświęcony przeszłości, teraźniejszości i perspektywom rozwojowym lotnictwa wojskowego oraz cywilnego i kosmonautyce. Ukazuje się od 1998 r. (pierwotny tytuł – „Lotnictwo Wojskowe”). W czasopiśmie prezentowane są najważniejsze wydarzenia lotnicze z kraju i ze świata, analizy i artykuły poświęcone węzłowym problemom rozwoju lotnictwa i kosmonautyki, monografie statków powietrznych z licznymi zdjęciami, sylwetkami barwnymi i rysunkami, opisy linii lotniczych, sił powietrznych, jednostek lotniczych, operacji, bitew i walk, sylwetki ludzi lotnictwa, sprawozdania i relacje z najważniejszych imprez lotniczych, Silną stroną „Lotnictwa” jest szeroki zespół autorski, który gwarantuje rzetelność, różne punkty widzenia na omawiany temat oraz wysoki poziom prezentowanych treści.

W numerze sierpniowym:

1. Aktualności wojskowe, cywilne i kosmiczne
2. „F-16 Solo Display Team” w nowych barwach
3. Volkel Open Day 2009
4. Yuma Airshow 2009
5. VI Małopolski Piknik Lotniczy
6. Długoterminowa prognoza rynku Boeinga
7. Paris Air Show 2009
8. 1Taktyczne Skrzydło Myśliwskie Królewskich Sił Powietrznych Bahrajnu
9. Samolot szkolno-bojowy BAE Systems Hawk
10. Zespół Akrobacyjny RAF „Red Arrows” bez tajemnic
11. Hubble Space Telescope (cz. I)
2. Junkers Ju 90 i Ju 290
13. Operacja “Most I, II i III” (cz. I)
14. Generał bryg. pil. dr Edward Hyra

„F-16 Solo Display Team” w nowych barwach


Kapitan Ralph „Sheik” Aarts i jego fantazyjnie pomalowany F-16AM Block 20 MLU będą jedną z gwiazd XI Międzynarodowych Pokazów Lotniczych w Radomiu. Fot. Joris van Boven

Jednym z gości na XI Międzynarodowych Pokazach Lotniczych w Radomiu będzie zespół demonstracyjny Królewskich Sił Powietrznych Holandii, używający srebrnoszarego wielozadaniowego samolotu bojowego F-16AM Block 20 MLU o numerze bocznym J-015. Kapitan Ralph „Sheik” Aarts wykonujący akrobację na specjalnie pomalowanym F-16 lata na tym typie samolotu od ukończenia szkoły lotniczej w 1997 r. i ma na nim nalot ponad 1500 godzin. To już trzeci sezon, w którym będzie on demonstrował kolorowego F-16 na różnych pokazach i imprezach lotniczych.

Volkel Open Day 2009


Efektowna mijanka samolotów Alpha Jet reprezentacyjnego zespołu akrobacyjnego Sił Powietrznych Francji - „Patrouille de France”. Fot. Piotr Abraszek

Każdego roku pod koniec czerwca w Holandii są organizowane międzynarodowe pokazy lotnicze. Ich miejscem jest jedna z dwóch baz lotniczych, w której stacjonują wielozadaniowe samoloty bojowe F-16 - Leeuwarden lub Volkel. W tym roku pokazy miały miejsce w Volkel. Bardzo widowiskowym punktem była prezentacja możliwości holenderskich sił powietrznych zwana „Air Power Demo” czyli start i atak szesnastu F-16 na obiekt naziemny zlokalizowany między pasem a drogą kołowania. Samoloty nadlatywały czwórkami z czterech kierunków mijając się na bardzo małej wysokości. Po ataku samolotów, do akcji przystąpiły śmigłowce: szturmowe AH-64D osłaniały ogniem operację załadunku desantu na średnie śmigłowce transportowe Cougar oraz podwieszenie ładunku w postaci pojazdu terenowego pod ciężki śmigłowiec transportowy Chinnok.

Yuma Airshow 2009


Wielozadaniowy samolot bojowy Lockheed Martin F-16C Viper we wspólnym locie z samolotem myśliwskim z lat drugiej wojny światowej North American P-51D Mustang. Fot. Remko van de Bunt


Czyste błękitne niebo oraz dość umiarkowana jak na Arizonę temperatura +28oC zapowiadały piękną pogodę zwiastującą nadejście wiosny. Tego dnia, 14 marca 2009 r., odbywały się obchody pięćdziesiątej rocznicy powstania Bazy Lotnictwa Piechoty Morskiej Yuma. Jubileuszowy Airshow, w istocie organizowany po raz czterdziesty siódmy, pobił wszelkie rekordy pod względem ilości zgromadzonych widzów (na uroczystość tę przybyło około 37 tys. osób). Wielkim finałem Yuma Airshow 2009 była podjęta próba bicia rekordu i wpisu do Księgi Guinessa największej ściany ognia. Ściana ognia pojawiła się w momencie, gdy przy akompaniamencie zawołania „Tora, Tora, Tora” zainscenizowano scenę ataku na bazę Pearl Harbor, z udziałem samolotów stylizowanych na japońskie. Miała ona długość ponad 3000 m, a wysokość płomieni – z licznymi wybuchami – osiągnęła 50 m na pełne 5 s.

VI Małopolski Piknik Lotniczy


Jurgis Kairys i jego samolot akrobacyjny Su-31 w locie odwróconym na wysokości zaledwie kilku metrów nad ziemią Fot. Paweł Bondaryk

Tradycyjnie największymi atrakcjami krakowskiej imprezy były pokazy akrobacji w wykonaniu Zespołu Akrobacyjnego „Żelazny”, Marka Szufy na Skybolcie, Roberta Kowalika na Extra 300, Uwe Zimmermana na Extra 200-300, Wojciecha Krupy na Zlinie 50LS oraz Wiesława Ceny na M-26 Iskierka. Prym wśród akrobatów wiódł Jurgis Kairys na Su-31, prezentując, niezwykle dynamicznie, niesamowite możliwości swojego samolotu. W tym roku litewski pilot nie spoczął na laurach i po raz kolejny pokazał coś nowego: we wspólnym przelocie z warszawskim Anem-2 w barwach Grupy Rekonstrukcji Historycznych „Parasol” wykonał wokół dwupłata serię beczek.

Długoterminowa prognoza rynku Boeinga


Samolot pasażerski dalekiego zasięgu Boeing 777-200LR w barwach producenta. Fot Boeing

Boeing opublikował najnowszą edycję prognozy światowego rynku transport lotniczego – “Current Market Outlook 2009”. Szacuje ona, że w latach 2009-2028 przewozy wzrosną prawie trzykrotnie, a linie lotnicze zakupią 29. tys. nowych samolotów, o wartości 3,2 biliona dolarów. Flota dużych samolotów komunikacyjnych będzie liczyła 35 tys. maszyn, a ich największymi użytkownikami będą azjatyckie i amerykańskie linie lotnicze. Jednocześnie wzrośnie flota specjalnych samolotów transportowych, z 1940 sztuk obecnie do 3250 na koniec omawianego okresu (90% światowej floty). Wzrost ten będzie wymagał pozyskania 2760 samolotów, z czego 710 nowych i 2050 przebudowanych z maszyn pasażerskich.

Paris Air Show 2009


Produkcja największych samolotów pasażerskich na świecie Airbus A380 będzie w bieżącym roku zmniejszona z planowanych osiemnastu do czternastu. Fot. Piotr Butowski

Była to pierwsza duża wystawa lotnicza, w której naprawdę odczuwało się kryzys. Smętnie było też z powodu nieobecności dwóch nowych samolotów, niezwykle ważnych dla przyszłego transportu lotniczego, cywilnego i wojskowego. Dwa lata temu wszyscy byliśmy przekonani, że w tegorocznej wystawie zadebiutują Boeing 787 Dreamliner i Airbus A400M. Oba jednak potknęły się na poważnych problemach i są bardzo opóźnione; będzie dobrze jeżeli w ogóle w tym roku wystartują. Miejmy nadzieję, że zobaczymy je w Paryżu za dwa lata. Jeszcze jeden nieobecny to myśliwiec Lockheed Martin F-22 Raptor, który był zgłoszony do wystawy, ale którego przylot odwołano, formalnie, z powodu „wielu innych zajęć”. W tych warunkach gwiazdą wystawy był rosyjski samolot pasażerski Suchoj Superjet 100, który w Paryżu miał swą międzynarodową premierę i jednocześnie była to jedyna duża premiera wystawy.

1 Taktyczne Skrzydło Myśliwskie Królewskich Sił Powietrznych Bahrajnu


Królewskie Siły Powietrzne Bahrajnu użytkują obecnie siedemnaście jednomiejscowych samolotów F-16C Block 40 i cztery dwumiejscowe F-16D Block 40, które są w wyposażeniu 1. i 2. Taktycznego Dywizjonu Myśliwskiego w bazie Isa. Fot. Stefan Degraef/ Edwin Borremans

W poniedziałek, 24 kwietnia 2009 r., dwa wielozadaniowe samoloty bojowe F-16C Block 40, z potężnym rykiem silników General Electric F110-GE-100 ruszyły z pasa startowego bazy Isa i wznosząc, skierowały się na północ, wzdłuż wschodniego wybrzeża Bahrajnu, nad Zatoką Perską. Obładowane czterema bombami Mk82 Snakeye z układem hamującym do zrzutu z małej wysokości (do celów szkolnych bomby były wyposażone w betonowy balast w miejsce odłamkowo-burzącego ładunku bojowego), „Falcon 01” i „Falcon 02”, należące do 1. Taktycznego Skrzydła Myśliwskiego Królewskich Sił Powietrznych Bachrajnu, okrążyły znajdujący się na półwyspie Katar i skierowały się na poligon Maqatra w Abu Dhabi, leżący w pobliżu Al Dhafra, największej bazy lotniczej Zjednoczonych Emiratów Arabskich.

Samolot szkolno-bojowy BAE Systems Hawk


Wielka Brytania zakupiła w ostatnich latach dla RAF dwadzieścia osiem samolotów szkolenia zaawansowanego BAE Systems Hawk T.Mk.2. Obecnie pierwsze samoloty tego typu są wprowadzane do eksploatacji. Fot. RAF

Brytyjski samolot szkolno-bojowy Hawk od lat jest najbardziej popularnym samolotem w swojej klasie – w ciągu ponad trzydziestu lat sprzedano ponad dziewięćset Hawków do blisko dwudziestu państw świata. W ciągu tego czasu koncern BAE Systems opracował trzy generacje Hawka, o stopniowo zwiększanych możliwościach, z zastosowaniem wielu znaczących ulepszeń. Pomimo, że Hawka oblatano trzydzieści pięć lat temu, wciąż pozostaje on samolotem znajdującym nabywców. Według szacunków BAE Systems, aktualnie produkowana trzecia generacja samolotu Hawk, ma szansę zdobyć zamówienia na około 400-500 sztuk na całym świecie.

Zespół Akrobacyjny RAF „Red Arrows” bez tajemnic


„Red Arrows” jest wizytówką Królewskich Sił Powietrznych na całym świecie i swoimi pokazami reprezentuje RAF, ale też znacznie przyczynia się do rozwoju przemysłu lotniczego Wielkiej Brytanii. Fot. „Red Arrows”

Rozmowa z Davidem Montenegro (Red 3) pilotem Zespołu Akrobacyjnego Królewskich Sił Powietrznych „Red Arrows”.

– Co by Pan poradził młodym ludziom, którzy marzą o przyszłości w akrobacji lotniczej?

– Najważniejsza jest edukacja – solidne podstawy i dobrzy nauczyciele, a także odwaga, ciężka praca, zdecydowanie i dążenie do celu. To właśnie był mój klucz do sukcesu. Poza tym umiejętność odnalezienia się w zespole i przestrzeganie wspólnych reguł. W lataniu synchronicznym nie jest się niezależnym pilotem, który może decydować o czymkolwiek. Wszystko jest omawiane i ustalane wspólnie. Dlatego tak ważne jest porozumienie. Tego młodzież uczy się od dorosłych. Trudno przecenić rolę nauczyciela, który jest mistrzem i autorytetem.

Hubble Space Telescope (cz. I)


Zbliżenie na Teleskop Kosmiczny Hubble’a uchwycony na tle ziemi. Fot. NASA

Atmosfera Ziemi, która spowija naszą planetę i umożliwia trwanie na niej życia, stanowi jednocześnie barierę dla większości zakresów promieniowania elektromagnetycznego, jakie dociera do nas z bliskiego i dalekiego kosmosu. W praktyce, w pełni jest ona przepuszczalna jedynie dla fal radiowych o długości od kilku centymetrów do około dwudziestu metrów, a w mniejszym lub większym stopniu dla niektórych innych częstotliwości radiowych, zakresu widzialnego, podczerwieni, ultrafioletu i mikrofal. Pozostałe – większość podczerwieni i ultrafioletu, promieniowanie rentgenowskie i gamma – są przez nią blokowane praktycznie w całości. Nic więc dziwnego, że marzeniem astronomów było pozbycie się uniemożliwiającej badanie Wszechświata otuliny. Ponieważ było to nonsensem, postanowiono postąpić na odwrót – wynieść przyrządy badawcze poza atmosferę – a więc na orbitę okołoziemską.

Junkers Ju 90 i Ju 290


Samolot pasażerski Junkers Ju 90B był przystosowany do przewozu w komfortowych warunkach 38-40 osób. Na zdjęciu prototyp Ju 90V-1, który po raz pierwszy wzbił się w powietrze 28 sierpnia 1938 r.

W latach trzydziestych ubiegłego wieku linie lotnicze Deutshe Lufthansa zamówiły w zakładach Junkersa opracowanie, na bazie zarzuconego przez Luftwaffe czterosilnikowego ciężkiego samolotu bombowego, samolotu pasażerskiego Ju 90. Po wybuchu drugiej wojny światowej, wariant rozwojowy tej ostatniej maszyny, oznaczony Ju 290, stał się ponownie samolotem bojowym, i była to największa seryjnie budowana maszyna, jaką wprowadzono do wyposażenia Luftwaffe. Po wojnie na czeskim lotnisku Ruzyne odnaleziono prawie ukończony samolot Ju 290A-8 Wk Nr 0212 i elementy do budowanego Ju 290B-2 Wk Nr 0184 z których użyciem zbudowano samolot pasażerski Letov L 290 Orel.

Operacja „Most I, II i III” (cz. I)


Zarówno w Komendzie Głównej AK, jak i w Londynie wysuwano różne koncepcje odnośnie do statku powietrznego, jaki mógłby być użyty do zrealizowania łączności dwustronnej z krajem. W końcu wybrano samolot Douglas C-47 Skytrain (Dakota).

W 1944 r. polskie podziemie lotnicze przeżywało swoje największe osiągnięcie, jakim stało się zrealizowanie łączności dwustronnej z Zachodem przy użyciu samolotu lądującego na polskich terenach. Zrzuty zapewniały bowiem łączność jedynie jednostronną. Cała operacja „Most I” trwała zaledwie trzydzieści minut. Dakota na ziemi przebywała dziesięć minut. W drogę powrotną samolot zabrał (m.in.) sztandar dla 1. Brygady Spadochronowej, wyhaftowany w kraju. Operacja „Most I” zasadniczo przetarła szlak dla następnych takich akcji. W tej bowiem, dzięki twardej postawie zaangażowanych w niej ludzi i doskonałej organizacji zdołano przełamać opór aliantów – to była pierwsza szkoła doświadczeń.

Generał bryg. pil. dr Edward Hyra


Generał bryg. pil. dr Edward Hyra – dowódca 2 Dywizji Lotnictwa Myśliwsko-Bombowego (Piła) w latach 1983-1990.

18 stycznia 2009 r. w otoczeniu najbliższej rodziny zmarł w Toruniu gen. bryg. pil. dr Edward Hyra. Znakomity dowódca, komendant dęblińskiej „Szkoły Orląt”, zastępca dowódcy Wojsk Lotniczych i Obrony Powietrznej, Zasłużony Pilot RP, wychowawca wielu lotniczych pokoleń, ostatnio Prezes Warszawsko-Mazowieckiego Oddziału Stowarzyszenia Seniorów Lotnictwa Wojskowego RP. W 1992 r. był on organizatorem Światowego Zjazdu Lotników Polskich w Dęblinie. Jego osoba stała się znana wśród lotniczej braci w Ameryce i Europie. Odwiedził wiele krajów, zapoznał się z funkcjonującymi w nich systemami szkolenia pilotów. Był wielkim zwolennikiem polskiej szkoły latania, a także sprawdzonej przez życie selekcji kandydatów do lotnictwa poprzez modelarstwo, szkolenie aeroklubowe i liceum lotnicze.



Ocena:  
( 1 )      bardzo słaby
  Opinii:  

206

  

Dodaj swoją opinię

Utworzony: 2017-04-24 12:53:34 ~~CaseyVon~~

wh0cd677476 viagra prescription

Utworzony: 2017-04-01 14:55:22 ~~Cesmah~~

Discounty Stendra Drug Accutane Cialis En Hipertensos Viagra 100mg Euro Compra Clomid Online Viagra Costo Maca Viagra Ano Propecia Cost Usa Buy Xenical Online Cheap Uk Free Shipping Fluoxetine Buy Cheap Cialis On Line Otc Provera Clomid Le Propecia Et Il En Vente Libre Cost Of Inderal Foro Cialis O Levitra Online Prescriptions Canada How Much Is Kamagra Kamagra Oral Jelly Aachen Cialis Generika Bestellen Order Lasix Tablets Ordering Cialis Amoxicillin Without Lasix Online Viagra Home Delivery Donde Puedo Comprar Cytotec Sin Receta Cytotec Buy Online Generic Viagra With Overnight Delivery Buy Xenical Orlistat In Canada Online Lasix Kamagra Oral Jelly 100mg Sildenafil Citrato Direct Isotretinoin Where To Order Medication Without Rx West Lothian Zoloft Cheap Finasteride 1mg Best Price Medicament Cialis Performance Order Cytotec In Usa Levitra Dosage Pharmacie Viagra Chino Order Prozac Online Usa Is Cephalexin A Form Of Pennicilin Vastarel Buy Viagra Acheter Vrai Kamagra En Ligne Synthroid Online Prescription Order Inderal Viagra E Vene Varicose Cialis Presentaciones Generic For Propecia Buy Amoxicillin For Dogs Propecia A Diez Dias Where To Buy Viagra Buying Doryx Cialis Tratamiento Clomid Hpb Approved Generic Viagra In Canada Clomid Et Maux De Ventre Cheap Zoloft 50mg Doxine Propecia Medicine Hair Loss Buy Nolvadex Online No Prescription Ventolin By Mail Cialis Contrareembolso Cytotec Cost Effet Tadalis Sx Soft Chez Femme Clobetasol France In Internet Free Doctor Consultation viagra cialis Cialis And Ecuador Pharmacy Comprar Levitra Mas Barata Compra Zithromax Online Buy Nolvadex And Hcg Online Overnight Online Doryx Website Cod Cheapeast Without A Script How Much Does Strattera Cost Ed Pe Pills I Can Buy With Gift Card Amoxicillin In Cerebrospinal Fluid Cheapest Kamagra Viagra Plus Priligy Orquitis Propecia Cheap Priligy Cheap Cialis Fast Shipping Cialis Prix France Pharmacie Best Generic Vibramycin Keflex Clotrimazole Cream And Towin Amoxicillin Reconstitution cheap cialis Get Fluoxetine 40mg Ups Direct Pharmacy Cialis Levitra Comparison Cheap Viagra Samples Best Site To Buy Periactins Online How To Buy Cialis Online Safely Buy Zithromax 250mg Tooth Abcess And Amoxicillin Viagra Pour Bander Buy Priligy 60mg Buy Misoprostol Online Onlinephatmacies Mail Order Inderal Mebendazole Over The Counter Ampicillin For Dogs Overnight Delivery Clomiphene Price Propecia Lower Amount

Utworzony: 2016-12-18 03:54:04 ~~Jaylon~~

drive ask insurance quotes car because provide benefits auto insurance tells keeping promises cheapest auto insurance best mileage