2015-08-21

Kittyhawk od Matchboxa

Kittyhawk należy do najbardziej rozpoznawalnych samolotów myśliwskich II wojny światowej. Ten właśnie samolot zawsze wpadał mi w ręce, kiedy przeglądałem swoje zasoby w poszukiwaniu „kolejnego do rozpoczęcia” i wielokrotnie go odkładałem. Cóż, Matchbox to już nie jest standard na XXI wiek.

Kittyhawk należy do najbardziej rozpoznawalnych samolotów myśliwskich II wojny światowej. Używany był na wszystkich kontynentach ogarniętych wojną, przez wszystkie kraje stojące po stronie Aliantów. Wyróżnia się również klasyczną, piękną sylwetką.

Ten właśnie samolot zawsze wpadał mi w ręce, kiedy przeglądałem swoje zasoby w poszukiwaniu „kolejnego do rozpoczęcia” i wielokrotnie go odkładałem. Cóż, Matchbox to już nie jest standard na XXI wiek.

Choć z drugiej strony – jeśli się szuka modelu mającego być odskocznią od bardziej „ambitnych” projektów, co to można go odłożyć w każdej chwili i wrócić do niego, kiedy nie ma się chęci na nic innego, albo w celu przećwiczenia nowych technik i sprawdzenia modelarskich pomysłów... I tak właśnie pewnego dnia postanowiłem podejść do tego Curtissa P-40N Warhawk/Kittyhawk. Model prosto z pudełka, w „pudełkowym malowaniu”. Oryginał pilotował australijski as J.L. Waddy.

John Lloyd Waddy urodził się w Sydney w dniu 10 grudnia 1916 roku. Do Royal Australian Air Force (RAAF) wstąpił pod koniec 1940 roku. Jego dwaj starsi bracia, Edgar i Richard, również byli pilotami. Po ukończeniu szkolenia trafił do Afryki do 250 Dywizjonu RAF, operującego na samolotach P-40 Tomahawk (później Kittyhawk). W Afryce uzyskał 15 i pół zestrzeleń pewnych, co dało mu drugie miejsce wśród asów RAAF. We wrześniu 1944 roku John L. Waddy został skierowany do bazy Noemfoor w Holenderskich Indiach Wschodnich, gdzie został dowódcą 80 Dywizjonu RAAF.

W kwietniu 1945 roku Waddy dołączył do Caldwella, Arthura, Gibbsa i czterech innych starszych oficerów-pilotów z 1 TAF biorąc udział w tzw. „Buncie Morotai”. Ośmiu oficerów oficjalnie zrezygnowało ze swoich stanowisk w proteście przeciwko wykorzystywaniu australijskich eskadr myśliwskich do atakowania bezwartościowych celów naziemnych. Ataki te przynosiły niewspółmiernie duże straty w personelu lotniczym i sprzęcie w porównaniu do zadanych zniszczeń Japończykom. Sprawę potraktowano jako bunt. Piloci zostali postawieni przed sądem wojskowym. Po zapoznaniu się ze sprawą sędzia John Vincent Barry oczyścił oficerów z wszystkich zarzutów.

J.L. Waddy dowodził 80 Dywizjonem RAAF aż do przekazania go swojemu następcy w dniu 1 czerwca 1945 roku. Za zasługi w walkach na Pacyfiku został nagrodzony Medalem Lotniczym USA, a wcześniej – za walki w Afryce – brytyjskim DFC.

Po wojnie Waddy był przedsiębiorcą, biznesmenem, politykiem (parlamentarzystą i ministrem). Zmarł w dniu 11 września 1987 r. w wieku siedemdziesięciu lat.

Model

P-40N-20 Kittyhawk IV
80 Dywizjon RAAF, J.L. Waddy
Holenderskie Indie Wschodnie, wyspa Morotai, koniec 1944 roku
Skala 1:72 Matchbox/Revell 40063


Model jeszcze w pudełku firmy Matchbox, wypraski Matchboxowe (ale już jednokolorowe, z beżowego plastiku) z zatartym logiem firmy. Instrukcja już typowa dla Revella i kalkomanie (oznaczenia dla samolotu Johna L. Waddy’ego oraz „Wham Bam!” z Netherlands East Indies Air Force) również „made in Revell”.





Model prezentuje standard typowy dla Matchboxa – szerokie i głębokie wgłębne linie podziału, szerokie i wysokie linie wypukłe, nity jak z lokomotywy. Przejrzysta, lecz pancerna owiewka. Praktycznie brak detali wnętrza kabiny i wnęk podwozia. I perfekcyjne spasowanie wszystkich elementów. Szpachlówka tym razem dostała wolne...

Jako, że miał być to model „relaksacyjny” – w Kittyhawku postanowiłem przerobić linie wypukłe na wklęsłe, do kabiny wsadzić pilota i... tyle.

Kadłub i skrzydła potraktowałem papierem ściernym o różnej gradacji, wygładziłem i wypolerowałem, a potem ołówkiem i cyrklem „przenośnikiem” narysowałem nowe linie. Wytrasowałem je później przy pomocy szpilki i czeskiej żyletki.

Po sklejeniu Curtissa i nałożeniu podkładu przyszedł czas na malowanie. Do wnętrza Pactra „interior green”, na zewnątrz „neutral grey” i „olive drab”, biała Agama. I rutynowo – sidolux, potem kalkomanie, sidolux, wash z farb olejnych i półmatowy werniks na zakończenie.



Więcej zdjęć na stronie autora przemkko.strefa.pl

Model prosty, „samosklejalny”, praca nad nim zajmie najwyżej kilka wieczorów. Ale już dawno takie sklejanie nie sprawiło mi tyle frajdy.

Bibliografia:
https://www.awm.gov.au/collection/OG1851/ dostęp z dn. 18.02.2015r.
http://en.wikipedia.org/wiki/Morotai_Mutiny dostęp z dn. 18.02.2015r.
http://static.awm.gov.au/images/collection/items/ACCNUM_LARGE/RCDIG1068959%5CRCDIG1068959--206-.JPG dostęp z dn. 18.02.2015r.
http://www.asisbiz.com/il2/P-40/RAAF-80Sqn-BU/pages/Curtiss-P-40N-Kittyhawk-RAAF-80sqn-BUG-A29-607-PNG-1944-01.html dostęp z dn. 26.01.2015r.
http://www.p40warhawk.com/index.htm dostęp z dn. 24.02.2015r.
http://www.ipmsstockholm.org/magazine/1999/09/stuff_eng_p40.htm dostęp z dn. 24.02.2015r.

Przemysław Klimala

Ocena:  
( 5 )      nie oceniany
  Opinii:  

2

  

Dodaj swoją opinię

Utworzony: 2017-04-17 20:56:50 ~~Cesmah~~

Buy Propecia Super Active viagra online Kamagra Eu Serum Sickness Clinical Signs Amoxicillin Buy Cialis Prix Tadalis Sx Boite De 8 Commander Du Kamagra En Ligne viagra online Can I Purchase Doryx No Doctors Consult Diamox online pharmacy Review Best Place To Buy Viagra Online Prednisone From Mexico Buy Cialis Viagra Moins Cher En Beziers Keflex Out Of Date commander cialis en france Kamagra Pills Review Viagara 40 Pills For 99$ viagra Pyridium Online No Prescription Needed Para Que Sirve La Viagra Yahoo cialis Buy Xenical 120mg Online Safely Levitra On Line Sale online pharmacy Cialis Diabete Cialis Precio Barato online pharmacy Amoxicillin 250 Mg 30 Caps Do Not Take Amoxicillin If online pharmacy Viagra En France Prix Flagyl Overnight Delivery Cheap Viagra Comprare Cialis Acquisto Cialis Generico Xenical Without Prescription Cheap Cialis Cialis Normal Dosage Differenza Viagra Cialis Levitra buy zoloft uk Propecia Farmacia Online Silibinin cialis Mtabs Scam

Utworzony: 2016-04-22 23:02:40 ~~Dayanara~~

Just joined the rat pack here in Tucson. New at this forum stuff. First joined RAT in 1996 in England – yep I’m a Brit. Will keep and eye on upcoming ev.WBsetTn-I would like to get my hands on the club badge so I can add to my ’96 one.My ride is a 1995 Sprint that I shipped with me from the UK.