2010-02-02

Lotnictwo – luty 2010

Lotnictwo – to profesjonalny miesięcznik poświęcony przeszłości, teraźniejszości i perspektywom rozwojowym lotnictwa wojskowego oraz cywilnego i kosmonautyce. W czasopiśmie są prezentowane najważniejsze wydarzenia lotnicze z kraju i ze świata, analizy i artykuły poświęcone węzłowym problemom rozwoju lotnictwa i kosmonautyki, monografie statków powietrznych z licznymi zdjęciami, sylwetkami barwnymi i rysunkami, opisy linii lotniczych, sił powietrznych, jednostek lotniczych, operacji, bitew i walk, sylwetki ludzi lotnictwa, sprawozdania i relacje z najważniejszych imprez lotniczych, Silną stroną "Lotnictwa" jest szeroki zespół autorski, który gwarantuje rzetelność, różne punkty widzenia na omawiany temat oraz wysoki poziom prezentowanych treści.

W numerze lutowym:
- Aktualności wojskowe, cywilne i kosmiczne
- To był rok dużych wyzwań: Rozmowa z Szefem Szkolenia Sił Powietrznych
gen. dyw. dr. pil. Anatolem Czabanem
- Nowe rosyjskie bombowce strategiczne
- Rejestr polskich cywilnych statków powietrznych 2010
- Samoloty ATR 42 i ATR 72 – 25 lat turbośmigłowego sukcesu (cz. I)
- McDonnell Douglas F-4G Wild Weasel V
- Ćwiczenie "Squadron Exchange" w Torrejon
- Centrum Szkolenia Lotniczego w Pardubicach
- Wystawa LIMA 2009
- Siły Powietrzne i Kosmiczne Sił Obronnych Izraela (cz. II)
- STS-128 – misja jak każda inna
- Konflikt rosyjsko-gruziński w 2008 r.
- Samolot z napędem jądrowym
- Heinkel He 219 Uhu (cz. III)
- O polskim generale, polskim samolocie i tureckiej gościnności

To był rok dużych wyznań: Rozmowa z Szefem Szkolenia Sił Powietrznych gen. dyw. dr. pil. Anatolem Czabanem.


Generał dywizji doktor pilot Anatol Czaban. Fot. Siły Powietrzne

Jak w mijającym roku wyglądało wsparcie przez Siły Powietrzne Polskich Kontyngentów Wojskowych poza granicami kraju?

Siły Powietrzne wykonały wiele zadań transportowych w celu zabezpieczenia misji Polskich Kontyngentów Wojskowych. Intensywnie wykorzystywaliśmy do tego samoloty transportowe CASA-295M oraz C-130E Hercules. W 2009 r. piloci 13. eskadry lotnictwa transportowego lądowali w Afganistanie ponad 360 razy, w Czadzie ponad 120 razy. W Bośni i Hercegowinie oraz Kosowie wykonali około 110 lądowań oraz w Libanie – ponad 70. Piloci samolotów transportowych, wykonując zadania mające na celu wsparcie naszych kontyngentów, spędzili w powietrzu łącznie około 2000 godzin.

Nowe rosyjskie bombowce strategiczne


Rosyjskie lotnictwo bombowe dalekiego zasięgu ma m.in. szesnaście ciężkich bombowców Tu-160 w bazie Engels. Fot. Piotr Butowski

Rosyjska firma Tupolew opublikowała niedawno informację prasową o swoich osiągnięciach w ubiegłym roku. Pod datą sierpień 2009 r. znalazł się tam zapis: Podpisano trzyletni kontrakt z Ministerstwem Obrony Federacji Rosyjskiej na prace naukowo-badawcze nad PAK DA, czyli nowym bombowcem strategicznym. Ministerstwo Obrony zawarło kontrakt z Tupolewem po wygraniu przez tę firmę przetargu. Nie wiadomo, kto jeszcze w nim uczestniczył; prawdopodobnie swoje propozycje przedstawiali także Suchoj i Miasiszczew.

Rejestr polskich cywilnych statków powietrznych 2010


W ubiegłym roku do rejestru m.in. zostało wpisanych sześć śmigłowców medycznych Eurocopter EC-135P2+. Na zdjęciu śmigłowce SP-HXE i SP-HXF w barwach Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (pozycja rejestru 558 i 559, wpis z 2 grudnia 2009 r.). Fot. LPR

Na początku stycznia 2010 r. do prowadzonego przez Urząd Lotnictwa Cywilnego rejestru było wpisanych 2235 statków powietrznych, a dalszych 570 – do ewidencji. Wpisaniu do rejestru podlegają: samoloty, śmigłowce, szybowce, motoszybowce, sterowce i balony, natomiast do ewidencji samoloty ultralekkie i motolotnie. Dokonując wpisu stwierdza się tożsamość danego egzemplarza, określa właściciela i użytkownika oraz ustanawia się jego polską przynależność państwową.

ATR 42 i ATR 72 – 25 lat turbośmigłowego sukcesu (cz. I)


Pierwszy samolot komunikacji regionalnej ATR 72-500, czyli przebudowany prototyp "zwykłego" samolotu ATR 72 (numer fabryczny 98). Fot. ATR

Geneza Regionalnego Samolotu Transportowego ATR (Avion de Transport Régional) sięga końca lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku, kiedy to dostrzeżono zapotrzebowanie na ekonomiczny i nowoczesny samolot tego typu. Problemy dotykające linie lotnicze w wyniku skokowego wzrostu cen paliwa, a jednocześnie rosnące zapotrzebowanie na przewozy regionalne, doprowadziły do poszukiwania nowych turbośmigłowców. Wyliczenia jasno wskazywały, że optymalnym rozwiązaniem są samoloty zabierające ponad czterdziestu pasażerów, charakteryzujące się niskimi kosztami eksploatacji.

McDonnell Douglas F-4G Wild Weasel V


Samolot przełamania obrony powietrznej F-4G z 563. Dywizjonu z 35. Taktycznego Skrzydła Myśliwskiego stacjonującego w bazie George w Kalifornii, sfotografowany w pierwszych latach eksploatacji. Fot. USAF

Szerokie zastosowanie przeciwlotniczych zestawów rakietowych z radiolokacyjnym systemem kierowania ogniem spowodowało, że szybkie samoloty wykonujące lot na średnich i dużych wysokościach, gdzie lufowa artyleria przeciwlotnicza miała już tylko ograniczone zastosowanie, były teraz narażone na zestrzelenie przez niewidzialnego przeciwnika. Eskorta lotniczych grup uderzeniowych musiała odtąd polegać nie tylko na walce z myśliwcami wroga, ale także na torowaniu im drogi wolnej od kąśliwych wyrzutni rakiet przeciwlotniczych.

Ćwiczenie "Squadron Exchange" w Torrejon


Polski wielozadaniowy samolot myśliwski F-16D Jastrząb sfotografowany w locie powrotnym z połączonej operacji powietrznej COMAO na tle urzekającego krajobrazu południowej Hiszpanii. Fot. Marcin Modrzewski

W dniach od 23 listopada do 4 grudnia 2009 r., personel 10. Eskadry Lotnictwa Taktycznego, pod dowództwem mjr. dypl. pil. Ireneusza Nowaka, wziął udział w dwutygodniowym ćwiczeniu "Squadron Exchange" w Hiszpanii. Gospodarzem ćwiczenia było 12. Skrzydło Lotnicze stacjonujące w bazie Torrejon, położonej na przedmieściach Madrytu. W ćwiczeniu wzięło udział pięć wielozadaniowych samolotów myśliwskich F-16 Jastrząb, dziewięciu pilotów i około pięćdziesięciu osób personelu technicznego i logistycznego. Lecąc do Hiszpanii piloci F-16 Jastrząb pokonali ponad dwa tysiące kilometrów bez uzupełniania paliwa w powietrzu i bez międzylądowania.

Centrum Szkolenia Lotniczego w Pardubicach


Samolot Zlin-142CF to punkt startowy dla każdego pilota przeszkalanego w czeskim centrum szkoleniowym. Centrum posiada osiem samolotów tego typu. Fot. Carlo Kuit i Paul Kievit/Bronco Aviation

Centrum Szkolenia Lotniczego działalność rozpoczęło 1 kwietnia 2004 r. Centrum zapewnia szkolenie lotnicze na poziomie podstawowym oraz zaawansowanym dla absolwentów Uniwersytetu Obrony w Brnie oraz pilotów Sił Powietrznych Republiki Czeskiej. Szkolenie w powietrzu zapewnia sztab 155 pracowników z których 25 jest pilotami-instruktorami dla pięciu typów samolotów i śmigłowców wykorzystywanych w szkoleniu lotniczym. Każdy z nich ma wylatane minimum 2100 godzin, są to byli piloci czeskich sił powietrznych i posiadają duże doświadczenie związane ze szkoleniem młodych pilotów.

Wystawa LIMA 2009


Siły Powietrzne Malezji dysponują bardzo zróżnicowanym wyposażeniem w samoloty i śmigłowce, które pochodzą z USA, Rosji, Wielkiej Brytanii, Francji, Włoch i Szwajcarii. Fot. Piotr Butowski

Wystawa Langkawi International Maritime & Aerospace (LIMA), która odbyła się na wyspie Langkawi w Malezji w dniach od 1 do 5 grudnia 2009 r. jest wystawą regionalną o niedużym zasięgu, ale pozwala dobrze zapoznać się z nowościami lotniczymi Azji Południowo-Wschodniej. Największy kontrakt wystawy, wart ponad 400 milionów euro, podpisała firma Spirit AeroSystems Europe na produkcję detali dla samolotów pasażerskich Airbus A320 i A350 przez Composite Technologies Research Malaysia.

Siły Powietrzne i Kosmiczne Sił Obronnych Izraela (cz. II)


Samolot myśliwsko-bombowy Lockheed Martin F-16C ze 101. Dywizjonu dostosowany do zadań rozpoznawczych poprzez podwieszenie zasobnika Condor 2 z zestawem kamer do obserwacji w paśmie widzialnym oraz podczerwieni i łączem transmisji danych w czasie rzeczywistym. Fot. Sriel Stiller

W pierwszej części artykułu przedstawiono powstanie i rozwój izraelskich sił powietrznych, udział w licznych wojnach i konfliktach zbrojnych oraz opisano lotnictwo bojowe ("Lotnictwo" 1.2010). W części drugiej scharakteryzowano lotnictwo rozpoznawcze, transportowe i szkolne, śmigłowce, rakietową broń ofensywną i defensywną oraz satelity o przeznaczeniu militarnym.

STS-128 – misja jak każda inna


Prom kosmiczny Discovery rozpoczął swój kolejny lot ku Międzynarodowej Stacji Kosmicznej 29 sierpnia 2009 r. o godzinie 3:59:37, w przedostatnim dniu okna startowego. Fot. NASA

Drugi w 2009 r. lot promu kosmicznego Discovery był rutynową misją logistyczną. W jego trakcie nie zamontowano na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej żadnego nowego modułu, lub choćby krytycznie ważnego elementu wyposażenia. Nie wydarzyło się w nim nic takiego, co przykuło by większą uwagę mediów, zwrócono jedynie uwagę na dwa dosyć istotne fakty – obecność w kabinie pięćsetnego astronauty oraz to, że po raz ostatni w promie na stację udawał się członek jej stałej załogi.

Konflikt rosyjsko-gruziński w 2008 r.


Najboleśniejszą stratą rosyjskiego lotnictwa w konflikcie było zestrzelenie przez System Obrony Powietrznej Gruzji strategicznego samolotu bombowego Tu-22M3 wykonującego nocny lot rozpoznawczy. Fot. Piotr Butowski

Przez pięć dni sierpnia 2008 r. rosyjskie i gruzińskie siły zbrojne były zaangażowane w krótkotrwały, ale bardzo krwawy konflikt, który zakończył się porozumieniem o zawieszeniu działań. Konflikt został wywołany przez Gruzinów, którzy zaatakowali 7 sierpnia zbuntowaną republikę Południowej Osetii, uznawaną przez nich za część terytorium Gruzji. Działania te spotkały się z natychmiastową reakcją Sił Zbrojnych Federacji Rosyjskiej, które odpowiedziały rozmieszczeniem na terytorium Osetii własnych wojsk, angażując również w konflikt siły powietrzne.

Samolot z napędem jądrowym


Samolot bombowy B-36 (NB-36H) Peacemaker z reaktorem jądrowym na pokładzie w locie. Na stateczniku pionowym bombowca zwraca uwagę znak ostrzegający przed promieniowaniem jonizującym. Fot. Convair

Idea wykorzystania napędu jądrowego w samolotach pojawiła się już w latach trzydziestych ubiegłego wieku jako temat science-fiction. Zarówno Stany Zjednoczone Ameryki jak i ZSRR pracowały nad projektami bombowców o napędzie jądrowym. W artykule została przedstawiona historia amerykańskiego programu wykorzystania energii jądrowej do napędu samolotów, którego korzenie sięgają realizacji Projektu "Manhattan", tj. projektu związanego z budową amerykańskiej bomby jądrowej.

Heinkel He 219 Uhu (cz. III)


Nocny samolot myśliwski Heinkel He 219 należący do I/NJG 1. Zwracają uwagę szczegóły instalacji stacji radiolokacyjnej na przedzie kadłuba

Od kwietnia do czerwca 1944 r. załogi nocnych myśliwców He 219 odniosły dużo sukcesów w zwalczaniu brytyjskich wypraw bombowych ("Lotnictwo" 1.2010). Z chwilą odwrotu sił niemieckich z Francji sytuacja, w jakiej znalazło się nocne lotnictwo myśliwskie Luftwaffe stała się jednak trudniejsza, utracono bowiem znajdujące się tam posterunki radiolokacyjne i nasłuchowe, w miejsce których przeciwnik postawił własne środki zagłuszające. Jednocześnie coraz większym zagrożeniem stawały się działania brytyjskich nocnych myśliwców Mosquito.

O polskim generale, polskim samolocie i tureckiej gościnności


Samolot myśliwski PZL-24 zaprojektowany w Państwowych Zakładach Lotniczych w Warszawie pod kierunkiem Wsiewołoda Jakimiuka w połowie lat trzydziestych ubiegłego wieku należał do najlepszych myśliwców tamtego okresu – szybki, zwrotny i uzbrojony w działka, stąd nic dziwnego, że wkrótce stał się prawdziwym hitem eksportowym. Fot. Mateusz Palka

Po czterech dniach szalonej drogi wreszcie Istambuł. Dojeżdżając do tego miasta czuliśmy się trochę jak uczestnicy IV wyprawy krzyżowej oszołomieni ogromem i majestatycznością tego miejsca. W tym trudnym do opisania słowami mieście jest wiele wspaniałości, ale ani zapierająca dech w piersiach Hagia Sophia, ani Błękitny Meczet, ani poranny widok z restauracji na dachu na dostojnie przepływające Bosforem statki nie były naszym celem, były jedynie fenomenalnym suplementem. Celem był İstanbul Havacılık Müzesi i stojący w nim dumnie jedyny zachowany polski samolot myśliwski typu PZL-24.

Ocena:  
( 3 )      nie oceniany
  Opinii:  

118

  

Dodaj swoją opinię

Utworzony: 2017-03-31 13:50:05 ~~Cesmah~~

Comprar Cialis Generico Por Telefono Dapoxetine Buy Levitra After Stroke Viagra Legal Bestellen Xenical Order Propecia 0.5 Had Cialis Prix En Suisse Accutane Products Buy Finasteride Online Viagra Thailand Pharmacy Online Buy Online Deltasone Generic Acticin Cheapeast Medicine Shop Amex Amoxicillin Dose Sinus Infection Generic Azithromycin Cialis Prezzo Farmacia Italiana Where To Order Macrobid Where Can I Order Priligy Online Propecia Neck Pain Celebrex Fluoxetine Tablets Xenical Commander Buy No Prescription Generic Flagyl In Prague Clomiphene Viagra En Murcia Modalita Uso Cialis Buying Propecia Online Real Cialis No Generic Best Prices For Viagra On Loine Purchase Viagra Viagura Mastar Card Cialis Generique Paiement Paypal Cheap Levitra Online Levitra Medicament 10mg Priligy 30 Generic Cialis Online Drug Like Viagra But No Prescription Viagra Und Alkohol Buy Generic Zoloft Kamagra Efectos En La Mujer Gen Health Levitra Levitra Buy Us Baclofen Generique Is Ampicillin The Same As Amoxicillin Where Buy Propecia How To Buy Macrobid Legally Drugs Dessin Anime Levitra 20 Cheap Vibramycin Sales Amoxicillin And Parrot Paroxetine Order Generic For Inderal Mysoline Prix Levitra Sans Ordonnance Cheap Cialis Keflex And Constipation Le Prix Du Kamagra Cheap Generic Viagra Buy Now Worldwide Finasteride Shop Low Cost Pfizer Viagra Purchase Vibramycin Cheap Why Is My Alli So Expensive Buy Moduretic Propecia Pricing Prospecto Propecia Buy Now Amoxicilina Pills Levitra Cheapest Price Viagra 110 Mg Retin A Best Price Order Generic Xenical Ditropan On Amazon Priligy Scadenza vente de propecia forum Ngu And Amoxicillin Effet Viagra Pfizer Doxycycline Capsules Buy Generic Viagra Australia No Doctor Viagra Buy Accutane Online Canada Generique Kamagra Viagra Vorzeitiger Samenerguss Dapoxetina Priligy Cialis E Bruciore Di Stomaco Progesterone Usa On Line Decutan Fludrocortisona 0.1 Mg Amoxicillin On Line Doctors Prices Prozac Amoxicillin Side Effects And Toddler Propecia Proscar Benign Prostatic Hyperplasia Generic Zithromax Cheap Buy Accutane Uk Online Viagra Pas Cher Belgique Cheapest Cialis Eb Virus And Amoxicillin Buy Brand Name Wellbutrin Xl Doxycycline Tablets Cialis Marque

Utworzony: 2016-12-31 23:06:02 ~~Tory~~

http://www.cialisnetista.info/

Utworzony: 2016-12-03 13:08:48 ~~Holland~~

free car quote insurance