2014-02-03

Kruki będą produkowane na Okęciu

Airbus Group Poland w fabryce ulokowanej na Okęciu wznowi produkcję samolotów rolniczych Kruk. Informację, która od ponad roku intrygowała pasjonatów lotnictwa, oficjalnie potwierdził Sebastian Magadzio, prezes koncernu.

Mniej więcej ponad rok temu na forach internetowych pojawiły się sensacyjnie brzmiące informacje mówiące o wznowieniu produkcji samolotu PZL-106 Turbo Kruk w wersji BT (z silnikiem Walter M601D) lub BTU-34 (z silnikiem Pratt & Whitney PT6A). Zamówienie miało pochodzić z Argentyny, ze strony przedsiębiorstwa zajmującego się usługami agrolotniczymi. Łącznie kontrakt opiewać miał na około 40 egzemplarzy. Według pierwszych doniesień wszystkie samoloty miały powstać w należących d EADS zakładach PZL Okęcie (zobacz: Tajemnicze zainteresowanie samolotami z Okęcia).

W rozmowie z „Pulsem Biznesu” Sebastian Magadzio, prezes Airbus Group Poland potwierdził informację o rozpoczęciu pracy nad produkcją samolotów rolniczych Kruk w warszawie fabryce ulokowanej na Okęciu. Samoloty miałby trafić głównie na eksport do krajów Ameryki Łacińskiej.

PZL-106 Kruk to samolot z długą tradycją. Został on stworzony w ramach zapotrzebowania na nowy typ samolotu rolniczego. Prace nad konstrukcją rozpoczęły się w warszawskich zakładach PZL Okęcie w drugiej połowie lat 60 pod kierunkiem inż. Andrzeja Frydrychewicza. Produkcja samolotu zostanie zatem wznowiona w miejscu jego pierwotnej produkcji.

Prace nad nową konstrukcją prowadzone były w związku z zakończeniem produkcji większego i również wykorzystywanego rolniczo samolotu PZL-101 Gawron. W przeciwieństwie do tego modelu samolotu, Kruk został zaprojektowany w nowoczesnym układzie dolnopłata z wysoko umieszczoną kabiną. Samolot był wyposażony w siedmiocylindrowy silnik gwiazdowy polskiej konstrukcji PZL-3 S, o mocy 600 KM. Jego atutem była kabina o niezwykle wytrzymałej konstrukcji, obliczona na przeciążenia rzędu 40 g, która w ciągu całej historii tej maszyny uratowała życie wielu pilotom.

Długość samolotu zależnie do wersji wynosi 9,2-10,2 m, rozpiętość skrzydeł 14,80-15,0 m, wysokość 3,3-3,8 m; masa własna 1575-1680 kg, startowa 3000-3500 kg. W zależności od zastosowanego silnika Kruk osiągał prędkość maksymalną 210-270 km/h. Zasięg wynosił 400-1000 km, pułap 4000-4600 m. Wyprodukowano około 275 egzemplarzy PZL-106, w tym nawet wersję uzbrojoną. Poza Polską samolotów używały Niemcy, Kruki latały też nad państwami afrykańskimi, gdzie usługi wykonywały polskie firmy.

Zobacz także: Kruk – następca Gawrona z Okęcia
as