2011-02-15

Lotnictwo – luty/marzec 2011

W numerze lutowo-marcowym - aktualności dotyczące lotnictwa wojskowego, cywilnego oraz kosmonautyki.

Lotnictwo – to profesjonalny miesięcznik poświęcony przeszłości, teraźniejszości i perspektywom rozwojowym lotnictwa wojskowego oraz cywilnego i kosmonautyce. W czasopiśmie są prezentowane najważniejsze wydarzenia lotnicze z kraju i ze świata, analizy i artykuły poświęcone węzłowym problemom rozwoju lotnictwa i kosmonautyki, monografie statków powietrznych z licznymi zdjęciami, sylwetkami barwnymi i rysunkami, opisy linii lotniczych, sił powietrznych, jednostek lotniczych, operacji, bitew i walk, sylwetki ludzi lotnictwa, sprawozdania i relacje z najważniejszych imprez lotniczych, Silną stroną „Lotnictwa” jest szeroki zespół autorski, który gwarantuje rzetelność, różne punkty widzenia na omawiany temat oraz wysoki poziom prezentowanych treści.

W numerze lutowo-marcowym:

- Chiński myśliwiec piątej generacji rozpoczął badania w powietrzu
- Kamow zadowolony z Mistrala
- Iljuszyn Ił-112W – kryzys na razie zażegnany
- Rejestr polskich statków powietrznych 2011
- Pierwszy śmigłowiec Sokół w Ameryce Południowej
- Uzbrojenie lotnicze i bezzałogowce Airshow China 2010
- Peten i Saraf i izraelskie Apache
- Szkoła Lotnicza Królewskich Sił Powietrznych Norwegii
- F-16 Super Fighting Falcon Królewskich Sił Powietrznych Jordanii
- Sikorsky UH-60 Black Hawk (cz. II)
- Katastrofy kosmiczne pierwszej dekady XXI wieku
- Vickers Armstrong Wellington (cz. I)
- Kosztowna pomyłka? Geneza lotnictwa towarzyszącego w Polsce (cz. I)
- Wacław Zarudzki (1910–2010)

Chiński myśliwiec piątej generacji rozpoczął badania w locie



We wtorek 11 stycznia 2011 r. o godzinie 12:50 czasu miejscowego, czyli o 5:50 w Polsce, wielozadaniowy samolot myśliwski Chengdu J-20-01 wzbił się po raz pierwszy w powietrze. Fot. Internet.

Nie sądziłem, że sprawy potoczą się tak szybko. Podczas wystawy Airshow China w Zhuhai w listopadzie ubiegłego roku pokazano kilka elementów związanych z najnowszym chińskim samolotem myśliwskim o cechach utrudnionej wykrywalności: nowe kierowane pociski rakietowe i bomby, wewnętrzną belkę uzbrojenia, przykładową makietę kabiny myśliwca. Wydawało się jednak, że do powstania takiego myśliwca pozostało jeszcze kilka lat. Tymczasem minęło zaledwie kilka tygodni i w grudniu w chińskim internecie pojawiły się zdjęcia wykonane na lotnisku zakładu w Chengdu, najpierw z daleka i bardzo niewyraźne, a z czasem coraz dokładniejsze, przedstawiające prototyp samolotu myśliwskiego piątej generacji.

Kamow zadowolony z Mistrala



Śmigłowcem bojowym dla rosyjskiej wersji Mistrala będzie Ka-52MD (Morskogo Desanta), morska wersja śmigłowca bojowego Ka-52. Fot. Wiktor Druszlakow.

Stało się. Po raz pierwszy współczesne rosyjskie siły zbrojne kupiły zaawansowaną broń o wielomilionowej wartości z zagranicy i to nie byle jakiej, bo z ważnego państwa należącego do NATO. 24 grudnia 2010 r. rosyjski prezydent Dmitrij Miedwiediew wysłał list do swojego francuskiego kolegi Nicolasa Sarkozy informując go, że Federacja Rosyjska wybrała francuską ofertę w przetargu na dostawę okrętów desantowo-sztabowych. Teraz będzie negocjowany konkretny kontrakt.

Iljuszyn Ił-112W - kryzys na razie zażegnany



Główna przyczyna trudności programu lekkiego samolotu transportowego Ił-112W to małe zainteresowanie tym samolotem ze strony Ministerstwa Obrony Rosji. Fot. Piotr Butowski.

Obecny kontrakt z Ministerstwem Obrony Rosji przewiduje zaprojektowanie samolotu, zbudowanie czterech egzemplarzy (w tym dwóch lotnych, jednego do badań wytrzymałościowych i jednego do badań resursowych) oraz przeprowadzenie ich prób. Budowa Ił-112W jest słabo zaawansowana: gotowa jest niewielka część oprzyrządowania do montażu, wykonano tylną część kadłuba oraz niektóre drobne elementy konstrukcji. Dostawcy instalacji i systemów dostali zaliczki.

Rejestr polskich statków powietrznych 2011



W ubiegłym roku flota PLL LOT (EuroLOT) powiększyła się o cztery fabrycznie nowe Embraery 175, natomiast leasingodawcom zwrócono cztery Boeingi 737, jednego Embraera 145 i cztery ATR-42. Fot. Jerzy Liwiński.

Na początku stycznia 2011 r. do prowadzonego przez Urząd Lotnictwa Cywilnego rejestru wpisanych było 2215 statków powietrznych, a dalszych 628 do ewidencji. Wpisaniu do rejestru podlegają: samoloty, śmigłowce, szybowce, motoszybowce, sterowce i balony, a do ewidencji samoloty ultralekkie i motolotnie. Najliczniej reprezentowanym typem samolotu są turystyczne Cessny 152, a wśród śmigłowców Robinsony 44. W ubiegłym roku do krajowego rejestru wpisano 166 statków powietrznych, a wykreślono 192, z tego 121 z powodu utraty ważności świadectwa zdatności do lotu.

Pierwszy śmigłowiec Sokół w Ameryce Południowej



W sierpniu 2010 r. przeznaczony dla Chile śmigłowiec W-3A Sokół został załadowany w Hamburgu na statek Dublin Express i we wrześniu dopłynął do portu w Valparaiso. Fot. Wojciech Lorencowicz.

30 września 2010 r. o godzinie 19:00 na chilijskim lotnisku Rodelillo przedstawiciele zakładu PZL Świdnik przekazali nowemu właścicielowi – Państwowej Korporacji Leśnej Chile śmigłowiec W-3A Sokół ze znakami rejestracyjnymi CC-ACJ (numer fabryczny 37.09.17). Jest to pierwszy śmigłowiec tego typu w Ameryce Południowej. Będzie on używany do gaszenia pożarów oraz do akcji ratunkowych w przypadku katastrof żywiołowych.

Uzbrojenie lotnicze i bezzałogowe Airshow China 2010



W pawilonie korporacji AVIC dominowała duża makieta wielozadaniowego samolotu myśliwskiego J-10 obwieszona i obłożona wieloma kierowanymi oraz niekierowanymi pociskami rakietowymi i bombami. Chińczycy pokazali w Zhuhai kilkadziesiąt typów lotniczych środków bojowych oraz bezzałogowych aparatów latających. Fot. Piotr Butowski.

W ubiegłym miesiącu przedstawiliśmy nowości wystawy Airshow China 2010, dotyczące samolotów i śmigłowców. Dzisiaj o najciekawszym z tego, co można było zobaczyć wewnątrz pawilonów: o lotniczych środkach bojowych oraz o bezzałogowych aparatach latających. Warto przy tym pamiętać, że niemal wszystko, co pokazano w Zhuhai jest przeznaczone na eksport. Niektóre z typów sprzętu są robione wyłącznie na eksport, to jest nie mają odpowiedników w chińskich siłach zbrojnych.

Peten i Saraf – izraelskie Apache



W międzynarodowym ćwiczeniu lotniczym „Minoas 2010” Izrael zaangażował cztery śmigłowce AH-64D-I Saraf (na zdjęciu) oraz cztery S-70 Janszuf, natomiast Grecja śmigłowce AH-64A oraz UH-1H z sił lądowych i Super Puma z sił powietrznych. Fot. Ioannis Lekkas/www.eagleaviation.gr

Na przestrzeni ostatnich dwóch dekad chyba żaden zakup statku powietrznego dla izraelskiego lotnictwa wojskowego nie był przyczyną tylu kontrowersji, jak pozyskanie śmigłowców szturmowych AH-64 Apache. Każdy z kontraktów, jeszcze na etapie planowania, został starannie przygotowany, ale i tak narosło wokół nich wiele niejasności, a na ich realizacji swe piętno odcisnęły też ograniczenia budżetowe. Ich zapisy były niejednokrotnie zmieniane, a ostatnia umowa, została nawet anulowana przez amerykańską administrację.

Szkoła Lotnicza Królewskich Sił Powietrznych Norwegii



Formacja trzech samolotów szkolenia podstawowego (selekcyjnego) MFI-15 Safari sfotografowana w locie w rejonie Bardufoss. fot. Cristian Schrik/Elmar Keetman.

Z przyczyn politycznych rząd Norwegii zdecydował się przenieść szkołę lotniczą LFS z Trondheim-Værnes do Bardufoss. W nowym miejscu szkoła wznowiła działalność 8 sierpnia 2002 r. Bardufoss to największa śmigłowcowa baza Królewskich Sił Powietrznych Norwegii. Stacjonuje tu 139° Luftving (skrzydło), składające się z dywizjonów: 337 Skvadron wyposażonego w śmigłowce Lynx Mk 86 i 339 Skvadron ze śmigłowcami Bell 412SP. Teraz dodatkowo w skład skrzydła wchodzi LFS. Planuje się też sformowanie kolejnego dywizjonu, 334 Skvadron, który będzie wyposażony w śmigłowce NH90. W bazie Bardufoss będzie znajdowało się dowództwo, sztab i pododdziały logistyczno-obsługowe dywizjonu, jako że śmigłowce NH90 z obsługą będą operować z pokładów fregat typu Fridtjof Nansen.

F-16 Super Fighting Falcon Królewskich Sił Powietrznych Jordanii



Planowana w bieżącym roku dostawa dziewięciu F-16A MLU z Belgii zwiększy liczbę „szesnastek” w jordańskich siłach powietrznych do sześćdziesięciu czterech maszyn. Fot. Stefan Degraef/Edwin Borremans.

29 lipca 2009 r. był ważną datą w historii Królewskich Sił Powietrznych Jordanii, jednych z mniejszych na Bliskim Wschodzie, ale bardzo sprawnych. Wraz z przybyciem do Mowafaq Al Salti Air Base pod El Azraq w północno-wschodniej części Jordanii sześciu używanych dwumiejscowych wielozadaniowych samolotów myśliwskich F-16B MLU należących poprzednio do holenderskich Koninklijke Luchtmacht, Jordania wkroczyła w fazę finalizacji starannie przemyślanego i konsekwentnie realizowanego planu modernizacji i powiększenia swojej floty F-16 Fighting Falcon. Wraz z planowaną na 2011 r. dostawą dziewięciu eks belgijskich jednomiejscowych wielozadaniowych myśliwców F-16A MLU, Królewskie Siły Powietrzne Jordanii będą dysponowały łącznie sześćdziesięcioma czterema myśliwcami F-16 Fighting Falcon, co znacznie zwiększy możliwości jordańskiego lotnictwa bojowego.

Sikorsky UH-60 Black Hawk (cz. II)



W czasie wojny w Zatoce Perskiej w 1991 r. około 300 śmigłowców transportowych UH-60 Black Hawk z dobrym skutkiem wykorzystano do przeprowadzenia desantu 101. Dywizji Powietrzno-Desantowej na tyłach sił irackich. Fot. US Army.

W kwietniu 2001 r. Departament Obrony Stanów Zjednoczonych zaaprobował plan modernizacji i przebudowy zbliżających się do kresu swojego technicznego życia wielozadaniowych śmigłowców transportowych UH-60A. Stopniowo program ten miał objąć także nowsze śmigłowce UH-60L. Nowa wersja otrzymała oznaczenie UH-60M, a pierwszy egzemplarz nowego śmigłowca był gotowy we wrześniu 2003 r. Przeprowadzone próby porównawcze (z wykorzystaniem przebudowanych egzemplarzy UH-60A i UH-60L oraz fabrycznie nowego UH-60M) spowodowały, że ostatecznie wydano zgodę na uruchomienie programu budowy fabrycznie nowych UH-60M z ograniczoną modernizacją i odbudową starszych UH-60A i UH-60L.

Katastrofy kosmiczne pierwszej dekady XXI wieku



Rok 2005 był wielce pechowy dla rosyjskiej kosmonautyki, a już 21 czerwca prawdziwie czarnym dniem. Niezależnie od siebie awarii uległy dwie wystrzelone wówczas rakiety nośne. Na zdjęciu ostatnie chwile rakiety Mołnia-M, która w trakcie startu doznała usterki napędu i w chwilę potem uległa samolikwidacji. Fot. Internet.

Ostatni start kosmiczny XX wieku – awaryjny wzlot z Plesiecka rakiety Cyklon-3, który miał wynieść sześć satelitów komunikacyjnych, niechlubnie zakończył poprzednią dekadę. Ci, którzy liczyli, że może jednocześnie zakończy erę katastrof kosmicznych, srodze się zawiedli. Ani pierwszy rok nowego wieku, ani też kolejne lata nie wyrównały osiągnięcia 1984 r. – jedynego w erze kosmicznej, w którym obeszło się bez katastrofy, choć przeprowadzono w nim aż 129 startów! Dwa zakończone niepowodzeniem wzloty rakiet kosmicznych w grudniu ubiegłego roku podwoiły jego niechlubną statystykę i stały się zachętą do niniejszego podsumowania.

Vickers Armstrong Wellington (cz. I)



W momencie wybuchu wojny we wrześniu 1939 r. Siły Powietrzne Wielkiej Brytanii dysponowały 158 samolotami bombowymi Wellington I i 2 bombowcami Wellington IA, zorganizowanymi w osiem dywizjonów bojowych i dwa szkolne.

Dwusilnikowy bombowiec dalekiego zasięgu Vickers Armstrong Wellington był jedynym brytyjskim samolotem bombowym, który pozostał w linii jako bombowiec przez cały okres drugiej wojny światowej, od pierwszego do ostatniego dnia. Co prawda pod koniec wojny Wellington został skierowany do działań na peryferyjnych teatrach działań wojennych, a w Europie Zachodniej używano go do innych zadań niż bombowe (morski samolot patrolowy, samolot transportowy), ale nie zmienia to faktu, że była to konstrukcja niezwykle udana, trwała i niezawodna. Wellington był też pierwszym brytyjskim bombowcem strategicznym z prawdziwego zdarzenia.

Kosztowna pomyłka? Geneza lotnictwa towarzyszącego w Polsce (cz. I)



W trakcie drugiego konkursu na samolot towarzyszący (16-18 lipca 1931 r.) komisja konkursowa uznała, że R-XIII jest najlepiej opracowany i z przedstawionych typów najbardziej odpowiada przygotowanym założeniom taktyczno-technicznym.

Powstanie i rozwój organizacyjny lotnictwa towarzyszącego w Polsce, przemianowanego tuż przed wybuchem drugiej wojny światowej na lotnictwo obserwacyjne, są nadal stosunkowo mało znane. W dotychczas wydanych publikacjach są podawane na ten temat bardzo rozbieżne dane, często nieprecyzyjne, czy wręcz zupełnie nieprawdziwe. Celem artykułu jest zatem próba wyjaśnienia tych wątpliwości oraz przedstawienie genezy lotnictwa towarzyszącego w Polsce, w okresie międzywojennym.

Wacław Zarudzki (1920–2010)



Mechanicy Aeroklubu Gdańskiego przy samolocie szkolnym Hanriot H-28. Stoją od lewej: bracia Wacław i Henryk Zarudzcy oraz Władysław Zielniewicz. Fot. ze zbiorów W. Zarudzkiego.

26 listopada 2010 r., w wieku dziewięćdziesięciu lat zmarł w Warszawie szeregowy rezerwy pilot Wacław Zarudzki – mechanik i pilot Aeroklubu Gdańskiego, pilot Lotniczego Plutonu Łącznikowego dowódcy Lądowej Obrony Wybrzeża we wrześniu 1939 r. oraz długoletni pracownik polskiego przemysłu lotniczego. Pochowano go zgodnie z ceremoniałem wojskowym, 3 grudnia 2010 r., na warszawskim Cmentarzu Północnym.

Ocena:  
( 5 )      nie oceniany
  Opinii:  

663

  

Dodaj swoją opinię

Utworzony: 2017-03-24 04:41:30 ~~ventolin inhaler~~

Albuterol HFA is the prescription of inhaled drug that is used to treat or prevent the age of four or more human bronchial reversible obstructive pulmonary disease. albuterol inhaler, bronchospasm (EIB) for up to 4 years of age or older. administration to a patient. Ventolin HFA is not known whether it is safe and effective in less than 4 years of age.

Utworzony: 2017-03-24 04:31:32 ~~ventolin inhaler~~

Albuterol HFA is the prescription of inhaled drug that is used to treat or prevent the age of four or more human bronchial reversible obstructive pulmonary disease. ventolin inhaler, bronchospasm (EIB) for up to 4 years of age or older. administration to a patient. Ventolin HFA is not known whether it is safe and effective in less than 4 years of age.

Utworzony: 2017-03-24 04:31:31 ~~albuterol~~

Albuterol HFA is the prescription of inhaled drug that is used to treat or prevent the age of four or more human bronchial reversible obstructive pulmonary disease. ventolin, bronchospasm (EIB) for up to 4 years of age or older. administration to a patient. Ventolin HFA is not known whether it is safe and effective in less than 4 years of age.

Utworzony: 2017-03-24 04:24:33 ~~ventolin~~

Albuterol HFA is the prescription of inhaled drug that is used to treat or prevent the age of four or more human bronchial reversible obstructive pulmonary disease. buy ventolin inhaler, bronchospasm (EIB) for up to 4 years of age or older. administration to a patient. Ventolin HFA is not known whether it is safe and effective in less than 4 years of age.

Utworzony: 2017-03-23 18:40:12 ~~ventolin~~

Albuterol HFA is the prescription of inhaled drug that is used to treat or prevent the age of four or more human bronchial reversible obstructive pulmonary disease. albuterol inhaler, bronchospasm (EIB) for up to 4 years of age or older. administration to a patient. Ventolin HFA is not known whether it is safe and effective in less than 4 years of age.