2010-02-24

Lotnictwo – marzec 2010

Lotnictwo – to profesjonalny miesięcznik poświęcony przeszłości, teraźniejszości i perspektywom rozwojowym lotnictwa wojskowego oraz cywilnego i kosmonautyce. W czasopiśmie są prezentowane najważniejsze wydarzenia lotnicze z kraju i ze świata, analizy i artykuły poświęcone węzłowym problemom rozwoju lotnictwa i kosmonautyki, monografie statków powietrznych z licznymi zdjęciami, sylwetkami barwnymi i rysunkami, opisy linii lotniczych, sił powietrznych, jednostek lotniczych, operacji, bitew i walk, sylwetki ludzi lotnictwa, sprawozdania i relacje z najważniejszych imprez lotniczych, Silną stroną "Lotnictwa" jest szeroki zespół autorski, który gwarantuje rzetelność, różne punkty widzenia na omawiany temat oraz wysoki poziom prezentowanych treści.

W numerze marcowym:
- Aktualności wojskowe, cywilne i kosmiczne
- Śmigłowiec Mi-17 nadal w cenie
- Airbus – Boeing 2009
- Samoloty ATR 42 i ATR 72 – 25 lat turbośmigłowego sukcesu (cz. II)
- Collateral damage, czy zabijanie cywilów?
- Siły Powietrzne Rumunii (cz. I)
- Suchoj PAK FA poleciał
- Przechwytujący samolot myśliwski Tornado ADV
- Rodzina rakiet nośnych Ariane (cz. I)
- Samolot myśliwski Kawasaki Ki-61 Hien (cz. I)
- Elita: lotnictwo bombowe w Europie w 1939 r.
- Tadeusz Góra (1918–2010)

Śmigłowce Mi-17 nadal w cenie


Decyzja o nabyciu pięciu śmigłowców Mi-17 wpisuje się w prowadzony już od 2006 r. program doraźnego wzmocnienia wyposażenia Wojsk Aeromobilnych w związku z rosnącym zaangażowaniem w misjach poza granicami kraju. Fot. Janusz Walczak

9 lutego br. zakończyło się oficjalnie postępowanie w sprawie pozyskania przez Departament Zaopatrywania Sił Zbrojnych kolejnej partii śmigłowców transportowych dla Wojsk Lądowych. Przypomnieć należy, że ogłoszony pod koniec ubiegłego roku przetarg dotyczył, jak to ujęto w zamówieniu, dostawy 5 sztuk śmigłowców Mi-17 wszystkich wersji i odmian wraz z zestawem sprzętu obsługowego i niezbędnymi zestawami części zamiennych oraz pakietem szkoleniowym. Departament Zaopatrywania Sił Zbrojnych rozpoczął negocjacje z trzema firmami, które wyraziły zainteresowanie kontraktem – Metalexport-S, MAW Telecom i Bumarem.

Airbus - Boeing 2009


Boeing 747-8 będzie wydłużonym 747-400, w budowie którego w dużym stopniu wykorzystano materiały kompozytowe i technologie z 787. Na zdjęciu samolot tego typu na linii montażowej w zakładach w Everett. Fot. Boeing

Ubiegłoroczny sukces produkcyjny osiągnięto, pomimo spowolnienia światowej gospodarki oraz problemów finansowych wielu linii lotniczych. Na 2010 r. obaj producenci planują utrzymanie produkcji na poziomie lat 2008–2009, chociaż przyznają, że ...wiele będzie zależeć od stopnia poprawy gospodarki i sytuacji finansowej linii lotniczych. Utrzymanie możliwie równego poziomu produkcji będzie wymagać przesuwania wielu terminów dostaw zakontraktowanych już samolotów. W przypadku zamówień przewidują utrzymywanie się tendencji zniżkowej, a dopiero po 2012 r. ich sukcesywny wzrost (Airbus spodziewa się w bieżącym roku zamówień na poziomie 250–300 samolotów).

Samoloty ATR 42 i ATR 71 – 25 lat turbośmigłowego sukcesu (cz. II)


Jedynym odbiorcą wojskowego ATR 42M, wyposażonego we wzmocnioną podłogę i dostosowane do desantu drzwi, były Siły Powietrzne Gabonu. Samolot trafił do Afryki w grudniu 1989 r. Fot. zbiory Michała Petrykowskiego

ATR jest jednym z najbardziej udanych programów w historii lotnictwa komunikacji regionalnej: francusko-włoski koncern dołączył niedawno do grona kilku producentów w świecie, mogących pochwalić się dorobkiem ponad 1000 zamówionych takich samolotów. Według danych z lipca ubiegłego roku samoloty ATR 42 były eksploatowane przez 103 linie lotnicze a ATR 72 przez 72 operatorów z całego świata. Flota wszystkich ATR wylatała w sumie blisko 16 mln godzin (najintensywniej użytkowane egzemplarze spędziły w powietrzu ponad 55000 godzin i wykonały ponad 60 000 lądowań). Ogromna popularność rodziny samolotów ATR w liniach lotniczych skłoniła wytwórnię do próby zdobycia rynku wojskowego.

Collateral Damage, czy zabijanie cywilów?


Precyzyjna broń lotnicza okazała się niewystarczającym determinantem niskiego poziomu zniszczeń infrastruktury cywilnej i ofiar wśród niewinnych osób. Obecnie coraz częściej zwraca się uwagę na siłę rażenia używanych bomb i rakiet. Fot. RAF

W relacjach medialnych z terenów objętych działaniami zbrojnymi coraz częściej pojawia się termin collateral damage. To niepozorne określenie wywołuje ogromne kontrowersje, gdyż dotyczy szkód, jakie są wyrządzane środowisku cywilnemu w związku z aktywnością sił zbrojnych. Z uwagi na potencjał bojowy lotnictwa wojskowego, siłę rażenia i ilość stosowanych środków bojowych, to właśnie lotnictwo może stanowić niezamierzone szczególne zagrożenie dla ludności cywilnej. Ewentualne błędy w uderzeniach lotniczych, głównie z uwagi na ich skutki, znajdują znacznie większy oddźwięk niż jest to obserwowane w przypadku działań pozostałych rodzajów sił zbrojnych.

Siły Powietrzne Rumunii (cz. I)


Lotnictwo bojowe Sił Powietrznych Rumunii opiera się na wielozadaniowych samolotach myśliwskich LanceR A/B/C, czyli zmodernizowanych przy współpracy izraelskiego przemysłu zbrojeniowego myśliwcach MiG-21M/MF/UM. Fot. Marnix Sap & Carlo Brummer/MIAS.Aero

Pierwszy rumuński krok w kierunku integracji z Zachodem został zrobiony 26 stycznia 1994 r., kiedy to Rumunia przystąpiła do programu „Partnerstwo dla Pokoju”, jako pierwsze państwo z dawnego Bloku Wschodniego. Dziesięć lat później, 29 marca 2004 r., Rumunia przystąpiła do NATO wraz z Bułgarią, Estonią, Litwą, Łotwą, Słowacją i Słowenią. W rezultacie dalekowzrocznych decyzji podjętych na szczeblu politycznym i wojskowym, Siły Powietrzne Rumunii stopniowo stały się niewielką, ale nowoczesną i dobrze wyszkoloną formacją wojskową. Dzięki dostępowi do izraelskich technologii militarnych zmodernizowano samoloty myśliwskie MiG-21 i szkolno-bojowe IAR-93 oraz śmigłowce wsparcia bojowego IAR-330.

Suchoj PAK FA poleciał


Wielozadaniowy samolot myśliwski o cechach utrudnionej wykrywalności T-50-1 – ostatnie chwile przed startem do pierwszego lotu. Fot. Suchoj

29 stycznia 2010 r. po raz pierwszy wystartował prototyp rosyjskiego samolotu myśliwskiego nowej generacji Suchoj T-50 powstałego w ramach programu PAK FA. Za sterami samolotu siedział pilot doświadczalny, Siergiej Bogdan. Lot trwał 47 minut i – według oświadczenia Suchoja – przebiegł pomyślnie, całkowicie zgodnie z zadaniem. W czasie lotu dokonano wstępnej oceny sterowności, pracy silników i podstawowych instalacji; samolot dwukrotnie schował i wypuścił podwozie. Samolot działał prawidłowo we wszystkich fazach lotu. Jest łatwy i wygodny w pilotowaniu – dodał Siergiej Bogdan.

Przechwytujący samolot myśliwski Tornado ADV


Trzeci prototyp samolotu myśliwskiego dalekiego zasięgu Tornado ADV uzbrojony w cztery kierowane półaktywnie radiolokacyjnie pociski rakietowe "powietrze–powietrze" średniego zasięgu SkyFlash i dwa samonaprowadzające się na podczerwień AIM-9L Sidewinder. Fot. BAe

Przechwytujący samolot myśliwski Tornado ADV jest wersją samolotu myśliwsko-bombowego Tornado IDS zbudowaną specjalnie dla potrzeb Systemu Obrony Powietrznej Wielkiej Brytanii do zwalczania radzieckich samolotów bombowych Tu-22M Backfire uzbrojonych w kierowane pociski rakietowe „powietrze-powierzchnia” dalekiego zasięgu Ch-22M Kitchen. Sercem samolotu myśliwskiego Tornado ADV jest radiolokacyjna stacja kierowania ogniem Foxhunter zoptymalizowana do wykrywania celów na dużych odległościach, jednoczesnego śledzenia wielu z nich i działania w warunkach silnych zakłóceń radioelektronicznych.

Rodzina rakiet nośnych Ariane (cz. I)


Pierwszy start rakiety nośnej Ariane-1 – 24 grudnia 1979 r., stanowisko startowe ELA-1, kosmodrom Kourou. Fot. ESA

W wieczór wigilijny Bożego Narodzenia 1979 r. oczy większości ludzi skierowane były na niebo, w oczekiwaniu pierwszej gwiazdki. Jednak w Europie, ze szczególnym zniecierpliwieniem wypatrywano bardzo specjalnej gwiazdy – pierwszego sztucznego satelity ziemi wyniesionego z gujańskiego kosmodromu Kourou na orbitę za pomocą rakiety nośnej własnej konstrukcji. W końcu, po osiemnastu latach oczekiwań, niepowodzeniach rakiet Europa I i Europa II, zarzuceniu projektu Europa IIIB, nad Starym Kontynentem usłyszano sygnały nadawane przez zestaw rejestratorów CAT (Capsule Ariane Technologique). Poruszał się on po orbicie na wysokości 201–36 003 km, nachylonej do równika o kąt 17,55°, prawie idealnie zgodnej z zamierzoną. Europejska rakieta kosmiczna stała się faktem.

Samolot myśliwski Kawasaki Ki-61 Hien (cz. I)


Ki-61 Ic ze względu na dobre osiągi na dużych wysokościach był pod koniec wojny ważnym atutem japońskiego lotnictwa myśliwskiego w walce z amerykańskimi bombowcami B-29 Superfortress.

Podczas drugiej wojny światowej w Japonii powstało niewiele samolotów napędzanych silnikami rzędowymi. Kraj Wschodzącego Słońca nie miał dużych tradycji w zastosowaniu tego typu jednostek napędowych, preferując mniej skomplikowane silniki w układzie gwiazdy. Dlatego tak dużym zaskoczeniem było wprowadzenie do walki w 1943 r. przez Lotnictwo Cesarskiej Armii Lądowej samolotu myśliwskiego Ki-61 napędzanego takim silnikiem. Ki-61 był samolotem udanym. Po raz pierwszy piloci japońscy otrzymali możliwość walki na myśliwcu pod względem opancerzenia i uzbrojenia niewiele odbiegającym od analogicznych konstrukcji alianckich. Samolot w dużej mierze zachował japońską specyfikę myśliwca dysponującego znaczną zwrotnością w walce kołowej.

Elita: lotnictwo bombowe w Europie w 1939 r.


Fairey Hendon był pierwszym jednopłatowym samolotem bombowym RAF. Został wycofany z jednostek operacyjnych w 1939 r. Widoczne na zdjęciu (w głębi) bombowce pola walki Fairey Gordon służyły nieco dłużej.

Podstawowy środek oddziaływania ogniowego lotnictwa to samoloty bombowe. Wszystkie inne to dodatek, wsparcie bombowców, broń pomocnicza. W latach dwudziestych i trzydziestych było podobnie, choć rodzaje lotnictwa nieco inne. W większości państw lekceważono problem zwalczania lotnictwa w powietrzu. Zgodnie z teorią Giulio Douheta optymalnym rozwiązaniem było stworzenie samolotu uniwersalnego, samolotu do walki. Nie udało się to, choć były kraje, które rzeczywiście próbowały zorganizować swoje lotnictwo wokół jednego tylko szybkiego samolotu bombowo-rozpoznawczego, zdolnego do zwalczania samolotów przeciwnika. Teoretycznie było to dobre rozwiązanie, gdyż samoloty te były w stanie zwalczać inne, operujące nad polem walki. Nie były jednak w stanie poradzić sobie z nowym zagrożeniem – atakami bombowymi przeprowadzanymi w głąb kraju.

Tadeusz Góra (1918-2010)


Tadeusz Góra przy szybowcu PWS-101, którym wykonał rekordowy lot z Bezmiechowej do Solecznik Małych, niedaleko Wilna, szybowisko Żar, 1938 r. Fot. zbiory śp. Tadeusza Góry


W lataniu bezsilnikowym odniósł wiele sukcesów, z których chyba najważniejszym był przelot, który dał mu pierwszy w historii Medal Lilienthala. Obok tego przez kilkadziesiąt lat uczył latania, pilotował samoloty sportowe, podczas drugiej wojny światowej został myśliwcem, zwyciężał w walkach powietrznych. Po wojnie odnosił sukcesy sportowe, znowu służył w mundurze, prowadząc odrzutowe myśliwce, latał także na śmigłowcach. Był wszechstronnym pilotem – pracując ponad pół wieku za sterami – dołączył do grona legendarnych postaci Polskich Skrzydeł...

Ocena:  
( 15 )      nie oceniany
  Opinii:  

91

  

Dodaj swoją opinię

Utworzony: 2017-01-19 02:37:36 ~~viagra without a doctor prescription~~

The nicest demonstration indicates that momentous blood pressure does not cause headaches or nosebleeds, except in the turn out that in the event of of hypertensive moment, a medical exigency when blood pressure is 180/110 mm Hg or higher. If your blood intimidate is unusually high viagra without a doctor prescription you maintain headache or nosebleed and are premonition unwell, on the back burner serve five minutes and retest. If your reading remains at 180/110 mm Hg or higher, come for 9-1-1.

Utworzony: 2017-01-18 22:00:11 ~~viagra without a doctor prescription~~

The best evidence indicates that high blood insistence does not justification headaches or nosebleeds, except in the box of hypertensive turning-point, a medical predicament when blood tension is 180/110 mm Hg or higher. If your blood pressure is unusually elevated generic viagra without a doctor prescription you accept problem or nosebleed and are feeling unwell, stand by five minutes and retest. If your reading remains at 180/110 mm Hg or higher, holler 9-1-1.