2009-11-10

Lotnictwo – listopad 2009

Lotnictwo – to profesjonalny miesięcznik poświęcony przeszłości, teraźniejszości i perspektywom rozwojowym lotnictwa wojskowego oraz cywilnego i kosmonautyce. W czasopiśmie prezentowane są najważniejsze wydarzenia lotnicze z kraju i ze świata, analizy i artykuły poświęcone węzłowym problemom rozwoju lotnictwa i kosmonautyki, monografie statków powietrznych z licznymi zdjęciami, sylwetkami barwnymi i rysunkami, opisy linii lotniczych, sił powietrznych, jednostek lotniczych, operacji, bitew i walk, sylwetki ludzi lotnictwa, sprawozdania i relacje z najważniejszych imprez lotniczych, Silną stroną „Lotnictwa” jest szeroki zespół autorski, który gwarantuje rzetelność, różne punkty widzenia na omawiany temat oraz wysoki poziom prezentowanych treści.

W numerze listopadowym:
- Aktualności wojskowe, cywilne i kosmiczne
- Co nowego w programie A400M?
- Linie lotnicze Berjaya Air
- Flota linii lotniczych 2009
- Linie lotnicze Iberia
- NATO Tiger Meet 2009
- Ćwiczenie „Bold Avenger 2009”
- Amerykańskie programy myśliwskie przełomu XX i XXI wieku
- Śmigłowce Cougar Sił Powietrznych Bułgarii
- Najstarsza brygada lotnicza – Gdyńska Brygada Lotnictwa MW
- Siły Powietrzne Salwadoru
- McDonnell RF-4 Phanton II
- STS-127 – japoński segment ISS ukończony
- Sonderkommando „Elbe”– 7 kwietnia 1945 r.
- Śmigłowce Mi-1/SM-1/SM-2 w polskim lotnictwie wojskowym (cz. I)

Co nowego w programie A400M?



Pierwszy prototyp europejskiego samolotu transportowego Airbus A400M w oczekiwaniu na zabudowę turbośmigłowych silników TP400. Fot. EADS

2 października EADS, EuroProp oraz Marshall Aerospace poinformowały o zakończeniu programu badawczego turbośmigłowego silnika TP400, który objął próby na naziemnym stanowisku doświadczalnym oraz latającym laboratorium. Cykl testów wykazał, że zarówno silnik TP400 jak i jego system sterowania FADEC spełniają wymagania zamawiającego. Wkrótce po tym oświadczeniu koncern EADS poinformował, że pierwszy prototyp europejskiego samolotu transportowego Airbus A400M otrzyma ponownie cztery turbośmigłowe silniki TP400 i po przeprowadzeniu niezbędnych testów naziemnych, najprawdopodobniej wzbije się do pierwszego lotu jeszcze przed końcem br.

Linie lotnicze Berjaya Air



Najnowszy nabytek linii lotniczych Berjaya Air – 72-miejscowy samolot ATR 72-500 trafił do Malezji w sierpniu br. Wkrótce rozpocznie rejsy z bazy w Kuala Lumour na Koh Samui oraz na Redang. Fot: ATR

Odległa od Polski o dziewięć tysięcy kilometrów Malezja rozciąga się na półwyspie Malajskim oraz części wyspy Borneo. Tropikalny klimat i niedostępne tereny to charakterystyczne cechy tego azjatyckiego państwa. Berjaya Air to jedna z lokalnych linii lotniczych utrzymujących regularną komunikację w „malezyjskiej” części kraju. Jest ona jednym z trzech krajowych operatorów wykorzystujących do obsługi połączeń turbośmigłowe samoloty pasażerskie; pozostałe MASWings oraz Firefly to spółki narodowego przewoźnika Malaysia Airlines. Przedsiębiorstwo rozpoczęło działalność w 1989 r. pod nazwą Pacific Air Charter, wkrótce zmieniając nazwę handlową na Berjaya Air.

Flota linii lotniczych 2009



Najpopularniejszym samolotem komunikacyjnym na świecie jest Boeing 737. Na zdjęciu samolot Boeing 737-800 w barwach czeskich linii lotniczych Travel Service. Fot. Boeing

W liniach lotniczych na świecie użytkuje się około 27 tys. samolotów. Wykonują one dziennie 75 tys. rejsów, przewożąc 6,5 mln pasażerów. Najpopularniejszymi są Boeingi 737, 747 i 757 oraz Airbusy A320, a wśród samolotów regionalnych Bombardier CRJ 100/200 i Dash 8/Q oraz Embraer ERJ. Zaistniały kryzys gospodarczy negatywnie wpłynął na rozwój floty, a liczba samolotów „zaparkowanych” wzrosła do rekordowej wielkości.
Należy przypuszczać, że w wyniku utrzymującego się kryzysu ich liczba będzie dalej wzrastała, a większość nie będzie już wprowadzona do eksploatacji. Dominacja Boeinga (Douglasa) nie jest obecnie zagrożona, ale jego udział w światowej flocie systematycznie spada. Natomiast powiększa się flota głównego konkurenta europejskiego Airbusa.

Linie lotnicze Iberia



Boeingi 727 cieszyły się w Hiszpanii doskonałą opinią – dopiero pod koniec 2001 r. Iberia jako ostatni europejski przewoźnik wycofała tego typu samoloty z rozkładowych rejsów pasażerskich. Fot. Iberia

28 czerwca 1927 r. powołano do życia linię Iberia – Compania Aerea de Transportes. Jednym z głównych inwestorów została Deutsche Luft Hansa, z której także pochodziły pierwsze samoloty linii. Przedsiębiorstwo otrzymało zezwolenie na wykonywanie lotów na najważniejszej do dziś lokalnej trasie z Madrytu do Barcelony. Inauguracja połączenia, a zarazem działalności Iberii, miała miejsce 14 grudnia 1927 r., uroczystość zaszczycił zaś sam król Hiszpanii Alfons XIII.
Dziś siatka połączeń linii lotniczych Iberia (i Air Nostrum) obejmuje 119 miast w 44 państwach: 38 portów w Hiszpanii, 49 w Europie, 9 w Afryce, 22 w Ameryce i 1 w Azji.

NATO Tiger Meet 2009



Wielozadaniowy samolot bojowy Rafale B – Escadron de Chasse et d’Experimentation 05.330 z Sił Powietrznych Francji. Fot. Hans Rolink

By promować solidarność pomiędzy członkami Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego, osiągnąć i utrzymać mocne związki pomiędzy personelem NATO i żeby stworzyć lepszą nić zrozumienia celów wojskowych i problemów sojuszników – są to historyczne słowa generała S. E. Andersona, szefa Kwatery Głównej Sojuszniczych Sił Zbrojnych NATO w Europie, wypowiedziane na początku 1962 r. a opisujące cele nowo powołanego zlotu eskadr tygrysich. Są one ważne do dziś i stanowiły podstawę dla tegorocznego – czterdziestego ósmego – zlotu, który odbył się w bazie Kleine Brogel w Belgii. Gospodarzem imprezy był 31. Dywizjon Sił Powietrznych Belgii i jego dowódca, major Jeroen Poesen.

Ćwiczenie „Bold Avenger 2009”



Piloci 10. Eskadry Lotnictwa Taktycznego z Łasku wylatali na „Bold Avenger 2009” ponad sto czterdzieści siedem godzin w siedemdziesięciu dwóch misjach przez dziesięć dni ćwiczeń. Fot. kpt. Piotr Wirski/10. Eskadra Lotnictwa Taktycznego

Od 14 do 25 września 2009 r., z wykorzystaniem duńskiego systemu wsparcia, zostało przeprowadzone największe tegoroczne ćwiczenie Sojuszniczych Sił Powietrznych NATO w Europie. Siły Powietrzne skierowały na ćwiczenie „Bold Avenger 2009” sześć wielozadaniowych samolotów bojowych F-16 Jastrząb z 10. Eskadry Lotnictwa Taktycznego z Łasku. Sprawny przerzut personelu inżynieryjno-lotniczego i wsparcia zapewniły dwa samoloty C-295M z 13. Eskadry Lotnictwa Transportowego z Krakowa.
W praktyce, prawie każdy lot podczas ćwiczenia „Bold Avenger 2009” wiązał się z uzupełnianiem paliwa w powietrzu (czasami dwa razy w jednej misji). W drugim tygodniu ćwiczeń wszystkie loty odbywały się w warunkach zakłóceń elektronicznych.

Amerykańskie programy myśliwskie przełomu XX i XXI wieku



Samolot myśliwski dominacji w powietrzu F-22A Raptor – prawdziwych powodów zaprzestania zakupów tego typu samolotów – nie mających sobie równych na świecie - przez administrację amerykańską prawdopodobnie nigdy nie poznamy. Fot. US Air Force

Stany Zjednoczone Ameryki są dziś jedynym krajem na świecie, który może sobie pozwolić na rozwój pięciu typów wielozadaniowych samolotów bojowych na raz. Trzy spośród nich stanowią rozwinięcie wcześniej opracowanych samolotów (F-15 Silent Eagle, F-16 Block 50/52 Advanced, F/A-18 Super Hornet), pozostałe dwa (F-22 Raptor, F-35 Lightning II) są już jednak awangardowymi konstrukcjami, które mają stanowić trzon lotnictwa Sił Zbrojnych USA oraz ich sojuszników w pierwszej połowie XXI wieku.
Z powodu zakończenia produkcji F-22A Raptor „oczkiem w głowie” administracji amerykańskiej staje się tańszy, a przy tym posiadający tylko niewiele mniejsze możliwości bojowe (głównie w zakresie walki „powietrze-powietrze”) wielozadaniowy samolot bojowy o cechach utrudnionej wykrywalności F-35 Lightning II.

Śmigłowce Cougar Sił Powietrznych Bułgarii



Śmigłowiec bojowego poszukiwania i ratownictwa AS.532AL Cougar w barwach bułgarskich sił powietrznych. Piloci śmigłowców tego typu wykonują manewrowanie nad dwoma–trzema strefami oddalonymi od miejsca przebywania zestrzelonego pilota, celem wprowadzenia w błąd przeciwnika, co do właściwego miejsca ewakuacji. Fot. Philip Stevens

Restrukturyzacja Sił Powietrznych Bułgarii w celu uzyskania interoperacyjności wewnątrz NATO nabrała tempa w styczniu 2005 r. wraz z podpisaniem przez Ministerstwo Obrony Bułgarii kontraktu opiewającego na kwotę 360 mln euro. Kontrakt z francuską firmą Eurocopter mówił o dostarczeniu Siłom Powietrznym Bułgarii dwunastu śmigłowców Cougar, w tym osiem w wersji AS.532UL dostosowanej do zadań transportowych i ewakuacji medycznej i cztery AS.532AL w wersji bojowego poszukiwania i ratownictwa, oraz sześciu AS.565MB Panther. Jednocześnie Ministerstwo Obrony Bułgarii podpisało z izraelskim Elbit Systems i amerykańskim Lockheed Martinem kontrakt na remonty i modernizację dwunastu śmigłowców szturmowych Mi-24 i sześciu transportowych Mi-17.

Najstarsza brygada lotnicza – Gdyńska Brygada Lotnictwa MW



Gdyńska Brygada Lotnictwa MW używa pięciu śmigłowców ratowniczych W-3RM Anakonda, które znajdują się w wyposażeniu 28. Puckiej Eskadry Lotniczej (Gdynia Babie Doły). Śmigłowiec jest m.in. wyposażony w dźwig burtowy z wciągarką elektryczną i może zabrać na pokład do ośmiu rozbitków. Fot. Michał Fiszer

Gdyńska Brygada Lotnictwa MW powstała w 1994 r. i jest obecnie najstarszym istniejącym lotniczym związkiem taktycznym w Siłach Zbrojnych RP. Szeroki zakres zadań, eksploatacja pięciu typów śmigłowców (Mi-2, Mi-14, Mi-17, W-3RM, SH-2G) oraz czterech wersji samolotu An-28 Bryza (TD, B1R, B1RM bis, E) powoduje że jest wyjątkową w skali sił zbrojnych jednostką lotniczą. W tym roku, 1 listopada, wyspecjalizowana w prowadzeniu działań ratowniczych, rozpoznaniu obszarów morskich oraz poszukiwaniu i zwalczaniu okrętów podwodnych Gdyńska Brygada Lotnictwa MW obchodzi piętnastolecie swojego istnienia.

Siły Powietrzne Salwadoru



Samolot szturmowy Cessna A-37B Dragon wprowadzono do wyposażenia Sił Powietrznych Salwadoru w 1982 r. w liczbie dwunastu sztuk. Obecnie dziewięć samolotów tego typu operuje z bazy Comalapa, ale ich dni są już policzone. Fot. Iñigo Guevara

Salwador, położony w samym sercu Ameryki Środkowej, jest najmniejszym, a jednocześnie najgęściej zaludnionym państwem tego regionu. Kraj wciąż wydobywa się z zapaści po długotrwałej wojny domowej (1980–1992). Ma on natomiast bogate tradycje lotnicze. I chociaż dziś Siły Powietrzne Salwadoru są stosunkowo słabe, to jednak tworzy je doświadczony personel, stanowiący punkt wyjścia do przyszłej rozbudowy i unowocześnienia. Całość Sił Powietrznych Salwadoru jest zorganizowana w dwie brygady lotnicze i wojskową szkołę lotniczą, które stacjonują w dwóch bazach.

McDonnell RF-4 Phantom II



RF-4C Phantom II z 45. Szkolnego Taktycznego Dywizjonu Rozpoznawczego z 67. Taktycznego Skrzydła Rozpoznawczego z bazy Bergstrom w Teksasie, które eksploatowało ten typ samolotu do 1991 r. Zwraca uwagę „nowoczesny” szary kamuflaż wprowadzony w końcu lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku. Fot. USAF/Chief Master Sergeant Don Sutherland

W styczniu 1962 r. prezydent Stanów Zjednoczonych Ameryki John F. Kennedy poprosił Kongres o zgodę na zakup morskich samolotów myśliwskich F-4H-1Phantom II przez US Air Force. W prośbie zaznaczono, że będzie to podstawowy samolot bojowy dla Tactical Air Command (TAC), US Air Force in Europe (USAFE) i US Pacific Air Force (PACAF), używany w wielozadaniowej wersji myśliwskiej F-110A (F-4C Phantom II) i wersji rozpoznawczej RF-110A (RF-4C Phantom II). Kongres zgodził się i w US Air Force rozpoczęło się wdrażanie nowej konstrukcji do służby.

STS-127 – japoński segment ISS ukończony



Cap Canaveral – amerykański prom kosmiczny Endeavour startuje do kolejnej misji (15 lipca 2009 r.). Lot trwał 15 dni, 16 godzin 44 minuty i 58 sekund. Fot. NASA

Podczas drugiej w tym roku misji wahadłowca do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, oznaczonej w grafiku jej montażu jako 2J/A (drugi lot japońsko-amerykański), dołączono do ISS trzeci i ostatni już element japońskiej części stacji. Tym razem nie był to moduł ciśnieniowy, a wystawiona na działanie warunków zewnętrznych platforma, na której będzie można umieszczać różnorodne eksperymenty, dostarczane przez statki transportowe. Astronauci od razu zaczęli ją nazywać „ogródkiem, w którym będą sadzić i hodować bonsai”.

Sonderkommando „Elbe” – 7 kwietnia 1945 r.



Zniszczenia w niemieckim mieście poczynione przez bombardowania strategiczne. Straty wśród ludności cywilnej czynione bombardowaniami oraz sprawna hitlerowska propaganda spowodowały, że Luftwaffe nie mogła narzekać na brak ochotników, jak udowodnił to nabór do Schulungslehrgang „Elbe” nawet do misji o charakterze samobójczym.

Na miesiąc przed zakończeniem drugiej wojny światowej w Europie, 7 kwietnia 1945 r., formacje bombowe 8. Armii Powietrznej Armii Stanów Zjednoczonych Ameryki stały się obiektem jedynego wykonanego w trakcie wojny ataku, podczas którego niemieccy piloci mieli za zadanie celowe taranowanie nieprzyjacielskich bombowców. Spośród około 80-90 pilotów Sonderkommando „Elbe”, którzy nawiązali kontakt z Amerykanami, czterdziestu było w stanie podjąć próbę staranowania nieprzyjacielskiego bombowca, z tego według danych niemieckich powodzeniem zakończyło się dwadzieścia cztery z nich.

Śmigłowce Mi-1/SM-1/SM-2 (część 1)



W latach 1956-1965 w wytwórni WSK PZL-Świdnik wyprodukowano 1594 lekkie śmigłowce wielozadaniowe SM-1. Fot. L. Zielaskowski

Śmigłowiec SM-1, wdrożony do produkcji wielkoseryjnej w połowie lat pięćdziesiątych ubiegłego wieku w wytwórni WSK PZL-Świdnik, stał się pierwszym tego typu statkiem powietrznym, który wszedł do eksploatacji w polskim lotnictwie wojskowym i cywilnym, dając nowe, niedostępne dotąd możliwości operacyjne. Na SM-1 wyszkoliło się kilka pokoleń polskich pilotów śmigłowcowych. SM-1 powstawał w Świdniku w oparciu o radziecką licencję Mi-1, jednego z najbardziej udanych śmigłowców swojej epoki.


Ocena:  
( 1 )      bardzo słaby
  Opinii:  

197

  

Dodaj swoją opinię

Utworzony: 2017-01-19 02:38:26 ~~viagra without a doctor prescription~~

The get the better of manifest indicates that enormous blood insistence does not call headaches or nosebleeds, except in the box of hypertensive crisis, a medical exigency when blood difficulties is 180/110 mm Hg or higher. If your blood pressure is unusually on a trip viagra without a doctor prescription you have headache or nosebleed and are sensitivity unwell, pause five minutes and retest. If your reading remains at 180/110 mm Hg or higher, call 9-1-1.

Utworzony: 2017-01-19 02:21:52 ~~viagra without seeing doctor~~

The nicest manifest indicates that merry blood stress does not call headaches or nosebleeds, except in the come what may of hypertensive moment, a medical exigency when blood pressure is 180/110 mm Hg or higher. If your blood pressure is unusually on a trip viagra without a prescription you be struck by problem or nosebleed and are feeling unwell, wait five minutes and retest. If your reading remains at 180/110 mm Hg or higher, holler 9-1-1.

Utworzony: 2017-01-19 02:08:21 ~~buy viagra without prescription~~

The get the better of evidence indicates that momentous blood pressure does not justification headaches or nosebleeds, except in the come what may of hypertensive moment, a medical pinch when blood pressure is 180/110 mm Hg or higher. If your blood burden is unusually high viagra without prescription you accept bane or nosebleed and are premonition unwell, stand by five minutes and retest. If your reading remains at 180/110 mm Hg or higher, come for 9-1-1.

Utworzony: 2017-01-18 21:53:14 ~~generic viagra without doctor visit~~

The rout evidence indicates that high blood pressure does not cause headaches or nosebleeds, except in the case of hypertensive crisis, a medical predicament when blood pressure is 180/110 mm Hg or higher. If your blood compel is unusually on a trip viagra without a doctor prescription you maintain bane or nosebleed and are feeling unwell, on the back burner serve five minutes and retest. If your reading remains at 180/110 mm Hg or higher, call 9-1-1.

Utworzony: 2017-01-18 21:32:40 ~~viagra without a doctor prescription~~

The get the better of attest indicates that enormous blood stress does not cause headaches or nosebleeds, except in the come what may of hypertensive crisis, a medical exigency when blood burden is 180/110 mm Hg or higher. If your blood pressure is unusually elevated viagra without a doctor prescription you accept bane or nosebleed and are premonition unwell, pause five minutes and retest. If your reading remains at 180/110 mm Hg or higher, call 9-1-1.