2009-06-04

Lotnictwo – Czerwiec 2009

Lotnictwo – to profesjonalny miesięcznik poświęcony przeszłości, teraźniejszości i perspektywom rozwojowym lotnictwa wojskowego oraz cywilnego i kosmonautyce. Ukazuje się od 1998 r. (pierwotny tytuł – „Lotnictwo Wojskowe”). W czasopiśmie prezentowane są najważniejsze wydarzenia lotnicze z kraju i ze świata, analizy i artykuły poświęcone węzłowym problemom rozwoju lotnictwa i kosmonautyki, monografie statków powietrznych z licznymi zdjęciami, sylwetkami barwnymi i rysunkami, opisy linii lotniczych, sił powietrznych, jednostek lotniczych, operacji, bitew i walk, sylwetki ludzi lotnictwa, sprawozdania i relacje z najważniejszych imprez lotniczych, Silną stroną „Lotnictwa” jest szeroki zespół autorski, który gwarantuje rzetelność, różne punkty widzenia na omawiany temat oraz wysoki poziom prezentowanych treści.

W numerze czerwcowym:
1. aktualności wojskowe, cywilne i kosmiczne
2. Polskie przewozy lotnicze 2008
3. Vereinigte Flugtechnische Werke VFW 614
4. Lotnictwo Morskie Meksyku
5. Indyjski „Miecz Sprawiedliwości”
6. Międzynarodowe siły lotnicze nad Afganistanem
7. Smok i Łabędź lecą na Międzynarodową Stację Kosmiczną
8. Lockheed AH-56A Cheyenne
9. Samoloty Lim-5 i Lim-6 w polskim lotnictwie wojskowym (cz. II)
10. Morskie skrzydła Austro-Węgier 1914-1918
11. Władysław Łapot
12. Nieznany as Polskich Sił Powietrznych

Polskie przewozy lotnicze 2008 – W 2008 r. na pokładach polskich statków powietrznych przewieziono 5,2 mln pasażerów i 46,1 tys. ton ładunków. W stosunku do wyników roku ubiegłego przewozy pasażerów zmniejszyły się o 14,3%, a tonaż ładunków wzrósł o 3,8%. Największy udział w rynku miała Grupa LOT (Polskie Linie Lotnicze LOT, EuroLOT, Centralwings), która przewiozła 95,6% pasażerów i 53,6% ładunków.

Vereinigte Flugtechnische Werke VFW 614 – VFW 614 był jednym z pierwszych odrzutowych regionalnych samolotów komunikacyjnych, choć tak naprawdę powstał zbyt wcześnie, aby wzbudzić szersze zainteresowanie. Zapotrzebowanie na samoloty regional jet pojawiło się na zachodzie dopiero w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. Nowatorska konstrukcja jest dziś niemal całkowicie zapomniana, choć konsorcjum jakie zostało utworzone przy okazji jej opracowania, stało się zalążkiem niemieckiego oddziału Airbus/EADS.

Lotnictwo Morskie Meksyku – Meksyk leży pomiędzy USA a innymi państwami Ameryki Środkowej, jest jednym z liderów pod względem gospodarczym i politycznym w regionie, ale obecnie sytuacja wewnętrzna w państwie jest bardzo napięta. Od kilku lat meksykańskie kartele narkotykowe, korzystając z osłabienia mafii kolumbijskich, rozwijają swoje brudne interesy, co oczywiście spowodowało eskalację przemocy i doprowadziło Meksyk do poważnego kryzysu. Wraz z objęciem urzędu prezydenta państwa przez Felipe Calderoniego, siły zbrojne – a w tym i Lotnictwo Morskie Meksyku, zostały zaangażowane w walkę z przemytem narkotyków oraz z przestępczością zorganizowaną i obecnie jest to ich najważniejsze zadanie.

Indyjski „Miecz Sprawiedliwości” – W tym roku mija trzydzieści lat od kiedy Siły Powietrzne Indii wprowadziły do wyposażenia samoloty myśliwsko-bombowe Jaguar. Samoloty tego typu stanowią obecnie wyposażenie sześciu eskadr indyjskich sił powietrznych. Dr Sean Wilson z Prime Images miał unikalną możliwość złożenia wizyty w bazie lotniczej Ambala w rejonie Penjabu w północnych Indiach, gdzie mógł zasięgnąć informacji na temat indyjskich Low Level Strike Aircraft.

Międzynarodowe siły lotnicze nad Afganistanem – Po ataku 11 września 2001 r. i zignorowaniu ultimatum USA, a związanego z wydaniem ich inicjatorów siły zbrojne kilku państw zachodnich, pod dowództwem amerykańskim, rozpoczęły 7 października 2001 r. ataki na pozycje Talibów w Afganistanie. Od tego momentu datuje się początek dyslokacji do baz w krajach sąsiadujących z Afganistanem, a wkrótce i na jego terytorium, jednostek lotniczych koalicjantów. Operują one w ramach dwóch samodzielnych struktur – sił ISAF, dowodzonych przez NATO, oraz operacji „Enduring Freedom” Sił Zbrojnych USA.

Smok i Łabędź lecą na Międzynarodową Stację Kosmiczną – W końcu lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku, gdy rozpoczynano łączenie pierwszych elementów Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, sprawa transportowania na jej pokład zaopatrzenia wyglądała na rozwiązaną. W początkowej fazie miały za to odpowiadać rosyjskie automatyczne statki transportowe oraz amerykańskie wahadłowce, niosące w swoich ładowniach kontenery zaopatrzeniowe. W kolejnych latach miały do nich dołączyć transportowce z Europy oraz Japonii. Jednak planowane rychłe wycofanie z eksploatacji wahadłowców spowoduje deficyt możliwości dostarczania na nią, a w jeszcze większej mierze z niej na Ziemię, ładunków pochodzenia amerykańskiego. Co w tej sytuacji zamierza zrobić NASA?

Lockheed AH-56A Cheyenne – W 1956 r. pułkownik armii amerykańskiej, Jan Vanderpool, na bazie analizy doświadczeń brytyjskich (Malaje) i francuskich (Algieria), rozpoczął prace studyjne nad koncepcją wprowadzenia do arsenału US Army śmigłowców szturmowych, które nie byłyby prowizorycznie adaptowanymi maszynami, a opracowanymi od podstaw oraz przygotowaniem taktyki ich użycia. Z pomocą Vanderpoolowi przyszedł brygadier Carl Hutton, dowódca szkoły lotniczej armii w Fort Rucker w stanie Alabama. 3 listopada 1965 r. armia amerykańska – w ramach programu Advanced Aerial Fire Support System – podpisała z koncernem Lockheed kontrakt na budowę śmigłowca szturmowego AH-56A Cheyenne.

Samoloty Lim-5 i Lim-6 w polskim lotnictwie wojskowym (cz. II) – Dowództwo Wojsk Lotniczych i Obrony Przeciwlotniczej Obszaru Kraju postanowiło w końcu 1957 r. zmodernizować samolot myśliwski Lim-5, produkowany w kraju na podstawie radzieckiej licencji (Mikojan-Gurewicz MiG-17F). Zamierzano przystosować go do zadań myśliwsko-szturmowych przez wprowadzenie wielu zmian konstrukcyjnych, wpływających zasadniczo na jego właściwości lotno-taktyczne. Modernizację planowano przeprowadzić w dwóch etapach: w pierwszym miał być wykonany samolot Lim-5M (MiG-17FM), a w drugim – jego rozwojowa wersja – samolot Lim-6.

Morskie skrzydła Austro-Węgier 1914-1918 – Podwaliny pod cesarsko-królewskie lotnictwo morskie Austro-Węgier położył dowódca floty, admirał Rudolf Graf Montecuccoli, w 1910 r. Pierwszym pilotem morskim został Victor Klobucar-Rukawina de Bunic, który następnie został mianowany komendantem stacji lotniczej Poli. Personel lotniczy i techniczny szkolono za prywatne pieniądze w szkołach lotniczych na terenie Francji, następnie flota korzystała z uprzejmości armii i jej zaplecza w Wiener-Neustadt. Dzięki pomocy wiceadmirała Juliusza Rippera, szefa sztabu floty, wspomniana stacja lotnicza uzyskała znaczne wsparcie finansowe, które spożytkowała na zakup pierwszych samolotów…

Władysław Łapot – Władysław Łapot jest bodaj najstarszym żyjącym weteranem Polskich Sił Powietrznych na Zachodzie. Wiele lat swego długiego, stuletniego życia (urodzony 5 czerwca 1909 r. w Łodzi) związał z lotnictwem, które pokochał jeszcze jako młody chłopak. Obserwował pierwsze kroki tej nowej, potężnie rozwijającej się dziedziny, tworzył jej historię. Brał udział w wielu lotach bojowych, uczył miłości do skrzydeł i wreszcie spędził w powietrzu kilka tysięcy godzin.

Nieznany as Polskich Sił Powietrznych – Do dziś nie wiadomo jak zginął chor. Aleksander Chudek (1914-1944) – nieznany as Polskich Sił Powietrznych na Zachodzie. Przypuszcza się, że samolot myśliwski Supermarine Spitfire VB z Chudkiem za sterami spadł do morza, gdyż ciała ani myśliwca nigdy nie odnaleziono. Na „liście Bajana” będącej jedynym oficjalnym zestawieniem polskich pilotów, został odnotowany na dwunastej pozycji. Przyznano mu 9 samolotów zestrzelonych na pewno, 1 zestrzelony prawdopodobnie i 1 uszkodzony.

Ocena:  
( 1 )      bardzo słaby
  Opinii:  

322

  

Dodaj swoją opinię

Utworzony: 2017-03-24 04:41:29 ~~ventolin inhaler~~

Albuterol HFA is the prescription of inhaled drug that is used to treat or prevent the age of four or more human bronchial reversible obstructive pulmonary disease. albuterol, bronchospasm (EIB) for up to 4 years of age or older. administration to a patient. Ventolin HFA is not known whether it is safe and effective in less than 4 years of age.

Utworzony: 2017-03-24 04:31:29 ~~ventolin~~

Albuterol HFA is the prescription of inhaled drug that is used to treat or prevent the age of four or more human bronchial reversible obstructive pulmonary disease. albuterol inhaler, bronchospasm (EIB) for up to 4 years of age or older. administration to a patient. Ventolin HFA is not known whether it is safe and effective in less than 4 years of age.

Utworzony: 2017-03-23 19:14:51 ~~albuterol inhaler~~

Albuterol HFA is the prescription of inhaled drug that is used to treat or prevent the age of four or more human bronchial reversible obstructive pulmonary disease. ventolin inhaler, bronchospasm (EIB) for up to 4 years of age or older. administration to a patient. Ventolin HFA is not known whether it is safe and effective in less than 4 years of age.

Utworzony: 2017-03-21 12:01:55 ~~albuterol~~

Ventolin HFA is a prescription inhaled drug used to treat or prevent bronchospasm in people aged 4 years and older with reversible obstructive airways disease. ventolin is also used to prevent physical exercise of bronchospasm (EIB) in patients 4 years of age or older. It is not known whether Ventolin HFA is safe and effective in children under 4 years of age.

Utworzony: 2017-03-21 11:49:16 ~~ventolin coupon~~

Ventolin HFA is a prescription inhaled drug used to treat or prevent bronchospasm in people aged 4 years and older with reversible obstructive airways disease. ventolin inhaler is also used to prevent physical exercise of bronchospasm (EIB) in patients 4 years of age or older. It is not known whether Ventolin HFA is safe and effective in children under 4 years of age.