2009-08-05

Licencyjne Fokkery z Lublina

W drugiej połowie lat 20. Polska zamierzała zakupić w Holandii samoloty Fokker F-VII. Miały one trafić do lotnictwa wojskowego oraz komunikacyjnego. Przedstawiciele rodzimego przemysłu lotniczego doprowadzili jednak do licencyjnej produkcji tego samolotu w kraju, w lubelskich zakładach Plage i Laśkiewicz.

Na zakup Fokkerów w Holandii Polska zamierzała wydać kwotę około 4 mln zł. Jednak przedstawiciele Zrzeszenia Polskich Przemysłowców Lotniczych upomnieli się o interes rodzimych zakładów. W 1928 roku do Ministerstwa Komunikacji oraz Dowództwa Lotnictwa zwrócono się z prośbą o rezygnację z zakupu i rozpoczęcie produkcji samolotów w jednej z polskich wytwórni. Prośba spotkała się z akceptacją i ilość zamówionych Fokkerów ograniczono do trzech – były to egzemplarze wzorcowe, niezbędne do podjęcia produkcji licencyjnej. Holenderskie zakłady oprócz samolotów przekazały stronie polskiej potrzebną dokumentację, pomogły też w zakupie wzorcowych silników Wright w USA. Opracowano również plany konwersji samolotów pasażerskich na wersję wojskową – bombardującą, sanitarna i torpedową oraz przystosowanie wersji z jednym silnikiem do zabudowy trzech (F-VII3m). Po zakupie licencji, jesienią 1928 roku, polskie władze podpisały z Zakładami Mechanicznymi Plage i Laśkiewicz z Lublina umowę na produkcję 21 samolotów: 1 egzemplarza do prób statycznych, 10 komunikacyjnych i 10 dla wojska.

Zbudowane w Lublinie Fokkery F-VII3m w wersji wojskowej uzbrojone były w osiem bomb 100 kg lub trzy ładunki 300 kg w wewnątrzkadłubowych wyrzutnikach oraz trzy karabiny maszynowe Vickers. Zamontowane w górnej części kadłuba, w podłodze i na stanowisku pilota. Samoloty komunikacyjne posiadały 10 skórzanych foteli.


W 1930 roku z lubelską wytwórnią podpisano kolejną umowę, obejmującą dostawę siedmiu trzysilnikowych Fokkerów F-VII3m. Samoloty zostały dostarczone lotnictwu wojskowemu do początku 1931 roku.

Wojskowe Fokkery używane były przez eskadry bombowe, następnie jako samoloty transportowe. Kilka egzemplarzy we wrześniu 1939 roku znalazło się na wyposażeniu Brygady Bombowej.

Na podstawie: Majewski Mariusz Wojciech. Samoloty i Zakłady Lotnicze II Rzeczypospolitej. 2006. ISBN: 83-922944-5-0
Sławomir Kasjaniuk

Ocena:  
( 1 )      bardzo słaby
  Opinii:  

1

  

Dodaj swoją opinię

Utworzony: 2016-04-22 22:53:54 ~~Xaria~~

ciao mi incsciouisre molto questo tipo di educazione anche se non ho bimbi miei per ora ma seguo dei bambini in comunita …mi puoi consigliare dele letture semplici per iniziare ? grazie mille