2011-01-17

LOTNICTWO – styczeń 2011

Lotnictwo – styczeń 2011, a w nim aktualności wojskowe, cywilne i kosmiczne.

Lotnictwo – to profesjonalny miesięcznik poświęcony przeszłości, teraźniejszości i perspektywom rozwojowym lotnictwa wojskowego oraz cywilnego i kosmonautyce. W czasopiśmie są prezentowane najważniejsze wydarzenia lotnicze z kraju i ze świata, analizy i artykuły poświęcone węzłowym problemom rozwoju lotnictwa i kosmonautyki, monografie statków powietrznych z licznymi zdjęciami, sylwetkami barwnymi i rysunkami, opisy linii lotniczych, sił powietrznych, jednostek lotniczych, operacji, bitew i walk, sylwetki ludzi lotnictwa, sprawozdania i relacje z najważniejszych imprez lotniczych, Silną stroną „Lotnictwa” jest szeroki zespół autorski, który gwarantuje rzetelność, różne punkty widzenia na omawiany temat oraz wysoki poziom prezentowanych treści.

W numerze styczniowym:

- Aktualności wojskowe, cywilne i kosmiczne
- Airbus Military – europejski producent wojskowych transportowców
- Trzeci biegun – Airshow China 2010, Zhuhai, 16–19 listopada
- Aviation Nation 2010 – Nellis AFB, 13–14 listopada
- Ćwiczenie „CRUZEX V”
- Wielozadaniowy śmigłowiec transportowy Sikorsky UH-60 Black Hawk (cz. I)
- Wielozadaniowy samolot myśliwski Dassault Rafale
- AGM-88 HARM – samonaprowadzający się pocisk przeciwradiolokacyjny
- Wysokoorbitalne systemy nawigacji satelitarnej
- Funkcjonalne Bloki Przestrzeni Powietrznej
- Samolot myśliwski na każde warunki atmosferyczne Lockheed F-94 Starfire
- Izraelskie Supermarine Spitfire

Airbus Military - europejski producent wojskowych transportowców



Widok z lotu ptaka zakładów w Sewilli San Pablo – w największej hali produkcyjnej (po lewej) powstają duże samoloty A400M, w drugiej nieco mniejszej – lekkie i średnie (C212, CN235 i C295), niewielka hala z „kominem” zaś to lakiernia; na drugim planie (po prawej) powstają budynki centrum szkoleniowego. Fot. Airbus Military

Z czasem zakłady CASA zdobyły doświadczenie w kooperacji międzynarodowej i budowie coraz szerszej gamy konstrukcji, jak choćby używanych do dziś odrzutowych samolotów szkolno-treningowych C101 Aviojet, czy licencyjnych odmian naddźwiękowych myśliwców Northrop F-5. Zaprojektowany w latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku wspólnie z indonezyjską firmą IPTN transportowy i pasażerski samolot CN235 był ponownie sukcesem producenta (powstało ponad 250 egzemplarzy) i jest produkowany do dziś. Jego większa odmiana oznaczona C295 od początku XXI wieku powoli zdobywa popularność wśród operatorów wojskowych z całego świata; jest to również najbardziej intensywnie eksploatowany samolot transportowy naszych Sił Powietrznych.

Trzeci biegun - Airshow China 2010, Zhuhai, 16–21 listopada



Produkcja średniego samolotu pasażerskiego COMAC C919 będzie podzielona pomiędzy zakładami z całych Chin. Montaż końcowy będzie prowadzony w Szanghaju. Fot. Piotr Butowski

Ósma wystawa Airshow China, jaka odbyła się 16–21 listopada 2010 r. w Zhuhai na południu Chin, niedaleko od Hongkongu i Macao, była największa w historii. Zgromadziła około 600 firm z 35 krajów; na wystawie statycznej i w locie wystąpiło 71 samolotów i śmigłowców. Wystawę odwiedziło 320 tys. osób. Według komunikatu agencji Xinhua w czasie wystawy podpisano 28 kontraktów lub listów intencyjnych na 254 samoloty o łącznej wartości 9,3 mld dolarów. Co piąty mieszkaniec naszej planety to Chińczyk. Ten truizm trzeba mieć zawsze na uwadze myśląc o Chinach, także o chińskim lotnictwie. Poziom życia jest tu niski, kilkakrotnie niższy niż w Polsce, ale pomnożony przez niemal półtora miliarda ludzi daje duże pieniądze. Dlatego tak duże są zamówienia na samoloty dla Chin.

Aviation Nation 2010 - Nellis Air Force Base, 13–14 listopada

Samolot myśliwski dominacji w powietrzu Lockheed Martin F-22A Raptor demonstruje swoje unikalne możliwości manewrowe. Fot. Chris Parypa



Las Vegas, stan Nevada, miasto grzechu, hazardu... Około piętnaście kilometrów od centrum miasta mieści się jedna z najbardziej znanych, jedna z najważniejszych baz Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych – Nellis Air Force Base. Jak co roku w połowie listopada są tu organizowane pokazy lotnicze znane pod nazwą „Aviation Nation”. Na pierwszy rzut oka baza wygląda inaczej niż, te które widziałem wcześniej, Nellis AFB sprawia wrażenie bardzo surowego terenu, strefa lotniska leży na pustyni nieopodal gór. Brak roślinności, drzew czy chociażby zwykłej zielonej trawy robi ogromne wrażenie, nadając krajobrazowi surowości i tajemniczości.

Ćwiczenie „CRUZEX V”



We wspólnym szyku: brazylijski dwumiejscowy samolot szkolno-bojowy A-1B oraz wielozadaniowe myśliwce Rafale B (francuski) i F-16C (amerykański). Fot. Robin Polderman

Brazylia jest największym państwem Ameryki Południowej i piątym pod względem wielkości na świecie, a dzięki rozwijającej się w dużym tempie gospodarce, staje się także coraz bardziej znaczącym globalnie graczem. W mijającej dekadzie Brazylijczycy zaczęli również inwestować w rozwój sił zbrojnych. Odbywające się w cyklu dwuletnim, międzynarodowe ćwiczenia lotnicze „CRUZEX V” zostały przeprowadzone w dniach od 28 października do 19 listopada 2010 r. Wyznaczono do nich pięć baz Sił Powietrznych Brazylii znajdujących się w północno-wschodniej części kraju, na obszarze gdzie niemal przez cały rok panują doskonałe warunki atmosferyczne.

Wielozadaniowy śmigłowiec transportowy Sikorsky UH-60 Black Hawk (cz. I)



Black Hawk powstał na zapotrzebowanie Sił Zbrojnych USA na nowy wielozadaniowy śmigłowiec transportowy. Został zaprojektowany jako następca masowo używanego UH-1 Iroquois, który sprawdził się podczas wojny wietnamskiej. Fot. US Air Force

UH-60 Black Hawk powstał w wyniku zbierania doświadczeń związanych z wykorzystaniem w wojnie wietnamskiej legendarnego wielozadaniowego śmigłowca transportowego UH-1 Iroquois i stanowił odpowiedź firmy Sikorsky na systematycznie zwiększające się zapotrzebowanie amerykańskich sił lądowych, w zakresie taktycznego transportu lotniczego na polu walki. W ciągu kolejnych lat UH-60 Black Hawk dał się poznać jako nadzwyczaj wszechstronna konstrukcja, wykorzystywana do szerokiego spektrum zastosowań wojskowych i cywilnych.

Wielozadaniowy samolot myśliwski Dassault Rafale



Początkowo planowano, że dwumiejscowa wersja Rafale będzie występowała w wariantach bazowania lądowego i pokładowego, ale ze względów finansowych francuskie siły morskie ostatecznie zdecydowały się na zakup jedynie maszyn jednomiejscowych. Jedynym użytkownikiem dwumiejscowego Rafale są więc Siły Powietrzne Francji. Ta wersja jest używana do szkolenia oraz misji myśliwsko-bombowych, co ułatwia obecność dodatkowego członka załogi – operatora systemu uzbrojenia. Fot. SIRPA AIR

Rafale to konstrukcja czerpiąca z długiej tradycji znanych samolotów myśliwskich z napędem odrzutowym, których historia zaczęła się wraz z pojawieniem pierwszego całkowicie francuskiego odrzutowego myśliwca Dassault Ouragan, a potem kolejnych – z serii Mystere oraz Super Mystere. Na przełomie lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych ubiegłego wieku narodził się Mirage III – samolot myśliwski, który był jednym z najlepszych myśliwców opracowanych po zakończeniu drugiej wojny światowej. Po Mirage III przyszedł czas Mirage F1 oraz Mirage 2000, które wkrótce stały się podstawowymi samolotami bojowymi francuskich sił powietrznych. Program myśliwca Mirage 2000C doprowadził również do opracowania dwóch wersji myśliwsko-bombowych (Mirage 2000N i Mirage 2000D), ale zdawano sobie sprawę, że w końcu nadejdzie chwila, w której samoloty myśliwskie Mirage IIIC i Mirage F1C oraz myśliwsko-bombowe Mirage IIIE i Jaguar będą musiały zostać wycofane z linii, a Mirage 2000 nie będzie już dostatecznie nowoczesną konstrukcją i nie będzie spełniać przyszłych wymagań.

AGM-88 HARM – samonaprowadzający się pocisk przeciwradiolokacyjny



Samolot ogniowego przełamania naziemnej obrony przeciwlotniczej Lockheed Martin F-16CJ uzbrojony w dwa przeciwradiolokacyjne pociski AGM-88 HARM umieszczone na wewnętrznych podwieszeniach podskrzydłowych. Fot. US Air Force

W dzisiejszych czasach trudno wyobrazić sobie jakąkolwiek operację bojową lotnictwa bez działań mających na celu wcześniejsze obezwładnienie lub też zniszczenie naziemnych środków obrony przeciwlotniczej przeciwnika, w tym przede wszystkim radiolokacyjnych stacji kierowania ogniem przeciwlotniczych zestawów rakietowych. W ostatnich latach jednym z najważniejszych, najefektywniejszych oraz najczęściej używanych systemów uzbrojenia samolotów do misji ogniowego przełamania naziemnej obrony przeciwlotniczej SEAD/DEAD (Suppresion of Enemy Air Defence/ Destruction of Enemy Air Defenses), stał się samonaprowadzający się pocisk przeciwradiolokacyjny AGM-88 HARM.

Wysokoorbitalne systemy nawigacji satelitarnej



Trzy pokolenia amerykańskich satelitów systemu GPS-NAVSTAR. Fot. NASA

Na możliwość wykorzystania sztucznych satelitów Ziemi do wykonywania precyzyjnych pomiarów pozycji oraz prędkości i kierunku przemieszczania obiektów naziemnych, zwłaszcza tych, które nie mogą wykorzystywać naturalnych bądź sztucznych punktów orientacyjnych, zwrócono uwagę już u zarania ery kosmicznej. Wystrzelony w 1959 r. Transit-1A był pierwszym satelitą, mającym zbadać możliwość dokładnego określania położenia atomowych okrętów podwodnych, przenoszących rakietowe pociski balistyczne Polaris. Jego start zakończył się niepowodzeniem, lecz 13 kwietnia 1960 r. na orbicie znalazł się bliźniaczy Transit-1B. Ten mały i prymitywny obiekt stał się prekursorem dzisiejszych globalnych systemów nawigacyjnych, które weszły do wielu dziedzin życia codziennego i bez których trudno już sobie wyobrazić nasze funkcjonowanie.

Funkcjonalne Bloki Przestrzeni Powietrznej



Głównym celem inicjatywy Jednolita Europejska Przestrzeń Powietrzna jest zwiększenie wydajności w zarządzaniu ruchem lotniczym. Fot. DFS Deutsche Flugsicherung GmbH

Europejska Organizacja do spraw Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej EUROCONTROL oraz Komisja Europejska przez ostatnie dziesięć lat postawiły na kompletną reorganizację zarządzania europejską przestrzenią powietrzną poprzez utworzenie Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej – SES (Single European Sky), aby przygotować system na wyzwania związane ze wzrostem międzynarodowego ruchu lotniczego. Funkcjonalne Bloki Przestrzeni Powietrznej są jednym z filarów inicjatywy SES i jednocześnie największym wyzwaniem stojącym przed państwami zaangażowanymi w reformę systemu zarządzania ruchem lotniczym – ATM (Air Traffic Management).

Samolot myśliwski na każde warunki atmosferyczne Lockheed F-94 Starfire



Myśliwiec F-94C z kolekcji National Museum of the US Air Force, jest prezentowany w barwach 60th Fighter Interception Squadron z bazy Otis AFB z końca lat pięćdziesiątych ubiegłego wieku, z naniesionym fikcyjnym numerem seryjnym 50-1054 (prawdziwy numer to 50-980). Fot. US Air Force

W latach 1945–1946 planiści Sił Powietrznych Armii Stanów Zjednoczonych sformułowali wstępne założenia koncepcyjne i sprecyzowali szczegółowe wymagania taktyczno-techniczne dla pierwszej powojennej generacji samolotów bojowych. Za jedne z najważniejszych cech nowych konstrukcji uznano wykorzystanie napędu odrzutowego dla zapewnienia wysokich osiągów oraz zdolność do operowania w dzień i w nocy w każdych warunkach atmosferycznych. Jeśli chodzi o samoloty myśliwskie, to postanowiono opracować myśliwiec eskortowy dalekiego zasięgu (penetration fighters), myśliwiec przechwytujący z dodatkowym napędem rakietowym (interceptor fighters) i dwumiejscowy myśliwiec na każde warunki atmosferyczne z celownikiem radiolokacyjnym (all-weather fighters). W pierwszym przypadku powstały prototypy samolotów myśliwskich McDonnell XP-88 i Lockheed XP-90, w drugim – Republic XP-91 i Convair XP-92, a w trzecim – Curtiss XP-87 i Northrop XP-89.

Izraelskie Supermarine Spitfire



Pierwszy izraelski Spitfire D-130 sfotografowany 23 lipca 1948 r., w dniu swego oblotu. W kabinie Boris Senior, przy maszynie zaś stoi Ezer Weizman. Fot. ze zbiorów Joawa Efratiego

Jeśli Avie S-199 były pierwszymi samolotami myśliwskimi Sił Powietrznych Izraela, to Supermarine Spitfire stały się pierwszymi izraelskimi myśliwcami o realnych możliwościach bojowych. W ich kabinach pilotom Hel HaAwir udało się osiągnąć decydującą przewagę w powietrzu nad arabskimi przeciwnikami w czasie wojny o niepodległość. Byli oni w większości zagranicznymi ochotnikami, ponieważ izraelskie lotnictwo nie miało wówczas jeszcze dostatecznej ilości własnych wyszkolonych pilotów. Spośród nich należy wymienić Kanadyjczyków Johna Fredericka McElroya asa z jedenastoma zestrzeleniami podczas drugiej wojny światowej i Josepha Johna Doyle’a z dwoma oraz Amerykanina Chalmersa H. Goodlina, który pracował w firmie Bell i brał udział w badaniach pierwszego naddźwiękowego samolotu Bell X-1. Spitfire umożliwił także, już po zakończeniu wojny, wyszkolenie większości izraelskich pilotów myśliwskich tego okresu. Właśnie na Spitfire rozpoczęli swą karierę późniejsi twórcy potęgi Sił Powietrznych Izraela: Ezer Weizman (dowódca Hel HaAwir 1958–1966 i prezydent Izraela 1993–2000), Dany Szapira (długoletni pilot doświadczalny Hel HaAwir, a później firmy IAI) oraz Mordechaj „Modi” Hod (dowódca Hel HaAwir 1966–1973).

Ocena:  
( 3 )      nie oceniany
  Opinii:  

345

  

Dodaj swoją opinię

Utworzony: 2017-06-18 09:39:44 ~~viagra without a doctor prescription~~

http://www.vigrawithoutadoctorprescription.com viagra without a doctor prescription
viagra without a doctor prescription
viagra without a doctor prescription

Utworzony: 2017-06-18 07:09:31 ~~viagra without a doctor prescription~~

http://www.vigrawithoutadoctorprescription.com viagra without a doctor prescription
viagra without a doctor prescription
viagra without a doctor prescription

Utworzony: 2017-06-16 12:54:46 ~~cialis without a doctor prescription~~

http://cialiswithoutadoctors.org cialis without a doctor's prescription
cialis without a doctor's prescription
cialis without a doctor's prescription

Utworzony: 2017-06-16 12:50:26 ~~cialis without a doctors prescription~~

http://www.cialiswithoutdoctor.com cialis without a doctor prescription
generic cialis without a doctor prescription
cialis without a doctors prescription

Utworzony: 2017-06-16 10:13:05 ~~cialis without a doctors prescription~~

http://www.cialiswithoutdoctor.com cialis without a doctor's prescription
cialis without a doctor's prescription
cialis without a doctor's prescription